Danske skatteregler skrappere end resten a~
Fra : Bjarne

Dato : 29-05-09 06:32

Vi holder meget af en britisk online-boghandel, som har fin service og
gode priser incl. forsendelse. Den sender til et stort antal lande,
bl.a. Belgien, Sverige, Norge, Finland, Tyskland, men også fjernere
lande som Fiji, Andorra og mange andre.

Her er forklaringen fra boghandelen:
"I’m afraid that this is not a mistake; unfortunately, we have had to
suspend delivery to Denmark for the time being. I am sorry to say that
Danish Tax Legislation means that we can no longer deliver to Denmark
without incurring losses on each sale. "

Hvad er det ved de danske skatteregler, som gør os sværere at handle med
end 97 andre lande?

vh

Bjarne

Fra : FGHK

Dato : 29-05-09 07:34

"Bjarne" <bruger@eksempel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> without incurring losses on each sale. "
>
> Hvad er det ved de danske skatteregler, som gør os sværere at handle med

Det er sikker den regel om at hvis salget til dk overstiger en vist beløb
skal der faktureres med DK moms.
Ellers burde der ikke være forskel i salg til dk eller sverige. Det er jo EU

Fra : Esben

Dato : 29-05-09 20:24

"FGHK" <Jegharikke@brugformail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal der faktureres med DK moms.
> Ellers burde der ikke være forskel i salg til dk eller sverige. Det er jo

Jo, Danmark er det eneste EU-land der gør brug af retten til at opkræve
moms, hvis en udenlandsk virksomhed 2 år i træk har solgt for 280.000 kr/år
til Danmark. EU-lovgivningen kræver det så vidt jeg ved ikke, men giver kun
ret til det

--
Esben

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 30-05-09 09:21

Esben wrote:
> [...]
> til Danmark. EU-lovgivningen kræver det så vidt jeg ved ikke, men giver kun

Læs lige resten af tråden.

UK skal du hvis du sælger for mere end £70.000, Sverige hvis du sælger
for mere end 320.000 SEK osv.... så det passer simpelthen ikkke.

/Johan

Fra : alexbo

Dato : 29-05-09 09:04

"Bjarne" skrev

> [...]
> without incurring losses on each sale. "

> Hvad er det ved de danske skatteregler, som gør os sværere at handle med

Muligvis momsen, men det skulle da ikke forhindre levering til en højere
pris, der er intet i danske skatteregler der forlanger at de skal sælge med
tab.
Men måske gider de simpelthen ikke at føre momsregnskabet til Danmark,
omsætningen er måske så lille at de ikke synes det kan betale sig.
Men omsætningen til Danmark skal trods alt over 280.000 kr. før dansk moms
skal opkræves.
Men så kunne de bare skrive det, at omkostningerne vil fordyre varene så
meget at de finder det uholdbart.

Jeg tror ikke det er anderledes i de andre EU lande, men der kan salget
måske bedre bære omkostningerne.
Man skulle så mene at i disse EDB tider er problemet med at føre
momsregnskab for selv mange lande med forskellige satser til at overse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten

Dato : 29-05-09 09:39

> [...]
> Man skulle så mene at i disse EDB tider er problemet med at føre
> momsregnskab for selv mange lande med forskellige satser til at overse.

Det er enestående for DK!
De kan sælge lige så meget de vil til f.eks. Frankrig eller Sverige og de
skal stadig kun opkræve deres egen moms.
Det er det, der er så hamrende uretfærdigt. Vores politikere var simpelthen
bange for at grænsehandlen ville eksplodere, så de med hiv og sving ville
have en sådan regel /kun/ for DK indført.

Mvh
Morten

Fra : alexbo

Dato : 29-05-09 09:51

"Morten" skrev

> Det er enestående for DK!
> De kan sælge lige så meget de vil til f.eks. Frankrig eller Sverige og de
> skal stadig kun opkræve deres egen moms.

Ikke ifølge SKAT's momsvejledning.

Den handler så ikke om engelsk salg i Frankrig, men dansk salg
i EU, så jeg vil ikke benægte at det forholder sig som du skriver.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=130204&vId=202375&i=5#i130204
Fjernsalg
Hvis dit fjernsalg til et andet EU-land i det løbende eller det foregående
år overstiger det pågældende lands beløbsgrænse for fjernsalg, skal du
momsregistreres der. Hvis du bliver registreringspligtig, skal du beregne
moms med modtagerlandets momssats og angive momsen til modtagerlandets told-
og skattemyndigheder.

