Kaput Maxtor harddisk
Fra : Kurt Brixen

Dato : 02-06-09 16:59

Hej

Jeg har en Maxtor OneTouch 4 usb harddisk, som jeg har brugt som
Timemachine backup.

Nu dukker den ikke op på skrivebordet mere, men jeg kan høre at den
kører, og der er lys i den. Sidste backup er kørt for ca. en uge siden.
Nu har jeg prøvet i andre usb-stik uden resultat.

Er data krypteret på den eller kan den læses andre steder. Jeg har ikke
prøvet at have den sluttet til andet før, så jeg ved det ikke. Men jeg
bryder mig egentlig ikke om at sende den til reparation, hvis alt kan
læses, så hellere kassere den.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-06-09 17:29

Kurt Brixen skrev:
> [...]
> kører, og der er lys i den. Sidste backup er kørt for ca. en uge siden.
> Nu har jeg prøvet i andre usb-stik uden resultat.

Dukker den op i systemoversigten under USB-tilslutninger?

> Er data krypteret på den eller kan den læses andre steder. Jeg har ikke

Der er vist ikke noget lag mellem maskine og harddisk som sådan.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 02-06-09 18:12

In article <4a255356$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,

> Dukker den op i systemoversigten under USB-tilslutninger?

Nej, det gør den ikke. Heller ikke i Diskværktøj.
Jeg har også prøvet på en Vista-pc, der sker heller ikke noget.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-06-09 18:23

Kurt Brixen skrev:

> Nej, det gør den ikke. Heller ikke i Diskværktøj.
> Jeg har også prøvet på en Vista-pc, der sker heller ikke noget.

Så er den nok futtet af.

Det nemmeste er nok en tilsvarende, og så bytte disken. Ellers må du
til at rigge noget til med en stationær med IDE-stik og sårn.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 02-06-09 19:13

In article <4a255fdd$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,

> Så er den nok futtet af.
>
> Det nemmeste er nok en tilsvarende, og så bytte disken. Ellers må du
> til at rigge noget til med en stationær med IDE-stik og sårn.

Der er ikke noget på den jeg skal bruge, da det er en Timemachine
backup. Den skulle jo kun bruges hvis min iMac gik i stykker.
Og der er stadig garanti på disken.
Det jeg er usikker på er om jeg vil aflevere den til reparation, da der
er banknøgler og adgangskoder til Firefox på den nu.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-06-09 19:20

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> Det jeg er usikker på er om jeg vil aflevere den til reparation, da der
> er banknøgler og adgangskoder til Firefox på den nu.

lad os bare sige det sådan at hvis Maxtor's service afd. misbruger de
oplysninger så har du en god retsag ....

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 02-06-09 20:03

In article <1j0p9rs.72ho0mswbyo8N%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> lad os bare sige det sådan at hvis Maxtor's service afd. misbruger de
> oplysninger så har du en god retsag ....

Så må den hellere ryge afsted til reparation (eller ombytning). Ja, man
kan også blive for paranoid.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-06-09 19:58

Kurt Brixen skrev:

> Det jeg er usikker på er om jeg vil aflevere den til reparation, da der
> er banknøgler og adgangskoder til Firefox på den nu.

Tjah, det er jo et spørgsmål om tiltro om de har Mac på serviceværkstedet :)

Personligt ville jeg nu nok - det er værre hvis man tror der er data på
når man får den retur.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-06-09 22:54

Kurt Brixen wrote:

> Nej, det gør den ikke. Heller ikke i Diskværktøj.
> Jeg har også prøvet på en Vista-pc, der sker heller ikke noget.

Med samme USB kabel? - har du prøvet at skifte kablet?

Du siger, du kan høre disken køre rundt og at der er lys i den. - Kan du
høre, om den læser disken - altså ligesom en svag 'knurren' ved siden af
selve motorstøjen? - Blinker lyset, eller er det konstant?

Hvis lyset eer konstant, og du kun kan høre motorstøjen - også efter at
have prøvet et andet kabel, tyder det meget på, det enten er selve
disken eller den UsB kontroller, der sidder i disken, der er futtet af.

Hvis der ikke længere er garanti på den, kan du jo prøve at åbne
kabinettet og tage disken ud og evt. prøve med en USB<->IDE adapter, om
den kan læse/skrive til disken. - har du ikke en sådan adapter, kunne du
jo prøve at sætte en anden disk i kabinettet og se, om den så vil læses...

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 03-06-09 11:41

Den 02.06.2009 kl. 20:13 skrev Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid>:

> In article <4a255fdd$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,

,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg kan kun sige at mine forudsigelser omkring holdbarheden af en harddisk
der kører Timemachine holdt stik.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ting erstattes ved normalt brug. Jeg ville nok tie stille med
"Timemachine" hvis jeg var dig.

> Der er ikke noget på den jeg skal bruge, da det er en Timemachine
> backup. Den skulle jo kun bruges hvis min iMac gik i stykker.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Her har vi så endnu et paradoks... man nedslider en harddisk ved at lade
den køre gigabyte af som skidt fra en spædekalv og så er det sklidt den
producerer ikke noget man skal bruge alligevel:
Citat:
"Der er ikke noget på den jeg skal bruge.."!??

Man forestiller sig en OSX installation der er blevet plumrådden... Så
tager man sin "Timemachine" backup og reinstallerer "råddenskaben!"?? Nej
man reinstallerer systemet fra bunden og får et spritnyt system.

Det der er værd at gemme kan man gemme på en memorystick. Resten af det
Timemachine bruger teatralske visioner på er obsolete!

Prøv engang at fortælle mig hvad den maxinedslidelse af harddiske er godt
for i "Timemachine!?" Hvad er det i har som skal bruge "Timemachine?"

--
MvH
Jens Erik Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 11:56

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,
> Jeg kan kun sige at mine forudsigelser omkring holdbarheden af en harddisk
> der kører Timemachine holdt stik.

Én fejlet Time Machine disk er nok ikke statisik signinfikant ...

> [...]
> tager man sin "Timemachine" backup og reinstallerer "råddenskaben!"?? Nej
> man reinstallerer systemet fra bunden og får et spritnyt system.

du har misforstået konceptet ...

> [...]
>
> Prøv engang at fortælle mig hvad den maxinedslidelse af harddiske er godt
> for i "Timemachine!?" Hvad er det i har som skal bruge "Timemachine?"

prøv du at backe 200 GB fotos op på en USB stick.

En USB stick har derudover i modsætning til en alm. harddisk et
begrænset antal read/write cycles på en given sektor ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 03-06-09 15:06

> prøv du at backe 200 GB fotos op på en USB stick.
>
> En USB stick har derudover i modsætning til en alm. harddisk et
> begrænset antal read/write cycles på en given sektor ...

Og så er der hele sagen om /automatiserede, regelmæssige og
inkrementelle backups/ ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 15:12

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og så er der hele sagen om /automatiserede, regelmæssige og
> inkrementelle backups/ ...

helst uden at du skal bekymre dig om det i det daglige ..

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 03-06-09 15:45

In article <1j0qsif.1nwygg5fzzpN%per@RQNNE.invalid>,
per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Og så er der hele sagen om /automatiserede, regelmæssige og
> inkrementelle backups/ ...

Ja, det var det der var meningen med backup'en. Fuldstændig automatisk
uden at tænke mere over det.

Disken var endda kun halvt fyldt op, og den lyder rigtig når den er
tændt, men som sagt er der ingen forbindelse via USB.

Den ryger retur til Compytercity på mandag.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-06-09 18:40

Per Rønne skrev:

> inkrementelle backups/ ...

KAN man overhovedet sige det på dansk? Hvad siger dine ordbøger?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-06-09 19:00

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> KAN man overhovedet sige det på dansk? Hvad siger dine ordbøger?

Jeg véd ikke, hvad pers ordbøger siger, men min siger...

"incremental adj tilvækst-; som vokser efterhånden, gradvis stigende;
[incremental costs] (merk) meromkostninger, differensomkostninger."

...Og det siger jo ikke så meget..-)

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-09 05:33

> [...]
>
> "incremental adj tilvækst-; som vokser efterhånden, gradvis stigende;
> [incremental costs] (merk) meromkostninger, differensomkostninger."

Og såvel Thorbjørn som jeg ved udmærket hvad inkrementelle backups er
for noget. Nemlig backups der kun laver backup af det der er ændret
siden sidst, og som i øvrigt bevarer gamle tilstande.

Som vi har med Time Machine og med Retrospect.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-06-09 07:02

Per Rønne skrev:

> Og såvel Thorbjørn som jeg ved udmærket hvad inkrementelle backups er
> for noget. Nemlig backups der kun laver backup af det der er ændret
> siden sidst, og som i øvrigt bevarer gamle tilstande.

Præcis. Spørgsmålet var om udtrykket overhovedet var gyldigt dansk (med
den justerede stavemåde), og det tror jeg altså ikke det er.

Men hvad er SÅ monstro det rette udtryk?

Ændringskopi?

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-09 08:03

> Præcis. Spørgsmålet var om udtrykket overhovedet var gyldigt dansk (med
> den justerede stavemåde), og det tror jeg altså ikke det er.
>
> Men hvad er SÅ monstro det rette udtryk?
>
> Ændringskopi?

Jeg kender ikke andre udttryk, og min Edb-ordbog fra Dansk
Standardiseringsråd [Dansk Standard DS 2049-1970], 1. udgave 3. oplag
fra 1975, er ikke her hjælpsom.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 04-06-09 10:42

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> siden sidst, og som i øvrigt bevarer gamle tilstande.
>
> Som vi har med Time Machine og med Retrospect.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Når den laver inkrementielle backups, skal den så ikke cykle hele harddisken
igennem for at finde ændringer?

vH
Jens

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 04-06-09 10:58

Lyrik wrote:
> tielle backups, skal den så ikke cykle hele harddisken igennem for at
> finde ændringer?

Nej. Så vidt jeg ved, får den besked af fsevents, hver gang en fil
ændres. http://en.wikipedia.org/wiki/FSEvents

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-09 11:33

> Nej. Så vidt jeg ved, får den besked af fsevents, hver gang en fil
> ændres. http://en.wikipedia.org/wiki/FSEvents

Og derudover ville der jo kun være brug for at søge kataloget igennem,
ikke hele disken, idet der jo der lagres oplysninger om hvornår filer er
ændret.

I øvrigt tror jeg ikke at Retrospect [men nok TimeMachine] får besked af
fsevents.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-06-09 16:14

Lyrik skrev:

> Når den laver inkrementielle backups, skal den så ikke cykle hele
> harddisken igennem for at finde ændringer?

Nix. OS X er faktisk blevet udbygget med noget noteringsgejl så der
automatisk registrereres til Time Machine hvilke filer der er blevet
ændret. Det er faktisk ret smart lavet :)

Fra : Kurt Brixen

Dato : 03-06-09 12:43

In article <op.uux2m9bjcof222@jens-erik-bechs-imac.local>,
Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,
> Jeg kan kun sige at mine forudsigelser omkring holdbarheden af en harddisk
> der kører Timemachine holdt stik.

Den burde kunne holde til at køre 1 gang i timen

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Ting erstattes ved normalt brug. Jeg ville nok tie stille med
> "Timemachine" hvis jeg var dig.

Jeg har lige tjekket på Seagate/Maxtor - der er garanti på den til 2013.
Hvis jeg opretter en RMA byttes den.

> [...]
> producerer ikke noget man skal bruge alligevel:
> Citat:
> "Der er ikke noget på den jeg skal bruge.."!??

Nej selvfølgelig ikke - det er jo en backup - den skal kun bruges hvis
originalen går i stykker eller bliver væk.

