/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
kan man nægtes adgang til sine emails ?
Fra : Ukendt


Dato : 30-05-09 17:31

Som emnet siger :

Hvis en medarbejder i et firmaet er blevet fritstillet - kan firmaet
nægte vedkommende adgang til sine emails ?


--
Jan_stevns
“He who dies with the most toys is nonetheless dead”

 
 
Carsten Riis (30-05-2009)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 30-05-09 17:37

jan_stevns skrev den 30-05-2009 18:30:
> Som emnet siger :
>
> Hvis en medarbejder i et firmaet er blevet fritstillet - kan firmaet
> nægte vedkommende adgang til sine emails ?
>
>

Hvad kalder du /sine/ mails?

De mails som modtages på arbejds-email-adressen er da forhåbentlig kun
arbejdsrelateret, hvorfor disse oplysninger naturligvis tilhører
arbejdsgiveren.

De breve man modtager i arbejdssammenhæng er ikke personlige private
breve, men dokumenter som skal bruges i virksomheden. Det samme gælder
ved email.

Emails af privat karakter fx fra elskerinder eller sådan noget....de bør
naturligvis udleveres til lønmodtageren.....men måske bør lønmodtageren
tænke over hvorfor man er blevet fritstillet, når man bruger
arbejdsemail-adresser i private sammenhænge.




--
Med venlig hilsen
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk
Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.

Ukendt (30-05-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-05-09 18:10

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> skrev :

>Hvad kalder du /sine/ mails?

de mails man har modtaget -

>De mails som modtages på arbejds-email-adressen er da forhåbentlig kun
>arbejdsrelateret, hvorfor disse oplysninger naturligvis tilhører
>arbejdsgiveren.

Hvis du forventer det, må jeg ønske dig velkommen til 2009 ;)

>De breve man modtager i arbejdssammenhæng er ikke personlige private
>breve, men dokumenter som skal bruges i virksomheden. Det samme gælder
>ved email.

Nu kan der jo være mail, man har sendt f.eks til sine foresatte
omkring arbejdsforhold ....

>Emails af privat karakter fx fra elskerinder eller sådan noget....de bør
>naturligvis udleveres til lønmodtageren.....men måske bør lønmodtageren
>tænke over hvorfor man er blevet fritstillet, når man bruger
>arbejdsemail-adresser i private sammenhænge.

Lad nu være med at lege gættelege, og antage ting og sager
--
Jan_stevns
“He who dies with the most toys is nonetheless dead”

Carsten Riis (30-05-2009)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 30-05-09 19:09

jan_stevns skrev den 30-05-2009 19:10:
> Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> skrev :
>
>> Hvad kalder du /sine/ mails?
>
> de mails man har modtaget -
>

Såfremt arbejdsrelevant = virksomhedens ejendom.
Hvem skulle ellers eje det?



>> De mails som modtages på arbejds-email-adressen er da forhåbentlig kun
>> arbejdsrelateret, hvorfor disse oplysninger naturligvis tilhører
>> arbejdsgiveren.
>
> Hvis du forventer det, må jeg ønske dig velkommen til 2009 ;)
>

Hvad forventer du da?

Bare fordi noget ikke er på papirbåret medie, så er det ikke
ensbetydende med at almindelig retspraksis ophæves.




>> De breve man modtager i arbejdssammenhæng er ikke personlige private
>> breve, men dokumenter som skal bruges i virksomheden. Det samme gælder
>> ved email.
>
> Nu kan der jo være mail, man har sendt f.eks til sine foresatte
> omkring arbejdsforhold ....
>

Hvad med dem? Hvad skulle forskellen være om budskabet står i en
papirmappe på en hylde i virksomheden eller om den ligger inde i en
mappe i Outlook?

Hvorfor tilhører papirmappens indhold virksomheden og hvorfor skulle
indholdet i Outlook ikke tilhøre virksomheden?

Taktisk er det enormt uklogt at nedfælde kritik af arbejdsforhold på
skrift overfor sine foresatte (been there, done that....and will never
do that again).


>
> Lad nu være med at lege gættelege, og antage ting og sager

Dit spørgsmål giver ikke særlig konkrete beskrivelser af hvad det er for
emails det måtte dreje sig om!

--
Med venlig hilsen
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk
Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.

