tabelramme og størrelse
Fra : John Lund Steffensen

Dato : 01-06-09 10:02

Jeg øver mig udi det mystiske HTML sprog, og øver mig pt. på det
med tabeller.

Jeg har lagt en lille tabel ind på min side www.johnsteffensen.dk
Som det ses (IE8) så er rammen omkring "spidse" en anelse højere
end de to rammer ved siden af.
Er der noget at gøre ved det, eller er det en "browser relateret
fejl"?
Med venlig hilsen, John Steffensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-06-09 10:34

John Lund Steffensen skrev:
> [...]
> end de to rammer ved siden af.
> Er der noget at gøre ved det, eller er det en "browser relateret

Prøv at variere lidt på størrelsen af
border-attributten til table-markøren. Så
vil du opdage at det er en meget upålidelig
størrelse, som yderligere fortolkes forskelligt
i IE i forhold til andre browsere. Det er
antagelig bedre at bruge attributterne frame
og rules.

Ved tabelkonstruktion er der jo andet at
tage hensyn til end rammekanterne mellem
tabellens celler, først og fremmest
afstanden mellem cellerne (HTML: cellspacing,
CSS: border-spacing) og afstanden mellem
tabelcellens indhold og tabelcellens indre
rammekant (HTML: cellpadding, CSS:padding;)

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : John Lund Steffensen

Dato : 01-06-09 13:21

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> CSS: border-spacing) og afstanden mellem
> tabelcellens indhold og tabelcellens indre
> rammekant (HTML: cellpadding, CSS:padding;)

Hej Jørgen.
Mange tak for din ulejlighed med at svare mig.
Imidlertid løste det ikke mit lille "tabelproblem".
Ikke umiddelbart.
Der er sikkert mange ting at holde rede på, ja.
Jeg har forsøgt at bruge de vejledninger jeg har til rådighed der
hvor jeg læser om tingene, og får vejledninger om de forskellige
ting.
Men måske er det bare min opsætning, der er forkert.
Jeg må bøvle videre i HTML universet.
Desværre finder jeg, at mange af de vejledninger jeg kan finde her på
nettet enten er er forældede eller vanskeligt tilgængelige.
Enten er der vejledninger, der giver "alarm" når jeg validerer, fordi
jeg anvender forældede ord der sandelig er brugt i vejledningerne,
eller osse er vejledningerne "alt for langhårede" for en Newbie som
mig.
Men jeg bøvler videre.

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-06-09 10:52

John Lund Steffensen wrote:
> [...]
> end de to rammer ved siden af.
> Er der noget at gøre ved det, eller er det en "browser relateret

Det ser ud til at du har en ekstra tom celle i de tre kolonner til højre
og dermed dermed tilsyneladende større rammebredde.

Det skyldes måske at din tabel er opbygget forkert, bl. a. har du:

hvor pågældende celle kun burde spænde over 2 rækker.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : John Lund Steffensen

Dato : 01-06-09 12:45

Erik Olsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Det skyldes måske at din tabel er opbygget forkert, bl. a. har du:

> hvor pågældende celle kun burde spænde over 2 rækker.

Hej Erik.
Mange tak for dit svar og din ulejlighed med at hjælpe mig.
Jeg prøvede at ændre rowspan="3" til rowspan="2", men så flytter tallene
bare kolonne til venste.
Det er sikkert min tabel, der er opbygget forkert, ja.
Jeg må bøvle videre og se at finde en løsning,- so oder so.

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-06-09 13:11

John Lund Steffensen wrote:

> Jeg prøvede at ændre rowspan="3" til rowspan="2", men så flytter
> tallene bare kolonne til venste.
> Det er sikkert min tabel, der er opbygget forkert, ja.

Især rowspan kan være tricky, colspan er nemmere at overskue.

Hvis udgangspunktet er en tabel med 4 kolonner og 3 rækker:

Første række første celle ændres til colspan="4" og de resterende celler
i første række slettes:

Anden række første celle skal nu ændres til rowspan="2":

Men det er ikke nok, for cellen i anden række fylder jo også i tredje
række, så i tredje række må fjernes en celle:

Fra : John Lund Steffensen

Dato : 01-06-09 13:55

> [...]
>
> Men det er ikke nok, for cellen i anden række fylder jo også i tredje
> række, så i tredje række må fjernes en celle:

Mange tak for din hjælp og din udførlige "step by step" vejledning.
Fantastisk!
Den var til at forstå, og nu er min lille forsøgstabel helt som den skal
være.
Jeg skylder dig en stor tak for din vejledning og hjælp.

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-06-09 14:00

John Lund Steffensen wrote:

> Den var til at forstå, og nu er min lille forsøgstabel helt som den
> skal være.
> Jeg skylder dig en stor tak for din vejledning og hjælp.

Det var en fornøjelse at kunne hjælpe.