Husk nu at læse hvad Ole spurgte om: "Hvordan slipper jeg lettest/billigst
om ved at lægge om til dieseldrift? Jeg kan lave det meste selv, så der skal
ikke tænkes i arbejdsløn, kun stumper.".
En beta eller nanni løber op i 50.000 og det er sandsynligvis mere end han
har givet for båden.
En brugt motor i Sverige fås for under 10.000. Jeg købte selv en VP2001 for
5.000 kr for et par år siden. Og køber man den de rigtige steder, har de kun
kørt i ferskvand.
Og vi ved jo ikke om en nanni eller beta kan holde 25 år, før de bliver så
gamle.
Bjarke
--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
Position:
http://www.maximalt.dk/dkfritidsejlads.htm
"HH" <hhmcsv@gmail.com> wrote in message
news:23f2e999-bc25-4191-8290-a051b2c10528@c36g2000yqn.googlegroups.com...
Jeg er enig. Køb fx. en 2cyl Nanni eller tilsvarende, så har du ikke
motorproblemer i forudseelig fremtid og du vil dagligt glædes over den
rolige gang, det lave støjniveau, den bedre brandsikkerhed, den lavere
vægt, den bedre elgenerator og den gode driftsøkonomi. Og hvis du har
en af de gamle tohåndtags-motor/gearstyringer vil du glædes over
letheden i en etgrebsbetjening. Hvis du ikke har for mange
tommelfingre, så er det "piece of cake" at montere sådan en.
Har hjulpet med at sætte sådan en i en ældre træbåd, hvor
benzinmotoren Albin AD21 havde fået det blå hav ind i den ene
cylinder. Tanken kan du genbruge - resten skal nok være nyt. Jeg
sejler selv med en VP MD7B (18HK til en 31fods båd) der nu er 25år,
men med ferskvandskøling holder den nok evigt (=min tid ud). Dejlig
motor, men skulle jeg selv skifte ville det blive til en 3-cyl Nanni.
Hans-Henrik