Selv om dit salg til ét EU-land overskrider beløbsgrænsen i det pågældende
land, medfører det ikke, at du bliver registreringspligtig i de øvrige
EU-lande. Hvert land behandles for sig.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten

Dato : 29-05-09 11:49

> Selv om dit salg til ét EU-land overskrider beløbsgrænsen i det pågældende
> land, medfører det ikke, at du bliver registreringspligtig i de øvrige
> EU-lande. Hvert land behandles for sig.

Det er mig bekendt kun DK det gælder for. Naturligvis har man fra SKATs side
interesse i at få det til at fremstå som noget helt generelt. At det så i
praksis kun er for DK der er særlige fjernsalgsregler går de så lidt tys tys
med.

Mvh
Morten

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 29-05-09 12:31

Morten wrote:

> [...]
> side interesse i at få det til at fremstå som noget helt generelt. At
> det så i praksis kun er for DK der er særlige fjernsalgsregler går de så

Så er du ikke bekendt med det korrekte.

Beløbene er forskellige fra land til land. Men alle lande har muligheden
for at lave denne "fidus".

F.eks. hvis du sælger *varer* for over £70.000 til UK skal man ligeledes
momsregisteres der. Det gælder dog kun for varer - services (f.eks.
konsulentbistand) bliver altid faktureret med leverandørens lands momssats.

/Johan

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 29-05-09 12:35

Johan Holst Nielsen wrote:

> [...]
> momsregisteres der. Det gælder dog kun for varer - services (f.eks.
> konsulentbistand) bliver altid faktureret med leverandørens lands momssats.

Her er lidt materiale omkring salg ind i UK fra andre EU lande.
<http://www.hmrc.gov.uk/vat/managing/international/distance-selling.htm>

/Johan

Fra : alexbo

Dato : 29-05-09 12:30

"Morten" skrev

> [...]
> så i praksis kun er for DK der er særlige fjernsalgsregler går de så lidt

Så skulle SKAT frit have opfundet fjernsalgsgrænser for andre lande, for
ikke at
Danmark skulle fremstå særlig restriktiv, det kan jeg ikke tage det
alvorligt.
Økonomisk ville det være meningsløst, SKAT mister momsindtægter når danske
virksomheder momsregistrerer sig i udlandet.

Grænsen er forøvrigt 35.000 Euro for de fleste landes vedkommende og 100.000
Euro for nogle enkelte andre.

Der er vist ingen grund til at bruge flere indlæg på det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 29-05-09 12:41

Morten wrote:

> Det er enestående for DK!
> De kan sælge lige så meget de vil til f.eks. Frankrig eller Sverige og
> de skal stadig kun opkræve deres egen moms.

Nej.
Til Sverige er grænsen 320.000 SEK og til Frankring er grænsen 100.000 EUR.

/Johan

Fra : Peter Knutsen

Dato : 29-05-09 18:12

Morten wrote:
> Det er enestående for DK!

En del andre lande har desuden meget lav bogmoms, eller slet ingen. 0% i
Storbritannien, og såvidt jeg husker 6%-7% i Sverige.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 31-05-09 15:29

Peter Knutsen skrev:

> En del andre lande har desuden meget lav bogmoms, eller
> slet ingen. 0% i Storbritannien, og såvidt jeg husker 6%-7%
> i Sverige.

Ja, Sverige har en bogmoms på 6 % og en madmoms på 12 %.

(Men samme høje momssats som i Danmark, 25 %, på andre
varer).

For tiden er kursen på svenske kr. lav, så for mit vedkommende
er færgebilletten til Helsingborg tjent hjem, bare jeg køber en
enkelt paperback

--
Herluf :·)

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-05-09 19:17

Bjarne wrote:

> [...]
> Danish Tax Legislation means that we can no longer deliver to Denmark
> without incurring losses on each sale. "

Hvornår har du fået dette svar? Jeg fik samme svar fra dem i slutningen
af 2008, men for nylig kunne jeg se at de ville begynde at opkræve EU
moms efter de forskellige landes satser. Danmark var dog stadig
blacklistet.

Det er heldigvis ikke svært at finde UK boghandlere som sælger for mindre
end 280k til Danmark, eller som SKAT ikke har fået øje på

--
Jesper Lund

Fra : Bjarne

Dato : 31-05-09 00:11

Jesper Lund skrev:

> [...]
>
> Det er heldigvis ikke svært at finde UK boghandlere som sælger for mindre
> end 280k til Danmark, eller som SKAT ikke har fået øje på

Svaret er fra i torsdags klokken 17:03.

Der er mange boghandlere i UK, men ingen så gode som Bookdepository (var)

Bjarne

Fra : Rado

Dato : 31-05-09 11:03

On Sun, 31 May 2009 01:11:24 +0200, Bjarne <bruger@eksempel.dk> wrote:

>Der er mange boghandlere i UK, men ingen så gode som Bookdepository (var)

Hvad mener du med "var"?

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Jan Kronsell

Dato : 31-05-09 11:19

Rado wrote:

> Hvad mener du med "var"?

Måske at man ikke længere kan handle med dem, hvis man bor i Danmark.

En boghandel, som man ikke kan handle med er vel alt andet lige ikek særligt
god.

Jan

Fra : Bjarne

Dato : 31-05-09 13:19

Jan Kronsell skrev:

> Måske at man ikke længere kan handle med dem, hvis man bor i Danmark.
>
> En boghandel, som man ikke kan handle med er vel alt andet lige ikek særligt
> god.

Netop. En meget god ven som suspenderer venskabet på grund af
regel-Danmarks handelshindringer. Rigtigt trist historie.
Tak for svarene.

Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 31-05-09 14:59

"Bjarne" skrev

> Netop. En meget god ven som suspenderer venskabet på grund af
> regel-Danmarks handelshindringer. Rigtigt trist historie.

Næh, en ven der ikke gider være ven mere, han sælger ikke nok og så giver
han SKAT skylden.

"I am sorry to say that Danish Tax Legislation means that we can no longer
deliver to Denmark without incurring losses on each sale. "

Forklaringen er direkte tåbelig, i følge den bliver de, p.g.a.Danish Tax,
nødt til at sælge med tab.
De må tro vi er dumme, sikken en ven at have, godt vi slap af med ham.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne

Dato : 31-05-09 19:13

alexbo skrev:
> [...]
> nødt til at sælge med tab.
> De må tro vi er dumme, sikken en ven at have, godt vi slap af med ham.

Dit svar fortæller især noget om dig selv.

Bjarne

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 31-05-09 19:31

Bjarne wrote:

> Dit svar fortæller især noget om dig selv.

Ikke desto mindre er det sandt. Momsen er fuldstændig ligegyldig for
indtjeningen i en virksomhed. Ja - salgsprisen for kunden ændrer sig alt
efter om momsen er 6% eller 25% - men det ændrer intet for virksomhedens
tab eller gevinst på hver enkelt salg (med mindre man da vælger en
lavere udsalgspris ex. moms pga. højere moms).

/Johan

Fra : Bjarne

Dato : 01-06-09 11:05

Johan Holst Nielsen skrev:

> [...]
> tab eller gevinst på hver enkelt salg (med mindre man da vælger en
> lavere udsalgspris ex. moms pga. højere moms).

Bortset fra det som du har ret i tror jeg du glemmer, at det kan koste
penge at administrere opkrævning af moms efter forskellige regler i
forskellige lande. Dels løbende omkostninger og dels omkostninger til
ændring af procedurer, regnskabssystem og internetforretning.

Den paradoksale situation kunne være, at de f.eks. ført skal bruge et
større beløb af hensyn til danske kunders skattevæsen - hvorefter
omsætningen til Danmark ville falde drastisk på grund af de høje priser

Det er blot et gæt fra min side, men een mulig forklaring.

vh
Bjarne

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 01-06-09 11:18

Bjarne wrote:

> [...]
> forskellige lande. Dels løbende omkostninger og dels omkostninger til
> ændring af procedurer, regnskabssystem og internetforretning.

Det er helt korrekt. Men sådan er det til alle europæiske lande, hvis de
sælger over beløbet. F.eks. Sverige er grænsen 320.000 SEK. Momsen er
lavere der, ja - men det gør ikke en forskel på indtjeningen.
Administrationen er den samme.

> Den paradoksale situation kunne være, at de f.eks. ført skal bruge et
> større beløb af hensyn til danske kunders skattevæsen - hvorefter
> omsætningen til Danmark ville falde drastisk på grund af de høje priser

Det er et gæt.... vi gætter ikke her. Generelt er det danske skattevæsen
faktisk forholdvis smooth i forhold til mange andre europæiske
skattevæsener, når det gælder erhverv.

> Det er blot et gæt fra min side, men een mulig forklaring.

Tja, nu handler det ikke om at finde forklaringer. Det bør ikke koste
mere at sende pakker til Danmark end Sverige, Tyskland osv..

/johan

Fra : alexbo

Dato : 31-05-09 19:42

"Bjarne" skrev

> Dit svar fortæller især noget om dig selv.

