:target pseudo class
Fra : Rune Jensen

Dato : 30-05-09 13:59

Jeg har nu læst denne:

http://www.w3.org/TR/2001/CR-css3-selectors-20011113/#target-pseudo

Men jeg fatter altså stadig ikke, hvad :target kan bruges til. Nogen,
som kan forklare det og give et, gerne flere eksempler, så det er skåret
ud i pap?

Så et supplerende spørgsmål:

Som jeg forstår det, så kan :target bruges til rent faktisk at hente
"target", dvs. målets indhold ind i f.eks. en DIV, og med lidt
fix-faxerier med link, hover, actíve osv. på denne DIV bør man vel kunne
bygge en slags Vis/skjul noter i ren CSS? Eller hvad?

MVH
Rune Jensen

Fra : Martin Ploug

Dato : 30-05-09 14:51

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> fix-faxerier med link, hover, actíve osv. på denne DIV bør man vel kunne
> bygge en slags Vis/skjul noter i ren CSS? Eller hvad?

Hej Rune

Jeg går ud fra, at det handler om, hvordan linket åbnes:

http://www.echoecho.com/dk/htmllinks03.htm

http://www.html-faq.dk/1017.asp

Måske har jeg misforstået det, der står i artiklen.

Mvh. Martin

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-05-09 15:54

Martin Ploug skrev:

> Jeg går ud fra, at det handler om, hvordan linket åbnes:

Ikke helt. Men jeg har fundet ud af noget alligevel.

Lad os sige, du har en stribe links i en liste til noget længere nede på
siden. Her skal bruges en # for at man kan se, det er samme side:

<ol>
</ol>

Det er der, hvor du linker fra. Så skal du have ID'erne ind i de steder,
hvor du vil linke til, f.eks.

<h1>Hoved Overskrift</h1>
   <h2 id="firstpart">Første del</h2>
   <h2 id="secondpart">Anden del</h2>

Nu har man en artikel med inddeling, og hvis man trykker på et af
linksne i listen, havner man under den respektisve del af artiklen. Så
langt så godt.

Men med lidt CSS kan man style den del, man havner på, f.eks.:

:target h2{
   background-color: red;
   color: white;
}

Hvis man så trykker på første link, vil man havne under den del, og
overskriften til denne vil have rød baggrund med hvid skrift. Samme selv
følgelig med andet link.

Jeg fandt det her under E:target:
http://thinkwithstyle.com/2008/06/25/css3-selectors-test/#div2

Jeg har lige lagt det ind i et kommentarsystem, hvor det er muligt at
quote, og hvor der er en link til det indlæg hvor der quotes fra. Hvis
man klikker på det link, vil man komme til det indlæg, der citeres fra,
og indlægget vil have lysere farver og skille sig ud pga. :target.

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-05-09 16:02

Rune Jensen skrev:

> [...]
> man klikker på det link, vil man komme til det indlæg, der citeres fra,
> og indlægget vil have lysere farver og skille sig ud pga. :target.

Så forstod jeg det vist rigtigt.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-05-09 16:03

Rune Jensen skrev:

> Men med lidt CSS kan man style den del, man havner på, f.eks.:
>
> :target h2{
> background-color: red;
> color: white;
> }

Hmmm.. nu testede jeg ikke lige denne, jeg er stadig ret ny i det, men
jeg ved ikke, om det i stedet er

h2 :target {
background-color: red;
color: white;
}

Under alle omstændigheder kan man lege med det, man kan få nogle ret
gode effekter med det, og det kan faktisk hjælpe på tilgængeligheden (EMM).

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-05-09 16:00

Rune Jensen skrev:
> [...]
>
> Men jeg fatter altså stadig ikke, hvad :target kan bruges til. Nogen,
> som kan forklare det og give et, gerne flere eksempler, så det er skåret

Umiddelbart forstår jeg det sådan at man kan style det element som
ankeret peger på. Noget a la:

eksempel.php#noget

Dette felt kan så få en CSS-erklæring
som kun vises når der står #noget i URL'en.

Jeg har ikek lige prøvet og aner heller ikke hvilke browsere der
understøtter det.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-05-09 16:06

Philip Nunnegaard skrev:

> Jeg har ikek lige prøvet og aner heller ikke hvilke browsere der
> understøtter det.

Du kan godt regne med, at Opera altid understøtter CSS3. Derefter, så
viser en test, at Firefox understøtter det, samt at (SUK!) IE 7 ikke gør.

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 31-05-09 11:47

Rune Jensen skrev:

> Du kan godt regne med, at Opera altid understøtter CSS3. Derefter, så
> viser en test, at Firefox understøtter det, samt at (SUK!) IE 7 ikke gør.

Afprøvede det lige selv. IE8 understøtter det heller ikke. (Dobbelt-SUK!)

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 31-05-09 00:03

Rune Jensen skrev:
> [...]
> fix-faxerier med link, hover, actíve osv. på denne DIV bør man vel kunne
> bygge en slags Vis/skjul noter i ren CSS? Eller hvad?

Target kan bruges til at ændre på det element, der er mål
for det link, der refererer - for eksempel vil
h4#kronologi:target {
background-color:red;
}
kolorere en h4-overskrift med id="kronologi rød når linket
aktiveres og siden springer frem til den ønskede overskrift.

Lidt hekseri med display-værdier kan også frembringe
følgende resultat:
http://webdesign101.dk/css3/targetattributten.html#box1

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Rune Jensen

Dato : 31-05-09 00:52

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
> aktiveres og siden springer frem til den ønskede overskrift.
>
> Lidt hekseri med display-værdier kan også frembringe

Jeg har brugt det her
http://runejensen.dk/webdesign_group_meeting/diskussion.asp

Hvis man klikker på linket i inlæg, der citerer (#indl_xxx) kan man se,
hvor der refereres fra, og til ude i venstre side.

Der vil være en pil udfra det indlæg, som er citeret fra og endnu en
indtil det indlæg, der er citeret til.

Desværre har man besluttet ikke at indlægge en :parent i CSS3. Jeg
forstår ikke dette, for med den kan man f.eks. sige:

Tag det forældreelement, som har en a med en hrefvalue="#" som er
aktivt, og style det forældrelement - ikke a-elementet. Det ville være
rigtigt rigitgt smart.

Som det er nu, vil pilen indtil et indlæg forsvinde, når et andet
element får fokus. Men eftersom target stadig vil være aktivt, vil den
stadig være der, og det brækker den ellers fine information. Lidt
ærgerligt, for jeg synes idéen er god.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 31-05-09 09:37

Rune Jensen skrev:

> [...]
> element får fokus. Men eftersom target stadig vil være aktivt, vil den
> stadig være der, og det brækker den ellers fine information. Lidt

Firefox ødelægger det hele ved at forsøge at fortolke den CSS, den ikke
forstår. Og det gør den ikke særligt godt.

Idé droppet.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 31-05-09 12:14

Rune Jensen skrev:

> [...]
>
> Tag det forældreelement, som har en a med en hrefvalue="#" som er
> aktivt, og style det forældrelement - ikke a-elementet. Det ville være

??? I mit h4-eksempel er der kun ét a-element, og det er

Det du efterlyser, så vidt jeg forstår det, er en
formmæssig sammenknytning mellem ovenstående og den
h4 der er target.

Du kan jo sætte formregler med reference til værdien af
a-markørens href-attribut, enten
a[href^="#"] for at vælge alle, eller
a[href="#box1"] for at vælge et konkret link.

http://thinkvitamin.com/features/css/stay-on-target/
anviser en løsning.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Rune Jensen

Dato : 31-05-09 12:41

Jørgen Farum Jensen skrev:

> ??? I mit h4-eksempel er der kun ét a-element, og det er

Joh, men det jeg laver, skal virke med både target og "source" om man så
kan sige. Men jeg kigge din kode igennem for at tjekke imod mit for
kompatibilitet alligevel.

> Det du efterlyser, så vidt jeg forstår det, er en
> formmæssig sammenknytning mellem ovenstående og den
> h4 der er target.
.. Jeg kan ikke vælge en hel ID, da der er rigtig mange af dem, og de
vokser i takt med antallet af meddelelser

Optimalt vil der kunne styles på forældreelementet til både "source" og
target. Min idé var så at lave en only-of-type, som resetter begge
styles ved klik - et eller andet sted. Jeg nåede aldrig så langt.

