2 brugere på samme Mac > private mapper/dr~
Fra : Brian Vestergaard

Dato : 03-06-09 20:15

kan 2 brugere på samme Mac få så nogle mapper/drev bliver private,
altså så bruger 1 ikke kan se eller røre bruger 2's tng ?

Hvis ja, how ?

Der køres Leopard

Brian Vestergaard
Københavns Vestegn

Fra : Esben

Dato : 03-06-09 21:54

Brian Vestergaard <mail2brianvestergaard@gmail.com> wrote:

> kan 2 brugere på samme Mac få så nogle mapper/drev bliver private,
> altså så bruger 1 ikke kan se eller røre bruger 2's tng ?
>
> Hvis ja, how ?
>
> Der køres Leopard

Systemindstillinger>Konti>Ny konto - Der må ikke være en root der kan
tilgå det hele hvis begge skal være ukendte for hinanden.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-06-09 19:24

Esben skrev:
> Systemindstillinger>Konti>Ny konto - Der må ikke være en root der kan
> tilgå det hele hvis begge skal være ukendte for hinanden.

Man kan da ikke fjerne root-kontoen?

Hvis den ene af de to brugere på maskinen er administrator, vil
vedkommende kunne se alt på makinen.

/Lars

Fra : Esben

Dato : 04-06-09 22:32

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Man kan da ikke fjerne root-kontoen?
>
> Hvis den ene af de to brugere på maskinen er administrator, vil
> vedkommende kunne se alt på makinen.

Du kan da deaktivere den..?! (men enhver administratir kan jo så
aktrivere den igen...)

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-06-09 22:45

Esben skrev:
> Du kan da deaktivere den..?! (men enhver administratir kan jo så
> aktrivere den igen...)

Hvad mener du med "deaktivere"? Som standard har root intet password,
men det kan man give på et øjeblik: "sudo passwd".

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-06-09 23:40

Lars Kongshøj skrev:

> Hvad mener du med "deaktivere"? Som standard har root intet password,
> men det kan man give på et øjeblik: "sudo passwd".

Det er en uskik at logge ind som root. Jeg bruger normalt altid bare
"sudo -s".

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-06-09 23:56

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Det er en uskik at logge ind som root.

Det strides de lærde vist om, men din udlægning af sagen er vist den
"politisk korrekte".

Men nu gik diskussionen egentligt på, hvad der mentes med "deaktivere".

> Jeg bruger normalt altid bare "sudo -s".

Hvilket jo er ækvivalent med en ikke-grafisk root login.

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-06-09 00:32

Lars Kongshøj skrev:

> Hvilket jo er ækvivalent med en ikke-grafisk root login.

Ikke ganske, men det er en teknisk diskussion som vi kan gemme til vinter :)

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-06-09 09:33

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Ikke ganske, men det er en teknisk diskussion som vi kan gemme til
> vinter :)

Ikke hvis man skal være pernittengryn. Men målt i hvor mange ulykker man
kan komme til at lave vil det normalt være det samme.

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-06-09 09:47

Lars Kongshøj skrev:

> Ikke hvis man skal være pernittengryn. Men målt i hvor mange ulykker man
> kan komme til at lave vil det normalt være det samme.

Naturligvis skal vi det - det er jo det der er sjovt :D

Det er iøvrigt sjældent jeg bruger sudo på Mac. På min Ubuntu gør jeg
det meget oftere (når man vil køre softwareopdatering).

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-06-09 09:16

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Det er en uskik at logge ind som root. Jeg bruger normalt altid bare
> "sudo -s".

Hvorfor ikke '-i'? Det gør jeg nemlig altid ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-06-09 09:49

Peter Farsinsen skrev:

> Hvorfor ikke '-i'? Det gør jeg nemlig altid ;)

Så skifter den jo ståsted. Oftest roder jeg med noget hvor jeg LIGE har
fået at vide at DET må jeg sandelig ikke, og kører jeg -i så ryger jeg
jo VÆK fra det jeg arbejder med. Det duer SANDELIG ikke. For mig :D

Næh, det var meget nemmere i GAMLE dage

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-06-09 23:38

Brian Vestergaard skrev:
> kan 2 brugere på samme Mac få så nogle mapper/drev bliver private, altså
> så bruger 1 ikke kan se eller røre bruger 2's tng ?
>
> Hvis ja, how ?

Er det vel ikke det FileVault er beregnet til?

Fra : Esben

Dato : 05-06-09 06:18

> Er det vel ikke det FileVault er beregnet til?

Jo, godt bud - det tager så lidt ydelse, men er vist sikkert nok.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad