Mazda 626 - rustne rør fra tank til på
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-05-09 08:14

Hej!

Jeg skal fikse en Mazda 626 fra 1993 (en GE) hvor de tre metalrør fra
tank til påfyldningsstuds er helt rustet væk. En komplet enhed med
påfyldningsrør osv. koster en tusse.

Kan man udskifte disse tre rør? Planen var at montere nogle kobberrør
istedet - især hvis jeg kan spare den tusse og stadig få det til at virke.

I må gerne melde ud hurtigt, for jeg skal bestille idag i så fald.

(Reservedelsregningen er i forvejen på knap 5k... Godt jeg har Ford;)).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Bak

Dato : 28-05-09 08:41

> [...]
>
> I må gerne melde ud hurtigt, for jeg skal bestille idag i så fald.
>
> (Reservedelsregningen er i forvejen på knap 5k... Godt jeg har Ford;)).

Det skulle teoretisk set vel kunne lade sig gøre, men der skal fuskes! De
tre rør sidder sammen med selve påfyldningsrøret helt oppe, og de kan ikke
skilles ad. Så de skal skæres over hvis operationen skal lykkes. Altså noget
med nogle hjemmegjorte samlinger med gummislanger og spændebånd.
Jeg ville ikke kaste mig ud i det. At skifte tankpåfyldningsrøret er i
forvejen røv-besværligt selvom man har den originale reservedel, fordi alle
samlingerne ved tanken er placeret hvor der er et absolut minimum af plads.
Regn bare med at du får brug for en del bandeord undevejs. Husk i øvrigt at
indprente dig grundigt, evt. med en lille skitse, hvilket af de små rør der
sidder hvor. Det er nemlig ikke lige til at se når først det er adskilt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-05-09 08:58

Hej!

Martin Bak wrote:
> [...]
> sidder hvor. Det er nemlig ikke lige til at se når først det er adskilt.

Ok, kunne være jeg bare skulle få bestilt det nye påfyldningsrør så.

Mht. de små rør, så aner jeg da vitterligt ikke hvordan de skal kobles
på. Der mangler 10cm af rørene da det er rustet væk(!).

Hvad er forskellen på de tre små rør iøvrigt?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Bak

Dato : 28-05-09 09:13

> [...]
> Der mangler 10cm af rørene da det er rustet væk(!).
>
> Hvad er forskellen på de tre små rør iøvrigt?

Godt spørgsmål. Jeg har spurgt om det samme herinde for nogle år siden, uden
at blive klogere end, at det hele har noget med udluftningen af tanken at
gøre, i et eller andet sindrigt system. Måske kan du finde tråden via
google...(Måske var det i teknik-gruppen jeg spurgte, kan ikke helt huske
det).

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 28-05-09 09:35

> [...]
> tanken at gøre, i et eller andet sindrigt system. Måske kan du finde
> tråden via google...(Måske var det i teknik-gruppen jeg spurgte, kan ikke

Her:
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.bil/browse_thread/thread/5efcfa95c5497edd/b797a61e54cdd6b9?hl=da&q=tankp%C3%A5fyldningsr%C3%B8r+group:dk.fritid.bil+author:martin+author:bak#b797a61e54cdd6b9

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 28-05-09 09:37

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Og lidt mere her:
http://groups.google.dk/group/dk.teknik.bil/browse_thread/thread/adc2637efa2126a5/3267a1334b5217d1?hl=da&q=tankp%C3%A5fyldningsr%C3%B8r+group:dk.teknik.bil+author:martin+author:bak#3267a1334b5217d1

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-05-09 09:49

Hej!

Martin Bak wrote:

> Og lidt mere her:
> [...]

Tak for info. Hmm, så det vil sige, at to af dem kan monteres valgfrit,
mens den ene skal sidde korrekt.

Spørgsmålet er så bare om jeg kan gennemskue hvordan de monteres. Må se
på det søndag hvor jeg skal lave den store tur på bilen.

Bærearm, styrkugler, styrbolte, termostat, skiver+klodser foran,
påfyldningsrør, ventildækselpakning og lidt tectyl hist og her.

Livet er dybest set for kort til gamle biler, men det er jo sådan set
hygsomt nok at gå og lave bil :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Bak

Dato : 28-05-09 13:05

> Bærearm, styrkugler, styrbolte, termostat, skiver+klodser foran,
> påfyldningsrør, ventildækselpakning og lidt tectyl hist og her.

Det lyder som et hyggeligt søndagsprojekt Det er faktisk en meget
taknemmelig bil at skrue på. (lige bortset fra påfyldningsrøret )
Pas på med ventildækslet når du spænder den nye pakning sammen. Nogle af
boltene sidder i en slags "øjer" i støbegodset, og de er ret skrøbelige og
kan knække. Spænd på kryds og alt det der, men kun meget lidt ad gangen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-05-09 13:44

Hej!

Martin Bak wrote:
> Det lyder som et hyggeligt søndagsprojekt Det er faktisk en meget
> taknemmelig bil at skrue på. (lige bortset fra påfyldningsrøret )

Ja, der skal nok blive noget at se til :)

> [...]
> kan knække. Spænd på kryds og alt det der, men kun meget lidt ad gangen.

Skal jeg huske på. Foreløbigt tak for hjælpen :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-05-09 13:44

Hej!

De skal vel heller ikke spændes særligt hårdt de bolte til
topdækselpakningen vel? På min Escort var det kun 14-15Nm. Først havde
jeg spændt dem godt til, men så blev skidtet utæt :(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Bak

Dato : 28-05-09 14:39

> Hej!
>
> De skal vel heller ikke spændes særligt hårdt de bolte til
> topdækselpakningen vel? På min Escort var det kun 14-15Nm. Først havde jeg
> spændt dem godt til, men så blev skidtet utæt :(

Det er en anden motor, men man kan vist godt udlede lidt af det alligevel.
Der står ml. 6.9 - 9.8 NM

http://forums.mazdaworld.org/index.php?showtopic=31795

Måske kan du på siden finde det helt rigtige til netop den maskine (2.2i?)
men det kræver vist lidt tålmodighed at grave det frem.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-05-09 15:26

Hej!

Martin Bak wrote:
> [...]
>
> Måske kan du på siden finde det helt rigtige til netop den maskine (2.2i?)
> men det kræver vist lidt tålmodighed at grave det frem.

Ok. Det går nok, en momentnøgle (ihvertfald den i min besiddelse) kan
alligevel ikke måle så lidt, så jeg sjusser den :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Bak

Dato : 28-05-09 16:02

> Hej!

> Ok. Det går nok, en momentnøgle (ihvertfald den i min besiddelse) kan
> alligevel ikke måle så lidt, så jeg sjusser den :)

Det ville nok alle andre også gøre, incl. den mekaniker der knækkede et
hjørne på mit topdæksel. Så forsigtighed er stadig tilrådeligt. Men det ses
nemt hvor de svage punkter er.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 29-05-09 08:19

> Ok. Det går nok, en momentnøgle (ihvertfald den i min besiddelse) kan
> alligevel ikke måle så lidt, så jeg sjusser den :)

Jeg har en so wirds gemacht liggende. Den dækker kun frem til 11/93 og op
til en 115hk 2,2

Der er ihvertfald billeder af tank og slanger - måske det kan være en hjælp
?

Jeg kan lige emaile dig et foto af tegningen

/A

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 29-05-09 16:14

Hej Anders

Anders Majland wrote:
> Jeg har en so wirds gemacht liggende. Den dækker kun frem til 11/93 og
> op til en 115hk 2,2
>
> Der er ihvertfald billeder af tank og slanger - måske det kan være en
> hjælp ?

Jo for søren. Send du endelig den! :)

Ville du have en demo af mine B&W'ere? I så fald siger du til - der er
"snurre rundt lyd" i B&W hele vejen her i hytten.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Anders Majland

Dato : 03-06-09 19:43

> Jo for søren. Send du endelig den! :)

Og jeg fik så ikke lige kigget efter svar i denne tråd - men jeg kan læse at
du har fået det fikset ...

Men skal du skrue mere 626 så sig til ... Manualen samlet støv og der er
ingen interessede på dba og guloggratis... De fleste 626'ere af de årgange
er vel også rustet væk ...

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-06-09 21:30

Hej!

Anders Majland wrote:
> Og jeg fik så ikke lige kigget efter svar i denne tråd - men jeg kan
> læse at du har fået det fikset ...

Yessir. Og fået skiftet div. væsker, incl. bremsevæske, da den sikkert
er 5-6 år gammel minimum.

Plus at den er blevet sporet idag :)

> Men skal du skrue mere 626 så sig til ... Manualen samlet støv og der er
> ingen interessede på dba og guloggratis... De fleste 626'ere af de
> årgange er vel også rustet væk ...

Du må da gerne sende den til mig hvis du skulle have lyst. Du kender vel
adressen ;)

Denne er sådan nogenlunde mht. rust. Der skal nok svejses lidt paneler
når den skal synes, men så prøver man jo dét med :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Bak

Dato : 28-05-09 09:45

> Og lidt mere her:
> [...]
Tænk hvor hurtigt man glemmer. Jeg havde fuldstændig glemt, at jeg havde
haft benzintanken åbnet.

Men hvis du kan identificere den studs på tanken, som er forbundet med
slangen som går ned igennem bagbroen, så skal røret der kommer fra toppen af
"potten" på tankpåfyldningsrøret sidde på denne. Hvordan de to andre rør
bliver forbundet, er såvidt jeg kan vurdere underordnet.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-05-09 09:54

Hej!

Martin Bak wrote:
> [...]
> "potten" på tankpåfyldningsrøret sidde på denne. Hvordan de to andre rør
> bliver forbundet, er såvidt jeg kan vurdere underordnet.

Ok, lyder godt, tak for info.

Jeg har heldigvis adgang til lift m.m. så jeg kan vel nok komme i en
position til at kigge ordentligt efter :)

Melder tilbage når jeg ved mere.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kåre

Dato : 29-05-09 00:20

> [...]
>
> I må gerne melde ud hurtigt, for jeg skal bestille idag i så fald.
>
> (Reservedelsregningen er i forvejen på knap 5k... Godt jeg har Ford;)).

Jeg har ikke lige læst de andre indlæg, men jeg har haft en GE'er fra 93 som
var så tæret i påfyldningsrøret ned til tanken, at benzinen fossede ud på
jorden når jeg fyldte den op.
Det kostede knap en tusse at få det fikset hos min lokale mekaniker. Incl.
moms faktisk.
Hvor meget han fuskede ved jeg ikke, men han skiftede i hvert fald røret.
Jeg ville ikke selv ordne det, hvis ikke det koster mere...

Kåre

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 29-05-09 17:46

Hej!

Kåre wrote:
> Jeg har ikke lige læst de andre indlæg, men jeg har haft en GE'er fra 93 som
> var så tæret i påfyldningsrøret ned til tanken, at benzinen fossede ud på
> jorden når jeg fyldte den op.

Yikes

> [...]
> Hvor meget han fuskede ved jeg ikke, men han skiftede i hvert fald røret.
> Jeg ville ikke selv ordne det, hvis ikke det koster mere...

Hmm, sikkert en del. Alene tankrøret koster den første tusse hos
Mekonomen - endda med 20% rabat.

Jeg bruger af principsag ikke mekanikere

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kåre

Dato : 30-05-09 16:10

> Yikes

> Hmm, sikkert en del. Alene tankrøret koster den første tusse hos
> Mekonomen - endda med 20% rabat.
>
> Jeg bruger af principsag ikke mekanikere

OK, sådan kan man jo have det.
men jeg tror nu ikke han fuskede ret meget. Det er vist minimalt fusk man
kan nå at lave for 800,- incl. materialer (nyt rør).

Kåre

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 02-06-09 08:00

Hej!

Kåre wrote:

> OK, sådan kan man jo have det.

Det er af bitter erfaring. Og så er det sjovt at fikse tingene selv.

> men jeg tror nu ikke han fuskede ret meget. Det er vist minimalt fusk man
> kan nå at lave for 800,- incl. materialer (nyt rør).

Med mindre han løste problemet med at vikle gaffatape omkring hullet

Kan være han kender en billigere reservedelspusher end jeg gør.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 31-05-09 22:19

Hej!

Så er tankrør-enheden skiftet. Resten af den originale var ret så
rusten, så jeg er glad for at have skiftet det hele.

Det sværeste var, at få bensinslangerne fastgjort med spændebånd
efterfølgende, da der ikke er meget plads til skruetrækker/topnøgle for
at spænde dem.

Men nu er det da klaret. Har givet den et lag tectyl, så enheden kan
sælges når bilen er rustet væk

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Bak

Dato : 03-06-09 17:02

> [...]
>
> Det sværeste var, at få bensinslangerne fastgjort med spændebånd
> efterfølgende, da der ikke er meget plads til skruetrækker/topnøgle for at

Ja, man undres over hvorfor visse ting bliver konstrueret på en måde, så det
er næsten umuligt for en voksen mands hånd at kunne reparere det. Hvordan
fandt du den studs med slangerne på? Tegningen fra Anders?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-06-09 21:32

Hej!

Martin Bak wrote:
> Ja, man undres over hvorfor visse ting bliver konstrueret på en måde, så det
> er næsten umuligt for en voksen mands hånd at kunne reparere det.

Det er garanteret lavet således, at det er nemt at samle på _fabrikken_.
Og så er det fuldstændigt (stort set) ligegyldigt hvordan det bliver
at rode med efterfølgende.

> Hvordan fandt du den studs med slangerne på? Tegningen fra Anders?

Nej. Jeg har bare skruet de tre slanger fast som det passede mig. Der er
efter min bedste overbevisning ingen forskel på de tre studser på
tankrøret (altså de tre små). De leder hen til samme kammer, og der er
ingen ventiler eller andet i dét.

--
Mvh, Kim Voss Schrader