Kan banken forlange min årsopgørelse?
Fra : Steen

Dato : 30-05-09 18:59

Efter en længere debat i forbrugergruppen, gik der jura i emnet...og derfor
dette indlæg:

Midt i aftensmaden (selvfølgeligt) blev jeg ringet op af min bankrådgiver i
går.
Han meddelte, at pga EU-regler skal banken bede om min årsopgørelse fra
SKAT! Dette sker uden at der skal optages lån, at der er gæld ellerlign.

Lyder dæleme lidt suspekt, selv om jeg mindes at have hørt om det før.
Kan det virkeligt passe, eller skal jeg først bede om at få det skriftligt,
med henvisning om pågældende regulativ?

--
VistaSteen

--
VistaSteen

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-05-09 19:14

Steen skrev den 30-05-2009 19:59:
> [...]
> Kan det virkeligt passe, eller skal jeg først bede om at få det skriftligt,

Naturligvis kan du bede om at få disse EU-regler på skrift!

EU-regler er på skrift....og naturligvis kan de udleveres til dig.

Hvis din banksælger ikke kan give dig dem på skrift eller henvise til
den myndighed som har pålagt hende at give hende dig forespørgslen, så
lader du da bare være med at udlevere årsopgørelsen.

Såfremt du er igang med en låneomlægning mv., så er det en helt naturlig
del af kreditvurderingen at man ser på fundamentet i din økonomi. Der er
årsopgørelsen en ganske god hjælp til vurderingen.

Derudover: Hvis det virkelig er et EU-krav, hvorfor henvender den
myndighed som har brug for årsopgørelsen sig så ikke direkte til SKAT
for udlevering af de årsopgørelser man mener er interessante.
Såfremt lovhjemlen er iorden, så er det ingen grund til at kontakte
banker og privatpersoner for disse oplysninger.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Benny Andersen

Dato : 31-05-09 03:11

On 30 Maj, 20:56, Carsten Riis <carsten.r...@gmail.com> wrote:

> Det har ikke noget med "sidegeschæft" at gøre. men med lovhjemmel!
> Det er direkte tåbeligt at lave en lov om terrorbekæmpelse, når dem som
> skal undersøges på deres indkomster og formuer skal have et varsel om at
> de bliver undersøgt. Det vil være spild af

Spild - ja, men alting har vel også en forklaring! Det kunne være
interessant at se en undersøgelse af 'Terrorbekæmpelse' som forretning
- 'thums up' for den speciale skrivende statskundskabs jurist som, på
habilt grundlag, ville analysere det - vækstrater, swat analyse og
rolle i samfundsøkonomien.

Indrømmet, hvis en betjent hundser rundt med mig, eller en
administrativ person stiller 'følt objektiverende' krav, ser jeg
heller ikke i første omgang en person hvis levebrød er godt sikret.

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-05-09 19:19

Steen wrote:

> [...]
> Kan det virkeligt passe, eller skal jeg først bede om at få det
> skriftligt, med henvisning om pågældende regulativ?

Bed om skriftlig dokumentation for dette (eller ignorer kravet). Jeg kan
ikke forestille mig at det er sandt.

Der er EU regler (hvidvaskningsdirektivet) om at banker skal sikre sig
identifikation fra samtlige kunder, men her er jeg ikke engang sikker på
at en kopi af årsopgørelsen er nok. Normalt bruges pas eller kørekort.

--
Jesper Lund

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-05-09 20:02

Jesper Lund skrev den 30-05-2009 20:19:

> Bed om skriftlig dokumentation for dette (eller ignorer kravet). Jeg kan
> ikke forestille mig at det er sandt.

enig.

> Der er EU regler (hvidvaskningsdirektivet) om at banker skal sikre sig
> identifikation fra samtlige kunder, men her er jeg ikke engang sikker på
> at en kopi af årsopgørelsen er nok. Normalt bruges pas eller kørekort.

har du et link til det direktiv? jeg har ikke kunne finde det via google.

Helt ærlig: Her i Danmark bruger vi cpr-nummeret som "serienummer" på
folk.
Medmindre nogen kan vise mig sort på hvidt at det der direktiv findes og
kravet er så specifik, hvor almindelige mennesker skal ned i banken for
at vise billedID (som forresten ikke er noget lovkrav om, at vi har i
Danmark. Hverken Pas eller kørekort er obligatorisk).
Hvis man virkelig skulle bruge billedID, så ville netop
kørekort-registreret eller pas-registeret være et udemærket sted at
starte med finde alle dem som har pas hhv. kørekort.....og resten tja,
dem må man tage hen af vejen.

Derudover: Hvorfor kontaktes kun enkeltpersoner, når nu det er
lovkrav....reglerne er vel ens for alle eller hvad?

Sidst men ikke mindst: undersøgelse om hvidvaskning af penge....er det
ikke en myndighedsopgave?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-05-09 19:26

Carsten Riis wrote:

> [...]
> for udlevering af de årsopgørelser man mener er interessante. Såfremt
> lovhjemlen er iorden, så er det ingen grund til at kontakte banker og

Jeg var ikke klar over at SKAT havde en sidegeschæft med at sælge ud af
mine private oplysninger (ligesom CPR registeret gør det i stor stil).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-05-09 20:12

Carsten Riis wrote:

> [...]
> er direkte tåbeligt at lave en lov om terrorbekæmpelse, når dem som skal
> undersøges på deres indkomster og formuer skal have et varsel om at de

Der er ikke nogen lov som pålægger bankerne at undersøge deres kunders
indkomstforhold. Der er et lovkrav om at sikre sig identifikation fra
kunder, checke navne mod diverse terrorlister fra EU, og en pligt til at
indberette mistænkelige dispositioner til bagmandspolitiet (som i øvrigt
drukner i henvendelser fordi mange helt almindelige og fuldt lovlige
dispositioner bliver indberettet i Stasi-overvågningens hellige navn).

Ingen af disse love giver dog bankerne ret til at få oplyst noget som
helst om mine private forhold hos SKAT.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-05-09 20:31

Carsten Riis wrote:

> har du et link til det direktiv? jeg har ikke kunne finde det via
> google.

Se her
<http://fpn.dk/penge/bank_forsikring/article992791.ece>

Jeg vil tro at det er dette direktiv
<http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?
uri=CELEX:52005AB0002:DA:NOT>

> [...]
> pas-registeret være et udemærket sted at starte med finde alle dem som
> har pas hhv. kørekort.....og resten tja, dem må man tage hen af vejen.

Du er vist ikke helt opdateret vedr. Stasi-overvågningen af borgerne i
Danmark? Du kan ikke betale en regning kontant på posthuset uden at
fremvise billedidentifikation (ved små beløb kan du dog "nøjes" med
sygesikringskort).
<http://www.finansraadet.dk/danish/menu/Nyheder_og_presse/KAPITAL+NYT/
KAPITAL+NYT+2006/KAPITAL+NYT+nr.+9+december+2006/Krav+om+ID+ved+kassen/>

Hvad folk uden pas, kørekort og dankort/netbank gør (de findes) må henstå
i det uvisse.

> Derudover: Hvorfor kontaktes kun enkeltpersoner, når nu det er
> lovkrav....reglerne er vel ens for alle eller hvad?

Du kan ikke oprette en bankkonto i dag uden at fremvise identifikation.
Derudover skal bankerne "på sigt" sikre sig den samme identifikation fra
deres eksisterende kunder, men de har nogle år til at gøre dette.

> Sidst men ikke mindst: undersøgelse om hvidvaskning af penge....er det
> ikke en myndighedsopgave?

Jo, og bankerne skal heller ikke efterforske noget som helst. Men de har
pligt til at indberette en masse ting om dig til staten, og de skal sikre
sig og registrere identifikation om kunderne. Det er dybest set en
privatisering af overvågningen, ligesom logningsbekendtgørelsen for
internettet.

