Rødforskydning
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-05-09 16:39

Hej alle

Hvad er rødforskydning eller rettere hvad kan forårsag det? Jeg
troede kun at det var dopplereffekten (naturligvis kun mod lavere
frekvenser), men et svar i en tysk sproggruppe gik ud på at der
kunne være andre årsager, f.eks. tyngdekraft.

--
Bertel

Fra : Morten

Dato : 27-05-09 17:08

> [...]
> frekvenser), men et svar i en tysk sproggruppe gik ud på at der
> kunne være andre årsager, f.eks. tyngdekraft.

Som du selv er inde på, så er det lidt det samme som med lyd. Når
politibilen nærmer sig dig har lyden en højere frekvens end hvis du står ved
siden af den og når den er på vej væk har lyden en lavere frekvens. Altså,
afspilningshastigheden varieres fordi lyden har en udbredelseshastighed og
objektet, der udsender den en hastighed i forhold til dig.

Det samme med rødforskydning. Her er det blot lysets bølgelængde. Er det
forskudt mod den røde ende, altså den langbølgede (lavfrekvente ende), så er
objektet, der udsender lys på vej væk fra dig. Er det derimod blåforskudt er
det på vej hen til dig.

Rødforskydning kan mig bekendt skyldes to ting. Det kan være objekterne er
på vej væk fra dig - enten af den ene eller anden årsag, f.eks. universets
udvidelse eller også bare en raket med meget høj hastighed. Eller det kan
skyldes enorm tyngdekraft. Som f.eks. at objektet er på vej ned i et sort
hul. Lidt groft sagt og når man tænker relativistisk, så er det jo det
samme - altså objektet er på vej væk fra dig uanset det sorte hul kan være
meget tæt på dig, så er objektet på vej ned i hullet alligevel meget langt
væk. Håber det giver mening ;)

Mvh
Morten

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 27-05-09 19:08

Bertel Lund Hansen wrote:
> kunne være andre årsager, f.eks. tyngdekraft.

Yeps. Lys blive f.eks. rødforskudt når det skal ud af et
tyngdehul, eller blåforskudt hvis det ryger ind i et
tyngdehul.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_redshift

Lyset fra en lyskilde i Schwartschield afstanden fra
singulariteten af et sort hul vil f.eks. være uendeligt
rødforskudt. Så ting der falder ind i et sort hul vil
samtidigt blive rødforskudt ud af syne.

--
Mvh. Carsten

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 29-05-09 19:27

"Bertel Lund Hansen"
> [...]
> frekvenser), men et svar i en tysk sproggruppe gik ud på at der
> kunne være andre årsager, f.eks. tyngdekraft.

Der kan være flere årsager til rødforskydning:
1. Almindelig dopplereffekt, hvor kilde og modtager bevæger sig væk fra
hinanden. Dette forklares simpelt - fx ved at betragte en kilde som udsender
rytmiske signaler, mens den bevæger sig gennem vand.
2. Rødforskydning pga. af tyngdekraften. Dette forklares fx ved at tiden
ændres (vil gå langsommere set udefra - dvs. pulsen (=frekvensen) fra en
rytmeboks vil gå langsommere)
3. Kosmologisk rødforskydning - der ikke skal forvekles med den almindelige
dopplereffekt. Den målte rødforskydning siger egentlig ikke noget om
galaksens bevægelse i fht. os. Forklaringen er, at lyset rødforskydes pga.
universets udvidelse, mens det er undervejs fra kilde til modtager. Grunden
til at man alligevel siger, at galakserne bevæger sig bort fra os, er at
disse er indlejret i den generelle metrik.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-05-09 19:33

Regnar Simonsen skrev:

> [...]
> til at man alligevel siger, at galakserne bevæger sig bort fra os, er at
> disse er indlejret i den generelle metrik.

Tak for alle svarene. Jeg fik revideret min opfattelse af
rødforskydning.

--
Bertel