> [...]
>
> Prøv engang at fortælle mig hvad den maxinedslidelse af harddiske er godt
> for i "Timemachine!?" Hvad er det i har som skal bruge "Timemachine?"

Timemachine er et backupsystem man ikke lægger mærke til i dagligdagen,
men det er rart at have, hvis noget er væk.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 12:48

> Den burde kunne holde til at køre 1 gang i timen

nemlig .. din alm. disk til system og data belastes mindst ligeså meget
.... hvis ikke mere ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-06-09 13:43

Lyrik wrote:
> Her har vi så endnu et paradoks... man nedslider en harddisk ved at lade
> den køre gigabyte af som skidt fra en spædekalv og så er det sklidt den
> producerer ikke noget man skal bruge alligevel:

Det er lidt noget sludder Jens. - Jeg har en backup disk, der har kørt
24/7 nu i ca. 3 år, uden at den har været slukket. - den er der bare...
Det er en Maxtor Diamondmax 9+ i et Mercury Elite Pro Firewire 400
kabinet. Og nej, jeg bruger ikke TimeMachine, men et andet system. -
Selve disken er fra 2003 og kabinettet fra 2000!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-06-09 18:39

Lyrik skrev:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,
> Jeg kan kun sige at mine forudsigelser omkring holdbarheden af en
> harddisk der kører Timemachine holdt stik.

Som jeg forstår de beskrevne symptomer er det den klump der sidder
mellem USB-kablet og disken der er gået kaput, ikke nødvendigvis selve
disken.

Jeg vil anse det for ... æh... lidt forhastet, at konkludere at det
støtter dine forudsigelser mht diskes holdbarhed.

Herudover skal det siges at jeg OGSÅ har haft sådan en tingest som opgav
ævret - guldfisk kan ikke lide cola, og elektronik kan ikke lide
hønsesalat - og der virkede disken fint da jeg pillede den ud.

> Ting erstattes ved normalt brug. Jeg ville nok tie stille med
> "Timemachine" hvis jeg var dig.

Time Machine ER normalt brug.

> [...]
> producerer ikke noget man skal bruge alligevel:
> Citat:
> "Der er ikke noget på den jeg skal bruge.."!??

Jeg er helt sikker på at hvis hans INTERNE harddisk var stået af, SÅ var
der noget på den han skulle bruge. Lige nu er det vist bare tiden at
starte en ny Time Machine backup disk til hvis det uheldigste skulle ske.

Bruger du dine åregamle backups hvis der ikke er noget galt?

> Man forestiller sig en OSX installation der er blevet plumrådden... Så
> tager man sin "Timemachine" backup og reinstallerer "råddenskaben!"??

Du kan evt gå en uges tid tilbage. Så er du jo ude over det der
kapoffede det.

> Nej man reinstallerer systemet fra bunden og får et spritnyt system.

Og alle programmer osv osv osv? Sidst rullede jeg min gamle bruger ind
fra Time Machine med overførselsassistentn og fik mine gamle programmer
ind samtidig med. Det var en fornøjelse. Installerer du altid alle
programmer på ny?

> Det der er værd at gemme kan man gemme på en memorystick. Resten af det
> Timemachine bruger teatralske visioner på er obsolete!

Ah, men så er du tilbage til den gode gamle med "HVILKE data er
vigtige?" Det tager af DIN tid, i stedet for bare at lade maskinen gøre
det den erbedst til

> Prøv engang at fortælle mig hvad den maxinedslidelse af harddiske er
> godt for i "Timemachine!?" Hvad er det i har som skal bruge "Timemachine?"

Brug for at LAVE noget i stedet for at fedte med memory sticks?

Er det ikke dig der roder med lyd og billeder? Hvor meget af det er der
værd at gemme på?

Fra : Lyrik

Dato : 03-06-09 22:22

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> ævret - guldfisk kan ikke lide cola, og elektronik kan ikke lide
> hønsesalat - og der virkede disken fint da jeg pillede den ud.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nå så kom svaret endelig! Du bruger Timemachine til opbevarelse af
hønsesalat! Iøvrigt mens din guldfisk øjensynligt svømmer rundt i cola.
Er du blevet undersøgt for Alzheimer?))

> Time Machine ER normalt brug.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
kun til harddiskfabrikanterne opdager det!

> Jeg er helt sikker på at hvis hans INTERNE harddisk var stået af, SÅ var
> der noget på den han skulle bruge. Lige nu er det vist bare tiden at
> starte en ny Time Machine backup disk til hvis det uheldigste skulle ske.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Altså ikke lære af sine fejl, men brænde den næste disk af på noget "han
ikke skal bruge alligevel?"

> Bruger du dine åregamle backups hvis der ikke er noget galt?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Bruger du dit gamle støv når du laver forårsrengøring?

> Du kan evt gå en uges tid tilbage. Så er du jo ude over det der kapoffede
> det.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
En uge før råddenskaben fortærer en maskine er forfaldet i fuld gang.

> [...]
> fra Time Machine med overførselsassistentn og fik mine gamle programmer
> ind samtidig med. Det var en fornøjelse. Installerer du altid alle
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Alle programmer downloades i nyeste version, nyinstalleres og der ryddes op
ved samme lejlighed. Overflødige programmer installeres ikke eller fjernes.
Sådan et som "Mail" for eksempel.

> Ah, men så er du tilbage til den gode gamle med "HVILKE data er vigtige?"
> Det tager af DIN tid, i stedet for bare at lade maskinen gøre det den
> erbedst til
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Sloganet fra Danske Bank kan ikke bruges, efter at de beviste at "Det de var
bedst til" var at sætte penge til.
Men der ligner de Timemachine. Den sætter bare diske til.

> Brug for at LAVE noget i stedet for at fedte med memory sticks?
>
> Er det ikke dig der roder med lyd og billeder? Hvor meget af det er der
> værd at gemme på?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Min ungdom! Men der må Timemachine give op.

MvH
jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-06-09 22:38

Lyrik skrev:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Nå så kom svaret endelig! Du bruger Timemachine til opbevarelse af
> hønsesalat! Iøvrigt mens din guldfisk øjensynligt svømmer rundt i
> cola. Er du blevet undersøgt for Alzheimer?))

Nænæ, det var ikke min Time Machine disk, men sådan en
USB+Firewireindpakningskabinetdims fra Maxtor. Det var bare legetøj.

Herudover kan jeg kun buh'e af din mangel på kultur. Det er den der
orange DR-børnetv-figur der giver sin guldfisk cola - det kan den ikke
li'. Du og konen burde stå op noget før og se noget kulturberigende.

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> kun til harddiskfabrikanterne opdager det!

Æh, nej Faktisk er det en hel del UNDER normalt brug. De vil brække
sig af grin hvis du siger "Min disk har overført _TI_ Gigabytes den
sidste time, ER det ikke synd for den?"

Tror jeg

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Altså ikke lære af sine fejl, men brænde den næste disk af på noget "han
> ikke skal bruge alligevel?"

Jeg vil da foreslå noget andet og mere modulært end den der
Maxtortingest der vist er lidt problemfyldt.

Fx sårn en - der kan man få disken ud på et par sekunder.

http://www.shg.dk/p/425290

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Bruger du dit gamle støv når du laver forårsrengøring?

Øhja, jeg flytter det på plads i støvsugeren. Putter du dine åregamle
backups i støvsugeren, eller vil du gerne have et forsøg mere?

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> En uge før råddenskaben fortærer en maskine er forfaldet i fuld gang.

Vrøvl med dig. Bits fungerer altså ikke som organiske mekanismer og det
er definitivt bratte overgange (som at klaske ny kode oveni) der giver
forandringer og - for nogen - problemer.

At DIN maskine sander til, kan jeg da ikke gøre for.

> [...]
> op ved samme lejlighed. Overflødige programmer installeres ikke eller
> fjernes. Sådan et som "Mail" for eksempel.

Ok. Så alt skal reinstalleres og genopsættes og pilles på plads?

Det lyder GODT NOK *BØVLET*.

Men pyt, du har åbenbart massere af tid

(og hvad med de sidste par års korrespondance, hvor er de?

> [...]
> var bedst til" var at sætte penge til.
> Men der ligner de Timemachine. Den sætter bare diske til.

Jeg bemærker at du omhyggeligt undgik at tage stilling til HVILKE af
dine data der var vigtige

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Min ungdom! Men der må Timemachine give op.

Næh. Du skal bare vælge en disk der er stor nok og fravælge dit
arbejdsområde. Det er ikke svært. Jeg har af samme grund fravalgt mine
vmware virtuelle maskine.

Jeg vil blot konstatere at for _MIG_ er Time Machine det perfekte
backupprogram. Jeg har aldrig i mit liv taget så meget backup, så
regelmæssigt, og haft så stor glæde af det med så lidt problemer.

At det ikke duer for dig, er da trist, men jeg tror altså ikke din teori
holder med at det ødelægger diske. Ellers skulle der have været MANGE
døde diske herinde og det synes jeg ikke der er.

Fra : Lyrik

Dato : 04-06-09 10:28

> Jeg bemærker at du omhyggeligt undgik at tage stilling til HVILKE af dine
> data der var vigtige
,,,,
Netop i går hvor du beskrev mig som "mimrende gamling" rejste jeg mig fra en
Windows Vista laptop jeg havde siddet bøjet over i sofaen og indenfor de
sidste dage ruget over i op til 10 stive klokketimer med krampagtig bøjede
ben.
Jeg fulgte konen ca en kilometer af Kongevejen imod Lyngby.
På det tidspunkt fik jeg pludselig en grim fornemmelse i læggen på højre
ben. Som en sten i lægmusklen. Hun skulle skynde sig så hun kyssede mig
farvel og gik.

Tilbage på Kongevejen stod jeg med et ben der kun kunne flytte sig på samme
måde som et ben i gips. Når foden bevægede sig opad steg smerterne i læggen.
Da jeg er hospitalsuddannet med tidligere ansættelse i plejesektoren kunne
jeg diagnosticere-blodprop i benet!
Lidt efter lidt fik jeg humpet den kilometer hjem, idet jeg sad på bænkene
ved samtlige busstoppesteder.

Nu har jeg siden i går selvbehandlet mig ved at smøre benet med
Hiroduid-salve(Heparin blodfortyndende) og indtaget
kodimagnyler(blodfortyndende).
Det var kun en lille dybtliggende blodprop og som jeg sidder her og skriver
nu, er den næsten væk!)) Ingen rødmen eller blå mærker eller
iskæmi(iltmangel) nogen steder.

Hvilke data der er vigtige??-Suits me.

Jeg fortæller denne historie fordi I altid sidder her på jeres Mac. Så vil
jeg sige-følg ikke mit dårlige eksempel. (I har også hørt om blodpropper ved
lange flyveture?)-Sid ergonomisk og rør Jer med jævne mellemrum.

Iøvrigt synes jeg ikke at jeg er en mimrende gamling. Du kan se mit sidste
indlæg på video for et par dage siden:
http://luen.dk/Simon.mov

Hilsen
Jens

PS. Vista laptoppen er flyttet op på spisebordet.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-09 11:33

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> sidste dage ruget over i op til 10 stive klokketimer med krampagtig bøjede

Sæt den til en dock, med normalt tastatur, skærm og trackball. Og brug
den som en desktop, når du ikke lige er »på farten«.

Det gør jeg med min MacBook.

Og hvis jeg var dig ville jeg søge læge. At få blodprop som knap 60-årig
lyder da helt uhyrligt; det er da først noget der burde kunne ske når
man er knap 80-årig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-06-09 12:58

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Det var kun en lille dybtliggende blodprop og som jeg sidder her og skriver
> nu, er den næsten væk!)) Ingen rødmen eller blå mærker eller
> iskæmi(iltmangel) nogen steder.

Gå til lægen! Få taget en blodprøve etc. EOD.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-06-09 16:13

Lyrik skrev:

> "Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen

> ,,,,
> Netop i går hvor du beskrev mig som "mimrende gamling" rejste jeg mig

Man behøver ikke være gammel for at mimre Bortset fra det, var det
vist også en anelse fremprovokeret af din raske hapsen af en
ikke-nødvendigvis-relateret hændelse, til at lufte din personlige
kæphest. So be it :)

Du er da vel ikke nærtagende, vel?

> [...]
> Det var kun en lille dybtliggende blodprop og som jeg sidder her og
> skriver nu, er den næsten væk!)) Ingen rødmen eller blå mærker eller

Du slap vist heldigt - tænk hvis den havde siddet i hjernen. Så er det
ikke sikkert du havde skrevet i dag...

> Iøvrigt synes jeg ikke at jeg er en mimrende gamling. Du kan se mit

Ok, du ER nærtagende

> PS. Vista laptoppen er flyttet op på spisebordet.

Kylling, den skal da stå på gulvet - så kan du få prøvet rigtigt mange
stillinger du skifter tit imellem.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-06-09 13:28

In article <4a26ed42$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,

> Jeg vil da foreslå noget andet og mere modulært end den der
> Maxtortingest der vist er lidt problemfyldt.
>
> Fx sårn en - der kan man få disken ud på et par sekunder.
>
> http://www.shg.dk/p/425290

Det er smart - dem kendte jeg ikke. Det skal da overvejes næste gang.
Men jeg går ud fra at den Maxtor, der er i stykker, bliver byttet.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-09 08:03

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Overflødige programmer installeres ikke eller fjernes.
> Sådan et som "Mail" for eksempel.

Mail kan da ikke undværes, når alternativet Entourage ganske simpelt er
for dårligt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 04-06-09 10:45

> Mail kan da ikke undværes, når alternativet Entourage ganske simpelt er
> for dårligt.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Livet er andet end Entourage og Mail.

Jeg bruger *O-P-E-R-A* Mail og news.

Denne her er Windows Mail.

mvH
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-09 11:33

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Livet er andet end Entourage og Mail.
>
> Jeg bruger *O-P-E-R-A* Mail og news.

Lyder som en web-baseret løsning.

> Denne her er Windows Mail.

Jeg holder mig til IMAP på MobileMe.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 03-06-09 15:11

Den 03.06.2009 kl. 14:43 skrev Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk>:

> [...]
> kabinet. Og nej, jeg bruger ikke TimeMachine, men et andet system. -
> Selve disken er fra 2003 og kabinettet fra 2000!

,,,,,,,,,,,,,,,,
Jamen det er jo ikke noget sludder Erik. For du kører jo ikke
Timemachine. Det er den måde den kører backup på der er aparte. hvis man
som Thomas anførte har "200 gigabyte foto!" Så kan man jo sende dem til en
harddisk i en mappe der hedder"Fotos fra 2000 til 3. juni 2009" Det er en
engangsforestilling. Det er ikke noget der skal køre en gang i timen.

Det kan harddiske sagtens tåle. Timemachine derimod kører hvad jeg
oplevede som hele tiden. Jeg startede med en ny harddisk ligesom en
velsmurt ny cykel. Efter kort tid lød den som en ældgammel cykel der var
rusten og trængte til olie. TM havde kørt den til "skærver". Så stoppede
festen.
Når man nu hører erfaringer som i denne tråd, så kan man ikke andet end
nikke og for sig selv mumle:"Tænkte jeg det ikke nok!?"

Det kan da godt være at man kan finde en eller anden indstilling der kan
få den til kun at backe dokumenter og nye fotos op, men det kan andre så
anvise.

--
MvH
Jens Erik Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-06-09 15:23

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
>
> Det kan da godt være at man kan finde en eller anden indstilling der kan
> få den til kun at backe dokumenter og nye fotos op, men det kan andre så

hvis du tror at Time Machine hver time flytter 200GB data så har du,
stadig, ikke forstået mekanismen ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-06-09 15:29

Lyrik wrote:

> [...]
>
> Det kan da godt være at man kan finde en eller anden indstilling der kan
> få den til kun at backe dokumenter og nye fotos op, men det kan andre så

Jeg bestemmer 100% selv, om jeg vil bruge mit system på samme måde som
TM, eller om jeg vil lade den køre 1 gang hveranden, tredie eller tiende
time, eller om den skal køre i forbindelse med nedlukning af computer.

Nogle gange laver jeg kun backup 1 gang i døgnet, andre gange måske op
til 50 gange. Det afhænger fuldstændig af, hvad jeg arbejder med.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 03-06-09 16:03

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> harddisk i en mappe der hedder"Fotos fra 2000 til 3. juni 2009" Det er en
> engangsforestilling. Det er ikke noget der skal køre en gang i timen.

Det gør den heller ikke, medmindre filens indhold ændres mellem to
kørsler.

Og TM burde faktisk umiddelbart kunne se på filen, om den er ændret
siden sidst. Ditto med gode, gamle Retrospect, som jeg nu kører som
Retrospect 8. Til separat harddisk, og her både mine tre mac'er og mine
to windåser. Kører så dog kun en gang om ugen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-06-09 18:42

Lyrik skrev:

> [...]
> velsmurt ny cykel. Efter kort tid lød den som en ældgammel cykel der var
> rusten og trængte til olie. TM havde kørt den til "skærver". Så stoppede

Nåh, du har fået en mandagsmodel? De findes.

alternativt har du bare købt for billigt :) Hvad er
sikkerhedskopimedier værd set i betragtning af hvad din maskine har kostet?

> Når man nu hører erfaringer som i denne tråd, så kan man ikke andet end
> nikke og for sig selv mumle:"Tænkte jeg det ikke nok!?"

Mimre! Du tænker på mimre :D

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-09 08:03

> Nåh, du har fået en mandagsmodel? De findes.
>
> alternativt har du bare købt for billigt :) Hvad er
> sikkerhedskopimedier værd set i betragtning af hvad din maskine har kostet?

> Mimre! Du tænker på mimre :D

Folk der mimre er jo dem der kan få »mimrekort« .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 04-06-09 13:22

On Thu, 04 Jun 2009 12:33:15 +0200, "Per Rønne" <per@rqnne.invalid> wrote:

> Lyder som en web-baseret løsning.
,,,,,,,,,,,,

Nej Opera lyder som om det er lige noget for dig!
Komplet webbrowser, mail og newsklient i topklasse!:
http://www.opera.com/browser/download/

--
MvH Jens Erik Bech

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-06-09 16:17

Lyrik skrev:

> ,,,,,,,,,,,,
>
> Nej Opera lyder som om det er lige noget for dig!

Enig. Hvis ikke Per skulle bruge et program der hed Opera, hvem skulle så?

Fra : Lyrik

Dato : 04-06-09 13:25

On Thu, 04 Jun 2009 12:33:14 +0200, "Per Rønne" <per@rqnne.invalid> wrote:

> [...]
>
> Og hvis jeg var dig ville jeg søge læge. At få blodprop som knap 60-årig
> lyder da helt uhyrligt; det er da først noget der burde kunne ske når
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg bruger iMac som desktop. det er bare blevet en dårlig vane at sidde
foran Vista-laptoppen ved sofabordet fordi TV står der også.

Ok nej! det kan du få allerede i din ungdoms vår!

--
MvH Jens Erik Bech

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-09 18:22

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Jeg bruger iMac som desktop. det er bare blevet en dårlig vane at sidde
> foran Vista-laptoppen ved sofabordet fordi TV står der også.

Ja, af samme grund har jeg anbragt et 14" tv på væggen, lidt til venstre
for min 23" fladskærm til min MacBook ...

> Ok nej! det kan du få allerede i din ungdoms vår!

Virkelig?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-06-09 22:36

Lyrik wrote:

> Ok nej! det kan du få allerede i din ungdoms vår!

Tja, - jeg var 2 millimeter fra evigheden som 51-årig pga. en blodprop i
hjertet. Heldigvis for mig stoppede den 2mm fra at bryde gennem selve
hjertevæggen. Var den gået igennem, ville det have været slut...

En af mine venner fik den første blodprop i hjernen, da hun var 14, og
siden da har hun haft yderligere 3 blodpropper, - og hun er endda kun
midt i fyrrene.

Så den slags dæwelskaw tager ikke hensyn til alder...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 05-06-09 04:24

> [...]
> midt i fyrrene.
>
> Så den slags dæwelskaw tager ikke hensyn til alder...

Tjae, min far fik sådanne problemer da han var knap 80 ... og det
skyldtes udelukkende at han røg. De tre af hans ikke-rygende søskende,
der blev over 90, fik aldrig tilsvarende problemer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-06-09 17:51

> Tjae, min far fik sådanne problemer da han var knap 80 ... og det
> skyldtes udelukkende at han røg. De tre af hans ikke-rygende søskende,
> der blev over 90, fik aldrig tilsvarende problemer.

Traditionelt forbinder man blodpropper med ældre mennesker og
åreforkalkning, men det er rigtigt, at yngre sagtens kan få blodpropper.
Der er forskellige livsstilsbetingede og arvelige faktorer, der kan
disponere for det, og så er der jo også uforklarlige tilfælde.
En traditionel blodprop som i hjerte eller hjerne sidder i en
pulsåre. Det, som Lyrik omtaler, er en blodprop i en vene (returåre),
som fører blodet tilbage til hjertet. Faktisk kalder man det for dyb
årebetændelse eller dyb venøs trombose (DVT). Det kan f.eks. opstå under
lange bus- eller flyrejser, hvor benene peger passivt nedad. Blodet
kommer til at stå stille i venerne, og når blod står stille, størkner
det. Også her der der visse livsstilsfaktorer (fedme, rygning, p-piller
osv.) samt arvelige faktorer, der øger risikoen.
Typisk begynder det nederst i benene i de tyndeste vener. Når
blodet står stille der, strømmer det jo heller ikke ovenover, og så
størkner det også der. På den måde bygger en blodprop sig stille og
roligt op og kan til sidst fylde venen hele vejen op gennem benet til
lysken eller længere.
I sig selv er blodproppen i benet ikke så farlig. Den kan gøre
ondt, og den kan med tiden ødelægge veneklapperne (ventilerne) i
venerne, så man senere får åreknuder og hævede ben. Det farlige er, hvis
noget af blodproppen river sig løs. Så strømmer den nemlig med blodet op
til lungerne og danner en lungeemboli. Det er en farlig tilstand, som
man kan dø af. Derfor er man meget aktiv med at behandle DVT, bare der
er mistanke om det.
Behandlingen af en DVT er blodfortyndende medicin, der ofte
strækker sig over måneder, at holde benet i vejret på en skammel i
starten samt brug af støttestrømper.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-06-09 23:43

Henrik Münster wrote:

> [...]
> Der er forskellige livsstilsbetingede og arvelige faktorer, der kan
> disponere for det, og så er der jo også uforklarlige tilfælde.

Ikke for at det her skal til at være en sundhedspolitisk debat, men
henrik, gider du lige for en gangs skyld lade være med hele tiden at
hyle med i det hundekor, der hele tiden og så igen kører al ting op som
værende 'livsstils' betinget! - Jeg havde håbet, der bare var ÉT sted,
man kunne blive fri for at høre på det - men åbenbart heller ikke her
kan man blive fri..

> En traditionel blodprop som i hjerte eller hjerne sidder i en
> pulsåre. Det, som Lyrik omtaler, er en blodprop i en vene
> (returåre), [...]

