Vurdering af varmebehov i stort hus
Fra : Kåre

Dato : 01-06-09 18:45

Hej

Vi skal flytte i et hus, hvor vi godt kunne tænke os et bud på hvad varmen
vil koste (både opvarmning og varmt vand i hanen).

Huset er fra ca. 1870 og i god stand.
2 etager: stuen er på 218 kvm og 1. salen er på 160 kvm. Altså ca. 370 i
alt.
Der er ret højt til loftet i stueetagen.

I stueetagen er fire stuer lige blevet isoleret. Dvs. 300mm plader på sand,
støbt gulv, 100mm isolering og så træplanker. Det nyisolerede dækker vel
godt og vel halvdelen af stueetagen.
Nogle vægge i de nyrenoverede stuer er efterisoleret med pre-isolerede
gipsplader, fordi huset ikke egner sig til hulmursisolering ( er prøvet uden
held).
Resten af stueetagen er almindeligt isoleret ned til kælderen (ikke
opvarmet, ca. 40-50 kvm).

Overetagen og stort set nyopført. Dvs. ny isolering mod tag og skunk. Nye
vinduer osv.
Umiddelbart vil jeg tro det bliver lavet i kip, så der bliver højt til
loftet.

Alt i alt vil jeg vurdere huset til at være godt isoleret, på nær lige at
der altså ikke er hulmursisoleret.

Huset opvarmes af nyere (men ikke nyt) oliefyr, og der er en VVB på vel et
par hundrede liter eller tre.

Der er også brændeovn, men den lader v i lige gå ud af regnestykket i først
omgang.

Vi er fem i familien: 2 voksne og tre børn (6, 13, 15).

Nogle gode bud?

pft
Kåre

Fra : Klaus G.

Dato : 01-06-09 18:58

> Nogle gode bud?

Hvis i har købt huset, så er der en salgsopstilling som viser hvad tidligere
ejere har haft af udgifter. Ellers prøv at ringe til olieselskabet og hør ad
hvad de har leveret de sidste par år?

--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Kåre

Dato : 01-06-09 19:18

> Hvis i har købt huset, så er der en salgsopstilling som viser hvad
> tidligere ejere har haft af udgifter.
Det er lejebolig.

> Ellers prøv at ringe til olieselskabet og hør ad hvad de har leveret de
> sidste par år?
Det nytter ikke så meget idet der er udnyttet yderligere ca. 130 kvm (det
går til den forkerte side) og så er der isoleret bedre i stueetagen (det går
til den rigtige side).
Så derfor er sammenligningsgrundlaget for tidligere år ikke særlig godt.

mvh
Kåre

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 01-06-09 19:28

<Snip varme og el i et meget stort hus>

20-25000,- kr i varme, 7-8kw i strøm og 130m3 vand

Brændeovn kan varme én etage op for 5-6000kr om året, der er kun en lille
besparelse ved brug af ovnen, når den bruges som primær varmekilde.

Det er ud fra mine erfaringer.

Mvh
Leon

Fra : Kåre

Dato : 01-06-09 19:51

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
> <Snip varme og el i et meget stort hus>
>
> 20-25000,- kr i varme, 7-8kw i strøm og 130m3 vand
OK. Jeg har også en ide om at jeg gerne vil vide om det ligger over eller
under 25.000.
I vores nuværende hus bruger vi langt mere strøm end du nævner (for mange
computere...), og sådan ca. det vand du nævner.

> Brændeovn kan varme én etage op for 5-6000kr om året, der er kun en lille
> besparelse ved brug af ovnen, når den bruges som primær varmekilde.
Brændeovnen står rigtig godt placeret og kan varme tre stuer og delvis
køkken. Og hertil står den så ret tæt på trappen op til førstesalen, hvor
trappen fører op i en 80 kvm stor stue, så der skal også nok ryge noget
varme derop.

> Det er ud fra mine erfaringer.
Og tak for dem!

mvh
Kåre

Fra : Hkragelund

Dato : 01-06-09 21:36

Jeg har et hus der er ca. samme størrelse. Det er renoveret for 2 år siden.
Bygnings året er det samme. Der er brugt 1.9 million på renovering, der er
er ikke sparet nogen steder og energi er tænkt ind hvor det kunne lade sig
gøre.
Jeg indkøbte fra maj 2008 til maj i år, for 36700 kr træpiller. Udover
stokker fyr er der 24 kvm solpaneler til opvarmning af brugsvand.
Jeg har bekendte med lignende huse som har varme udgifter på den forkerte
side af 100000 kr.Så umiddelbart er jeg er meget godt tilfreds med energi
forbruget.

Du skal nok ikke forvente at ligge under 25000 kr

mvh

Fra : Kåre

Dato : 01-06-09 22:49

"Hkragelund" <hkragelund@cFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forbruget.
>
> Du skal nok ikke forvente at ligge under 25000 kr

Hmmmm. det er godt nok langt fra hvad Leon skyder på...

Jeg bor lige nu i et hus på 305 kvm., 2 etager, 1930 / 1967.
Hulmursisoleret, men ellers temmelig ringe isoleret. Dvs. krybekælder i det
meste af huset, men uisoleret (fyrplanker direkte over kælder).
Og der er max 100 mm isolering rundt om. På loftet flere steder langt
mindre.
Jeg har installeret pillefyr for 3 år siden, og vi fyrer piller for ca.
20.000 om året, og gas for 5000 ca.
Altså 25.000 i alt (og ja vi bruger vores spabad flittigt, også når sønnike
bare skal en tur i bad). Hvis jeg brugte træpiller hele året, og
efterisolerede loft og kælder (kan gøres for godt under 10.000), så tror jeg
snildt jeg kunne komme ned på 20.000 om året.
Fra 305 til 370 er der 20%, så er vi oppe på 24.000. Så hvis du har
efterisoleret dit hus godt, så synes jeg at 36.700 for piller på et år er
EKSTREMT meget ???

Vi er heldigvis sikret mod at skulle betale mere end 25.000,-. Men vi er
afhængige af en vurdering af udgifterne for at kunne vælge den rigtige måde
der skal afregnes på.

mvh
Kåre

Fra : Hkragelund

Dato : 02-06-09 16:33

> [...]
>
> Vi er heldigvis sikret mod at skulle betale mere end 25.000,-. Men vi er
> afhængige af en vurdering af udgifterne for at kunne vælge den rigtige

Der er selvfølgelig lidt elastik i beregningen, da jeg ikke kan se præcist
hvor mange tons piller der er tilbage i siloen. Jeg har valgt at købe piller
af en lidt bedre kvalitet i år(dyre). Året forinden fyrede jeg med rug,
flis, billige letiske træpiller og det blev jeg, rimelig træt af, for at
sige det mildt!

Huset er 411 kvm, der ingen hulmurs isolering på øst og nord siden, dog er
der sat gips på indersiden og 100 mm isolering. Syd og vest siden er
isoleret da der er sat ny ydre væg. Der er 250 mm flamingo under beton dæket
nye vinduer og døre i hele hytten. Der er 300 mm isolering mod taget. Etage
adskillelsen 150 mm tror jeg (+/- 50mm).
I øvrigt er der installeret et Genvex anlæg. Jvf. sælger skulle den ikke
have negativ indvirkning på energi forbruget.

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 05-06-09 21:42

Hkragelund skrev:
> [...]
> forbruget.
>
> Du skal nok ikke forvente at ligge under 25000 kr

Hej er ny her på debatten, det vil sige at der er længe imellem jeg
kigger forbi.

Jeg synes det lyder af vildt mange penge, vi bor selv med 264kvm i
grundplan, og fuldt udnyttet 1 sal ca 200 kvm, vi bruger koks som
opvarming, vi har et forbrug ml 41/2-5 tons årligt af ca. 3000 kr
leveret i sække af 25kg, det giver ca 15000 kr til varme og varmt vand,
derud over har vi et el forbrug på 6.5kw el årligt. Vi er 2 voksne og 2
børn og har aldrig under 23grader om vinteren.

Det skal siges at huset er oprindeligt fra 1890 men bygget op fra bunden
i 1976 og isoleret efter datidens standard, vi har dog offret nye energi
vinduer i hele stueetagen.

Tommy

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-06-09 18:15

Kåre wrote:

> [...]
> 2 etager: stuen er på 218 kvm og 1. salen er på 160 kvm. Altså ca.
> 370 i alt.
> Der er ret højt til loftet i stueetagen.

Vi bor i villa ca. 215 m2 i to etager fra 1970, overetagen og tag med
høj rejsning opført ca. 1990. Halv kælder samt krybekælder. Stueetagen
er rimeligt isoleret bortset fra gulv over krybekælder som kun er
isoleret med 100 mm minerailuld, og et stort vinduesparti mod terrassen.
Overetagen er isoleret med 200 mm mineraluld, men har nogle
isoleringsfejl som giver lidt træk og varmetab.

Opvarmning/varmt vand er naturgas, elvarme på overetagen. Gasregningen
for seneste år var 15200 kr, elforbrug i alt ca. 13000 kWh, p. t. to
voksne og et barn.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : tp

Dato : 02-06-09 20:45

> [...]
> Nogle vægge i de nyrenoverede stuer er efterisoleret med pre-isolerede
> gipsplader, fordi huset ikke egner sig til hulmursisolering ( er prøvet

Vi har også et hus fra 1870, dog mere beskedt i størrelse end jeres
herskabsvillar/gamle skoler eller hvad det er

Vi har isoleret halvdelen af gulvet med 500mm isolering. den øvrige halvdel
består af 3 cm godt revnet beton direkte på jord (jep, nul isolering, nul
kapilærbrydende etc). Det er helt tydeligt at de rum der ikke har noget
under gulvet bruger rigtigt meget varme. Bare et input til den halvdel af
underetagen du ikke nævner...

Mvh TP. 20-25 rummeter brænde til 170m2/år.

Fra : Kåre

Dato : 02-06-09 23:30

"tp" <no@mail> skrev i en meddelelse

> Vi har også et hus fra 1870, dog mere beskedt i størrelse end jeres
> herskabsvillar/gamle skoler eller hvad det er
Præstegård...

> [...]
> ikke har noget under gulvet bruger rigtigt meget varme. Bare et input til
> den halvdel af underetagen du ikke nævner...
Ja OK. Jeg ved så ikke præcist hvad der er under resten af huset.
Der er lavet lidt ny entre og et lille toilet, men det er vist bare nye
klinker der er lagt på. Aner ikke om det er isoleret.
Og under resten er der uopvarmet kælder. Men jeg gætter på der er lidt
isolering mellem, men er bestemt ikke sikker.

> Mvh TP. 20-25 rummeter brænde til 170m2/år.
Wauv...