fliseukrudt
Fra : Erik Vestergaard

Dato : 01-06-09 10:51

Hej hus og have folk

Vi har noget irriterende ukrudt mellem fliserne. Vi plejer med success at
brænde ukrudt med ukrudtsbrænder, men de her virker ligeglade, eller også
formerer de sig bare helt vildt hurtigt. Nogen der ved hvad det er for nogle
bæster? Og hvordan man bedst bekæmper dem. Helst så lidt gift som muligt,
men alle råd modtages gerne.

Kh Erik

Du har modtaget en invitation til at se et billede fra ErikVs
fotoalbum: 2009-06-01-fliseplanter
Vis billede

Hvis du har problemer med at se denne e-mail, skal du kopiere og
indsætte følgende i din browser:
http://picasaweb.google.dk/lh/sredir?uname=ErikVestergaard&target=PHOTO&id=5342292686042754018&aid=5342292658438635201&authkey=Gv1sRgCICg7_GQrPup_wE&invite=CPz2z7IF&feat=email
Del dine billeder med andre, eller få besked, når dine venner deler
deres! Få din egen gratis Picasa Webalbum-konto.

Fra : Erik Vestergaard

Dato : 01-06-09 10:57

Det blev da vist noget rod med det link. Meningen var at jeg ville vise
billeder af ukrudtet. Hermed et link.

http://picasaweb.google.dk/ErikVestergaard/20090601Fliseplanter?authkey=Gv1sRgCICg7_GQrPup_wE&feat=email#5342292686042754018

mvh Erik

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-06-09 12:12

In news:4a23a5e7$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Erik Vestergaard <ervestX@Xmail.dk> typed:
> Det blev da vist noget rod med det link. Meningen var at jeg ville
> vise billeder af ukrudtet. Hermed et link.

> [...]

Roundup er ufarligt for grundvandet, hvis man nøjes med at sprøjte bladene
med en forstøver med midlet. Jeg så TV 2's gartner Erik Andersen forklare
det forleden.

Ellers kan du gøre som min mand. Ned på knæ og rense "fugerne" mellem
fliserne med en fliserenser. Du kan også få denne hos Harald Nyborg med
skaft. Den renser i dybden og tager det meste af rødderne med.:

> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4516&n=30100&KundeID=

Jeg har også hørt at man kan vande med vandet fra de kogte kartofler, hvor
det salt der er i vandet kan dræbe ukrudtet. Har godt nok aldrig prøvet det
selv.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-06-09 13:38

On Mon, 1 Jun 2009 13:12:28 +0200, "Tove Krieger"
<missminimiv@privat.dk> wrote:

>Jeg har også hørt at man kan vande med vandet fra de kogte kartofler, hvor
>det salt der er i vandet kan dræbe ukrudtet. Har godt nok aldrig prøvet det
>selv.

Det mås man bare ikke
Salt er ikke godkendt som bekæmpelsesmiddel til ukrudt.

At mængden af salt i kartoffelkogevand så nok næppe er stor nok til at
slå ukrudt ihjel er en helt anden sag.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-06-09 18:11

> Jeg har også hørt at man kan vande med vandet fra de kogte kartofler, hvor
> det salt der er i vandet kan dræbe ukrudtet. Har godt nok aldrig prøvet
> det selv.

Saltet ødelægger fliserne, men det kogende vand er en god idé.

Mvh Maria

Fra : Inger D.

Dato : 01-06-09 12:04

> [...]
> formerer de sig bare helt vildt hurtigt. Nogen der ved hvad det er for
> nogle bæster? Og hvordan man bedst bekæmper dem. Helst så lidt gift som

Hvad med at dampe det. Det skulle gøre, at rødderne dør, hvilket ikke sker,
hvis man bare brænder bladene af.

Inger D.

Fra : Erik Vestergaard

Dato : 01-06-09 12:12

Dampning går frygtelig langsomt, og gasbrænding får nu også normalt rødderne
til at dø, hvis man kun lige svitser dem, men de her er lidt sejglivede.

mvh Erik

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-06-09 05:17

Erik Vestergaard skrev

> Dampning går frygtelig langsomt

.... og frygteligt dyrt :(

>, og gasbrænding får nu også normalt rødderne til at dø,
> hvis man kun lige svitser dem, men de her er lidt sejglivede.

Det ser ud som det er længe siden der har været en gasbrænder i
nærheden?

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-06-09 05:19

Inger D. skrev

> Hvad med at dampe det. Det skulle gøre, at rødderne dør, hvilket ikke sker,
> hvis man bare brænder bladene af.

