Over-Torx skruer?
Fra : tp

Dato : 01-06-09 20:36

Min skoda er samlet med nogle skruer der ser ud til at have omkring 12
kanter. Hvad hedder sådan nogle, og hvem sælger toppe der passer på?
Bemærk, det er ikke bolte, men "hunnerne" / skruer

Mvh TP

Fra : Henrik B.

Dato : 01-06-09 20:53

"tp" <no@mail> skrev i meddelelsen
> Min skoda er samlet med nogle skruer der ser ud til at have omkring 12
> kanter. Hvad hedder sådan nogle, og hvem sælger toppe der passer på?
> Bemærk, det er ikke bolte, men "hunnerne" / skruer

Det lokale byggemarked og værktøjsbutikker. Ligeså f.eks. mekonomen og hos -
hvad er det det svenske biltebehørs firma hedder, som ligger i Næstved og
Ålborg?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : alexbo

Dato : 01-06-09 20:53

"tp" <no@mail> skrev

> Min skoda er samlet med nogle skruer der ser ud til at have omkring 12
> kanter. Hvad hedder sådan nogle, og hvem sælger toppe der passer på?
> Bemærk, det er ikke bolte, men "hunnerne" / skruer

Toppe er enten tolvkantede eller sekskantede, en tolvkantet top eller bare
en fastnøgle bør passe.

mv
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 01-06-09 21:00

> Toppe er enten tolvkantede eller sekskantede, en tolvkantet top eller bare
> en fastnøgle bør passe.

Det er ikke "toppe" tp efterlyser, men derimod "bits-toppe", til
skraldenøglen...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : tp

Dato : 01-06-09 21:49

> Det er ikke "toppe" tp efterlyser, men derimod "bits-toppe", til
> skraldenøglen...

præcis. Jeg prøver "der der ligger i næstved og ålborg", der hedder
biltema. Meeen det er et stort sted, så hvis nogen kan komme med et navn på
hvad den hedder, går det hele meget nemmere

Umbraco = 6 kantet. Torx = 8 kantet. 12 kantet = xxx ?

Fra : alexbo

Dato : 01-06-09 21:55

"tp" <no@mail> skrev

> Bemærk, det er ikke bolte, men "hunnerne" / skruer

> Umbraco = 6 kantet. Torx = 8 kantet. 12 kantet = xxx ?

Jeg opfatter hunnerne som møtrikker, men det er måske en fejl?
For der findes i hvert fald ikke umbraco møtrikker.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-06-09 21:56

tp skrev:

> [...]
> navn på hvad den hedder, går det hele meget nemmere
>
> Umbraco = 6 kantet. Torx = 8 kantet. 12 kantet = xxx ?

Du er tættere på end du aner. Der hedder XZN. Dem kan du få netop hos
Biltema.

Hvis jeg har forstået det der søger du en top man stikke IND i et
skruerhoved?.

Og når du er på indkøb kan du lige så godt købe de toppe, der passer til
hvor skruehovedet ligner en torxbit. Dem kommer du heller ikke uden om.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : tp

Dato : 02-06-09 06:36

> Du er tættere på end du aner. Der hedder XZN. Dem kan du få netop hos
> Biltema.

JES, der var søgeøget og bingo, der var et hit på biltema. Og sikke da et
mundvenligt navn de havde fundet på til dem

> Og når du er på indkøb kan du lige så godt købe de toppe, der passer til
> hvor skruehovedet ligner en torxbit. Dem kommer du heller ikke uden om.

Dem har jeg skam. Torx er ikke så nyt, det er være med med de der xzn. Nå,
mon der snart kommer nogle 16 kantede så, så vi kan få nogle flere toppe

Tak for hjælpen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-06-09 16:01

tp skrev:

> Dem har jeg skam. Torx er ikke så nyt, det er være med med de der xzn.
> Nå, mon der snart kommer nogle 16 kantede så, så vi kan få nogle flere
> toppe

Nyt og nyt. Opel, Ford og flere andre har brugt dem siden sidst i
tredserne.

> Tak for hjælpen

Selv tak.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 02-06-09 16:06

Mon, 1 Jun 2009 22:49:11 +0200, skrev tp, på 17 linier, i
<4a243ec8$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, :

>præcis. Jeg prøver "der der ligger i næstved og ålborg", der hedder
>biltema. Meeen det er et stort sted, så hvis nogen kan komme med et navn på
>hvad den hedder, går det hele meget nemmere

Umbraco = 6 kantet. Torx = 8 kantet. Torx plus = 8 kantet.
12 kantet = xxx ?

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : alexbo

Dato : 01-06-09 21:52

"Henrik B." skrev

> Det er ikke "toppe" tp efterlyser, men derimod "bits-toppe", til
> skraldenøglen...

Det tror jeg faktisk ikke, der bliver efterspurgt en top til en tolvkantet
møtrik.

Tolvkantede møtrikker er ikke brugt så meget, så det kan være svært at se at
en ganske alm. top eller fastnøgle passer direkte på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 01-06-09 22:24

> Det tror jeg faktisk ikke, der bliver efterspurgt en top til en tolvkantet
> møtrik.

Nope - det er en tolv-takket torx...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : alexbo

Dato : 01-06-09 22:35

"Henrik B." skrev

> Nope - det er en tolv-takket torx...

Ja det er nu gået op for mig at hunnerne ikke er møtrikker, men skruer med
indvendigt hold.

mvh
Alex Christensen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 02-06-09 00:27

alexbo wrote:

> "Henrik B." skrev

> Ja det er nu gået op for mig at hunnerne ikke er møtrikker, men
> skruer med indvendigt hold.

Selv Freud fattede aldrig rigtig hvad kvinder egentlig ville.

--
Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-06-09 22:09

tp skriver:

> Min skoda er samlet med nogle skruer der ser ud til at have omkring 12
> kanter. Hvad hedder sådan nogle, og hvem sælger toppe der passer på?

Mange, søg på XZN

Eksempel:
http://autools.dk/toppe-107/crome-plus-108/3-8-128/xzn-154/

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Bak

Dato : 01-06-09 22:48

"tp" <no@mail> skrev i en meddelelse
> Min skoda er samlet med nogle skruer der ser ud til at have omkring 12
> kanter. Hvad hedder sådan nogle, og hvem sælger toppe der passer på?

Nåh. Du vil skille den ad?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : tp

Dato : 02-06-09 06:38

> Nåh. Du vil skille den ad?

njae, en skrue til døren er gået løs, og det ville irritere mig grusomt at
køre på værksted for sådan en detalje. Og endvidre kan jeg se at hvis jeg
nogensinde skulle finde på at køre vinterdæk, så får jeg også brug for sådan
en fætter for at få hjulene af.

Mvh TP

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 02-06-09 02:59

On 1 Jun., 22:49, "tp" <no@mail> wrote:

> [...]
> hvad den hedder, går det hele meget nemmere
>
> Umbraco = 6 kantet.  Torx = 8 kantet.  12 kantet = xxx ?

Torx er da 6-kantet. Ikke at det har nogen relevans til
diskusionen...

Leo