Opsigelse på e-mail
Fra : Hvid Hat

Dato : 29-05-09 20:12

Hej

Jeg er i den situation, at jeg muligvis får nyt arbejde i morgen og ikke har
mulighed for at kontakte min nuværende chef før på tirsdag. Da jeg gerne vil
opsige mit job inden månedens udgang, vil jeg derfor høre om det er muligt at
opsige sit job på e-mail til sin chef?

Fra : Knud

Dato : 29-05-09 21:11

"Hvid Hat" <hvid.hat@please-no-mail.thx> wrote in message
> [...]
> vil
> opsige mit job inden månedens udgang, vil jeg derfor høre om det er muligt

Alt er muligt - men det er da ikke sikkert din chef bare accepterer den
løsning.

Du får muligvis nyt arbejde - er det så ikke lidt kvikt at opsige det gamle?
Hvad med opsigelsesvarsel?

Knud

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-05-09 21:25

> [...]
> Da jeg gerne vil opsige mit job inden månedens udgang, vil jeg derfor
> høre om det er muligt at opsige sit job på e-mail til sin chef?

Altid dumt at opsige sit job før det nye er 100% sikkert.

Opsigelse via email vil blive accepteret langt de fleste steder - nogen ser
det som dårlig stil.

Det burde være rigeligt at smide en skriftlig opsigelse i firmaets
postkasse inden d. 1.

Fra : alexbo

Dato : 29-05-09 21:42

"Hvid Hat" skrev

> [...]
> muligt
> at opsige sit job på e-mail til sin chef?

Funktionærloven § 2 stk 7
Opsigelse i henhold til stk. 2, 3 og 6 skal være meddelt skriftligt senest
den sidste i den måned efter hvis udløb opsigelsesvarslet begynder at løbe.

Hvis email er en normal kommunikationsform mellem dig og firma, f.eks ved
sygemelding, så vil den være udmærket, men den skal være firmaet i hænde
inden denne måneds udgang.

I den omvendte situation er der firmaer der har sendt ledende medarbejdere
rundt med opsigelser til personlig overrækning om søndagen.
Hvis du vil være på sikker grund skal du skrive opsigelsen, finde chefen
eller hans stedfortræder og give ham den i hånden.
Måske sende chefen en sms og bede ham anerkende opsigelsen

Et brev eller en mail der først læses på tirsdag er ikke rettidig.

mvh
Alex Christensen

Fra : N_B_DK

Dato : 29-05-09 23:16

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> Et brev eller en mail der først læses på tirsdag er ikke rettidig.

Dokumentation?

Hvornår det læses er da arbejdstager ligemeget, er opsigelsen afleveret
inden den sidste, så har han da sit på det tørre.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-06-09 17:51

N_B_DK wrote:

> Dokumentation?
>
> Hvornår det læses er da arbejdstager ligemeget, er opsigelsen afleveret
> inden den sidste, så har han da sit på det tørre.

Det handler måske om at man ikke kan forvente, at arbejdsgiver læser
emails på en søndag eller på en helligdag?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-05-09 00:24

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> Et brev eller en mail der først læses på tirsdag er ikke rettidig.

Så hvis man afleverer sin opsigelse d. 15 men chefen ikke lige syns han har
tid til at læse den før den 5 i måneden efter så er det heller ikke
rettidigt?

Det er tidspunktet for hvornår opsigelsen afleveres til firmaet, ikke
hvornår de får tid til at læse den, der tæller.

Fra : alexbo

Dato : 30-05-09 08:05

"Henrik Stidsen" skrev

> Så hvis man afleverer sin opsigelse d. 15 men chefen ikke lige syns han
> har tid til at læse den før den 5 i måneden efter så er det heller ikke
> rettidigt?

Er det et spørgsmål eller er det bare en dum måde at fortælle at du er
uenig?

Men hvis du foretrækker den metode,
Så er en meddelelse der ligger i firmaets postkasse fysiske eller
elektroniske, når firmaet er weekend/helligdags-lukket, selvfølgelig firmaet
i hænde?

Ved du hvad "i hænde" betyder?

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-05-09 12:20

> Er det et spørgsmål eller er det bare en dum måde at fortælle at du er
> uenig?

Jeg spørger dig om det er det du mener - på en pædagogisk måde så du burde
indse at du ikke har ret ;)

> Men hvis du foretrækker den metode,

Nu er du jo bare ude i at forsøge at svine mig til, det er rigtig dårlig
stil.

> Så er en meddelelse der ligger i firmaets postkasse fysiske eller
> elektroniske, når firmaet er weekend/helligdags-lukket, selvfølgelig
> firmaet i hænde?

Ja, det er den.

Fra : alexbo

Dato : 30-05-09 12:54

"Henrik Stidsen" skrev

> Jeg spørger dig om det er det du mener - på en pædagogisk måde så du burde
> indse at du ikke har ret ;)

Du ved åbenbart ikke hvad jeg mener siden du spørger,
men du mener at jeg burde kunne indse at jeg ikke har ret i den mening du
ikke kender.

Du mener at kunne bedømme at jeg tager fejl uden at vide hvad jeg mener.
Er du dum?

Jeg har hverken ret eller ikke ret i noget jeg ikke har skrevet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-05-09 14:16

> Er du dum?

Når du engang skriver noget seriøst skal jeg gerne tage mig tid til at
besvare.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-09 21:02

Henrik Stidsen skrev:

> Når du engang skriver noget seriøst skal jeg gerne tage mig tid til at
> besvare.

Det kan du jo ikke opdage.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-06-09 00:05

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote in

?

