Bøgehæk
Fra : Mogens

Dato : 27-05-09 16:33

Plantede en bøgehæk for to et halvt år siden, har ikke klippet den endnu,
fik besked på den ikke måtte klippes de første 2 år, så det ved at være
tiden nu,

Jorden de blev sat i , er god vækst jord, så de groet meget, nogle er
efterhånden over 1 meter,
det ønskeligt den kun skal være 50-60 cm høj,
kan det gå at klippe 50 cm af den ?
eller er det for hård ved den, i en omgang ?

Venlig hilsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-05-09 19:22

On Wed, 27 May 2009 17:32:40 +0200, "Mogens" <msg@tdcadsl.dk> wrote:

>Plantede en bøgehæk for to et halvt år siden, har ikke klippet den endnu,
>fik besked på den ikke måtte klippes de første 2 år, så det ved at være
>tiden nu,

Hvem gav dig dog det tåbelige råd?

> [...]
>det ønskeligt den kun skal være 50-60 cm høj,
>kan det gå at klippe 50 cm af den ?
>eller er det for hård ved den, i en omgang ?

Du kan roligt klippe den ned til ønsket højde nu, ingen grund til at
gøre det over to omgange.

Men hvorfor hulen da vente så længe og lade hækken gro til det dobbelte
af den ønskede højde? (Jaja, pga. ovenstående tåbelige råd om ikke at
klippe de første to år. Jeg håber da ikke det var på en planteskole du
fik den besked.)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/