Martin [TMM] (30-05-2009)
Kommentar
Fra : Martin [TMM]


Dato : 30-05-09 23:28

Hej
Carsten Riis wrote:
> Såfremt arbejdsrelevant = virksomhedens ejendom.
> Hvem skulle ellers eje det?

Der hvor jeg er ansat, er det helt i orden at benytte arbejdsgivers
udleverede emailadresse til privatrelateret indhold.
Det er endda beskrevet i firmaets sikkerhedspolitik.

> Hvad forventer du da?

Jeg ville blot forvente at firmaets sikkerhedspolitik blev overholdt.
Det gælder fra begge sider.

Mvh
Martin

Bjarne (31-05-2009)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 31-05-09 00:03

Carsten Riis skrev:

>>
>> Lad nu være med at lege gættelege, og antage ting og sager

Jeg synes, at du har formuleret et ganske klart og også relevant
spørgsmål, men desværre er der altid folk, der benytter lejligheden til
at lufte løse antagelser og fordomme.

Ved en normal afsked kan man forvente, at den pågældendes email-konto
simpelthen lukkes, så der ikke er mere at komme efter og der heller ikke
ankommer nye mails. Det er ganske rimeligt.

Hvis den pågældende afskediges uden at få chance for at læse sin mail,
kan der tænkes to mulige situationer:

1) Email-kontoen lukkes uden videre. Jeg har svært ved at se, hvad man
skulle kunne gøre ved det. Kan man måske forpligte virksomheden til at
gennemse medarbejderens post?

2) Virksomheden tjekker mailkontoen og konstaterer, at der er personlige
mails, som ikke er læst.
Det ville næsten samme situation som hvis man modtager et brev til en
anden person og destruerer brevet.
Må man smide et brev til naboen væk, hvis man får det i sin postkasse?

Bjarne







Henrik Stidsen (31-05-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 31-05-09 00:14

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote in
news:4a2160ba$0$90272$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvad kalder du /sine/ mails?

Formentlig private mails.

> De mails som modtages på arbejds-email-adressen er da forhåbentlig kun
> arbejdsrelateret, hvorfor disse oplysninger naturligvis tilhører
> arbejdsgiveren.

De kan også være private, de fleste virksomheder giver medarbejderne lov
til at sende og modtage private mails på deres arbejdsadresse. Disse er
omfattet af brevhemmelighed ligesom alt andet privat post.

Hvor jeg arbejder skal de markeres ved at de bliver placeret i en mappe
kaldet "PRIVAT". Herefter har virksomheden ikke ret til at læse dem (det
har de med de andre hvis det er nødvendigt).

> De breve man modtager i arbejdssammenhæng er ikke personlige private
> breve, men dokumenter som skal bruges i virksomheden. Det samme gælder
> ved email.

En privat email er vel en privat email uanset om den sendes til en
arbejdsadresse eller ej.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

FGHK (02-06-2009)
Kommentar
Fra : FGHK


Dato : 02-06-09 07:42


"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4a2160ba$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...

>
> De mails som modtages på arbejds-email-adressen er da forhåbentlig kun
> arbejdsrelateret, hvorfor disse oplysninger naturligvis tilhører
> arbejdsgiveren.
>

Jeg ved ikke hvor du arbejder, men hos os går man ind for at der kan skabes
sammenhæng mellem arbejde og privatliv, så vores tillidsmand har lavet en
konkret aftale om mail, telefon mv. så mine mails vil være en blanding af
private og arbejdsmails, ligeledes tilhører den "bankfil" og
"Digitalsignatur fil" selvfølgelig medarbejderen og ikke firmaet.

Jeg tror de fleste arbejdspladser har tilsvarende.




