Få lugten ud af vaskemaskinen i 35 hurtige~
Fra : Erik D

Dato : 30-05-09 04:09

How to get æ lugt uj a æ waskmaskin.

Denne procedure er udført på en AEG ÖKO-LAVAMAT 73620 update, som
havde stået med lukket luge i et stykke tid og lugtede fælt.
Efterfølgende er maskinen helt lugtfri.
Jeg har købt den som medfølgende løsøre i en ny lejlighed, og opdagede
for sent hvor klam den var. Forinden nedennævnte operation havde den
fået en kogevask med tilsætning af 5 liter eddike, hvilket fjernede
ca. ½ skovlfuld kalk.

Du skal bruge:
Et vådrum hvor der gerne må komme vand på gulvet, en balje med min. 50
liters indhold - 100 liter er bedre, en stor kande eller spand med
hældetud, vandslange som kan nå ned i sæbeskuffen, gulvsvaber,
gummistøvler, diverse børster og skuresvampe, 2-5 liter Rodalon,
håndlygte.

1. Afbryd spændingen til maskinen ude på gruppeafbryderen (i el-
tavlen). Ikke fordi noget bør gå galt, men erfaringen siger, at kun
virkeligheden overgår fantasien og jeg ved jo ikke hvem der læser
dette.

2. Luk for vandtilførslen.

3. Placer maskinen, så f.eks. bruserslangen kan nå et stykke ind i
vandindtaget og MEGET gerne med filtersien lige ud for gulvafløbet.

4. Afmonter sæbeskuffen og læg den i blød i eddike, rodalon eller hva
´den nu ser ud til, at have godt af. Lad den blive mens du fortsætter
med maskinen.

5. Afmonter dæksel til pumpehuset og tag sien ud og rens den.

6. Spul, skur og skrub vandindtaget, og lad vandet strømme ud af
pumpehuset

7. Afmonter afløbsslangen og rengør den indvendigt for skidt, lort,
kalk og sæberester.

8. Genmonter afløbsslangen..

9. Isæt sien og luk pumpehuset.

10. Luk lugen.

11. Hæld Rodalonen ned gennem vandindtaget (sæbeskuffeåbningen ).

12. Efterfyld med varmt vand fra slangen, indtil vandoverfladen kan
ses inde i vandindtaget. På et tidspunkt begynder maskinen måske at
brumme pga. luftlommer. Tip da maskinen bagover, indtil du kan høre
maskinen gurgle vandet i sig.

13. Lad den stå natten over.

......Z.....

14. Placer kæmpebaljen ved siden af maskinen

15. Før afløbsslangen over i baljen. Gerne så rodalonen ryger gennem
en si, som fanger større dele.

16. Sæt programvælgeren på stoppet, nul eller hvad det nu hedder på
din maskine.

17. Tænd for spændingsforsyningen på gruppeafbryderen.

18. Vælg programmet udpumpning og lad den pumpe det hele ud.

19. Stop maskinen og lad baljen bundfælde indtil væsken er nogenlunde
klar.

20. Tøm sien igen.

21. Isæt sæbeskuffe

22. Hæld en spandfuld af rodalon-opløsningen fra baljen ned gennem
sæbeskuffen.

23. Start et vaskeprogram. Jeg brugte 60 grader. Hvis du kan høre
magnetventilen åbne, er det fordi maskinen vil have mere vand, og så
er det bare på med en spandfuld mere. Hvis maskinen overfyldes, vil
den formentlig selv pumpe noget af vandet ud igen og komme med en
fejlmelding på displayet. Måske skal der så trykkes start igen.

24. Når maskinen begynder at pumpe rodalonen ud i baljen, åbnes for
vandtilførslen.

25. Når maskinen er færdig med, at pumpe rodalonen ud, flyttes
afløbsslangen ned på gulvet.

26. Når skylleprogrammet begynder fyldes så meget ekstra vand ind
gennem sæbeindtaget, som maskinen vil acceptere.

27. Når den pumper skyllevandet ud, kan man evt. ryste slangen lidt
under udpumpning, for at hjælpe store brokker på gled.

28. Spring centrifugering over, da der jo ikke er noget tøj i.

29. Afbryd spændingsforsyningen igen.

30. Fyld, med lukket luge, maskinen til randen med vand gennem
vandindtaget.

31. Åben pumpehuset og demonter sien, så vandet vælter ud over gulvet
og også en lille smule ned i afløbet. Dette skulle gerne rive bundfald
med ud.

32. Mens pumpehuset fortsat er åbent, åbnes også lugen og maskinen
spules indvendig i alle retninger for skumrester mm.

33. Spul pumpehuset.

34. Isæt sien, luk pumpehuset, isæt sæbeskuffen, sæt maskinen på plads
og afløbsslangen tilbage i afløbsstudsen.

35. Stik snuden ind i maskinen og tag en dyb indånding.

PS.
Måske er det også en idé, at gennem afløbsslangen og ud gennem
pumpehuset, så man får tømt maskinens indvendige rørstykke for
obstruerende elementer, men det har jeg ikke selv prøvet og jeg ved
ikke om det er relevant.

God fornøjelse. Erik

Fra : Andersen [3650]

Dato : 30-05-09 11:20

1) Ring til Peter på 8x8

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Leif Langgaard

Dato : 30-05-09 11:30

"Erik D" <erikdaugaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
How to get æ lugt uj a æ waskmaskin.

Denne procedure er udført på en AEG ÖKO-LAVAMAT 73620 update, som
havde stået med lukket luge i et stykke tid og lugtede fælt.
------------------------klip--en--hel---masse---------------------

Sådan har jeg altid gjort, dog bruger jeg højtryksrenser gennem hullerne i
trumlen, det slår kalken af varmelegmet.

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!

Fra : JBH

Dato : 30-05-09 12:31

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Sådan har jeg altid gjort, dog bruger jeg højtryksrenser gennem hullerne i
> trumlen, det slår kalken af varmelegmet.

Jeg afmonterer varmelegmet checker/rengører dette samt rengører tromlekarret
gennem hullet hvor varmelegmet skal sidde (så får man også BH bøjlerne med
ud

mvh
JBH

Fra : Erik D

Dato : 30-05-09 04:57

On 30 Maj, 12:20, Andersen [3650] <FJERNander...@FJERNnospam.dk>
wrote:
> 1) Ring til Peter på 8x8
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Andersen [3650]
>
> andersen snabela nospam prik danmark

De penge jeg ikke bruger på din løsning, vil blive formøblet på sjov
og kolde weisbier.

Fra : Erik D

Dato : 30-05-09 06:47

On 30 Maj, 13:30, "JBH" <skodkont...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> gennem hullet hvor varmelegmet skal sidde (så får man også BH  bøjlerne med

Ja, en egentlig besigtigelse af varmelegeme, var måske også en meget
god idé, at få gjort - men ad den vej kan du vel ikke fjerne den snask
og skimmel, som måtte have sat sig i hulrummet over tromlen ?

Fra : Ivar

Dato : 30-05-09 14:13

Erik D skrev:

> How to get æ lugt uj a æ waskmaskin.

> 1. Afbryd spændingen til maskinen ude på gruppeafbryderen (i el-
> 35. Stik snuden ind i maskinen og tag en dyb indånding.

En alternativ metode:

Sørg for at kogevaske mindst en gang pr. måned.

Ivar Magnusson