Roser ser værre ud efter sprøjtning
Fra : Henriette Døssing

Dato : 29-05-09 19:09

Mine roser havde pletter på bladene og bladlus, så jeg lavede en
cocktail af Baymat mod rust, meldug og stråleplet samt Malathion, da der
også var bladlus.

Jeg sprøjtede dem henunder aften i vindstille vejr.

Men nu ser mine roser endnu værre ud - hvad gør jeg?

Gode råd modtages.

På forhånd tak for hjælpen,

Henriette Døssing

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-05-09 06:24

On Fri, 29 May 2009 20:08:48 +0200, Henriette Døssing
<tmp@REMOVETHISdoessing.dk> wrote:

> [...]
>også var bladlus.

>Jeg sprøjtede dem henunder aften i vindstille vejr.
>
>Men nu ser mine roser endnu værre ud - hvad gør jeg?

Der er ikke så meget at gøre ved det som ser skidt ud. Men det er jo
stadig tidligt på sæsonen, så jeg er sikker på at roserne hurtigt kommer
med nye skud/blade/knopper.

Hvordan ser de "værre" ud?

(I øvrigt er det pr. 15. marts forbudt at bruge Malathion.)

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Henriette Døssing

Dato : 30-05-09 07:34

Mads Lie Jensen skrev:

> Der er ikke så meget at gøre ved det som ser skidt ud. Men det er jo
> stadig tidligt på sæsonen, så jeg er sikker på at roserne hurtigt kommer
> med nye skud/blade/knopper.
>
> Hvordan ser de "værre" ud?

Der er kommet flere og større pletter (rustfarvede) og nogle af
stænglerne er blvet helt mørke med små sorte pletter

> (I øvrigt er det pr. 15. marts forbudt at bruge Malathion.)

Det vidste jeg ikke, men så vil jeg da finde et andet lovligt middel.

Henriette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-05-09 16:59

On Sat, 30 May 2009 08:34:22 +0200, Henriette Døssing

>Det vidste jeg ikke, men så vil jeg da finde et andet lovligt middel.

Malathion er nu ikke mere giftigt pr. 15 marts end det var før .... så
hvis det var mig ville jeg nu alligevel bruge det, hvis det stod på
hylden. (Jeg har rent faktisk ingen insektmidler stående hos mig -
bruger det aldrig.)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Henriette Døssing

Dato : 30-05-09 08:35

Mads Lie Jensen skrev:

> Der er ikke så meget at gøre ved det som ser skidt ud. Men det er jo
> stadig tidligt på sæsonen, så jeg er sikker på at roserne hurtigt kommer
> med nye skud/blade/knopper.

Vil det være en fordel, at fjerne de grimme blade/klippe de grimme
stængler væk?

Henriette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-05-09 16:57

On Sat, 30 May 2009 09:34:43 +0200, Henriette Døssing

>Vil det være en fordel, at fjerne de grimme blade/klippe de grimme
>stængler væk?

Det tror jeg. I hvert fald vil det da pynte

Hvis pletterne på stænglerne er "slemme" er der måske en risiko for at
stænglerne vil knække - og så er det bedst at få dem væk, så rosen med
det samme sætter nye skud fra det "rigtige" sted.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Henriette Døssing

Dato : 30-05-09 18:22

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> stænglerne vil knække - og så er det bedst at få dem væk, så rosen med
> det samme sætter nye skud fra det "rigtige" sted.

Tak for hjælpen, jeg går i krig med rosensaksen

Henriette

Fra : Grethe Hoff

Dato : 30-05-09 13:41

"Henriette Døssing" <tmp@REMOVETHISdoessing.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bladlus.
>
> Jeg sprøjtede dem henunder aften i vindstille vejr.
>
> Men nu ser mine roser endnu værre ud - hvad gør jeg?

Jeg setter hvitløkfedd mellom mine engelske roser.
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK