Links-problem
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 02-06-09 23:12

På min prototype-side:

http://www.finnebarn.dk/index1.htm

kan jeg ikke få de nederste links (knapperne 'Billeder' og 'Links') til at
virke!?

Mit gæt er, at der må være et css-problem (vedr. 'height') i
'div#bottomboxes'/'div.bbox'

, men jeg kan ikke lige se, hvad der skal ændres, så gode forslag
efterlyses! :)
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-06-09 23:35

Hans Henrik Hansen skrev:
> [...]
> 'div#bottomboxes'/'div.bbox'
>
> , men jeg kan ikke lige se, hvad der skal ændres, så gode forslag

Gør dig selv den tjeneste at få installeret Firefox Web Developer. Her
kan man se, at du har to bokse, som dækker for nederste link.

Det er
#Bottomboxes, som rent faktisk også skaber problemer for dine W3c-ikoner
halvvejs inde.

Den anden hedder
div .bbox

Den sidste er længst til venstre.

http://runejensen.dk/temp/nyhedsgrupper/deiwh/menu_wd_screenshot.jpg

Er linket til screenshottet, men for at kunne arbejde videre med det, er
det lettere at kunne se det "live", så altså install WD...

Startlink:
https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/60

MVH
Rune Jensen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 03-06-09 08:49

Rune Jensen wrote:

> Gør dig selv den tjeneste at få installeret Firefox Web Developer. Her
> kan man se, at du har to bokse, som dækker for nederste link.

Er nu gjort - det virker en anelse overvældende til at begynde med! Jeg går
ud fra, at det var 'Display Block Size', der var valgt i dit 'dump'?

> Det er
> #Bottomboxes, som rent faktisk også skaber problemer for dine W3c-ikoner
> [...]

Ja, jeg må (nu) erkende, at der åbenbart er adskillige huller i min viden om
css {nå, det vidste jeg faktisk i forvejen! :)}
Jeg havde med vilje undladt 'height'-angivelser for de fleste 'div's - og
hvorledes de har 'fået' de aktuelle 'højder', står mig langt fra klart; det
undrer mig også, at W3c-ikonerne tilsyneladende befinder sig *inden* for
'div#page', selvom jeg har placeret dem *under* dennes slut-tag!?
Endelig noterer jeg, at 'footeren' vises delvis under den sorte ramme i mine
linux-baserede browsere (Firefox 2.0.0.10/Konqueror 3.4.2)(?)

NB! Den aktuelle test-side findes her:

http://www.finnebarn.dk/index3.htm
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 03-06-09 08:58

Hans Henrik Hansen wrote:

> det undrer mig også, at W3c-ikonerne tilsyneladende befinder sig *inden*
> for 'div#page', selvom jeg har placeret dem *under* dennes slut-tag!?

Nå, det er nu nok heller ikke tilfældet!: Det er 'body', de vises i
underkanten af - og det er vist ganske, som det bør være! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 03-06-09 09:18

Hans Henrik Hansen wrote:

> Endelig noterer jeg, at 'footeren' vises delvis under den sorte ramme i
> mine linux-baserede browsere (Firefox 2.0.0.10/Konqueror 3.4.2)(?)

Og for at det nu ikke skal være 'helt løwn' ser jeg også, at i IE8 vises
øverste menuknap lettere forskudt mod venstre (og uden 'mellemrum' til
knappen nedenunde!)??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 03-06-09 09:42

Hans Henrik Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Og for at det nu ikke skal være 'helt løwn' ser jeg også, at i IE8 vises
> øverste menuknap lettere forskudt mod venstre (og uden 'mellemrum' til
> [...]

Hej Hans

Samtidigt for du også rettet dit problem i forhold til IE8

Kim

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 03-06-09 09:47

Kim Schmidt Wind wrote:

> Hej Hans
>
> Samtidigt for du også rettet dit problem i forhold til IE8

Dén forstod jeg ikke helt - kan du uddybe?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 03-06-09 10:21

Hans Henrik Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Dén forstod jeg ikke helt - kan du uddybe?
>
> --
> med venlig hilsen
> Hans

Hej Hans

Nu håber jeg at det virker.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 03-06-09 12:19

Kim Schmidt Wind wrote:

> Hej Hans
>
> Nu håber jeg at det virker.

Jo tak, det virker perfekt nu - men den viste side er jo blot en 'skabelon'
for de øvrige, som jeg forventer løbende at ajourføre; og derfor er jeg
lidt bekymret for, om mit manglende overblik over 'kassehøjderne' kan volde
problemer på andre sider - fx. hvis mængden at indhold/tekst i
'div#centertext' varierer!?
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-06-09 13:51

Hans Henrik Hansen skrev:

> [...]
> lidt bekymret for, om mit manglende overblik over 'kassehøjderne' kan volde
> problemer på andre sider - fx. hvis mængden at indhold/tekst i

Og den bekymring gør du dig med rette. Det er ikke
for smart at operere med kasser, der har både en fikseret
bredde og en fikseret bredde.

I en standardoverholdende browser vil indhold, der
ikke er plads til, blive vist under boksen. Og du
tager heller ikke højde for at nogen vil vælge at
vise indholdet med en større skrift end den du
bruger, som er times, der i sin "naturlige" størrelse
er ganske lille. Det er heller ikke heldigt at du bruger
netop blå som skriftfarve - det er normalt kun links,
der er blå.

En bedre layoutmetode er at lade elementerne få den
højde, som indholdet skaber.

Jeg har kun kigget på din side i Firefox, og det ser
ikke for godt ud:

1) Du har en stor grå og umotiveret kasse uden om det
hele, men den fylder ikke hele browservinduet.
2) Indholdet er venstrestillet.
3) Sidefoden er venstretillet.
4) Den grafiske menu er ikke tilgængelig - du bør
have fyldestgørende title og alt-tekster.

Jeg vil foreslå dig at lave et mere fleksibelt layout,
se for eksempel artiklen:
http://webdesign101.dk/layout/eksempel2.php

Artiklen http://webdesign101.dk/layout/
beskriver en række grundlæggende regler
for moderne websidelayout og henviser
til et dusin forskellige eksempler, der
umiddelbart kan bruges som skabelon.

Og i stedet for at bruge en masse tid på at lave
grafiske knapper kan du forsøge dig med en css-
formateret menu:
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur2226.html

Bemærk kun to grafikker i stedet for dine 11 (som burde
være 22 for at lave rollovereffekt).

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 03-06-09 16:26

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur2226.html
>
> Bemærk kun to grafikker i stedet for dine 11 (som burde

Hej Jørgen
Den grå kasse som ikke fylder vinduet, det skyldes hans CSS, hvis han der
fjerner HTML foran BODY så fylder den grå kasse hele vinduet.
Og noget andet som også er lidt forvirrende er
Der findes jo ikke en ID i hans CSS som er kaldt topbox3.

Med venlig hilsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 03-06-09 21:38

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Og den bekymring gør du dig med rette. Det er ikke
> for smart at operere med kasser, der har både en fikseret
> bredde og en fikseret bredde.

Dét udsagn forstår jeg ikke (helt)!?

> Bemærk kun to grafikker i stedet for dine 11 (som burde
> være 22 for at lave rollovereffekt).

Alt det efterfølgende forstår jeg til gengæld, den inspiration siger jeg tak
for - den vil jeg (gradvis) søge at indarbejde.

Jeg kan iøvrigt som et kuriosum oplyse, at test-siden faktisk er
'inspireret' af et oplæg til en anden side, som jeg for ca. fire år siden
fik fra JFJ: (html-)verden *er* lille! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-06-09 21:52

Hans Henrik Hansen skrev:

> Dét udsagn forstår jeg ikke (helt)!?

Udskift det sidste "bredde" med "højde". Problemet er at hvis du
låser begge dimensioner, kan boksen ikke tilpasse sig sit
indhold.

--
Bertel

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 03-06-09 23:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> Udskift det sidste "bredde" med "højde". Problemet er at hvis du
> låser begge dimensioner, kan boksen ikke tilpasse sig sit
> indhold.

Ja, det var også, hvad jeg regnede med - tak for dét, Bertel! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-06-09 16:56

Hans Henrik Hansen wrote:

> Jeg går ud fra, at det var 'Display Block Size', der var valgt i dit
> 'dump'?

Nok snarere Outline Block Level Elements

Erik Ginnerskov

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 03-06-09 09:40

> [...]
> 'div#bottomboxes'/'div.bbox'
>
> , men jeg kan ikke lige se, hvad der skal ændres, så gode forslag

Hej Hans

Ved hvert link i slutning af din kode er >&nbsp;</a> prøv og fjerne
&nbsp; så kommer det til at se bedre ud. Her kan jeg se en lille tynd streg i
mellen knapperne på dine links i Firefox og de forsvinder når du fjerne
&nbsp; der hvor jeg har foreslået det.

Mvh.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 03-06-09 09:55

Kim Schmidt Wind wrote:

> [...]
> streg i mellen knapperne på dine links i Firefox og de forsvinder når du
> fjerne &nbsp; der hvor jeg har foreslået det.

Hovsa! Jeg havde overset dette forslag, da jeg svarede for to min. siden! :)
Beklager forvirringen, og tak - jeg forsøger det straks!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 03-06-09 10:11

Hans Henrik Hansen wrote:

> Hovsa! Jeg havde overset dette forslag, da jeg svarede for to min. siden!
> :) Beklager forvirringen, og tak - jeg forsøger det straks!

Ja, det var en god idé - husker p.t. ikke præcis, hvor jeg fik
'inspirationen' til '&nbsp,'erne fra!
Men jeg er stadig i tvivl om, hvorledes 'kasserne' konkret (ud fra koden)
får de realiserede lodrette dimensioner!?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 03-06-09 10:39

Hans Henrik Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hans Henrik Hansen wrote:

[klip]

> --
> med venlig hilsen
> Hans

Hej Hans

Som jeg ser det så er der i IE8 en kant i top svarende til den i siderne, men
ser jeg siden i Firefox eller Safari så er den der ikke dog er toppen helt
hvid.

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-06-09 20:45

Hans Henrik Hansen skrev:

> husker p.t. ikke præcis, hvor jeg fik 'inspirationen'
> til '&nbsp,'erne fra!

De skal i hvert faldt bare væk, og du skal også
fjerne

border="none"

fra alle menupunkterne - det er meget nemmere at
sætte

img{
border:none;
}

ind i din css-fil - det sparer også en masse kode.

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?