Regnvand og tomater
Fra : Poul F. Andersen

Dato : 30-05-09 12:13

Hej,

Sidste år havde vi i drivhuset stort angreb af griffelråd på vore tomater.
Vi bruger kapillærkasser og vandede sidste år udelukkende med regnvand
Svjv _kan_ dette griffelråd skyldes mangel på kalk.

Kan regnvandet - som jo er kalkfrit - have skylden?

For en sikkerheds skyld vander vi i år halvt med regn og halvt med vand fra
hanen (hårdhed 24).
(Vi tilsætter den anbefalede mængde væksthusgødning).

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne ukrudtet fra min emailadresse...

Fra : Leif Langgaard

Dato : 30-05-09 13:25

"Poul F. Andersen" <paogbaUKRUDTET@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Svjv _kan_ dette griffelråd skyldes mangel på kalk.
>
> Kan regnvandet - som jo er kalkfrit - have skylden?

Kan det dette råd skyldes råd i det slam der ofte ligger i bunden af
tagrenderne?

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!

Fra : V Hansen

Dato : 30-05-09 17:13

> [...]
> fra hanen (hårdhed 24).
> (Vi tilsætter den anbefalede mængde væksthusgødning).

Det skyldes nok snarere at tomterne har haft det for tørt ( evt for
koncentreret gødningsvand) på et kritisk tidspunkt,

mvh
Vibeke

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-05-09 17:46

"Poul F. Andersen" skrev i en meddelelse
> Kan regnvandet - som jo er kalkfrit - have skylden?

Næppe - det skyldes normalt mangel på vand i en priode - men det burde
vel ikke være muligt med kapilarkasser ?

Jeg har ikke brugt andet end regnvand i flere år - og det har ikke givet
problemer.

> (Vi tilsætter den anbefalede mængde væksthusgødning).

Hvis du planter i nye plantesække, så er der en del næring i - og du
skal ikke gøde, før det er brugt.

Jan