Validering kan ikke gennemføres
Fra : Marcia Bossen Braddy

Dato : 27-05-09 18:31

Er ved at sikre mig, at alt er som det skal være inden siden
placeres det rigtige sted.

Imidlertid er der en af siderne, hvor jeg får følgende melding,
når jeg ønsker at validere:
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fwww.marc
ia-b.dk%2Fstjeannet%2Fstjeannet.html .

Selve siden ligger på
http://www.marcia-b.dk/stjeannet/stjeannet.html .

Har aldrig set den slags fejl før, nogen der ved hvad det
betyder?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-05-09 18:41

Marcia Bossen Braddy skrev:

> Har aldrig set den slags fejl før, nogen der ved hvad det
> betyder?

Det står nederst på fejlsiden. Du har et tegn som ikke er
lovligt i UTF-8. I koden kan jeg se at der står et ø
skrevet direkte. Sådan kan man ikke skrive i UTF-8.

Du har ikke en tegnsæt-erklæring i <head>. Det skal du have,
men det vil ikke løse problemet at erklære ISO-8859-1 hvor
ø jo er et lovligt tegn. Din server sender automatisk besked
om at HTML-filerne er kodet med UTF-8. Du skal derfor enten

1. Bruge en editor der skriver med UTF-8 og rette filerne.

eller

2. Stille serveren om til er ISO-8859-1 er default tegnsæt
samt sikre dig at alle tegn er korrekte med den kodning.

Under alle omstændigheder skal du indføje en linje i head-sektionen
hvor du skriver:

hvor XYZ er enten UTF-8 eller ISO-8859-1.

--
Bertel

Fra : Marcia Bossen Braddy

Dato : 27-05-09 19:28

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Under alle omstændigheder skal du indføje en linje i head-sektionen
> hvor du skriver:

> hvor XYZ er enten UTF-8 eller ISO-8859-1.

Tak

Kender du evt. en editor, der retter med utf-8?

/Marcia

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 28-05-09 11:40

Expression Web gør, men det er nok lidt rigeligt at opgradere til den
hvis det kun er pga. det.
Notepad++ kan såvidt jeg ved også gemme som UTF-8.
http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/site.htm

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-09 13:12

Marcia Bossen Braddy skrev:

> Kender du evt. en editor, der retter med utf-8?

Notepad++ er gratis og ret god. Man kan bruge den som en simpel
editor, og så kan man benytte de avancerede muligheder hvis man
får lyst. Den kan sættes til at benytte UTF-8.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-05-09 05:43

Bertel Lund Hansen wrote:

> Din server sender automatisk besked
> om at HTML-filerne er kodet med UTF-8.

Tjekkede lige headers.
I skrivende stund er der kun
uden angivelse, hvilket betyder at browserne har 'lov til' at gætte på
tegnsæt.

Så en løsning kunne være at gemme dem som iso-8859-1.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-09 11:03

Stig Johansen skrev:

> Så en løsning kunne være at gemme dem som iso-8859-1.

Nej. Det giver ballade hvis serveren rapporterer at det er UTF-8.
Serveren vinder nemlig kampen.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-05-09 11:58

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nej. Det giver ballade hvis serveren rapporterer at det er UTF-8.
> Serveren vinder nemlig kampen.

Og omvendt...

Og eftersom serveren iflg. Stig ikke sender noget charset, er næste
prioritet for browseren et <meta> statement.

http://www.w3.org/TR/html401/charset.html#h-5.2.2

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-05-09 13:21

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej. Det giver ballade hvis serveren rapporterer at det er UTF-8.
> Serveren vinder nemlig kampen.

Ja, men jeg skriver, at i 'skrivende stund' rapporterer serveren ikke noget
charset.

Det er muligt at det er rettet siden det oprindelige indlæg, hvilket jeg
ikke kan vide noget om.

Oprindeligt var det vedtaget at
pr. definition var det iso-8859-1, men 'på et tidspunkt' blev det overladt
til klienten at lave et guesstimate over karaktersæt.

Det er ikke nogen 'public service', men man kan tjekke lidt 'ting' her:
<http://w-o-p-r.dk/wopr.tools/probes/wopr.probes.asp>

Stig Johansen