agurker
Fra : S.B.

Dato : 29-05-09 15:50

Hej

Har ladet mig fortælle at man skal nippe de første agurker/blomster af en
agurkplante for at give den kraft til at vokse sig stor før man begynder at
ville høste den, er det rigtig?

Søren

Fra : Per H

Dato : 29-05-09 16:07

On Fri, 29 May 2009 16:50:14 +0200, "S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk>
wrote:

> [...]
>agurkplante for at give den kraft til at vokse sig stor før man begynder at

Ja det har jeg også hørt.

ellers her
http://drivhusnyt.dk/Agurk.html

per

Fra : tobi

Dato : 29-05-09 17:32

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> agurkplante for at give den kraft til at vokse sig stor før man begynder

Jeg har kun dyrket de moderne F1 hybrider (Futura og Skoleagurk) og der er
min erfaring, at stammeagurkerne fint kan bliver siddende.
Det giver også tidligere agurker til dig

Ellers nippes sideskud over andet blad og topskuddet, når du ikke har mere
plads i højden.

Hold rodhalsen tør - vedvarende våd jord her kan give problemer med
stængelråd.

God fornøjelse og god høst

Tom

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-05-09 06:21

wrote:

> [...]
>agurkplante for at give den kraft til at vokse sig stor før man begynder at

Det kan i hvert fald være en god ide at gøre. De første 2-3 agurker
kommer allerede mens planterne er ret små og fordi de sidder på stammen,
så kommer næring først til dem, før det kommer til toppen af planten.
Dvs. at selve planten kan vokse langsommere når man lader de første par
agurker sidde.

Jeg plejer nu at plukke de første 3 agurker mens de er ret små, i stedet
for helt at fjerne dem. På den måde syntes jeg at jeg får både god vækst
i planterne og samtidig tidlige agurker.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : S.B.

Dato : 30-05-09 10:51

> [...]
> for helt at fjerne dem. På den måde syntes jeg at jeg får både god vækst
> i planterne og samtidig tidlige agurker.

Er bare nogen "skoleagurker" men lader dem lige blive en anelse større,
inden jeg så plukker dem
Takker for hjælpen
Selv om det kan ligne en videnskab at få dem passet

Søren