Hvordan er det nu lige med æbletræer?
Fra : TDC Newsgroups

Dato : 31-05-09 20:32

hej NG

Jeg har hørt, at man skal plukke de første par æbler af, for at give kraft
til alle de andre æbler, så høsten bliver større - er det rigtigt?

Og gælder det samme for ferskentræer?

Hilsner
Dorthe

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-05-09 22:37

In news:4a22db43$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
TDC Newsgroups <dorthemus1@hotmail.com> typed:
> [...]
>
> Jeg har hørt, at man skal plukke de første par æbler af, for at give
> kraft til alle de andre æbler, så høsten bliver større - er det

Det er altid en god ide at tynde lidt ud i de små æbler, det hjælper
gevaldigt på høsten. Ferskentræer kender jeg desværre ikke noget til.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-06-09 05:41

On Sun, 31 May 2009 23:37:10 +0200, Tove Krieger wrote:

> [...]

> Det er altid en god ide at tynde lidt ud i de små æbler, det hjælper
> gevaldigt på høsten. Ferskentræer kender jeg desværre ikke noget til.

Det må vel være noget med, at de tilbageværende frugter bliver større -
ikke at der efterfølgende dannes flere?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-06-09 07:21

On Mon, 1 Jun 2009 06:41:11 +0200, Kurt Hansen <kurt@fjerndettetowle.dk>
wrote:

>Det må vel være noget med, at de tilbageværende frugter bliver større -
>ikke at der efterfølgende dannes flere?

Præcis. Nogle gange sidder frugterne så tæt at de simpelthen klemmer
hinanden efterhånden som de vokser. Det er ikke godt. Så det gælder om
at tynde ud så der kan blive plads til hver enkelt frugt, at blive den
størrelse man nu ønsker. Plus, at træet selvfølgelig har en eller anden
grænse for hvor mange frugter den kan levere, når de samtidig skal være
i en rimelig kvalitet.
Det gælder både æbler, ferskner og stort set alle andre frugttræer.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-06-09 10:45

In news:cms6251cu7ehnq6t475uc418m13etg3do6@4ax.com,
Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> typed:

> [...]
> hinanden efterhånden som de vokser. Det er ikke godt. Så det gælder om
> at tynde ud så der kan blive plads til hver enkelt frugt, at blive den

Det er altså også min erfaring. Jeg har kun et enkelt æbletræ, men sikke
pragtfulde æbler. Det er Mutzu som ikke er så udbredt i alm. haver, men når
jeg har fjernet alle de overflødige små æbler, kan jeg være sikker på at de
æbler der kommer bliver ualmindeligt store, som f.eks. sidste år, hvor de
fleste af dem var kæmpestore og med den skønneste smag. De æbler er meget
populære i den nærmeste familie, som står i kø for at aftage dem vi ikke
selv bruger.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 05-06-09 00:39

"TDC Newsgroups" <dorthemus1@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> hej NG
>
> Jeg har hørt, at man skal plukke de første par æbler af, for at give kraft
> til alle de andre æbler, så høsten bliver større - er det rigtigt?
>
> Og gælder det samme for ferskentræer?

Ja, også fersken, frugten (ikke høsten) bliver større, og mere smag/sødme.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen