Energipil
Fra : Flemming Hansen

Dato : 31-07-01 09:58

Er der nogen som ved, om man kan bruge energipil som læhegn. Hvis man f.eks.
planter flere rækker vil man jo hurtigt få nogle høje planter som giver læ.

Fra : Niels Steg

Dato : 31-07-01 11:13

"Flemming Hansen" <Flemming.R.Hansen@holstebro.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen som ved, om man kan bruge energipil som læhegn. Hvis man
f.eks.
> planter flere rækker vil man jo hurtigt få nogle høje planter som
giver læ.

Sagtens

og hvis du klipper dem ned de første år bliver den også dejlig tæt i
bunden..

Mit ene hegn er 5 meter højt nu efter 3½ år men ikke tæt i bunden,
det andet fra sidste år er vokset 2 meter i år og er tæt i bunden..

men hvis du ved at der er drænrør ect. nedenunder er pil nok ikke smart,
den trænger ind overalt under jorden.

Niels

Fra : Flemming Hansen

Dato : 31-07-01 12:02

Hej Niels
Tak for dit svar.

Jeg har lige nogle flere spørgsmål, som jeg håber du vil svare på. Det er
nemlig første gang jeg skal prøve at plante træer og ved derfor ikke ret
meget om det.

Hvor mange rækker og hvor tæt planter du for at det bliver tæt?

Planter du "rigtige" planter eller er det bare stiklinger du sætter i jorden
og vander?

Hvornår er det bedst at plante dem?

Hvor langt klipper du dem tilbage for at få dem tætte i bunden?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen

Flemming

Fra : Niels Steg

Dato : 31-07-01 12:37

> [...]
er
> nemlig første gang jeg skal prøve at plante træer og ved derfor ikke

he he, med pil behøves ingen erfaring..
tag en barket gren på 30 cm, stik den i jorden så 3-5 cm stikker
ovenfor.. årstid næsten underordnet.. hold stykket fugtigt de næste 14
dage så gror de.

> Hvor mange rækker og hvor tæt planter du for at det bliver tæt?

De høje er plantet med en halv meter mellem hver i 2 rækker .. med en
afstand på 3/4 meter mellem rækkerne, de er som sagt ca. 5 meter høje og
er tætte de øverste 4 meter, i bunden er de også tætte, men det er nu
mest skvadderkål og brændenæller der gør det

dem fra sidste år er plantet med 12 cm mellem hver plante i en række i
en jord iblamdet kompost fra kommunen..
Jeg klippede den ned i fopråret til 20 cm. og klipper den ned næste år
med for at få den helt tæt i bunden..

det er således en rigtig hæk.. fordelen og ulempen er den samme..
fordelen er den den gror hurtigt, og ulempen er at det bliver den ved
med.

Nåe ja, sørg for at der er masser af plads ind til naboen for at undgå
ballade.

> Planter du "rigtige" planter eller er det bare stiklinger du sætter i
jorden
> og vander?

Stiklinge.

Niels