Men som jeg skrev, når man klikker på linket i selve indlægget, som er
et link til den meddelelse, som refereres fra, så skal der kunne styles
udfra denne link, altså pil indtil dette indlæg, og samme med tagret,
her skal der en pil ud.

Når man så klikker et eller andet sted skal begge pile forsvinde. I
øjeblikket er det kun pilen indtil indlægget med link til citat, som
forsvinder (der, hvor der linkes fra), fordi den er baseret på :focus.
Target-pilen holdes jo, fordi target ikke ændres ved ændret fokus. Så
har man en pil ud, men ingen pil ind, og dermed kun halv information. :(

> Du kan jo sætte formregler med reference til værdien af a-markørens
> href-attribut, enten
> a[href^="#"] for at vælge alle, eller
> a[href="#box1"] for at vælge et konkret link.

Tror, jeg har noget lignende. Jeg kan ikke style udfra hel ID, da
antallet af IDer vokser i takt med antallet af meddelelser.

Men jo, jeg vil kigge på det.

> http://thinkvitamin.com/features/css/stay-on-target/
> anviser en løsning.

Og her blev jeg så overrasket, for den virker i Firefox, men jeg kan
ikke få den til at virke anden gang i Opera. Alene derfor vil jeg tage
det nærmere i øjesyn, da mit CSS er lige omvendt, Opera opfører sig
eksemplarisk, Firefox fatter hat. Jeg er nødt til at vide hvorfor der er
den forskel, når det er samme versioner, jeg bruger af browsere.

Det er heller ikke helt, hvad jeg vil. Hvis du har Opera, har jeg lagt
specielt CSS3 til den, det ligger i HTMLens head, så kan du prøve linket
jeg gav. Som sagt, så forsvinder pilen ud ikke samtidigt med pilen ind,
og det er et problem, synes jeg.

Jeg skal nok kigge det her mere igennem, jeg er ikke færdig med CSS3
endnu, og jeg har allerede haft brug for en del af det, men foreløbig
synes jeg, jeg er lidt i en blindgyde med target.

Mange tak for dine svar Jørgen, og jeg skal nok krænge din kode igennem også

;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 31-05-09 22:08

Follow-up:
Jeg arbejder pt. på et par artikler om
attributselektorer, pseudoklasser og pseudo-
elementer.
En af de features, jeg har tænkt ind i disse
er følgende oversigter:
http://webdesign101.dk/css3/selektorer.pdf
og
http://webdesign101.dk/css3/pseudoklasser.pdf

Bemærk især den sidste kolonne, som gælder
understøttelse i IE under anvendelse af Dean
Edwards IE7/8 JavaScript Patch.
(http://code.google.com/p/ie7-js/)

Oversigterne er baseret på kørsler af
css.infos selektor test samt for sidste
kolonnes vedkommende demoen på ovennævnte
side i Googles kodebibliotek. Og et par
eksperimenter.

Jeg hører meget meget gerne kommentarer til
disse oversigter, især for så vidt angår
fejlagtige evalueringer, samt andres eksperimenter
med bruge af disse selektorer - gerne hvis de er lidt
finurlige som mit :target eksempel

Og en bemærkning om hvordan jeg bliver den grimme
selected linje uden om det hele i IE kvit.
En alternativ skitse til et projekt, baseret
på target-attributten, er
http://webdesign101.dk/css3/faneblade.html#box1

Alt det ovenstående er foreløbige resultater, der skal
arbejdes videre med.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Rune Jensen

Dato : 31-05-09 22:27

Jørgen Farum Jensen skrev:

> En alternativ skitse til et projekt, baseret
> på target-attributten, er
> http://webdesign101.dk/css3/faneblade.html#box1

Jeg har overvejet noget i samme stil til et evt. kommende mini-foto album.

Altså til indekssiderne/forsiderne, for det skal inddeles i "sektioner".

Hvis man er lidt smart, så kan man måske bruge count her, så man tæller
overskrifter, og hver overskrift giver sit indeks i nummereret orden, så
man ikke behøver class eller ID...

Bare lige det med IE - igen.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-05-09 22:56

Jørgen Farum Jensen wrote:

> http://webdesign101.dk/css3/selektorer.pdf
> og
> http://webdesign101.dk/css3/pseudoklasser.pdf

Hvad er forskellen på IE7 pg IE 7 i de oversigter?

Erik Ginnerskov

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 31-05-09 23:12

Erik Ginnerskov skrev:

> Hvad er forskellen på IE7 pg IE 7 i de oversigter?

IE7 refererer til IE uden krykker.
IE 7 refererer til Dean Edwards JavaScript
patch, som også nævnt.
<!--[if lte IE 8]>
<script
src="http://ie7-js.googlecode.com/svn/version/2.0(beta3)/IE8.js"
type="text/javascript"></script>
<![endif]-->

Googlecode-siden har en demo, der viser
hvilke pseudoklasser (mm) der virker
når dette JavaScript er indlæst og den
nye switch er sat til
Jeg eksperimenterer stadig, og mener at huske
IE8 skal i IE7 kompabilitetstilstand for at
scriptet har den ønskede effekt - nemlig
at muligggøre brugen af visse CSS-pseudoklasser
også i forhold til IE8.

BTW ændrer dette ikke at IE8 tolker CSS-tabel
egenskaber.

Men tetsning og udredning er stadig a work
in progress, pt. forstyrret af det gode vejr...

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-06-09 00:12

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Oversigterne er baseret på kørsler af
> css.infos selektor test samt for sidste
> kolonnes vedkommende demoen på ovennævnte
> side i Googles kodebibliotek. Og et par
> eksperimenter.

Jeg kan nu med sikkerhed efter afprøvning sige, at Firefox 3.0 ikke
understøtter:

:nth-child
:nth-of-type

...hvilket er dybt, dybt ærgerligt, men...

Iflg. Firefox's udviklingsside, skulle der være support for følgende i
næste version, 3.1

Newly supported selectors

* :nth-child
* :nth-last-child
* :nth-of-type
* :nth-last-of-type
* :first-of-type
* :last-of-type
* :only-of-type

https://developer.mozilla.org/Es/Firefox_3.1_para_desarrolladores

De vil blive modtaget med glæde ;)

Som sædvanlig, så er Opera milevidt foran alle andre? Den renderer uden
prooblemer ovenstående...

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-06-09 06:38

Rune Jensen wrote:

> Som sædvanlig, så er Opera milevidt foran alle andre? Den renderer uden
> prooblemer ovenstående...

Muligvis OT, men man kunne spørge sig selv:
Hvordan kan 'en lille norsk virksomhed'[1] være milevidt foran alle andre?

Ser vi en tendens til at open source projekter simpelthen er træge i
udviklingsprocessen, lidt a la 'for mange kokke...' eller 'man er afhængig
af, at nogen 'gider''.

IE er nok noget andet, her laver MS kun det de selv vil, uden hensyn til
faktiske behov.

[1] Jeg kender ikke størrelsen, men det bliver de kaldt i 'medierne'.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-06-09 09:00

Stig Johansen skrev:

> Hvordan kan 'en lille norsk virksomhed'[1] være milevidt foran alle andre?

Firmaet er (var?) lille og har nogle skarpe medarbejdere. Det
slutter jeg alene ud fra hvad jeg har set til Opera siden jeg
begyndte med den første udgivne version. Den har faktisk hele
tiden været foran. Mange af de forbedringer i de andre browsere
som folk er glade for, er hittet på af Opera.

Og Opera Mini er mig bekendt helt uden konkurrence på
mobilmarkedet.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-06-09 19:17

Bertel Lund Hansen skrev:

> Og Opera Mini er mig bekendt helt uden konkurrence på
> mobilmarkedet.

Den eneste. Visse OSS vil måske have en chance på mobil til at udfordre
Opera, men MS kan aldrig nogensinde slå den, lige meget hvor mange
firmaer de opkøber til det, eller hvor mange sindsygt dygtige
programmører de hyrer til tjansen*). Så er der nok større chance for
deres andet projekt vil lykkes, at erobre søgemaskinemarkedet fra
Google, he!

Nu tjekkede jeg lige siden i Opera Mini-simulatoren, og selv om det
måske ikke er sådan vildt kønt, så er det overraskende nemt at navigere
siden. Og så understøtter Opera Mini altså også lige CSS3, hvilket
letter navigeringen en del, faktisk..

MVH
Rune Jensen

NOTE, brok/personlig holdning

*) NØDUDGANGEN
Man kan jo også indse, at det.. "software", man har gang i er lavere end
amatøragtigt dødfødt, aldrig burde være lavet, derfor skrotte alt videre
support til alle IE-versioner, lave en helt ny browser (med teknologi,
som man køber/kopiere eller stjæler - evt. fra Opera), og så kalde den
noget helt andet. Så er man behageligt fri for at tænke på problemer med
versioner, for det er klart, den er ikke kompatibel, når den har et
andet navn. Samtidig har man de samme muligheder for at sælge den med
styresystemet, som man hele tiden har haft.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-06-09 19:23

Rune Jensen skrev:

> Den eneste.

Men ikke så længe endnu. Mozilla arbejder på en mobilbrowser
med navnet Fennec - den udvikles endda af en dansker her i
Danmark. Der har netop været holdt en konference i den
forløbne weekend:

http://forum.mozilladanmark.dk//viewtopic.php?t=5907

Hvor god Fennec så bliver i forhold til Opera Mini, det må
tiden vise.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-06-09 19:30

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
>
> http://forum.mozilladanmark.dk//viewtopic.php?t=5907
>
> Hvor god Fennec så bliver i forhold til Opera Mini, det må tiden vise.

Meget enkelt.

Få dem til at lave en simulator, som man kan teste i, ligesom Opera, så
kan alle selv se det ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-06-09 10:38

Stig Johansen skrev:

> [...]
>
> Ser vi en tendens til at open source projekter simpelthen er træge i
> udviklingsprocessen, lidt a la 'for mange kokke...' eller 'man er afhængig

Opera er _meget_ strict overholdende, jeg har oplevet det i flere
tilfælde, bl.a. i forbindelse med et mini AJAX chat projekt, hvor
teksten "løb løbsk" pga. CSS-fejl, hvor andre browsere bare godtog
fejlen. Det var måske det, som ovewrraskede mig (igen) trods alt her,
fordi jeg altid har troet at Firefox godt kunne følge med. Men lige her
gik der altså et lys op, fordi den ikke bare er strict, men også med på
de nyeste standarder.

Meget strict? Jeg lavede et table, hvor der havde indsneget sig en fejl
(en dobbelt <td> hvor den ene ´<td var uden afsluttende >). Opera
fortolkede ikke fejlen, men viste indholdet helt udenfor table, Firefox
overså fejlen, og viste table korrekt. Havde jeg godtaget FF, ville jeg
måske ikke have opdaget fejlen før langt senere.

Hvad jeg tror, man kan lære er måske, at hvis "skidtet" virker i Opera,
så er koden meget tæt på at være korrekt også. Så at man afprøver i
Opera allerførst, dernæst Firefox, og til sidst IE.

En anden browser, jeg har hørt godt om er safari, som et langt stykke af
vejen lader til at være CSS3-kompatibel også - har dog ikke afprøvet,
men læst og hørt om det.

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 01-06-09 15:21

Rune Jensen skrev:

> Hvad jeg tror, man kan lære er måske, at hvis "skidtet" virker i Opera,
> så er koden meget tæt på at være korrekt også. Så at man afprøver i
> Opera allerførst, dernæst Firefox, og til sidst IE.

Opera betragter jeg selv som den ultimative test på om det jeg har lavet
er helt skidt eller ikke. Ser det ordentligt ud der, ser det gerne
ordentligt ud i alle moderne browsere.

Jeg har selv overvejet den rækkefølge som du foreslår (Opera - FF og til
sidst IE), men jeg er blevet ved FF, fordi jeg hele tiden har har det
lille røde kryds (eller helst det grønne flueben) nede i højre hjørne
til at minde mig om hvorvidt koden validerer eller ikke.

> En anden browser, jeg har hørt godt om er safari, som et langt stykke af
> vejen lader til at være CSS3-kompatibel også - har dog ikke afprøvet,
> men læst og hørt om det.

Det er også mit indtryk at Safari (der i øvrigt kører på samme motor som
Google Crome) er længere "fremme i skoene" end både IE og FF. Om de er
lige så langt fremme som Opera, skal jeg lade være usagt, men måske
ligger det meget godt i tråd med at det oprindeligt var Mac-brugernes
browser, og at Mac har haft status som grafikernes foretrukne computer.

Skriften virker dog lidt gnidret i min Safari (3.2.3) (nærmest som om
den anvender helt andre skrifttyper som jeg slet ikke anede var på min
PC), og der mangler en knap til at gå til startsiden. Den skal man selv
aktivt bede om at få ind på værktøjslinjen (under Oversigt -> Indstil
værktøjslinje).

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 01-06-09 15:32

Stig Johansen skrev:

> Muligvis OT, men man kunne spørge sig selv:
> Hvordan kan 'en lille norsk virksomhed'[1] være milevidt foran alle andre?

Og ville de være det, hvis firmaet var lige så stort (og browseren lige
så udbredt) som MS?

En umiddelbar tanke kunne være at det er så tilpas lille, at
medarbejderne er tæt på hinanden, og der er kort vej fra snak til handling?

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-06-09 18:09

Philip Nunnegaard skrev:

> Og ville de være det, hvis firmaet var lige så stort (og browseren lige
> så udbredt) som MS?

Ja, det tror jeg. Det er et spørgsmål om virksomhedskultur. Opera
er grundlagt på den holdning at deres browser skal være smart,
hurtig og standardoverholdende.

Det er Microsoft ikke - mildest talt.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 01-06-09 18:24

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ja, det tror jeg. Det er et spørgsmål om virksomhedskultur. Opera
> er grundlagt på den holdning at deres browser skal være smart,
> hurtig og standardoverholdende.
>
> Det er Microsoft ikke - mildest talt.

Så er vi måske ovre i at Opera er en browserfabrikant, hvor browsere kun
er en lille (og oprindeligt tilbage i midt-90'erne nedprioriteret) del
af MS' virksomhed?

En anden tanke der pludselig slår mig er at Microsoft i sin barndom
havde et slogan a la "Vi sætter standarden", og at denne holdning nu er
så overspillet, at det har fået de følger som det har.
De vil ikke kun sætte standarden. De vil gøre det *for en hver pris*,
altså uanset om deres standard så er dårligere end den allerede gældende
standard.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-06-09 19:15

Philip Nunnegaard skrev:

> Så er vi måske ovre i at Opera er en browserfabrikant, hvor browsere kun
> er en lille (og oprindeligt tilbage i midt-90'erne nedprioriteret) del
> af MS' virksomhed?

Jeg tror heller ikke det kan forklare det. De egenskaber som
firmaet sætter i højsædet, vil gennemsyre hele organisationen
uanset hvad den beskæftiger sig med - medmindre organisationen
går i opløsning.

> En anden tanke der pludselig slår mig er at Microsoft i sin barndom
> havde et slogan a la "Vi sætter standarden"

Voila!

Hen ad vejen har Microsoft så opdaget hvilken økonomisk fordel
det er at den er alene om at bruge en 'standard', og det har de
så udnyttet til sidste dråbe - og lidt til.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-06-09 10:14

Rune Jensen skrev:

> :nth-child
> :nth-of-type
>
> ..hvilket er dybt, dybt ærgerligt, men...
>
> Iflg. Firefox's udviklingsside, skulle der være support for følgende i
> næste version, 3.1
>
> Newly supported selectors
>
> * :nth-child
> * :nth-last-child
> * :nth-of-type
> * :nth-last-of-type
> * :first-of-type
> * :last-of-type
> * :only-of-type

Jeg glemte vist at skrive at de PDF-oversigter jeg
refererede til er lavet med Firefox 3.1 Beta.

Jørgen Farum Jensen
..