Bajonetsav
Fra : Bjarne K.

Dato : 28-05-09 20:13

Jeg har en ide om, at værktøj jeg ikke bruger så tit, eller hvor præcision
ikke er et must, godt kan være noname. Bl.a. BauH. har vist en "noname"
serie hvor der er 5 års garanti.

Nogen speciel grund til at købe en mærkevare bajonetsav ?

Den skal primært bruges til at save vandrør over med. (har 50 meter
hængende,der bare trygler om at blive savet over), og derefter forefaldende
bajonetsavs arbejde.

Bjarne K.

Fra : TJ

Dato : 28-05-09 20:30

"Bjarne K." <not@nej.ni> skrev i meddelelsen
> Nogen speciel grund til at købe en mærkevare bajonetsav ?
> Den skal primært bruges til at save vandrør over med. (har 50 meter

ved ikke om det er nødvendigt med mærkevare - men køb en med
hastighedsregulering + nogen gode klinger.
Savning i metal gør klingerne varme ved for hurtig hastighed og så er
tænderne væk

Så mit forslag er hastighedsregulering og så kvali. klinger

mvh TJ

Fra : Armand

Dato : 28-05-09 21:34

Bjarne K. skrev:
> [...]
>

> Den skal primært bruges til at save vandrør over med. (har 50 meter
> hængende,der bare trygler om at blive savet over), og derefter

Vandrør hænger oftest utilgængeligt oppe "i krogen" mellem væg og loft,
hvor der ikke er plads til klingen på en bajonetsav

Selv en vinkelsliber kan komme til kort dér.

Jeg synes derimod den er parktisk til at save svært tilgængelige grene
af på havens træer/buske!

--
Armand.

Fra : Hauge

Dato : 28-05-09 21:39

Armand wrote:
> Vandrør hænger oftest utilgængeligt oppe "i krogen" mellem væg og
> loft, hvor der ikke er plads til klingen på en bajonetsav

Så bruger man da en plasmaskærer.

Mvh Hauge

Fra : Armand

Dato : 28-05-09 22:21

Hauge skrev:

> Så bruger man da en plasmaskærer.

Eller TNT - Alt efter inspiration

--
Armand.

Fra : Hauge

Dato : 28-05-09 22:29

Armand wrote:
> Eller TNT - Alt efter inspiration

Hehe, plasma er lidt blidere ved væggen bagved

Mvh Hauge

Fra : tp

Dato : 28-05-09 22:26

> Vandrør hænger oftest utilgængeligt oppe "i krogen" mellem væg og loft,
> hvor der ikke er plads til klingen på en bajonetsav

Nu er min godt nok en dewalt model (18v , 800kr uden batt/lader). Her kan
klingen sættes på alle fire leder, og vender den opaf kræver den meget lidt
plads.

Jeg bruger den til rigtigt mange ting, og mener det er et fantastisk
værktøj.

Før havde jeg en h&n. Den var ok. Den var mere løs i det, og jeg mener
ikke klingen kunne vendes, men det var ok til husbehov.

Fra : Armand

Dato : 28-05-09 23:02

tp skrev:

> Nu er min godt nok en dewalt model (18v , 800kr uden batt/lader). Her
> kan klingen sættes på alle fire leder, og vender den opaf kræver den
> meget lidt plads.

Sådant et gængs vandrør er omkring 3,5cm tykt - Hvor meget klige vil
stikke ud bag de 3,5cm når den er længst ude? Og er der plads til dét
for væggen/loftet??

--
Armand.

Fra : Bjarne K.

Dato : 29-05-09 08:20

"tp" <no@mail> wrote in message

> [...]
>
> Før havde jeg en h&n. Den var ok. Den var mere løs i det, og jeg mener
> ikke klingen kunne vendes, men det var ok til husbehov.

Har selv kigget på en devalt her.

http://www.carl-ras.dk/e-shop/el-vaerktoejogtilbehoer/save/bajonetsave/bajonetsavdw304pk/

Den giver vist også mulighed for at vende klingen. Der står den kan save til
kant, hvordan det så end lige kan lade sig gøre. (de mener nok noget andet
end det jeg tænker på)

Men igen så er 1250 bobs også en slags penge, når behovet ikke er så stort.

p.s. hvis der er nogen der har set nogle gode tilbud, så kom endelig frem
med dem. Ellers ender det vist med en model fra HN.

--

MVH

Bjarne K.

Fra : tp

Dato : 29-05-09 09:18

> [...]
>
> Den giver vist også mulighed for at vende klingen. Der står den kan save
> til kant, hvordan det så end lige kan lade sig gøre. (de mener nok noget

Ved at vende klingen opaf kommer den ihvertilfælde meget tæt på. Derimod
har den, som armand antyder, en vandring på klingen, så sidder den helt oppe
i hjørnet, kommer du til at lave lidt mærker i loftet.

> Men igen så er 1250 bobs også en slags penge, når behovet ikke er så
> stort.

jeg købte sådan en her
http://prishammeren.dk/shop/18-volt-kraftig-576p.html

gav lidt mindre ved at købe den på ebay.co.uk. Den gode forretning er dog
kun til stede hvis du allerede har noget dewalt og dermed ikke skal ud og
købe lader/batt, for så bliver det lidt dyrt :-/

Fra : bannimann

Dato : 29-05-09 07:13

> [...]

> Selv en vinkelsliber kan komme til kort dér.
>
> Jeg synes derimod den er parktisk til at save svært tilgængelige grene af

Det er ellers sådan i dag, at langt de fleste VVS'ere benytter sig af
bajonetsaven og lader vinkelsliberen ligge i bilen.

¤ Den sviner langt mindre - intet slibestøv, der flyver rundt i lokalerne.
¤ Den er langt mere sikker - ingen brandfare pga. gnister, der bliver
sprøjtet ud over det hele.

