Spøjst 'problem'
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-09 22:46

Hm...jeg har jo en WinXP Pro på min MacPro... Windows disken er
formatteret i NTFS, og for at jeg kan have fuld læse/skrive adgang
bruger jeg Paragon NTFS.

Når jeg kigger i 'Systemindstillinger' -> 'Startdsik', dukker kun mine
andre OS X startdiske op - en Tiger disk, backup dsik og så min Leopard
developer disk, men ingen Windows disk.

Skifter jeg til at bruge enten min Tiger disk eller min developer disk,
hvor Paragon NTFS ikke er installeret, kan jeg godt vælge Windows disken
som bootdisk direkte fra 'Startdisk'. - Er det Paragon NTFS, der
'driller' startvælgeren?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 05:36

> [...]
> hvor Paragon NTFS ikke er installeret, kan jeg godt vælge Windows disken
> som bootdisk direkte fra 'Startdisk'. - Er det Paragon NTFS, der

sandsynligvis ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 03-06-09 05:54

> sandsynligvis ...

Eller også har Erik ikke installeret Windows ved hjælp af BootCamp
Administrator ... som lægger en ekstra hjælpe-partition ind, der bruges
af BootCanp og kontrolpanelerne.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 07:43

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Eller også har Erik ikke installeret Windows ved hjælp af BootCamp
> Administrator ... som lægger en ekstra hjælpe-partition ind, der bruges
> af BootCanp og kontrolpanelerne.

hvis systemer der ikke har et NTFS hack installeret ikke har problemer
så er det nok ikke det ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-06-09 09:09

Thomas von Hassel skrev:

> hvis systemer der ikke har et NTFS hack installeret ikke har problemer
> så er det nok ikke det ..

Vil du udelukke muligheden for at Erik ikke har fulgt den anbefalede
metode for at installere Windows på sin Mac?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 09:14

> Vil du udelukke muligheden for at Erik ikke har fulgt den anbefalede
> metode for at installere Windows på sin Mac?

absolut ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-06-09 18:42

Thomas von Hassel skrev:

> absolut ...

Du vil absolut udelukke muligheden? Er det korrekt forstået?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-06-09 19:03

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du vil absolut udelukke muligheden? Er det korrekt forstået?

Hvad Thomas vil eller ikke vil, aner jeg ikke, men jeg véd bare, at alle
forskrifter er fulgt, da det rent faktisk ikke er mig, der har lavet
selve Windows installeringen. - Jeg kan ganske enkelt ikke se, vhad der
står på skærmen i en Windows installer. - Så enkelt er det!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 20:52

> [...]
> selve Windows installeringen. - Jeg kan ganske enkelt ikke se, vhad der
> står på skærmen i en Windows installer. - Så enkelt er det!

men du/i har brugt Bootcamp assistenten til det ? .. fra en 10.5
installation med efterfølgende driver installation ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-06-09 21:15

Thomas von Hassel wrote:

> men du/i har brugt Bootcamp assistenten til det ? .. fra en 10.5
> installation med efterfølgende driver installation ?

Præcis. - Vi udskrev endda Bootcamp vejledningen, så han havde den at
kigge på. Begefter blev så Parallels 3.x installeret og til sidst
Paragon NTFS. og det hele virker, som det skal. Det skal så nok lige
tilføjes, at ham, der gjorde det, selv er både Mac og Windows bruger -
og rimelig skrap til det - tør vist siges..-)

- Eller rettere - det gjorde det lige indtil, jeg for ca. 3 uger siden
lod Parallels selv køre den sidste opdatering af Parallels 3.x fra
nettet uden først at downloade den, hvor Windows stallede i opdatering
af Parallels Tools, så nu kan jeg hverken køre XPPro virtuelt eller
starte i XPPro. Så indtil videre har jeg opgivet at bruge Windows
overhovedet. og så regner jeg med, at det fremover vil blive en ren
virtuel + måske en eller anden PC boks ved siden af. - En regulær
Windows maskine er jo efterhånden noget, man får smidt i nakken... -
heldigvis har jeg ingen uundværlige data liggende på Windows disken.

Det er så, hvad det er. Men det, der undrer mig, er, at Apples egen
'startdisk' ikke kan se og vælge Windows som bootdisk, når Paragon er
installeret, mens det sagtens kan lade sig gøre på de to systemer, hvor
Paragon _ikke_ er installeret...

mvh. Erik Richard

Fra : Palle

Dato : 03-06-09 22:12

On 2009-06-03 20:03:28 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> men jeg véd bare, at all e forskrifter er fulgt, da det rent faktisk
> ikke er mig, der har lavet selve Windows installeringen.

Selverkendelse?

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-06-09 00:46

Palle wrote:

> Selverkendelse?

Nej, manglende synsevne..-)

mvh. Erik richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-06-09 09:44

Per Rønne wrote:

> Eller også har Erik ikke installeret Windows ved hjælp af BootCamp
> Administrator ... som lægger en ekstra hjælpe-partition ind, der bruges
> af BootCanp og kontrolpanelerne.

Selvfølgelig er den da det, - ellers kan du jo ikke lave en bootable XP...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 09:48

> Selvfølgelig er den da det, - ellers kan du jo ikke lave en bootable XP...

jo .. det kan du faktisk godt ... og hvis du er ligeglad med at kunne
dual boote er det måske enda nemmere da du ikke har en OS X partition at
slås med.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 03-06-09 14:06

> jo .. det kan du faktisk godt ... og hvis du er ligeglad med at kunne
> dual boote er det måske enda nemmere da du ikke har en OS X partition at
> slås med.

Og der er jo netop DualBoot der synes at være problemer med ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 14:10

> Og der er jo netop DualBoot der synes at være problemer med ...

måske ... men jeg har efterhånden opgivet at gennemskue Hr. Sørensens
installation ..

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-06-09 00:52

> [...]

> hvor Paragon NTFS ikke er installeret, kan jeg godt vælge Windows disken
> som bootdisk direkte fra 'Startdisk'. - Er det Paragon NTFS, der

Det er fordi du har en NFTS r/w driver installeret.

Problemet findes både hvis du har macfuse 1.5.1 eller nyere med tilhørende
nfts_3g modul samt hvis du har paragon's NTFS driver installeret. De
hævder at den seneste version 7 fixer problemet (som der skal betales for
igen hvis man man købt eks v.6.x).
Personligt har jeg erfareret at betalingsopdateringen af paragons NTFS
driver ikke nødvendigvis afhjælper problemet mht at kunne vælge en
bootcamp disk fra Startdisk kontrolpanelet.

Vær opmærksom på at du stadig kan vælge din bootcamp partition ved at
holde ALT nede mens du starter computeren.

Hvorvidt du har macfuse og en ntfs_3g driver på er det ikke sikkert at
du er opmærksom på det da flere softwarepakker har det mad at installere
macfuse og ntfs_3g. Eks gælder det VMware Fusion

IMHO er den den slags problemer man render ind i når man bruger reverse
enginered software, aka non Microsoft NTFS drivere og bootcamp for at
kunne boot BIOS fähige OS'er på EFI hardware

--
Morten Reippuert Knudsen