Hvis man sætter ild til ukrudtet så er det spild af både ens egen tid
samt spild af gas - det har ingen eller ringe effekt
Bladene skal lige blancheres med brænderen så går ukrudtet til

- Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-06-09 04:24

On Jun 1, 2:38 pm, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Det mås man bare ikke
> Salt er ikke godkendt som bekæmpelsesmiddel til ukrudt.

Så udfører man vel bare glatførebekæmpelse

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Fra : Jens

Dato : 02-06-09 15:51

"Erik Vestergaard" <ervestX@Xmail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ved hvad det er for nogle bæster? Og hvordan man bedst bekæmper dem. Helst
> så lidt gift som muligt, men alle råd modtages gerne.

Giftmetoden
Zeppelin om foråret forhindrer ukrudt i at spire
RoundUp tager det eksisterende

Øko-metoden
Rens dine fuger op med et ukrudtsjern eller lignende (der må ikke være jord)
Fyld dine fuger op med f.eks. DanSand (fugesand)
Du kan ikke undgå ukrudt helt, så der skal plukkes lidt i ny og næ
Det er dog meget let af få op hvis du har fugesand i fugerne i stedet for
jord

Jeg bruger selv øko-metoden på terassen og efter jeg fik renset alle fugerne
har problemet været minimalt.
/Jens

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-06-09 18:12

> Øko-metoden
> Rens dine fuger op med et ukrudtsjern eller lignende (der må ikke være
> jord)
> Fyld dine fuger op med f.eks. DanSand (fugesand)

Det er skam også gift.

Mvh Maria

Fra : tobi

Dato : 02-06-09 18:48

> Det er skam også gift.

?

Tom

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-06-09 20:01

In news:4a2565d0$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
tobi <ingen@jmail.dk> typed:
> "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> ?
>
> Tom

Det tror jeg heller ikke det er iflg. denne hjemmeside, hvor der står at det
*ikke* er nødvendigt at anvende pesticider når man anvender DanSand, som
skaber en "ørkenlignende" tilstand mellem fliserne, og på grund af sandets
høje PH-værdi gør at ukrudt ikke kan vokse der.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-06-09 22:38

> [...]
> som skaber en "ørkenlignende" tilstand mellem fliserne, og på grund af
> sandets høje PH-værdi gør at ukrudt ikke kan vokse der.

Den høje kemikaliværdi på sand kommer jo ikke af ingenting. Så vidt jeg
husker står det på posen, godt pakket ind.

Mvh Maria

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-06-09 10:07

Maria Frederiksen wrote:

>Den høje kemikaliværdi på sand kommer jo ikke af ingenting. Så vidt jeg
>husker står det på posen, godt pakket ind.

Hvor har du den 'høje kemikalieværdi' fra? Er det den høje pH du tænker
på? For så er sæbe måske også farligt. Påstanden om gift er i hvert fald
ude i hampen, for man kan ikke godkende et produkt med giftigt indhold
uden deklaration.

Jeg har selv brugt almindeligt fugesand i forbindelse med noget ny
belægning, da jeg tror mere på korrekt opfyldning af fugerne og korrekt
vedligeholdelse, end den højere pH - og den højere pris. Måske hjælper det
lidt i starten, men det grundlæggende er at sørge for at holde jord og
andet organisk materiale væk fra fugerne.

--
Niels

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-06-09 14:09

In news:4a260f88$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> typed:

> Den høje kemikaliværdi på sand kommer jo ikke af ingenting. Så vidt
> jeg husker står det på posen, godt pakket ind.
>
> Mvh Maria

Ok, det kan så godt være, men der står jo samtidig at det ikke er skadeligt
for miljøet, hvordan man så skal tolke det. Alle kemikalier er svjv
skadelige for miljøet.

Fra : Max

Dato : 03-06-09 14:19

Hej Tove

> Ok, det kan så godt være, men der står jo samtidig at det ikke er
> skadeligt for miljøet, hvordan man så skal tolke det. Alle kemikalier
> er svjv skadelige for miljøet.

Nu kommer kemikalier jo fra naturen, så det må være et
spørgsmål om hvorledes man behandler det. Jeg tror vis
skal være glade for saltet i vor have, men vi vil ikke have
det i vor grundvand, vel ?

--
Mvh Max

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-06-09 15:58

Max wrote:

> [...]
>spørgsmål om hvorledes man behandler det. Jeg tror vis
>skal være glade for saltet i vor have, men vi vil ikke have

Håber da ikke du har for meget salt i haven?-)

--
Niels

Fra : Max

Dato : 03-06-09 16:22

Hej Niels

> Håber da ikke du har for meget salt i haven?-)

Var der noget du ikke forstod ?

