Fjerne "roden" af et æbletræ
Fra : Lars Hansen

Dato : 30-05-09 18:57

Halløjsa i Gruppen

Sidste år skar vi et gammelt æbletræ ned i ca. 1½ meters højde og fjernede
ALLE grene. Det blev ikke gjort for at træet skulle blive pænere eller
noget, men blot fordi vi ikke gad have det mere.
Selvfølgelig skyder det på livet løs i år, og det er egentlig også ok for
det ser jo meget pænt ud.

Men nu er planen at der til foråret skal anlægges en swimmingpool lige der
hvor træet står.
Hvordan sørger jeg nemmest for at den tilbageværende stamme og rod rådner
hurtigst muligt???

Det er ikke en mulighed at få vognmanden til at grave den op samtidig med at
han graver hullet til poolen, for den skal kun graves 15 centimeter ned.

På forhånd tak for svar.

Lars Hansen

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 30-05-09 19:08

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Det er ikke en mulighed at få vognmanden til at grave den op samtidig med
> at han graver hullet til poolen, for den skal kun graves 15 centimeter

Uanset hvad du gør, så vil roden aldrig kunne nå at rådne væk til næste
forår. Du må igang med at grave den op.
Hilsen Matthias

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-05-09 15:21

On May 30, 7:56 pm, "Lars Hansen" <L...@oland.danmark> wrote:
> Det er ikke en mulighed at få vognmanden til at grave den op samtidig med at
> han graver hullet til poolen, for den skal kun graves 15 centimeter ned.

Der er ikke anden udvej en at grave den op.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 30-05-09 23:56

Lars Hansen wrote:
> [...]
> hvor træet står.
> Hvordan sørger jeg nemmest for at den tilbageværende stamme og rod rådner

Du kan godt glemme alt om at få den til at rådne på så kort tid, især
når den er så frisk at den stadig skyder.

I baghaven her hvor jeg bor, stod der et par trekvart meter høje stumper
af æbletræer da jeg flyttede ind i 2004. De var blevet fældet flere år
forinden.
Sidste år føltes den ene stump løs som en rokketand, og der var god
plads rundt om den indskrumpede stamme/rod og lidt ned i jorden, så jeg
gik i gang med at fjerne den med en økse.
Det var dog stadig langt mere besværligt end jeg havde regnet med.
Den anden stump er lige så indtørret/indskrumpet som den første var, men
står stadig urokkeligt fast, selv om det måske nu er 8-10 år siden træet
blev fældet.
Jeg gætter på 5 år mere, så er den måske rådden nok til at blive
fjernet, uden at man skal til at grave et større krater for at få den væk.

Eftersom din rodstump er helt frisk, så få en eller flere til at hjælpe
dig med at grave, ellers tror jeg ikke du får den fjernet på én dag.

Er det i nærheden af Odense, kunne jeg evt. godt overtales til det.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-06-09 08:24

> Sidste år skar vi et gammelt æbletræ ned i ca. 1½ meters højde og fjernede
> ALLE grene. Det blev ikke gjort for at træet skulle blive pænere eller
> noget, men blot fordi vi ikke gad have det mere.

Her skulle du så have smurt alle ender med Round Up. Så havde den været død
nu.

> Hvordan sørger jeg nemmest for at den tilbageværende stamme og rod rådner
> hurtigst muligt???

Det gør du ikke til næste år. Vi giver dem gerne 2-3 år, og så trækker dem
op med spændstropper - husbond er helt vild med den slags. Jeg ville nok
bare grave den op med håndkraft.

Mvh Maria

Fra : Ole V Jensen

Dato : 01-06-09 19:10

Lars Hansen <Lars@oland.danmark> wrote:

> Det er ikke en mulighed at få vognmanden til at grave den op samtidig med at
> han graver hullet til poolen, for den skal kun graves 15 centimeter ned.

Hvorfor kan han ikke grave den op samtidigt?

Det vil da være det nemmeste, og så bare fylde hullet med grus/sand
el.lign.

mvh
Ole-J

Fra : Lars Hansen

Dato : 07-06-09 19:31

"Ole V Jensen" <not@available.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor kan han ikke grave den op samtidigt?
>
> Det vil da være det nemmeste, og så bare fylde hullet med grus/sand
> [...]

Fordi han slet ikke kommer....
Jeg vil selv grave de ca. 15 centimeter af, og det ender også med at jeg
graver æbleroden op med hånden (eller en spade).
Dog har naboen lige fortalt at han nok kan skaffe mig en minigraver med
frontlæser osv. til en billig penge i leje.

Takker for hjælpen.

Lars Hansen