Andet multimedie
bentjuul 3670
Invertering af billede
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 31-07-01 12:52

Jeg har et GIF-billede (clipart) hvor kanterne er lidt slørede (antialias).
Billedet er umiddelbart i tre farver, men fakta er at der faktisk er 256
farver som er nuancer af de tre hovedfarver. Jeg bruger PSP5 og ønsker at
invertere billedet. Det går dog ikke så godt idet et negativ image ændrer på
de tre farver og herefter kan jeg ikke bruge fill-værktøjet idet fx. den
grønne farve jo rent faktisk består af måske 80 nuancer af grøn og det tager
jo lidt tid at farvelægge alle de enkelte pixels

Kan man ikke på en nem måde ændre grønlige farver til fx. blålige farver,
måske helt uden at bruge invertering?

Løsningsforslag gerne i PSP5 er meget velkomne.

mvh

Lars

Fra : emj

Dato : 31-07-01 13:04

Lars Thomsen Nielsen skrev i <3b669207$1@news.carlbro.dk>:

>Kan man ikke på en nem måde ændre grønlige farver til fx. blålige farver,
>måske helt uden at bruge invertering?
Det er ikke rigtigt forståret.
I PSP virker INVERT på den måde, at et selekteret område ændres til at
selektere det modsatte område og det sker der ikke nogen negativ
farveændring ved.
Hvor kan vi se den clipart, som det drejer sig om? Det ville lette
lidt på forståelsen af dit problem.
Hilsen emj

--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 31-07-01 13:36

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Det er ikke rigtigt forståret.
> I PSP virker INVERT på den måde, at et selekteret område ændres til at
> selektere det modsatte område og det sker der ikke nogen negativ
> farveændring ved.

Der menes at vende farverne - netop som et negativ når man tager billeder.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : emj

Dato : 31-07-01 15:07

Jesper Kollerup Jensen skrev i <9k68nu$1ll7$1@news.cybercity.dk>:

>Der menes at vende farverne - netop som et negativ når man tager billeder.

Jeg fastholder at det ikke er tilfældet, at man får et negativt
billede ved at bruge Invert ti PSP.
Hilsen emj

--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 01-08-01 00:31

> Jeg fastholder at det ikke er tilfældet, at man får et negativt
> billede ved at bruge Invert ti PSP.

Det skal jeg ikke kunne sige - jeg bruger ikke programmet.

Der blev jo også skrevet "at invertere billedet", hvilket jo ikke kan have
noget med en selection at gøre. Hvad funktionen hedder i PSP ved jeg
heller ikke, men det *hedder* at invertere et billede eller at invertere
farverne. Dit forslag hedder at invertere en selection/markering.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 31-07-01 14:27

Hej Lars

Du kan bruge Color Replacer.
Først bruger du pipetten og fastlægger den rigtige farve med venstre klik,
derefter tager du den forkerte farve og højreklikker på den. Så bruger du
Color Replaseren (Rød Blå pil). Du kan sætte tolerance på hvor nøjagtig
farverne skal bestemmes.

Bemærk at antialiseringen kommer igen hvis du gemmer i Gif eller Jpeg. Gem i
PSP eller BMP.

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk