IE version
Fra : Birger Sørensen

Dato : 31-05-09 19:59

Jeg forsøger - inspireret af Jørgen Farum Jensens
http://webdesign101.dk/www/layout/
- at vise en "Så se dog at opgrader din browser til noget brugbart!"

Jeg har IE( og FF.3.0.10, og en IE6 som kører i min XP vha MultipleIE
http://tredosoft.com/Multiple_IE
hvilket i virkeligheden er en rest fra da jeg havde IE7...

Problemet er, at hverken Jørgens side, eller den jeg leger med
http://bbsorensen.com/
er i stand til at finde ud af, at siden åbnes med IE6 - på trods af at
user-agent faktisk siger IE6.
(Hvis man åbner bbsorensen.com i IE6 er det rent kaos - men man kan se
user-agent strengen i kildekoden.)

Nogen der har lignende problemer - måske endda en løsning?
Virker det hvis IE6 er den nyeste man har?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 31-05-09 20:14

Birger Sørensen kom med denne ide:
> [...]
> user-agent strengen i kildekoden.)
>
> Nogen der har lignende problemer - måske endda en løsning?
> Virker det hvis IE6 er den nyeste man har?

Det rigtige link til Jørgens side, med advarslen om en gammel IE, er
http://webdesign101.dk/www/layout/floatlayout.php

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 31-05-09 20:48

Birger Sørensen skrev:

> Nogen der har lignende problemer - måske endda en løsning?

Jeg tog et par skærmskud af bbsorensen.com fra Totalvalidator, og...
http://runejensen.dk/temp/nyhedsgrupper/deiwh/ie6_cc_problemer.png

...det virker rodet, som du skrev. Den viser så fejlmeddelelsen, men i og
for sig, hvis det er en listemenu, så bør denne kunne gradere.

Da jeg kiggede på Jørgens side også i TV/IE6, så kom advarslelsboksen i
toppen, men bortset fra det (for så vidt jeg forstår, skulle den vises i
bunden), så graderer den ganske pænt.

> Virker det hvis IE6 er den nyeste man har?

Jeg har desværre ikke IE6 (mere) men IE7, og den graderer pænt. Ingen
advarselsboks, hvilket der jo så heller ikke bør være. Men der er et par
andre "issues", bl.a. en scroll i menuen.

Du kan se et skærmskud her:
http://runejensen.dk/temp/nyhedsgrupper/deiwh/ie_problemer_screenshot.jpg

Jeg skal ikke på arbejde, har lidt ferie til gode, så derfor kan jeg
ikke rigtigt tjekke i IE6 den nærmeste fremtid, desværre.

PS: Til Quick-wiev imellem forskellige versioner af IE, der bruger jeg
nogle gange:
http://ipinfo.info/netrenderer/index.php

Viser kun øverste del, men kan bruges til at se forskellene versionerne
imellem (en ret smart funktion, egentlig)

MVH
Rune Jensen

--
Som nyder sommer og sol imellem webdesigneriet - damn, det er varmt!

Fra : Rune Jensen

Dato : 31-05-09 20:59

Rune Jensen skrev:

> Du kan se et skærmskud her:
> http://runejensen.dk/temp/nyhedsgrupper/deiwh/ie_problemer_screenshot.jpg

Eh, det er da vidst Opera på den URL...

Her er det rigtige
http://runejensen.dk/temp/nyhedsgrupper/deiwh/ie7_screenshot.jpg

Og det er altså IE7.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 31-05-09 23:53

Rune Jensen skrev:

> Eh, det er da vidst Opera på den URL...

> [...]

Tak for svaret og hjælpen.

Det svarer så nogenlunde til det jeg efterfølgende har oplevet -
bortset fra at din "Quick-view" ting også sætter scrollbarer på i IE7 -
hvilket IE7 så ikke gør, hverken her eller på det dump du viser.
"Quick-view" skal man altså ikke regne for seriøst med, åbenbart.. B-)

Jeg fandt på at installere "MultipleIE" på den bærbare, som ellers kun
her IE7 og FF.
Her giver IE6'eren så også det rigtige resultat - både på min og
Jørgens side.
Så med IE8 installeret virker conditional comments ikke i MulitpleIE
versionen af IE6.
(Der står noget på siden om en key i registriet, måske kan den gøre en
forskel. Men har ikke lige lyst til at eksperimentere, nu jeg kan se
det på den bærbare.)