--
Mvh Max

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-06-09 17:20

Max wrote:

>Hej Niels

>Var der noget du ikke forstod ?

Nej, men vi kunne da godt diskutere naturens kemikalieproduktion, hvis du
synes. Det er da et sjovt synspunkt.

--
Niels

Fra : Max

Dato : 03-06-09 17:28

Hej Niels

> Nej, men vi kunne da godt diskutere naturens kemikalieproduktion,
> hvis du synes. Det er da et sjovt synspunkt.

Er det ikke korrekt at kemikalier ikke nødvendigvis er noget problem
når de befinder sig det rigtige sted ?

--
Mvh Max

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-06-09 20:48

Max wrote:

>Hej Niels

>Er det ikke korrekt at kemikalier ikke nødvendigvis er noget problem
>når de befinder sig det rigtige sted ?

Du bevægede dig ud på et skråplan ved at skrive at kemikalier var
'naturlige', underforstået: Så skader det ikke. Eksempelvis salt i havet
(hvor jeg benyttede lejligheden til en lille fejllæsning af 'vor have').

Dels er det i den grad forkert at 'det naturlige' bare er godt, e.g.
pilegift fra den dertilhørende frø, samt det faktum allerede Paracelcus
konstaterede, at alle stoffer er farlige i tilstrækkeligt store doser, og
at nogen af dem omvendt er gavnlige i passende små doser (medicin). Dels
døjer vi med en del ikke naturligt forekommende kemikalier designet af
industrien.

Det er noget stærkt elastisk vrøvl at 'noget ikke nødvendigvis er et
problem hvis det befinder sig et bestemt sted'.

--
Niels

Fra : Max

Dato : 03-06-09 20:54

Hej Niels

> Det er noget stærkt elastisk vrøvl at 'noget ikke nødvendigvis er et
> problem hvis det befinder sig et bestemt sted'.

Det mener jeg så er noget vrøvl at sige.

--
Mvh Max

Fra : Michael Haase

Dato : 03-06-09 18:28

Tove Krieger skrev dette den 03-06-2009 15:09:

> Ok, det kan så godt være, men der står jo samtidig at det ikke er
> skadeligt for miljøet, hvordan man så skal tolke det. Alle kemikalier er
> svjv skadelige for miljøet.

Får sådan en lyst til at henvise til http://www.dhmo.org/facts.html

<citat>
# DHMO is a major component of acid rain.
# Gaseous DHMO can cause severe burns.
# Contributes to soil erosion.
# Leads to corrosion and oxidation of many metals
</citat>

og så tænk på at ca. 70% af jordens overflade er dækket af det kemikalie

--
Michael Haase

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-06-09 18:46

In news:1e2f2$4a26b2ef$55187fc4$25622@news.arrownet.dk,
Michael Haase <micvans@netscape.invalid> typed:

> [...]
> </citat>
>
> og så tænk på at ca. 70% af jordens overflade er dækket af det

Touché

Fra : Armand

Dato : 03-06-09 18:51

Michael Haase skrev:

> Får sådan en lyst til at henvise til http://www.dhmo.org/facts.html

--
Armand.

Fra : Jens

Dato : 02-06-09 20:53

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> Det er skam også gift. Mvh Maria

Nej, det er oventørret kvartssand og indeholder ingen miljøfarlige stoffer
Det støver hvilket kan irritere luftvejene - plejer at holde næsen fra det
:)

I øvrigt er det super til at "feje" alger af terassen med om foråret.
Vh. Jens

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-06-09 11:06

Max skrev

> Er det ikke korrekt at kemikalier ikke nødvendigvis er noget problem
> når de befinder sig det rigtige sted ?

Salt kan udgøre et problem selvom saltet er naturligt forekommende,
det er der vist mange bilejere der er enige med mig i?

- Peter

Fra : Erik Vestergaard

Dato : 04-06-09 17:02

For nu at vende tilbage til udgangspunktet
Er der nogen der ved hvad det egentlig er for planter vi har. Er det mos
eller ukrudt=

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-06-09 18:57

In news:4a27f000$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Erik Vestergaard <ervestX@Xmail.dk> typed:
> For nu at vende tilbage til udgangspunktet
> Er der nogen der ved hvad det egentlig er for planter vi har. Er det
> mos eller ukrudt=

Det er lidt svært at se på dine billeder. Vi har dem også mellem fliserne og
jeg hælder til at det evt. kan være almindelig Hønsetarm, som er ukrudt. Jeg
synes at vores er nemme at hive op, og roden følger som regel med.