Udsmidning af private ejendele fra fælles ~
Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 31-05-09 18:59

I ejendommen hvor jeg bor, havde vi et fælles aflåst kælderrum, der indtil
for nyligt blev brugt af ejendommens beboere som kælderrum til opvaring af
ejendele. Derudover har hver lejlighed et privat aflåst kælderrum.

For kort tid siden havde udlejer fjernet mine ejendele fra det fælles
kælderrum og kasseret disse. Da jeg påtalte fjernelsen af mine ejendele
overfor udlejers personale, fik jeg oplyst at beboerne i februar havde fået
et brev fra ejendommens administrator om at vi skulle fjerne vores ejendele
fra det fælles kælderrum. Jeg har dog aldrig modtaget et brev fra
administrator om at vi skulle fjerne vore ejendele fra det, der i mindst 20
år havde fungeret som fælles opbevaringsrum. Udlejer/administrator har ikke
på anden måde end de tilsendte breve via PostDanmark adviseret beboerne om
at kælderrummet skulle tømmes. Jeg mener at man ved en så vigtig sag godt
kunne have anbragt et opslag på kælderrummets dør og/eller i opgangen om at
det fælles kælderrum skulle tømmes. Flere af de henstillede genstande var
forsynet med mit navn, og ikke engang det havde foranlediget udlejers
personale til at kontakte mig om at genstandene skulle fjernes inden en
bestemt dato - de kasserede dem blot.

Jeg ville gerne stille ejendommens ejer, administrator og/eller udlejers
personale til regnskab og erstatningspligt for de fjernede genstande. Hvilke
muligheder har jeg for det? - Er der evt. paragraffer i straffelov (eller
anden lov) der er blevet overtrådt af ejendommens ejer, administrator eller
udlejers personale?

På forhånd tak for hjælpen

/michael

Fra : Jubii

Dato : 31-05-09 19:52

"Michael C. Nielsen" <michaelcnielsen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> paragraffer i straffelov (eller anden lov) der er blevet overtrådt af
> ejendommens ejer, administrator eller udlejers personale?

Er det privat eller almen eller andel?
Har i en beboerrepræsentant?
Ved privat udleje kan huslejenævnet kontaktes.
Ved almen udleje kan beboerklagenævnet kontaktes.
De har gerne lokale kontorer i de større byer.

Jeg er ikke inde i andelsiden af klageadgange.

Fra : Jubii

Dato : 31-05-09 19:58

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i meddelelsen

> Jeg er ikke inde i andelsiden af klageadgange.

Hmm, AAB: Arbejdernes Andels Boligforening henviser til
beboerklagenævnet, så det kunne tyde på at andelshavere kan kontakte et
beboerklagenævn også.

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-09 14:59

Jubii wrote:
> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev i meddelelsen

> Hmm, AAB: Arbejdernes Andels Boligforening henviser til
> beboerklagenævnet, så det kunne tyde på at andelshavere kan kontakte
> et beboerklagenævn også.

Nu består AAB ikke kun af andelsboliger, de har meget almen udlejning over
hele landet.
--
Louise

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 31-05-09 20:46

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> "Michael C. Nielsen" <michaelcnielsen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Er det privat eller almen eller andel?

Det betragtes vist som privat udlejning, selv om boligerne ejes af en
kommune (tidl. tjenesteboliger til et sygehus)

> Har i en beboerrepræsentant?

Vi har en beboerforening.

/michael

Fra : Jubii

Dato : 31-05-09 20:59

> Det betragtes vist som privat udlejning, selv om boligerne ejes af en
> kommune (tidl. tjenesteboliger til et sygehus)

> Vi har en beboerforening.

Lyder stærkt som almen udlejning.
Men hvis beboerforeningen ellers er til at snakke med, kunne de i første
omgang råde dig, og kan det ikke lade sig gøre, så er der
beboerklagenævnet.
Hvis du fejlagtigt skriver til dem, så vil de fortælle dig hvilket nævn
der er det rette forum for en klage over udlejerens repræsentanter i
bebyggelsen. Det koster iøvrigt et lille gebyr hvis en klage optages i
et nævn. Spørge kan man altid inden sagen vedlægges.

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 01-06-09 18:05

> [...]
> repræsentanter i bebyggelsen. Det koster iøvrigt et lille gebyr hvis
> en klage optages i et nævn. Spørge kan man altid inden sagen

Er der ikke nogle lovregler, der er overtrådt ved at fjerne mine ejendele
fra det fælles kælderrum, uanset om det er varslet eller ej?

/michael

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-06-09 18:10

Michael C. Nielsen wrote:
> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

> Er der ikke nogle lovregler, der er overtrådt ved at fjerne mine
> ejendele fra det fælles kælderrum, uanset om det er varslet eller ej?

Er der fjernet genstande af større værdi?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 01-06-09 18:30

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Er der fjernet genstande af større værdi?

Der er bla. fjernet 3 antikke stole og flere flyttekasser med gamle
studiebøger. Sidstnævnte har dog ikke længere den store værdi for mig.

/michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-06-09 18:48

Michael C. Nielsen skrev:

> Er der ikke nogle lovregler, der er overtrådt ved at fjerne mine ejendele
> fra det fælles kælderrum, uanset om det er varslet eller ej?

Det er forbudt at fjerne andres ejendele uden varsel.

Hvis man ikke kunne fjerne dem efter behørigt varsel, ville alle
beboelsesejendomme for mange årtier siden være blevet ubeboelige
på grund af alt det affald der ville fylde alle fællesrum og alle
fællesarealer.

--
Bertel

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 02-06-09 19:35

> [...]
> beboelsesejendomme for mange årtier siden være blevet ubeboelige
> på grund af alt det affald der ville fylde alle fællesrum og alle

Hvad er så »behørigt varsel«? Er det nok at sende et alm. brev med
PostDanmark til samtlige lejere, eller bør/skal der også sættes et opslag op
vedrørende tømningen af de fælles kælderrum?

/michael

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-06-09 17:14

"Michael C. Nielsen" <michaelcnielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er så »behørigt varsel«? Er det nok at sende et alm. brev med
> PostDanmark til samtlige lejere, eller bør/skal der også sættes et opslag
> op vedrørende tømningen af de fælles kælderrum?

Det regnes i almindelighed for at være tilstrækkeligt at sende et påkrav
eller en meddelelse med almindelig post, med mindre andet fremgår af en
specifik lov.
Man kan diskutere om det er i overensstemmelse med den virkelige hverdag, at
man altid kan regne med, at posten kommer frem, men sådan er den juridiske
betragtning altså.

At sende breve mv. som anbefalet eller lign er i juridisk henseende mest et
spørgsmål om, at sikre sig en evt. bevisførelse for afsendelsen.

/Per