- Desuden, så synes jeg det, i langt de fleste tilfælde, netop er svært at
komme til med en vinkelsliber, hvorimod en bajonetsav kan bruges, stort set,
alle vegne.

Fra : Bjarne K.

Dato : 29-05-09 08:06

"bannimann" <bannimann@kabelmail.dk> wrote in message

> [...]
> komme til med en vinkelsliber, hvorimod en bajonetsav kan bruges, stort

Jeg har også været igang med min store vinkelsliber, men jeg fik alle
gnistrene lige ind i fjæset. Jeg brugte en halv klinge på at save et rør
over, og det var desuden næsten umuligt at styre. Så jeg tror også, at
bajonetsaven, er vejen frem.

--

MVH

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 29-05-09 08:09

> Vandrør hænger oftest utilgængeligt oppe "i krogen" mellem væg og loft,
> hvor der ikke er plads til klingen på en bajonetsav

Mine rør hænger godt nok over hovedhøjde, men der er masser af plads til en
sav. Der er et par meter til væg, fra begge sider (de hænger i en gammel
kostald)

--

MVH

Bjarne K..

Fra : K-E

Dato : 29-05-09 10:44

Hej Bjarne.

Du kan roligt købe en billig en fra Harald Nyborg, bare du sørger for at
købe nogle ordentlige klinger. Jeg har selv een derfra til ca. 300 kr. og
den har savet i både mursten, mørtel og træ, uden at dø.
Det er vist en trend at det SKAL være DeWalt, men når man kommer til
garantien, så slår de sig i tøjret, og man kan få mange save á 300 kr. inden
man når op på DeWalt-priser.

Hilsen

K-E.
Isolatør

Fra : Bjarne K.

Dato : 29-05-09 11:20

"K-E" <mti@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> Det er vist en trend at det SKAL være DeWalt, men når man kommer til
> garantien, så slår de sig i tøjret, og man kan få mange save á 300 kr.

Kan du lige på stående hånd huske, hvilken model du har. Harald Skrald, har
en Power Kraft 710w på tilbud til 198,-, så hvis det er samme model, som du
er tilfreds med, så ville det jo være fint. Ellers havde jeg tænkt mig at
checke i Bauhaus, om de stadig har den serie med 5 års garanti.

--

MVH

Bjarne K.

Fra : K-E

Dato : 01-06-09 00:11

Hej Bjarne.

Det er den samme model på 710 Watt med variabel hastighed.

Hilsen

K-E
Isolatør

Fra : Bjarne K.

Dato : 29-05-09 11:21

"Bjarne K." <not@nej.ni> wrote in message
> [...]
>

> Den skal primært bruges til at save vandrør over med. (har 50 meter
> hængende,der bare trygler om at blive savet over), og derefter

Tak til alle for input. Det er rart at få nogle gode tips. Jeg får engang
imellem en ubønhørlig trang til at købe værktøj, og efter jeg er flyttet på
landet kan jeg se anvendelses muligheder for stort set alt, der har en
motor monteret.

Bjarne K.

Fra : Benny Andersen

Dato : 01-06-09 02:31

On 29 Maj, 12:20, "Bjarne K." <n...@nej.ni> wrote:

> [...]
> er tilfreds med, så ville det jo være fint. Ellers havde jeg tænkt mig at
> checke i Bauhaus, om de stadig har den serie med 5 års garanti.

Lige en personlig erfaring: har haft omtalte model og afhændet den
igen: Den var for farlig til mine fingre - den åbne frigang mellem
savklingemontagedimps og savens hus.

Fra : Bjarne K.

Dato : 02-06-09 12:40

"Benny Andersen" <a.mail.user@gmail.com> wrote in message
> [...]

> Lige en personlig erfaring: har haft omtalte model og afhændet den
> igen: Den var for farlig til mine fingre - den åbne frigang mellem

Tak. Den information, vil jeg tage med i overvejelserne.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 03-06-09 10:30

> [...]

> Lige en personlig erfaring: har haft omtalte model og afhændet den
> igen: Den var for farlig til mine fingre - den åbne frigang mellem

Håber du stadig læser med:

De fleste Milwaukee på denne side har ikke lukket imellem land (hedder det
det ?) og savens hus.
http://www.carl-ras.dk/e-shop/el-vaerktoejogtilbehoer/save/bajonetsave/

På mange af de andre er der også åben, dog er det kun klingens overside, man
kan komme i karambolage med.

En undtagelse er tilsyneladende:
http://www.carl-ras.dk/e-shop/el-vaerktoejogtilbehoer/save/bajonetsave/bajonetsavdw304pk/

Men det er måske noget andet du hentyder til ?

Her er forøvrigt et billede af HN modellen
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6249&n=10

Bjarne K.

Fra : Benny Andersen

Dato : 03-06-09 09:23

Lidt svært at se hvad der er savholderdimsens yderposition, men så
vidt jeg kan se åbner følgende modeller et mellemrum som fingrende
ikke skal glide ned i:
Bosch 1200E
Milwaukee SSH800QX

Måske flere.

Jeg har Makita JR3050T - den er ikke farlig på det punkt.

Fra : Bjarne K.

Dato : 03-06-09 18:38

> [...]
>Milwaukee SSH800QX

>Måske flere.

>Jeg har Makita JR3050T - den er ikke farlig på det punkt.

OK, så er jeg med. Lækker sav forøvrigt, den Makita. (hvad jeg kan se udfra
billedet

Var i Bauhaus idag, for at se hvad de havde, men de havde selvfølgelig ikke
en sav i den serie der har 5 års garanti, men til gengæld havde de samme sav
som HN.

Overvejer stadig.

Igen tak for alle input.

Bjarne K.