--
Jesper Lund

Fra : Poul Christensen

Dato : 30-05-09 20:48

"Steen" <isteen+usenet@gmail.com> wrote in news:4a2173f4$0$90276$14726298
@news.sunsite.dk:

> [...]
>
> Lyder dæleme lidt suspekt, selv om jeg mindes at have hørt om det før.
> Kan det virkeligt passe, eller skal jeg først bede om at få det

Mon ikke banken vil henvise til § 14 i Ft's bekendtgørelse 809 2007?
http://195.184.36.35/Lov.aspx?ItemId=da805af4-2889-4370-93ff-8d597a8d296b

mvh poul christensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-05-09 20:58

Poul Christensen skrev:

> Mon ikke banken vil henvise til § 14 i Ft's bekendtgørelse 809 2007?
> http://195.184.36.35/Lov.aspx?ItemId=da805af4-2889-4370-93ff-8d597a8d296b

Øh, det er en paragraf om værdipapirhandler pligt til
prisoplysning. Hvad har det med kundens årsopgørelse at gøre?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Poul Christensen

Dato : 31-05-09 09:11

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in

> Øh, det er en paragraf om værdipapirhandler pligt til
> prisoplysning. Hvad har det med kundens årsopgørelse at gøre?

Sorry Det er § 16 om "Kend din kunde- princippet" som jeg tænkte på.

mvh poul christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-05-09 20:59

Poul Christensen wrote:

> Mon ikke banken vil henvise til § 14 i Ft's bekendtgørelse 809 2007?

Mener du kapitel 6 (§16-§18) "kend din kunde" reglerne? Jeg tvivler på at
oplysninger fra kunden skal dokumenteres med årsopgørelser el.lign.

Det er så vidt jeg ved også kun relevant hvis banken aktivt skal rådgive
kunden om avancerede finansielle instrumenter. Du kan sagtens handle
obligationer og aktier i netbank uden at afgive nogle særlige oplysninger
("execution only" undtagelserne).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-05-09 22:03

Carsten Riis wrote:

> Ja, og disse indberetninger foretages allerede til SKAT via.
> cpr.nummeret. siden hvornår er det ikke rigeligt?

Øh, vi taler ikke om indberetning af renter o.lign. til SKAT. Hvis jeg
overfører X kr til en person, skal det ikke indberettes til SKAT, men det
kan muligvis være en disposition som skal indberettes til
bagmandspolitiet, selvom der kan være 117 legale begrundelser (et privat
lån, tilbagebetaling af ditto, betaling for et eller andet i privat
handel, eller noget helt fjerde inden for lovens rammer).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-05-09 22:17

Carsten Riis wrote:

> En avisartikel med alle de tilhørende fejlmuligheder!

SÃ¥ tager vi retsinformation
<https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=27563>

Og en vejledning til loven
<https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=27454>

Bemærk punkt 101: "Kravet om kundekendskab gælder også for eksisterende
kundeforhold, der er stiftet før lovens ikrafttræ den 1. marts 2006.
Princippet gælder ligeledes for eksisterende kundeforhold, der er
etableret før den oprindelige hvidvasklovs ikrafttræ den 1. juli 1993.
Dette betyder, at der blandt andet skal indhentes legitimationsdokumenter
på de eksisterende kunder, hvor de foreliggende legitimationsoplysninger
vurderes ikke at opfylde hvidvasklovens krav."

Typen af identifikation er nævnt i punkt 127. Alle typer er med billede.
Der er dog andre muligheder, se punkt 138, men det kræver yderligere
overvågning af kunden (punkt 139).

En hjemløs skal have sin sagsbehandler med i banken!! (punkt 142).
Hvor var vi uden statsmagtens klamme hånd

Som du kan se af lovens titel antager staten som udgangspunkt at vi er
terrorister eller går i banken for at hvidvaske sorte penge.

--
Jesper Lund

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 02-06-09 19:18

"Steen" <isteen+usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Lyder dæleme lidt suspekt, selv om jeg mindes at have hørt om det før.
> Kan det virkeligt passe, eller skal jeg først bede om at få det

de ville aldrig have bedt om det hvis de bare kunne