At Opera gør anderledes med scrollbarer, er ikke nyt. (Der bør faktisk
være på indholdet også, hvis den havde til sinds at gøre tingene
ens...)
Google's Chrome, viser også siden som forventet.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-06-09 00:00

Efter mange tanker skrev Rune Jensen:

> Eh, det er da vidst Opera på den URL...

> [...]

Glemte så lige en smule info...
Det gule vindue med advarslen/info er absolut positioneret, så det skal
vises i toppen, også på Jørgens side.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-06-09 07:56

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> wrote in message
> Problemet er, at hverken Jørgens side, eller den jeg leger med
> http://bbsorensen.com/
> er i stand til at finde ud af, at siden åbnes med IE6 - på trods af at
> user-agent faktisk siger IE6.

Jeg har IE6, lad os kalde i 'originalversionen'.

Jeg ved ikke hvad jeg skal kigge efter på Jørgens side, men på din kommer
den 'gule boks' op, oh lukker ved klik på X.

> (Hvis man åbner bbsorensen.com i IE6 er det rent kaos - men man kan se
> user-agent strengen i kildekoden.)
Det samme her, det ser højst mystisk ud.

> Virker det hvis IE6 er den nyeste man har?
Den 'gule boks' virker, men man kan slet ikke se andet end overskriften og
nogle 'streger'.

Da du viser useragenten i koden, havde jeg dig mistænkt for du sender
forskellig html ud til browserne.

Det inspirerede mig til at udvide mit 'toolset'.
En afprøvning viser, at det kun var useragenten, der var forskellig, så det
er ikke det.

Men nu når det er lavet, kan man lige så godt få lov at bruge det (så længe
det ikke bliver misbrugt).

Jeg gjorde følgende:
* Startede diff'eren
http://w-o-p-r.dk/wopr.tools/wopr.diff.html
* Gik ind på probes
http://w-o-p-r.dk/wopr.tools/probes/wopr.probes.asp
Her har jeg udvidet formen med en User agent under 'as Text', der benyttes
ved kald.
* Kaldte din side med IE's useragent
* Klippede resultatet over i diff (venstre), og fjernede hak i use as url
* Kaldte din side igen, nu med FF's useragent
* Klippede resultatet over i diff (højre), og fjernede hak i use as url
* Klikkede på Retrieve i diff.

Her burde[1] man kunne se, at det kun er User agenten, der er forskellig.

Man er velkommen til at bruge det til at lege med, hvis man vil, men det
kører på min private ADSL, så please take care.

Jeg har dog sat en limit på 65526 på retrieval, så man ikke kan misbruge det
med store filer.

[1] Hvis det virker - no guarantee.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-06-09 07:54

Stig Johansen wrote:

> Jeg har IE6, lad os kalde i 'originalversionen'.

Glemte lige at skrive:
Jeg vil gerne lave screendumps hvis du vil, men så længe du 'leger' ved jeg
ikke om du er igang med at rette.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-06-09 08:42

Stig Johansen tastede følgende:

> Glemte lige at skrive:
> Jeg vil gerne lave screendumps hvis du vil, men så længe du 'leger' ved jeg
> ikke om du er igang med at rette.

Det er ikke nødvendigt med dumps - jeg tror vist jeg har fået
verificeret, at problemet er IE8, der giver IE6 storhedsvanvid 8-o
Men tak for tilbuddet. Og ja, der leges :D

IE6 forstår tilsyneladende nada af siden - der anvendes også både
bottom og right i css'en, så det er helt forventet - deraf advarslen.

"user-agent" er den php ser. Og den er rigtig nok - IE6 viser sig som
MSIE 6.0. Men det er åbenbart ikke den, IE anvender til "conditional
comments".

Der sendes ikke særskilt til forskellige browsere. (Med mindre hosten
-servage- laver fiksfakserier, hvilket jeg ikke kan forestille mig.)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-06-09 08:54

Birger Sørensen wrote:

> Det er ikke nødvendigt med dumps - jeg tror vist jeg har fået
> verificeret, at problemet er IE8, der giver IE6 storhedsvanvid 8-o
> Men tak for tilbuddet. Og ja, der leges :D

Tilbudet står stadig ved magt, også i fremtiden.

Jeg ved ikke om det er relevant, men da jeg hverken har IE7 eller IE8 er min
IE6 'uberørt' mht. evt. konflikter i registry osv.

Men du vender bare tilbage hvis jeg skal tjekke noget i forhold til
('uberørt') IE6.

Stig Johansen