Ukrudt i nysået græsplæne :-(
Fra : B&O

Dato : 26-05-09 10:36

Hej Gruppe

Er der nogen her på gruppen som kender en måde at bekæmpe ukrut i en nysået
græsplæne. Græsfrøene er fint i gang, men det er alle ukrutsfrøene så
sandelig også. Hvis det fortsætter sådan så er der vist ikke store chancer
for græsset.
Det plænerens som vi har er kun til etablerede græsplæner, og kan altså ikke
bruges til vores helt spæde græsplæne.
Det er for tidligt at begynde at køre med plæneklipperen, og at håndluge
ukrudtet ville være alt for omstændigt.
Er der nogen her som har et godt forslag mod ukrudtet.

MVH
Bente og Ove

Fra : O.L

Dato : 26-05-09 10:43

Bare lad det være til den skal klippes, så går det til, da frøukrudt ikke
kan holde til at blive holdt nede

Fra : Mogens

Dato : 26-05-09 10:49

B&O wrote:
> [...]
> ukrudtet ville være alt for omstændigt.
> Er der nogen her som har et godt forslag mod ukrudtet.

Jeg havde samme problem sidste år. Håndlugede det værste (du når meget
på en halv time). Når man begynder at slå græsset dør noget af ukrudtet
(senegræs kan eks. ikke tåle at blive slået). Når græsset har godt fat
kan man gå rundt og give det resterende ukrudt et pift af en spray med
herbatox el.lign.

Du har ikke en flot plæne fra dag 1, men i løbet af sommeren bør det
begynde at ligne noget. Vi eftersåede iøvrigt en del da vores græs visse
steder ikke kom så godt.

Fra : Max

Dato : 26-05-09 11:04

Hej

> Er der nogen her som har et godt forslag mod ukrudtet.

Alle græsplæner bliver jo lagt under de betingelser og
de kommer da fint. Plænen er det eneste der kan tåle
plæneklipperen når i begynder på det, så den overlever
og ukrudtet forgår. Vil du have det anderledes, ja så
må du købe rullegræs.

--
Mvh Max

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-05-09 19:55

Max wrote:

> Plænen er det eneste der kan tåle
> plæneklipperen når i begynder på det,

Kan du ikke lige komme og fortælle ukrudtet i min græsplæne det?

Det er da rigtigt, at noget ukrudt ikke tåler en studsning, men det gælder
bestemt ikke alt. Noget ukrudt bliver bare tilpas lavt.

Erik Ginnerskov

Fra : Mogens

Dato : 27-05-09 06:47

Erik Ginnerskov wrote:

> Kan du ikke lige komme og fortælle ukrudtet i min græsplæne det?
>
> Det er da rigtigt, at noget ukrudt ikke tåler en studsning, men det
> gælder bestemt ikke alt. Noget ukrudt bliver bare tilpas lavt.

Ja og derfor går man bare en lille tur hver 1-2 måned og pifter ukrudtet
med herbatox. Selv om jeg har 600 m2 plæne bruger jeg kun ganske lidt
tid på dette, og så undgår man at pøse store mængder gift ud hvor der
reelt ikke er brug for det.

Fra : B&O

Dato : 26-05-09 11:40

"B&O" <bente_ove@3mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ukrudtet ville være alt for omstændigt.
> Er der nogen her som har et godt forslag mod ukrudtet.

Jaee i har nok ret. Der er altså bare rigtig meget ukrut i det stykke jord.

Fra : TG(Denmark)

Dato : 26-05-09 09:38

On May 26, 12:39 pm, "B&O" <bente_...@3mail.dk> wrote:

> Jaee i har nok ret. Der er altså bare rigtig meget ukrut i det stykke jord.

Det skal du ikke bekymre dig om, som de andre siger - når først du
begynder med plæneklipperen, så forsvinder det meste af ukrudtet.. Har
du gødet ifm. såning, ellers giv det gerne lidt NPK, og nå græsset har
godt fat, sidst på sommeren, kan du enten håndluge de værste tidsler,
eller sprøjte dem med toxan el. lign.

Til næste forår kan du så give den en god omgang med gødning +
plænerens + gødning, så har du en flot plæne..

/TG

Fra : JBB

Dato : 26-05-09 16:53

> [...]
>
> Er der nogen her på gruppen som kender en måde at bekæmpe ukrut i en
> nysået græsplæne. Er der nogen her som har et godt forslag mod ukrudtet.

Havde selv en lille plæne med præcis samme problem.
Fik den asfalteret og siden har der ikke været skyggen af ukrudt :)

Mvh

JBB

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-05-09 17:32

On Tue, 26 May 2009 17:53:01 +0200, "JBB" <not@even.close> wrote:

>Havde selv en lille plæne med præcis samme problem.
>Fik den asfalteret og siden har der ikke været skyggen af ukrudt :)

Så vil jeg da håbe at det asfalt der blev brugt er bedre end det
Hjørring Kommune benytter sig af - for det kan da i hvert fald ikke
holde ukrudt væk ret længe :-/
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/