Det ville nok være en god idé at lytte en gang imellem til, hvad både
Prof. Gøtsche og Prof. Færgemand (Århus Sygehus) har at sige om de ting.
- At hos hovedparten af dem, der som yngre (under 50) får en blodprop,
er det for ca. 80%s vedkommende begrundet i regulær arbejdsbetinget
stress, og at herud af er ca. 70% betinget i medfødte defekter i hhv.
kranspulsåre og den store hjerte-lunge vene, - i mit tilfælde en medfødt
defekt i den store hjerteaterie.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-06-09 00:25

> [...]
> værende 'livsstils' betinget! - Jeg havde håbet, der bare var ÉT sted,
> man kunne blive fri for at høre på det - men åbenbart heller ikke her

Jeg synes da ellers også, jeg formulerede det meget blødt i generelle
vendinger netop for ikke at træde nogen over tæerne. Desværre er det
altså sådan, at ens livsstil er meget vigtig, og generelt lever folk
mere og mere usundt. Bare da jeg var yngre læge, og vi kunne se på
listen, at den næste patient var en ung kvinde, sloges vi om at få lov
at undersøge hende. I dag gider vi ikke, for det er næsten helt sikkert,
at der ligger en strandet hval på briksen

> [...]
> stress, og at herud af er ca. 70% betinget i medfødte defekter i hhv.
> kranspulsåre og den store hjerte-lunge vene, - i mit tilfælde en medfødt

Men som jeg skrev, talte Lyrik og jeg om dyb årebetændelse, som sidder i
venerne. Blodpropperne, du nævner, er i pulsårerne. De rammer oftere
folk med åreforkalkning og dermed folk, der er over 50 år. Derfor kan
det da godt være, det er, som du citerer for folk under 50 år. Ikke
desto mindre er der nu ikke helt få overvægtige, yngre kvinder, der
ryger og tager p-piller, som får en blodprop. Og det gælder faktisk
blodpropper af begge slags. Desuden er stress-fremkaldte sygdomme vel
også betinget af ens livsstil
Husk også på, at vi læger er opdraget i en videnskabelig
tradition. Når vi siger, at noget "ofte" sker, eller at noget er "den
hyppigste årsag", så betyder det langt fra 100%. Vi er klar over, at der
også er mange tilfælde, hvor det er modsat. Mange er tilbøjelige til at
tage den slags udsagn meget bogstaveligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-09 05:14

> [...]
> også er mange tilfælde, hvor det er modsat. Mange er tilbøjelige til at
> tage den slags udsagn meget bogstaveligt.

Det er da fuldt ud korrekt at tage den slags udsagn meget bogstavelig.
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-06-09 07:40

> Det er da fuldt ud korrekt at tage den slags udsagn meget bogstavelig.

Nu mente jeg det egentlig modsat, men OK, du har måske ret i, at jeg
formulerede det omvendt. Jeg mente, at folk tager det meget firkantet.
Hvis man f.eks. siger, at den hyppigste årsag til betændelse i
bugspytkirtlen er alkoholmisbrug, så bliver folk fornærmede og spørger,
om man antyder, at de drikker. Folk tror, at man med hyppig men stort
set det samme som altid. Sandheden er vel, at alkohol er årsag i 50% af
tilfældene. De andre 50% udgøres af flere mindre årsager.
Det er det samme i den her diskussion. Hvis man siger, at usund
livsstil er årsag til de fleste blodpropper, protesterer mange. Du kan
se, hvordan ERS straks reagerede, selv om jeg syntes, jeg havde
formuleret det blødt. Jeg ultralydskanner mange, der har fået lavet
by-pass i benene pga. en blodprop eller åreforkalkning. Langt
hovedparten, og nok i virkeligheden dem alle, er rygere. Det er så også
ældre mennesker, for åreforkalkning tager mange år om at udvikles.
Dermed ikke sagt, at alle rygere får symptomgivende åreforkalkning.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 08-06-09 09:13

> - At hos hovedparten af dem, der som yngre (under 50) får en blodprop,
> er det for ca. 80%s vedkommende begrundet i regulær arbejdsbetinget
> stress,

Med andre ord: Begrundet i deres livsstil!

Mvh. Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-09 12:53

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Med andre ord: Begrundet i deres livsstil!

Nej, begrundet i uhensigtsmæssigt arbejdspres!

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-06-09 13:03

> Nej, begrundet i uhensigtsmæssigt arbejdspres!

Jeg sætter mig lige godt til rette og glæder mig til at følge denne
diskussion. Den bliver vist spændende
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-06-09 14:49

Henrik Münster wrote:

> Jeg sætter mig lige godt til rette og glæder mig til at følge denne
> diskussion. Den bliver vist spændende

Det kan du godt spare dig mht. indlæg fra mig. Det her bliver det sidste
i den diskussion.

En stressbetinget blodprop kommer oftest, når en arbejdsgiver presser en
ansat til det maksimale ved altid at dynge mere arbejde til vedkommende,
så der altid er noget, der ikke vil blive udført. - Eller ved at en
arbejdsgiver hyrer et eksternt firma til en given opgave, der hele tiden
ligger noget ud over det, der forventes iflg. en indgået aftale.

På det tidspunkt, jeg fik min blodprop, var der altid nogle, der stod og
hylede op om, at nu skulle det og det være lavet til det og det
tidspunkt - helst før det aftalte tidspunkt. Og når der så oveni er det,
at for mit vedkommende havde jeg en alvorlig syg kone, der også skulle
passes, så kommer der et tidspunkt, hvor man bruger måske op til 20
timer i døgnet for at kunne følge med. Det er der ingen, der i længden
kan holde til! - Enten får du stress med de deraf følgende sygdomme som
fx. blodprop, arbejdslede eller i værste fald stress-betinget
nervesammenbrud.

Jeg - kan endda godt sige vi her, hvis jeg tager Kirsten med - har haft
kontroverser nok med den danske lægestand, så min tiltro til den kan
ligge på et meget, meget lille sted efterhånden. - Lidt barsk sagt, så
er Kirsten da heldigvis fri for det nu! - og det er nu kun mig, div.
læger forsøger at koste rundt med. - og jeg lader mig ikke bare koste
rundt, fordi en eller anden påstår, han/hun er 'specialist' i dette
eller hint og altid véd bedre.

Husk lige på det lægeløfte, du/I har aflagt som læger og brug jeres
kunnen og viden til det, den skal bruges til fremfor hele tiden at sætte
jeres karrierer foran det at hjælpe og helbrede! EOD!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-09 14:59

> [...]
> arbejdsgiver hyrer et eksternt firma til en given opgave, der hele tiden
> ligger noget ud over det, der forventes iflg. en indgået aftale.

Her er det jo så man må tage ansvar for sit eget helbred og sige stop i
tide ...

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 08-06-09 15:41

> Her er det jo så man må tage ansvar for sit eget helbred og sige stop i
> tide ...

Livsstil er det uanset.

- Mikael

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-06-09 16:45

> Husk lige på det lægeløfte, du/I har aflagt som læger og brug jeres
> kunnen og viden til det, den skal bruges til fremfor hele tiden at sætte
> jeres karrierer foran det at hjælpe og helbrede! EOD!

Jamen naturligvis. Du må ikke tro, at vi gør andet her i huset. Vi er
vældig glade for det offentlige sygehusvæsen, hvor der ikke er penge
mellem os og patienterne. Når vi skal tage stilling til en behandling,
er der ingen økonomiske overvejelser (ud over at vi naturligvis heller
ikke skal bruge mere af budgettet end nødvendigt). Vi skal alene se på,
hvilken behandling der er bedst.
Når vi tænker karriere, så tænker vi på samme måde kun på,
hvordan vi bliver dygtigere og lærer mere. For os er karriere ikke et
spørgsmål om at stige i rang og få mere i løn, som det er i det private
erhvervsliv. Vi er overlæger, og det bliver de fleste sygehusansatte
læger efter nogle år, så vi kan såmænd ikke nå så meget højere, hvad det
angår. Noget andet er, at der naturligvis er læger, der går mere op i at
tjene penge, end vi gør, og nogen overdriver det nok lidt. Sådan er det
vel i alle erhverv. Vi er alle sammen forskellige.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 08-06-09 14:16

> Nej, begrundet i uhensigtsmæssigt arbejdspres!

I følge min og den gængse definition af livsstil omfatter livsstil
naturligvis osse ens arbejde. Og i særlig grad hvordan man forholder sig til
arbejdspres. Uhensigtsmæssigt arbejdspres giver stress...

- Mikael

PS. - Henrik, den bliver desværre ikke særlig lang, så sæt dig ikke for godt
til rette

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-06-09 19:54

nospamtoMike [8000 C] skrev:

> I følge min og den gængse definition af livsstil omfatter livsstil
> naturligvis osse ens arbejde. Og i særlig grad hvordan man forholder sig til
> arbejdspres. Uhensigtsmæssigt arbejdspres giver stress...

Det er en kunst at sige fra i tide, og det er en kunst for en
arbejdsgiver at respektere dem der gør det.

Man kan selvfølgelig også bare vælge "Mañjana"-taktikken, men det går
alt andet lige ikke HELT så nemt herhjemme :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-06-09 18:28

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Nej, begrundet i uhensigtsmæssigt arbejdspres!

= livsstil

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-09 05:14

> brug af støttestrømper.

Som de lange strømper de bruger på hospitalerne? Uden stømpeholdere, så
de hurtigt havner nede om anklerne ... virker temmelig uigennemtænkt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-06-09 07:40

> Som de lange strømper de bruger på hospitalerne? Uden stømpeholdere, så
> de hurtigt havner nede om anklerne ... virker temmelig uigennemtænkt ...

Tænker du ikke på de helt almindelige strømper, man får udleveret på
hospitalet? Støttestrømper er meget stramtsiddende, så benet ikke hæver,
og så blodårerne (venerne) bliver klemt sammen, når muskulaturen bruges.
Hermed presses blodet opad igen, så det ikke bliver stående nede i
benene og danner blodpropper. Støttestrømper går ofte helt op ad benet,
men de nyeste undersøgelser viser vist, at det er nok, at de bare dækker
underbenene. Mange kvinder med tendens til hævede ben og åreknuder
bruger jævnligt støttestrømper. Man anbefaler et også ofte til gravide
for at forebygge åreknuder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-09 07:57

> [...]
> underbenene. Mange kvinder med tendens til hævede ben og åreknuder
> bruger jævnligt støttestrømper. Man anbefaler et også ofte til gravide

De bruges også på mandsafdelingerne - og de havner hurtigt nede om
anklerne ... det sker helt af sig selv, hvis man bevæger sig lidt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-06-09 08:12

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> De bruges også på mandsafdelingerne - og de havner hurtigt nede om
> anklerne ... det sker helt af sig selv, hvis man bevæger sig lidt.

Da ikke støttestrømper. De sidder godt nok til, så de glider bestemt
ikke ned. Hvis de gør, så har man fået nogle, der er for store. Mænd kan
skam også godt bruge dem, men det er hyppigst kvinder, der får
åreknuder. Jeg tror i øvrigt det er nogle år siden, man holdt op med at
have mands- og kvindeafdelinger på sygehusene
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-09 08:26

> [...]
> ikke ned. Hvis de gør, så har man fået nogle, der er for store. Mænd kan
> skam også godt bruge dem, men det er hyppigst kvinder, der får

De bruges nu også generelt, før folk skal opereres.

> Jeg tror i øvrigt det er nogle år siden, man holdt op med at
> have mands- og kvindeafdelinger på sygehusene

Ikke på samme stuer!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-06-09 18:26

> De bruges også på mandsafdelingerne - og de havner hurtigt nede om
> anklerne ... det sker helt af sig selv, hvis man bevæger sig lidt.

Du må et smut ned omkring den nærmeste bandagist og få demostreret en
støttestrømpe. Jeg er sikker på at du kommer til at lære noget nyt.

--
Morten Reippuert Knudsen