Knud (02-06-2009)
Kommentar
Fra : Knud


Dato : 02-06-09 16:31


"FGHK" <Jegharikke@brugformail.dk> wrote in message
news:4a24c9c3$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4a2160ba$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>
>> De mails som modtages på arbejds-email-adressen er da forhåbentlig kun
>> arbejdsrelateret, hvorfor disse oplysninger naturligvis tilhører
>> arbejdsgiveren.
>>
>
> Jeg ved ikke hvor du arbejder, men hos os går man ind for at der kan
> skabes sammenhæng mellem arbejde og privatliv, så vores tillidsmand har
> lavet en konkret aftale om mail, telefon mv. så mine mails vil være en
> blanding af private og arbejdsmails, ligeledes tilhører den "bankfil" og
> "Digitalsignatur fil" selvfølgelig medarbejderen og ikke firmaet.
>
> Jeg tror de fleste arbejdspladser har tilsvarende.
>
>

Jeg tror nærmere, at det er acceptabelt at anvende mails og internet mv.
til personlige formål i begrænset omfang på de fleste arbejdspladser.
Det er jo ikke derfor det samme som at man har ret til i private formål at
anvende virksomhedsrelaterede værktøjer - f.eks. er de fleste virksomheder
ikke særliig interesserede i at netop de kan identificeres ifm. (mis)brug
(f.eks. via IP-adresse).
Derfor er det meget normalt at man eksempelvis ikke må foretage private
indkøb over internettet, arbejde med kontaktannoncer, se porno, spille poker
etc.

Knud
>


Knud (30-05-2009)
Kommentar
Fra : Knud


Dato : 30-05-09 22:05


"jan_stevns" wrote in message
news:dln225thk5hhiuckhanfi25acghe671ldp@news.tele.dk...
> Som emnet siger :
>
> Hvis en medarbejder i et firmaet er blevet fritstillet - kan firmaet
> nægte vedkommende adgang til sine emails ?
>

Hvilke af 'dine' emails har du i firmaet?
Må da antage at dem af privat karakter er gået til din egen email konto.

Knud.


Ukendt (31-05-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-05-09 07:39

"Knud" <knud.t@privat.dk> skrev :

>Hvilke af 'dine' emails har du i firmaet?
>Må da antage at dem af privat karakter er gået til din egen email konto.

Igen - lad nu være med at antage .. hvis man kan forholde sig til det
der blev spurgt om, kan man måske bruge et svar til noget

firmapolitikken forbød ikke at der ankom andet end firmarelevante
emails.


--
Jan_stevns
“He who dies with the most toys is nonetheless dead”

Knud (31-05-2009)
Kommentar
Fra : Knud


Dato : 31-05-09 10:07


"jan_stevns" wrote in message
news:7c9425htnoosehs5t1540qagtioh017n96@news.tele.dk...
> "Knud" <knud.t@privat.dk> skrev :
>
>>Hvilke af 'dine' emails har du i firmaet?
>>Må da antage at dem af privat karakter er gået til din egen email konto.
>
> Igen - lad nu være med at antage .. hvis man kan forholde sig til det
> der blev spurgt om, kan man måske bruge et svar til noget
>
> firmapolitikken forbød ikke at der ankom andet end firmarelevante
> emails.
>
>

Een ting er at det accepteres af firmaet at du (også) modtager private
mails - det er da ikke det samme som at firmaet har pligt til at sikre din
adgang hertil endsige sikre backup mv.

Knud


alexbo (31-05-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 31-05-09 09:51


<jan_stevns> skrev

> Hvis en medarbejder i et firmaet er blevet fritstillet - kan firmaet
> nægte vedkommende adgang til sine emails ?

Nej, en fritstillet har ret til at få sine personlige ejendele.
Firmaet har så ret til at påse at det kun er sine egne ejendele vedkommende
tager.

Ved hjemmearbejdspladser er det lige omvendt, firmaet har krav på at få
udleveret alt firmamateriale fra den ansattes private PC.
Også uden aftale om hjemmearbejde er det ikke usædvanligt at ansatte bruger
hjemmecomputeren til firmaarbejde, også de ting skal afleveres.
Alene det at have brugt firmaets adgang til en leverandørs beskyttede
hjemmeside vil jo betyde at man har fortroligt firmamateriale på sin PC,
ting man ikke ville have adgang til privat.
At sikre sig at alt privat forbliver privat, og alt firmarelateret forbliver
i firmaet er så ikke nemt at udføre i praksis, det er jo ikke særlig svært
at kopiere kundedatabaser, priskalkuler, regnskaber og andre fortrolige
oplysninger, og gemme disse oplysninger et for firmaet utilgængeligt sted.

Jeg kunne godt forestille mig et firma der kun gav overvåget adgang til en
fritstillet medarbejder, så tæt på en bortvisning man kan komme uden at
bortvise.

mvh
Alex Christensen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177496
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408491
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste