Udlejning af andelsbolig
Fra : JM

Dato : 27-05-09 17:00

Hej NG

Min kæreste har en andelsbolig, som hun skal sælge fordi vi flytter sammen i
mit hus. Imidlertid er der ingen på venteliste og ingen interesserede købere
i øvrigt. VI har talt med en ejendomsmægler og hen synes heller ikke det ser
for godt ud. Der er to andre andelsbolig i bebyggelsen som og er til salg og
har været det i hhv 6 og 9 måneder. Kort sagt : den kan ikke sælges nu.
Da den koster noget at have - det gør sådan noget jo - så vil hun gerne leje
den ud. At finde en lejer er intet problem, men i følge foreningens
vedtægter må man ikke leje ud - kun under visse omstændigheder som ikke er
opfyldt.
Vi mener dog at det er bedre for foreningen, at der bor nogen i husene end
slet ikke og vil naturligvis tage en snak med formanden om forholdet.
Men hvis nu bestyrelsen sætter sig helt på bagbenene og slet ikke vil gøre
noget for at vi får mulighed for at få lidt penge ind på lejligheden hvad
gør vi så?
Min kæreste har mistet sit job og kan kun betale de fast udgifter i 3
måneder endnu, så vi er pressede.

Mit spørgsmål er derfor : hvis hun nu vælger at se stort på vedtægterne og
alligevel lejer huset ud, hvilke sanktionsmuligheder har foreningen så? Der
står intet om dette i vedtægterne. Kan de smide en ud eller på anden måde
gøre livet endnu mere surt?

Mvh jacob

Fra : Henning

Dato : 27-05-09 18:43

On Wed, 27 May 2009 18:00:01 +0200, "JM" <j@mail.dk> wrote:

> [...]
>noget for at vi får mulighed for at få lidt penge ind på lejligheden hvad

Sælger lejligheden - alt kan sælges, det er blot et spørgsmål om pris!

Fra : JM

Dato : 27-05-09 18:59

> Sælger lejligheden - alt kan sælges, det er blot et spørgsmål om pris!

Ja, vi kan også bare forære den væk!!

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-05-09 20:16

JM skrev den 27-05-2009 19:59:

> Ja, vi kan også bare forære den væk!!

tja, det er jo den oprindelige tanke med andelsboliger, at give
andelshavere har nogen fornuftige boliger til en fornuftig pris.
Foræring lyder da rimelig som en fornuftig pris.

Hvad med bare starte med en nedsættelse af udbudsprisen?

Det er sgu morsomt, at sælgere når priserne stiger stiger og stiger for
fløjtende ligeglad med købernes financiering......men så snart skuden
vender til købernes fordel, så piver sælgerne.
Det er udbud/efterspørgsel i sin fornemmste form. Nu bare til
ikke-fordel for din kæreste. sådan er livet.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : JM

Dato : 28-05-09 14:58

Lad nu være med fordomme. Hun har købt på værste tidspunkt (= prisen i top)
og skal sælge på værste tidpunkt. Tab 250000 kr. og den kan ikke sælges
alligevel.

Fra : mr

Dato : 29-05-09 13:24

"JM" <j@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Lad nu være med fordomme. Hun har købt på værste tidspunkt (= prisen i
> top) og skal sælge på værste tidpunkt. Tab 250000 kr. og den kan ikke
> sælges alligevel.

Jeg ser problemet.
Mon der ved købet var drømme om stigninger i andelens værdi?
Der er to alternativer (brud på reglerne er ikke et alternativ):
Behold andelen og flyt sammen - det bliver trangt, men det kan lade sig
gøre. Om to- tre år er prisen muligvis bedre, men det vil så gælde for alle
andre ejerboliger/andele.

Sælg andelen for den reelle pris, tag tabet. Køb evt. en ny
andels/ejerbolig. Husk at prisfaldet kke kun gælder for kærestens andel,
alle andre er også blevet billigere. Derfor er tabet ikke større end det I
kan spare ved købet af en anden.
To voksne kan iøvrigt snildt overkomme et tab på 2-300.000 kr.

Fra : Jubii

Dato : 27-05-09 18:48

"JM" <j@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> har foreningen så? Der står intet om dette i vedtægterne. Kan de smide
> en ud eller på anden måde gøre livet endnu mere surt?

Foreningen kan jo sagsøge jer for brud på vedtægten angående forbud mod
udlejning og i anklagen forlange en passende straf, som dommeren så må
bestemme er passende eller ej. I skal så følge dommen.

Fra : Jubii

Dato : 27-05-09 18:58

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> mod udlejning og i anklagen forlange en passende straf, som dommeren
> så må bestemme er passende eller ej. I skal så følge dommen.

Jo de vil nok forlange at i straks og med lovligt varsel opsiger lejerne
og betaler alle sagsomkostninger.
Ret dyrt i længden.

Fra : JM

Dato : 27-05-09 19:06

"Jubii" <jubii@msn.com> wrote in message

> Foreningen kan jo sagsøge jer for brud på vedtægten angående forbud mod
> udlejning og i anklagen forlange en passende straf, som dommeren så må
> bestemme er passende eller ej. I skal så følge dommen.

Og hvad kunne sådan en dom evt. bestå af?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-05-09 21:54

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> udlejning og i anklagen forlange en passende straf, som dommeren så må
> bestemme er passende eller ej. I skal så følge dommen.

Der kan ikke blive tale om straf som sådan, men en andelforeningen kan få
fastslået et påbud om beboelse eller salg umiddelbart.
Herefter vil kæresten være forpligtiget til en af delene, eller risikere en
ekslusion, hvorefter foreningen kan sælge andelen. De vil godt nok være
forpligtiget til at søge den højest mulige pris, men højere end den aktuelle
markedspris, kan man ikke forvente. Der er derfor ikke noget vundet ved at
søge konfrontations linjen, hvis man har på fornemmelsen, at bestyrelsen vil
møde konfrontation med konforntation.

/Per

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-05-09 19:00

Kunne i ikke bare flytte ind i hendes lejlighed og sælge din? eller
leje din ud?

Fra : JM

Dato : 28-05-09 14:59

Jo hvis ikke 84 m2 var lige i underkanten til 2 voksne og 4 børn

Fra : Per Rønne

Dato : 29-05-09 07:36

JM <j@mail.dk> wrote:

> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> wrote in message

> Jo hvis ikke 84 m2 var lige i underkanten til 2 voksne og 4 børn

Jeg er vokset op i en 69 m^2 stor lejlighed [som jeg i dag bor i,
alene]. To voksne og tre drenge. Vi drenge sov i det værelse, der også
benyttedes som spisestue, og som stadig benyttes som spisestue, når der
er gæster.

I ejendommen var der endda familier, to voksne og fem børn, der boede i
1,5 værelses lejligheder på vel 40 m^2. Forældrene sov i kammeret, hvor
vuggen typisk også har stået. Børnene sov i dagligstuen, på folde-ud
madrasser og feltsenge.

Stadig ganske almindeligt omkring 1970. Hvor der var en Sonja-serie i
fjernsynet om en sådan familie, 34 m^2 til fem børn.

<http://www.dr.dk/P1/Dokumentarzonen/Udsendelser/2007/04/26112629.htm>

Var vi en fattig familie? Vi havde altid bil, stationcar, handlede i
Irma, og far var fabrikant med op til 58 ansatte ... og med sommerhus på
Rørvig-kanten.

Måske er forventningerne bare blevet lidt for høje?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jubii

Dato : 29-05-09 10:39

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Måske er forventningerne bare blevet lidt for høje?

Danskerne er blevet luxusdyr uden at skele til, at det har de slet ikke
råd til at være.

Fra : mr

Dato : 29-05-09 13:17

> [...]
> Rørvig-kanten.
>
> Måske er forventningerne bare blevet lidt for høje?
Jeg er overbevist om at selv dine forventninger er højere end din far som
andda var fabrikant.
Hvorfor ikke gå endnu en generation tilbage og fortælle om din faders
barndom?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-05-09 21:57

> [...]

> alligevel lejer huset ud, hvilke sanktionsmuligheder har foreningen så?
> Der står intet om dette i vedtægterne. Kan de smide en ud eller på anden

Det e rnok en skidt ide, at køre den hårde linje, - se mit andet svar et
andet sted i denne tråd.
Hvis situationen er så formørket for et salg som de beskriver det, er der
imidlertid den mulighed at søge at få forneingens vedtægter ændret, så
udlejning muliggøres. De to andelshavere, der allerede har en andel til salg
vil jo nok være interesserede i at støtte et sådant forslag.
Det er et stykke foreningspolitisk arbejde der skal gøres for at sikre
opbakning til forslaget og få det gennemført hurtigst muligt på en
ekstraordinær generalforsamling.
Det bør kunne gøres inden for en rimelig tid, men nærlæs foreningens
vedtægter for hvordan det rent praktisk skal gribes an.

/Per