Eget firma - momsregistrering under 50.000~
Fra : Stig Sørensen

Dato : 31-05-09 16:07

Hej gruppe.

Ganske kort:

Jeg har god kendskab til webudvikling og PHP programmering.
Jeg har fundet en side hvor folk kan søge efter programmører, og
skriver deres budgetter med inkl. moms.

Jeg kunne godt tænke mig at tjene lidt ved siden af mit
fuldtidsarbejde. Hvordan kommer jeg igang med dette?

Skal jeg lade mig registrerer et sted, før jeg kan tage imod disse
opgaver eller hvordan fungere det?
Jeg vil holde mig under 50.000kr,- i omsætning uden moms pr. år.

Jeg antager at kunden gerne vil have en faktura/kvittering af en art,
har jeg ret til at lave sådanne een?

Håber et par venlige sjæle kan hjælpe mig videre.

Mvh
Stig

Fra : anonym

Dato : 31-05-09 23:21

Stig Sørensen skrev:
> [...]
> har jeg ret til at lave sådanne een?
>

> Håber et par venlige sjæle kan hjælpe mig videre.

Du kan selv bestemme om du vil gøre det som privat person og så køre
regnskabet som en del af din personlige økonomi, eller om du får dig et
CVR nr. fx som personligt firma, og så kører det via det.
Nogen firmaer kan/vil kun handle med dig hvis du har et CVR nr.

Faktura kan du fint udskrive.

Men tag en snak med skat om sagen. De har ihvertfald tidligere haft
udemærket vejledning.

http://www.startvaekst.dk/

Er et godt sted at starte

Fra : Stig Sørensen

Dato : 31-05-09 16:46

On Jun 1, 12:20 am, anonym <nejtaktils...@fergregrtgs.dk> wrote:
> Du kan selv bestemme om du vil gøre det som privat person og så køre
> regnskabet som en del af din personlige økonomi

Du mener, at jeg blot oplyser det på min selvangivelse som B-indkomst?

Til det bestillingsarbejde jeg vil komme til at udføre, som vil være i
'småtings afdelingen' vil det være længe fint blot at være en
freelancer - privatperson.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-06-09 00:08

Stig Sørensen <stig.sorensen@gmail.com> wrote in news:cbc1b153-57fa-4aba-
9068-f7e338143569@g1g2000yqh.googlegroups.com:

> Du mener, at jeg blot oplyser det på min selvangivelse som B-indkomst?

Præcis.

> Til det bestillingsarbejde jeg vil komme til at udføre, som vil være i
> 'småtings afdelingen' vil det være længe fint blot at være en
> freelancer - privatperson.

Så er det helt fint bare at sende en faktura som privatperson. Husk at du i
så fald ikke må regne hverken incl. eller excl. moms, du skal slet ikke
omtale moms på din faktura.

Fra : N/A

Dato : 01-06-09 01:19

Fra : Stig Sørensen

Dato : 31-05-09 17:27

On Jun 1, 1:08 am, Henrik Stidsen <in...@henrikstidsen.dk> wrote:

> Så er det helt fint bare at sende en faktura som privatperson. Husk at du i
> så fald ikke må regne hverken incl. eller excl. moms, du skal slet ikke
> omtale moms på din faktura.

Super! Mange tak for det hurtige svar.

Skal jeg selv gemme en kopi af fakturaen? Eller skal jeg føre regnskab
af en art, for at kunne redegøre mine salg?

Der blev nævnt før, at der nok vil være firmaer der ikke vil handle
med mig som privatperson, er det blot et spørgsmål om præferencer,
eller _må_ et momsregistreret firma ikke handle med mig som
privatperson?

På forhånd tak

Mvh
Stig

Fra : anonym

Dato : 01-06-09 01:19

Stig Sørensen skrev:

> [...]
> med mig som privatperson, er det blot et spørgsmål om præferencer,
> eller _må_ et momsregistreret firma ikke handle med mig som

Der er ikke noget, som gør det ulovligt for et momsregistreret firma at
handle med en privat person.
Jeg har selv været i din position, småarbejde for et par firmaer.
Selvom regningen var af ringe størrelse, så skulle der altså et CVR nr.
på før den kunne afregnes(ingen problemer eller forsøg på snyd fra deres
side, men der skulle et CVR nr på alle fakturaer.)

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 01-06-09 01:49

anonym wrote:

> [...]
> størrelse, så skulle der altså et CVR nr. på før den kunne
> afregnes(ingen problemer eller forsøg på snyd fra deres side, men der

Det er en misforståelse.

--
Niels

Fra : anonym

Dato : 01-06-09 11:17

Niels P Sønderskov skrev:

> Det er en misforståelse.

Nej :)

Der er ikke noget galt i at hverken skrive fakturaen eller modtage
pengene som privat person. Men hvis der sidder en regnskabs afd. eller
chef, som kun godkender en faktura med CVR, så er det sådan

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-09 11:20

"anonym" <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som privat person. Men hvis der sidder en regnskabs afd. eller chef, som
> kun godkender en faktura med CVR, så er det sådan

Du kan ikke sælge uden at skrive en "faktura". Køberen skal jo have noget
dokumentationi sit regnskab.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 01-06-09 01:32

Stig Sørensen wrote:

> Skal jeg selv gemme en kopi af fakturaen? Eller skal jeg føre regnskab
> af en art, for at kunne redegøre mine salg?

Selvfølgelig skal du føre et simpelt regnskab. Ellers kan du jo ikke
opgive din indtægt.

> [...]
> med mig som privatperson, er det blot et spørgsmål om præferencer,
> eller må et momsregistreret firma ikke handle med mig som

Jo, de skal bare have dit cpr.nr. i stedet for cvr.

--
Niels

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 01-06-09 01:51

Stig Sørensen wrote:

> Skal jeg selv gemme en kopi af fakturaen? Eller skal jeg føre regnskab
> af en art, for at kunne redegøre mine salg?

Selvfølgelig skal du føre et simpelt regnskab, ellers kan du jo ikke så
godt opgive din indtægt.

> [...]
> med mig som privatperson, er det blot et spørgsmål om præferencer,
> eller må et momsregistreret firma ikke handle med mig som

Det må du godt. I skal blot benytte dit cpr.nr. i stedet for cvr.nr.

--
Niels

Fra : Allan Soerensen

Dato : 03-06-09 09:52

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det må du godt. I skal blot benytte dit cpr.nr. i stedet for cvr.nr.

Det er en meget udbredt opfattelse at man skal skrive sit CPR-nummer på
fakturaen, hvis man ikke er moms-registreret og dermed har fået tildelt et
CVR-nummer.
Det har været oppe både i dk.erhverv og her i gruppen flere gange, men der
er stadi ikke nogen, der har kunnet henvise til noget der dokumenterer at
man SKAL pålyse sit CPR-nummer. Har du en henvisning, der underbygger dette?

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-06-09 10:26

Allan Soerensen wrote:

> [...]
>er stadi ikke nogen, der har kunnet henvise til noget der dokumenterer at
>man SKAL pålyse sit CPR-nummer. Har du en henvisning, der underbygger

Skal og skal... Nej, men jeg har talt med min Skat om fremgangsmåden, og
det siger sig selv at 'systemet' skal have mulighed for at placere
transaktionen et eller andet sted. Ved normal B2B-handel vil man kunne
kontrollere regnskaber og billag. Her er der blot tale om en
B-skattepligtig ydelse, som man selvfølgelig skal have mulighed for at
forbinde til en modtager. Derfor cpr-nummeret, men det kan da godt være at
et navn formelt er tilstrækkeligt.

--
Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-06-09 11:10

Niels P Sønderskov skrev:

> forbinde til en modtager. Derfor cpr-nummeret, men det kan da godt være at
> et navn formelt er tilstrækkeligt.

Navne er ikke unikke.

--
Bertel

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-06-09 11:39

Bertel Lund Hansen wrote:

>Navne er ikke unikke.

Nogle er.

--
Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-06-09 14:44

Niels P Sønderskov skrev:

> Nogle er.

.... indtil videre.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-06-09 17:16

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse

> [...]
> er stadi ikke nogen, der har kunnet henvise til noget der dokumenterer at
> man SKAL pålyse sit CPR-nummer. Har du en henvisning, der underbygger

Det regnes de fleste steder for at være nødvendigt, for at betaleren kan
overholde sin bogføringspligt og en evt. indberetningspligt.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-06-09 09:12

Stig Sørensen skrev:

> [...]
> med mig som privatperson, er det blot et spørgsmål om præferencer,
> eller _må_ et momsregistreret firma ikke handle med mig som

Du har fået svar.

Du kan få et CVR-nummer uden at det har nogen konsekvenser. Det
tvinger dig f.eks. ikke til at føre momsregnskab. Det er kun
beløbsgrænsen der gør det.

Ifølge en revisor jeg engang hørte fra, så er det en smule
lettere at administrere handel med et CVR-nummer end med navn,
adresse og CPR.

--
Bertel

Fra : N/A

Dato : 01-06-09 01:19

Fra : Stig Sørensen

Dato : 01-06-09 03:25

On Jun 1, 10:11 am, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>
> Ifølge en revisor jeg engang hørte fra, så er det en smule
> lettere at administrere handel med et CVR-nummer end med navn,

Mange tak for svar igen, til alle.

Et sidste spørgsmål:

Jeg vil gerne have et CVR nummer, dette vil virke bedre ud af til.
Jeg har bare læst at så snart jeg har et CVR nummer skal jeg
indberette moms een gang i kvartalet. Er dette korrekt?
Ville det være nogen ben i dette for midt vedkomne? Jeg vil nemlig
gerne holde en revisor uden om dette da, han nok vil ende med at tage
hele min ringe fortjeneste, og det er der ikke megen fidus i.

Mvh
Stig

Fra : Klaus H

Dato : 01-06-09 10:59

cut
[...]

cut.

Nej, det skal du ikke.
Vi har, som FDF kreds, eget CVR-nummer og skal ikke indberette moms.

Klaus H

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-06-09 11:10

Stig Sørensen skrev:

> Jeg har bare læst at så snart jeg har et CVR nummer skal jeg
> indberette moms een gang i kvartalet. Er dette korrekt?

Læste du ikke hvad jeg skrev?

--
Bertel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 01-06-09 14:36

"Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> wrote in message

> Jeg vil gerne have et CVR nummer, dette vil virke bedre ud af til.
> Jeg har bare læst at så snart jeg har et CVR nummer skal jeg
> indberette moms een gang i kvartalet. Er dette korrekt?

Ja. Har du CVR nummer og driver virksomhed som fordrer opkrævning af moms,
så er der ingen vej udenom. Mig bekendt.

> Ville det være nogen ben i dette for midt vedkomne? Jeg vil nemlig
> gerne holde en revisor uden om dette da, han nok vil ende med at tage
> hele min ringe fortjeneste, og det er der ikke megen fidus i.

Du bør kunne klare regnskabet selv, når det er så enkelt.

Spørg videre i dk.erhverv.

Fra : alexbo

Dato : 01-06-09 19:58

"Stig Sørensen" skrev

<Jeg vil gerne have et CVR nummer, dette vil virke bedre ud af til.
>Jeg har bare læst at så snart jeg har et CVR nummer skal jeg
>indberette moms een gang i kvartalet. Er dette korrekt?

Ja til at starte med, senere bliver det hvert halve år det afhænger af
omsætningen, men jeg mener at alle starter med kvartalsvis

>Ville det være nogen ben i dette for midt vedkomne? Jeg vil nemlig
>gerne holde en revisor uden om dette da, han nok vil ende med at tage
>hele min ringe fortjeneste, og det er der ikke megen fidus i.

Det er ganske nemt, det gøres med "tast selv" service for virksomheder.

Du har fået mange gode svar så jeg kan bare supplere med at du skal bare gå
igang.
Hvis du vil starte uden cvr.nr. for lige at se om der overhovedet sker
noget, så skriver du dine fakturarer uden moms.
Faktura skabeloner findes allevegne f.eks. i dit regneark.
Hvis du vil starte "rigtigt" op, så tilmeld dit nye firma på webreg.dk, så
er du igang.

Det er for dit vedkommende ikke muligt at starte op med CVRnr. uden moms.
Spørgsmålet har været stillet til selskabstyrelsen:

"Virksomheder får først et cvr.nr., hvis de har pligter overfor ToldSkat,
det
kan være moms, A-skat, lønsumsafgift, eller hvis man danner et A/S eller
ApS.
Med venlig hilsen
Lene Fritzbøger Andersen
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen"

Når du om et lille års tid skal lave årsregnskab, og kommer i tvivl om
afskrivninger eller andet så spørger du i dk.erhverv.
Du skriver at du vil lave regnskabet selv, det synes jeg er en god ide, der
er efter min mening alt for mange selvstændige der overlader det til et
regnskabsprogram og revisoren, så de aner ikke selv hvordan tallene hænger
sammen.

Et regneark er ganske glimrende, det kan sættes op som man nu synes, det kan
ændres hvis man opdager en fejl, og det er gennemskueligt.
Faktisk synes jeg man skal starte med en kollonnebog og en blyant, for at få
tallene helt ind i sjælen, men det er nok for primitivt i vore dage.

På trods af manges jamren over SKAT og det offentlige som helhed, er Danmark
et utrolig nemt land at være selvstændig i.

Skulle de vise sig at det hele ikke bliver til noget lukker du bare igen,
eller lader firmaet ligge stille, angive nul og vente på næste chance.

mvh
Alex Christensen

Fra : Stig Sørensen

Dato : 01-06-09 04:15

On Jun 1, 12:09 pm, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Læste du ikke hvad jeg skrev?

Beklager, jeg skimtede det for hurtigt igennem.

Jeg bukker og takker, og vil bestille et CVR nummer fluks.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 01-06-09 04:29

> Læste du ikke hvad jeg skrev?

Ja der var nu grund til min forvirring:

http://www.startfirma.dk/spm/2369
"'CVR-nummer' er registreringsnummeret i CVR-registret. Man bliver
registreret i cvr af en række forskellige grunde. Moms er den ene.
Ansatte medarbejdere en anden, import en tredie, selskab (Aps) en
fjerde o.s.v. Du kan IKKE blive registreret uden anden grund end at du
vil registreres."

Og det samme her:

http://www.startfirma.dk/spm/3792
"Det lyder som om du ikke kan få et CVR nummer uden at blive
momsregistreret, men du kan dog også sende en regning fra dit firma
uden CVR nummer, men med firmanavn osv."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-06-09 13:00

Stig Sørensen skrev:

> Ansatte medarbejdere en anden, import en tredie, selskab (Aps) en
> fjerde o.s.v. Du kan IKKE blive registreret uden anden grund end at du
> vil registreres."

Åh. Så har jeg fået forkert besked. Du må hellere tjekke det så.

--
Bertel

Fra : Stig Sørensen

Dato : 01-06-09 13:58

Tusind tak Alex. Det var rigtig informativt

Jeg har nu en PDF fil liggende klar til udskrivning der bag efter blot
skal sendes afsted, og jeg er momsregistreret.

Mange tak for hjælpen

Fra : alexbo

Dato : 01-06-09 21:38

"Stig Sørensen" skrev i

>Jeg har nu en PDF fil liggende klar til udskrivning der bag efter blot
>skal sendes afsted, og jeg er momsregistreret.

Endnu nemmere er momsangivelsen og senere årsregnskabet, det hele foregår
online, ingen papirer skal sendes nogen steder hen, ingen fine
revisorerklæringer.

Men regnskabet skal selvfølgelig være retvisende, bilagene skal være til
stede hvis SKAT ønsker at se dem, d.v.s kopier af de fakturaer du har
skrevet, og de fakturaer du har modtaget på ting du har købt.