Fra : Lyrik

Dato : 29-05-09 22:21

"Hvid Hat" <hvid.hat@please-no-mail.thx> skrev i meddelelsen
> [...]
> vil
> opsige mit job inden månedens udgang, vil jeg derfor høre om det er muligt
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Selvfølgelig! Du har jo lige sagt at du ikke har andre muligheder.

MvH
Jens

Fra : bosol

Dato : 29-05-09 22:09

On 29 Maj, 22:12, "Hvid Hat" <hvid....@please-no-mail.thx> wrote:
> [...]
> opsige mit job inden månedens udgang, vil jeg derfor høre om det er muligt at

Det kunne tænkes at din chef ved noget, idet det er normalt der tages
referencer dvs. din "nye chef" har ringet til din nuværende chef, men
korrekt skal opsigelsen være din nuværende chef i hænde den 31.maj, du
kan aflevere den personligt hos chefen, det ville jeg gøre !
vh Bo

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-05-09 12:15

bosol <bosolengo@gmail.com> wrote in news:42773585-0b33-46ee-aaca-
385ae73db5f2@z14g2000yqa.googlegroups.com:

> [...]
> korrekt skal opsigelsen være din nuværende chef i hænde den 31.maj, du
> kan aflevere den personligt hos chefen, det ville jeg gøre !

Det vil være meget unormalt og ekstremt usympatisk hvis en arbejdsgiver
checker reference hos en nuværende chef - med mindre man allerede har
opsagt sin nuværende stilling eller er blevet fyret.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-05-09 07:01

> [...]
> vil
> opsige mit job inden månedens udgang, vil jeg derfor høre om det er muligt

Ville du acceptere en opsigelse på mail, som du modtager søndag? Også selv
om du ikke læser arbejdsmail før tirsdag?

Med andre ord: Hvad accepteres normalt i firmaet?

Mvh Maria

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-05-09 21:04

Maria Frederiksen skrev:

> Ville du acceptere en opsigelse på mail, som du modtager søndag?

Det er ihændetispunktet der er afgørende - ikke læsetidspunktet.

Man skal ikke acceptere at et brev bliver puttet i ens postkasse
eller at man får en mail.

--
Bertel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-06-09 08:41

> Det er ihændetispunktet der er afgørende - ikke læsetidspunktet.
>
> Man skal ikke acceptere at et brev bliver puttet i ens postkasse
> eller at man får en mail.

Deraf må så følge at man heller ikke kan opsige på den måde.

Mvh Maria

Fra : alexbo

Dato : 01-06-09 09:03

"Maria Frederiksen" skrev

> Deraf må så følge at man heller ikke kan opsige på den måde.

Jeg læser "ikke acceptere" på en anden måde, nemlig at et brev der ligger i
postkassen er modtaget.

"ikke acceptere" betyder ikke at man ikke skal finde sig i det,
men at modtagelsen ikke skal accepteres, forstået som "jeg anerkender
modtagelsen",
det er modtaget uanset man kan lide det eller ej.

Jeg er så ikke enig i den videre forstand, at bare det er afleveret i
postkassen indenfor fristen, er det rettidigt.

Et firma der smider en opsigelse i den ansattes postkasse kl 23:50, eller en
ansat der smider sin opsigelse i firmaets postkasse lidt før midnat den
sidste dag i måneden, er efter min mening ikke rettidigt.

Afsenderen skal have rimelig grund til at forvente at modtageren har en
reel mulighed for at læse opsigelsen indenfor fristen.

Der er en dom for en lignende sag, et anbefalet brev med en opsigelse kunne
ikke afleveres en fredag, men kunne hentes lørdag på posthuset, det blev
først hentet mandag, men opsigelsen var rettidig selv om der var månedskifte
i weekenden.

Jeg har forgæves forsøgt at finde afgørelser, hvor en ansat på ferie blev
opsagt mens vedkommende var udenlands, om hvorvidt et brev som afsender ved
ikke bliver læst de næste to uger, kan siges at være rettidigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Rønne

Dato : 30-05-09 07:23

> [...]

> opsige mit job inden månedens udgang, vil jeg derfor høre om det er muligt at

Ryger jobbet i vasken er du dels arbejdsløs, dels får du karantæne fra
a-kassen ... vent til du har den underskrevne kontrakt i hånden ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hvid Hat

Dato : 30-05-09 08:03

On 29-05-2009 21:12:23, "Hvid Hat" wrote:
> [...]
> gerne vil opsige mit job inden månedens udgang, vil jeg derfor høre om det
> er muligt at opsige sit job på e-mail til sin chef?

Mange tak for alle svarene.

Jeg har ingen planer om at opsige mit nuværende job før jeg får en
underskrevet kontrakt fra det nye job, hvilket jeg forventer at modtage i
dag.

Derudover er e-mail vanlig kommunikation i min virksomhed. Min chef sidder
ikke på samme lokation som mig og e-mail-kommunikation er derfor normalt.
Mødes personligt med min chef et par gange om måneden.

Jeg ved godt, at det havde været bedre stil at aflevere opsigelsen
personligt, men det har jeg ikke mulighed for i denne situation, hvis jeg
skal nå at sige op inden månedens udgang. Jeg vil selvfølgelig i e-mail'en
beklage og forklare hvorfor opsigelsen blev afleveret på e-mail.

Ellers tolker jeg det som okay, at aflevere opsigelsen på e-mail.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 30-05-09 11:37

> [...]
> skal nå at sige op inden månedens udgang. Jeg vil selvfølgelig i e-mail'en
> beklage og forklare hvorfor opsigelsen blev afleveret på e-mail.

Telefonisk opsigelse fulgt op af en e-mail, som din chef bekræfter
modtagelsen af vil være det bedste (høfligst og juridisk uangribeligt).