Sikkert nok, jeg tror i hvert fald ikke på at regel-Danmark tvinger dem til
at sælge med tab.
At du tror på det, fortæller så lidt om dig.

Så nu ved vi lidt om hinanden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne

Dato : 01-06-09 10:51

alexbo skrev:
> [...]
> at sælge med tab.
> At du tror på det, fortæller så lidt om dig.

Kære alexbo.
Hvad jeg mente var, at det siger noget om dig, at du er parat til at
fordømme ejerne af en veldrevet britisk boghandel som idioter uden at
vide andet end de få linier som jeg har citeret.

Det er meget svært at forestille sig, at de ikke skulle ønske danske
kunder, når de handler med næsten hele verden.

Men forretning er forretning, og det ville være rigtigt dumt af dem at
indgå handler, der giver underskud.

Ud fra de ting der er kommet frem her kunne forklaringen måske være, at
de skal ændre procedurer / regnskabssystem / webshop for et ikke
ubetydeligt beløb, der nemt kunne være 50.000 kr. for at tilfredsstille
regel-Danmark samtidig med at deres omsætning til DK naturligvis falder,
hvis der skal afregnes dansk moms.

Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 01-06-09 19:59

"Bjarne" skrev

> Ud fra de ting der er kommet frem her kunne forklaringen måske være,

Der kan være mange forklaringer, men deres påstand er at de p.g.a. SKAT ikke
kan sælge til Danmark uden tab.

Det er noget sludder, i hvert fald at det er SKAT's skyld.
det er muligt at de ikke kan konkurrere med danske boghandlere, nu de har
mistet fordelen ved ikke at skulle opkræve moms.
Men det må så betyde at det kun er momsfritagelsen der har gjort dem
konkurrencedygtige.

Rent faktisk er det danske boghandlere der med god grund kunne påstå, at
selve det at udlandet op til en vis grænse kan sælge momsfrit er urimelig
konkurrence.

Først lever udlandet fedt af de lempelige regler, når så de rammer loftet
jamrer de over urimelige vilkår.
Det er hvad jeg mener med at sådan en ven har jeg ikke brug for.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne

Dato : 02-06-09 11:03

alexbo skrev:

> [...]
> jamrer de over urimelige vilkår.
> Det er hvad jeg mener med at sådan en ven har jeg ikke brug for.

Jamen dine moralske synspunkter skal du da have lov at have. De hører
bare ikke hjemme her. Generelt foretrækker jeg at handle i udlandet og
har haft dårlige oplevelser med f.eks. saxo.com.

Min interesse som forbruger er at jeg kan handle frit og ikke stilles
ringere end borgerne i omkring 100 andre lande på kloden.

Jeg er ikke interesseret i mudderkastning, men løsninger.

Bjarne

Fra : Rado

Dato : 31-05-09 13:22

On Sun, 31 May 2009 12:18:54 +0200, "Jan Kronsell"
<kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote:

>Måske at man ikke længere kan handle med dem, hvis man bor i Danmark.

Der er ingen problemer over amazon marketplace.

Fra : Rado

Dato : 31-05-09 14:41

On Sun, 31 May 2009 14:21:30 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Der er ingen problemer over amazon marketplace.

Tilføjelse: altså man kan fint handle med The Book Depository på
amazon marketplace (jeg får ud fra det er samme firma?)

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-05-09 13:31

Bjarne wrote:

> Netop. En meget god ven som suspenderer venskabet på grund af
> regel-Danmarks handelshindringer. Rigtigt trist historie. Tak for
> svarene.

Da jeg spurgte dem i november sidste år var der slet ikke tale om moms,
og jeg kunne godt forstå at de ikke gad moms papirnusseriet alene på
grund af det aggressive danske skattevæsen. Det er ikke første gang jeg
er stødt på et UK boghandel, som er nødt til at behandle Danmark
anderledes end andre EU lande.

Nu hvor de tilsyneladende har tænkt sig at opkræve moms til EU lande, kan
jeg dog ikke forstå deres problem (de nævner endda satsen for DK). Bøger
til Danmark bliver 25% dyrere, men nettobeløbet til boghandleren er det
samme hvadenten det er til DK eller UK (eller et andet EU land).

Kan problemet være at det danske skattevæsen stiller større
dokumentationskrav end andre EU lande?

I så fald må løsningen være at sprede sine bogkøb på mange små UK
netbutikker, og undlade at nævne deres navne her på Usenet hvor SKATs
agenter måske læser med

--
Jesper Lund