Når din første momsangivelse og eller årsopgørelse nærmer sig, så skriver du
bare i dk.erhverv hvis der er noget du er i tvivl om.
Så sammenligner du de mange gode råd med den vejledning der står på tast
selv siden, så kan det næsten ikke gå galt.

>Mange tak for hjælpen
Velbekomme.
Du skal ikke bekymre dig om andet end at finde nogen kunder, og levere et
godt stykke arbejde, resten kommer af sig selv.
Du skal ikke spekulere på om firmaet kan betale noget af dit
strøm eller telefonforbrug, eller måske købe din gamle computer, der bliver
tid nok til at overveje en metode til at nedbringe skattebetalingen af det
forhåbenligt pæne overskud.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Jensen

Dato : 03-06-09 19:47

alexbo skrev:
> [...]
> tid nok til at overveje en metode til at nedbringe skattebetalingen af det

Der er jo en omsætningsgrænse der bestemmer om man har pligt til at
afregne moms. Mener den pt. er på 50000 kr.
Spørgsmålet må være om et CVR nummer pr. automatik medfører at man
momsregistreres ? Hvorfor skal et firma der omsætter for under 50000 kr
momsregistres ? Altså, er CVR registrering det samme som momsregistrering ?

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-06-09 21:05

Hans Jensen wrote:

> [...]
>momsregistres ? Altså, er CVR registrering det samme som momsregistrering ?

Det har vi jo ligesom konstateret. I øvrigt er der ikke megen mening i at
starte virksomhed med en beregnet omsætning under 50 k/år.

--
Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-06-09 22:49

Niels P Sønderskov skrev:

> I øvrigt er der ikke megen mening i at
> starte virksomhed med en beregnet omsætning under 50 k/år.

Så lad være, men din mening deles ikke af alle.

--
Bertel

Fra : Hans Jensen

Dato : 03-06-09 23:20

Bertel Lund Hansen skrev:

> Så lad være, men din mening deles ikke af alle.

Præcis...man burde kunne opnå CVR registrering uden at skulle afregne
moms. Dvs. det burde være muligt for virksomheder med en omsætning under
50K/år at få et CVR nummer. Primært fordi det tit er en nødvendighed
hvis disse (tit enkeltmandsfirmaer) handler med andre firmaer.

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-09 15:34

"Hans Jensen" <afdeling28@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 50K/år at få et CVR nummer. Primært fordi det tit er en nødvendighed hvis
> disse (tit enkeltmandsfirmaer) handler med andre firmaer.

Nu er CVR-nummeret jo opfundet til at hjælpe det offentlige mht. skat, løn,
moms osv i forbindelse med virksomheder.

At andre virksomheder så kræver, at der er et CVR-nummer er vel det
offentlige og CVR ligegyldigt og bør ikke sætte dagsordenen for, hvem der
skal have et CVR nummer

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-06-09 12:28

Bertel Lund Hansen wrote:

> Navne er ikke unikke.

Navn + adresse er (normalt).

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-06-09 14:44

Jesper Lund skrev:

> Navn + adresse er (normalt).

men ikke permanent.

--
Bertel

Fra : Stig Sørensen

Dato : 03-06-09 14:53

On Jun 3, 10:04 pm, Niels P Sønderskov <npson...@gmail.com> wrote:

> Det har vi jo ligesom konstateret. I øvrigt er der ikke megen mening i at
> starte virksomhed med en beregnet omsætning under 50 k/år.

I følge hvem? Nu har jeg et fuldtidsjob ved siden af, der ikke har en
pind at gøre med webdesign, og jeg vil gerne blive denne erfaring
rigere mht. start af webdesignsfirma, samt se hvad det kunne føre til
senere hen.

Hvordan jeg skulle kunne opnå dette, uden at gå fra fuldtidsjob og
samtidig satse på at kunne leve af at lave hjemmesider, har jeg meget
svært ved at se.