Reperation af vandskuring
Fra : Ivar

Dato : 30-05-09 17:12

Jeg har nogle mindre afskalninger på en vandskuret væg.
Nogle steder er "hullerne" blevet malet over. Hvad kan man bruge,
der både vil binde på sten og maling, som har cirka den samme
struktur som almindelig vandskuring?
Det er udenfor, og det må gerne være stærkere overfor frostspringninger
end normal vandskuring.

Ivar Magnusson

Fra : CAH

Dato : 30-05-09 15:08

On 30 Maj, 18:11, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:
> [...]
> struktur som almindelig vandskuring?
> Det er udenfor, og det må gerne være stærkere overfor frostspringninger

LIP fliseklæb til udendørsbrug kan binde på alt Du skal fjern alt
som sidder løst, og put en ret tynd film af fliseklæb på. Når
fliseklæbben er tør, så giver du den to gange med blåt vand - mikro
dispenser. Så laver du din vanskuring med en hydraulisk kalkmørtel -
MAXIT HYDRAULISK MØRTEL 25 KG KKH 35/65/500 0-4 MM .

Gør det selv.dk har nogen gode artikler om brugen af hydraulisk
mørtel.

Held og lykke med projektet.

Fra : Ivar

Dato : 30-05-09 22:29

CAH skrev:

> [...]
> dispenser. Så laver du din vanskuring med en hydraulisk kalkmørtel -
> MAXIT HYDRAULISK MØRTEL 25 KG KKH 35/65/500 0-4 MM .

Det er kun nogle små reparationer på højest 10 x 10 cm. Kan jeg
ikke nøjes med fliseklæben og eventuelt blande lidt sand/grus i
med en passende kornstørrelse?

Ivar Magnusson

Fra : CAH

Dato : 31-05-09 00:24

On 30 Maj, 23:29, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> Det er kun nogle små reparationer på højest 10 x 10 cm. Kan jeg
> ikke nøjes med fliseklæben og eventuelt blande lidt sand/grus i
> med en passende kornstørrelse?
>
> Ivar Magnusson

Tjoe - det her med fliseklæb er jo sådan lidt en nødløsning, problemet
med cement (lip er en blanding af lim og cement) er ofte at det ikke
kan give sig, det flækker og ryger af hvis det kommer på et gammelt
hus. Men jo nyere dit hus, (efter 1050) jo større er chancen for at
holder. Hvad er årsagen til at der er faldet noget af i første omgang
- og hvor gammelt er huset.

http://www.stark.dk/templates/DT_InfoPage_Wide____22967.aspx

Fra : Ivar

Dato : 31-05-09 08:35

CAH skrev:

> Hvad er årsagen til at der er faldet noget af i første omgang
> - og hvor gammelt er huset.

Huset er 11 år gammelt. Der er to områder mod vest, hvor der
er skader. Skaderne sker efter perioder med regn, efterfulgt
af frost. Der er et godt udhæng på huset, som nok er med
til af gøre problemet mindre. Det er kun spruget af over stenene,
mens at fugerne synes at være gået fri. Da jeg ved, at vandskuring
kan være problematisk, og områderne var små, malede jeg det
blot over. Nu har jeg spekuleret på om der alligevel ikke var
et produkt, der bandt bedre og var egnet til små reperationer.

Der mangler mellem 1 til 3 mm, så en gang grov fliseklæb var
måske løsningen. Elastisiteten er nok ikke et problem, hvis
jeg påfører det sten for sten, og ikke blot giver hele flader.
Hvis jeg bruger et Lip produkt, hvilket skulle det så være?

http://www.lip.dk/ 'LIP Danmark' 'Produktoversigt'

Ivar Magnusson

Fra : Martin Bak

Dato : 31-05-09 18:51

"CAH" <madsgormlarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
(lip er en blanding af lim og cement) er ofte at det ikke
kan give sig, det flækker og ryger af hvis det kommer på et gammelt
hus. Men jo nyere dit hus, (efter 1050)
---------

Dér kan de fleste være med.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-05-09 23:10

Martin Bak wrote:

> Dér kan de fleste være med.

Selv flertallet af vore kirker er yngre end det.

Erik Ginnerskov

Fra : CAH

Dato : 01-06-09 13:24

On 1 Jun., 00:09, "Erik Ginnerskov" <erik.ginners...@live.dk> wrote:

> Selv flertallet af vore kirker er yngre end det.

ups, efter 1950

Fra : CAH

Dato : 01-06-09 13:41

On 31 Maj, 09:34, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> Huset er 11 år gammelt. Der er to områder mod vest, hvor der
> er skader. Skaderne sker efter perioder med regn, efterfulgt
> af frost.

Måske skulle du få nogen til at kigge på det, det kunne måske være
godt at finde årsagen til problemet. Ud fra det du skriver kunne man
jo gætte på en velisoleret hus, hvor yderstenen bliver ekstremt kold,
så frostsprænger der stumper af når der er en hård vestenvind?? Hvis
det er tilfældet kunne du måske plante noget som tog lidt af vinden?

Det koster jo ikke noget at få en mure til at give et tilbud, og en
forklaring.

> [...]
> måske løsningen. Elastisiteten er nok ikke et problem, hvis
> jeg påfører det sten for sten, og ikke blot giver hele flader.

Tja, det er svært at sige, reparationer er tricky

> Hvis jeg bruger et Lip produkt, hvilket skulle det så være?
>
> http://www.lip.dk/   'LIP Danmark'  'Produktoversigt'

Den her vil jeg mene http://lip.dk/?ID=386&WEBID=0 da den er til
udendørs og den er fleksibel - ring evt. og spørg Lip.

Fra : Ivar

Dato : 01-06-09 21:02

CAH skrev:

> Måske skulle du få nogen til at kigge på det, det kunne måske være
> godt at finde årsagen til problemet.

Jeg er ikke i tvivl hvad problemmet er. Når det regner krafitigt,
slår regnen ind på muren et par steder. Muren bliver mørkere.
Hvilket vil sige, at den suger fugt. Hvis det bliver efterfulgt
af kraftigt frost, springer vandskuring og maling af enkelte steder.
Hvis vandskuingen var mere tæt, ville den ikke falde af på grund
af det. Problemet er ikke særligt stort.

> Den her vil jeg mene http://lip.dk/?ID=386&WEBID=0 da den er til
> udendørs og den er fleksibel - ring evt. og spørg Lip.

Desværre kan man ikke bruge direkte link. Er det LIP MULTI FLISEKLÆB
LET
du tænker på. Det er til vådrum og udendørs, og klæber på næsten alt.

Tak for hjælpen.

Ivar Magnusson