|
| Kørselsteknik med automatgear Fra : Jakob Griffel |
Dato : 26-05-09 15:23 |
|
Hej med jer - der kører med automatgear
Det er jo ikke nødvendigt at betjene gearvælgeren når man kører med
automatgear, men når man f.eks. holder i kø, hvor længe må man så holde i
stilling "D" med foden på bremsen? Bør man ikke på et tidspunkt skifte til
"N" for at gearolien ikke blir for varm (og for at slappe af med
bremsefoden...)? Den trækker jo en lille smule hele tiden. Eller er det
ligegemeget?
Hvad gør i?
--
Hilsen Jakob
| |
Sørensen (26-05-2009)
| Kommentar Fra : Sørensen |
Dato : 26-05-09 16:34 |
|
"Jakob > skrev >
> Hvad gør i?
>
> --
>
Hvis jeg holder længe f.eks. og venter på et tog, så sætter jeg
den i N, men jeg tror ikke det er det store prob. tjek din temp.
måler.
vh.
Sørensen
| |
Ukendt (26-05-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-05-09 17:27 |
|
Jakob Griffel wrote:
> Hej med jer - der kører med automatgear
>
> Det er jo ikke nødvendigt at betjene gearvælgeren når man kører med
> automatgear, men når man f.eks. holder i kø, hvor længe må man så
> holde i stilling "D" med foden på bremsen? Bør man ikke på et
> tidspunkt skifte til "N" for at gearolien ikke blir for varm (og for
> at slappe af med bremsefoden...)? Den trækker jo en lille smule hele
> tiden. Eller er det ligegemeget?
>
> Hvad gør i?
Jeg gør det efter 30 sekunder hvis der er udsigt til at det tager længere
tid.
Jeg mener endda at der står noget i brugsforvirringen omkring dette. Tjekker
lige ved lejlighed.
Men jeg har sådan set samme holdning til det som dig. Jeg ved ikke om
gearolien bliver for varm, men min bil har gearolie-køler, det er vist ikke
alle biler med aut.gear der bruger det.
| |
HB (26-05-2009)
| Kommentar Fra : HB |
Dato : 26-05-09 21:28 |
|
"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i meddelelsen
news:4a1bfaea$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej med jer - der kører med automatgear
>
> Det er jo ikke nødvendigt at betjene gearvælgeren når man kører med
> automatgear, men når man f.eks. holder i kø, hvor længe må man så holde i
> stilling "D" med foden på bremsen? Bør man ikke på et tidspunkt skifte til
> "N" for at gearolien ikke blir for varm (og for at slappe af med
> bremsefoden...)? Den trækker jo en lille smule hele tiden. Eller er det
> ligegemeget?
>
> Hvad gør i?
Da jeg kørte med automatkasse i både Mercedes og Bmw skiftede jeg til N
automatisk når jeg holdt i kø - Tog eller bro oppe osv. Det er vel som man
synes og om man bliver træt i højre fod af at holde bremsen.
Om der er automat gearkasser der ikke har godt af for lang tids holden i kø
ved jeg ikke.
--
/HB
| |
.J.S... (26-05-2009)
| Kommentar Fra : .J.S... |
Dato : 26-05-09 22:28 |
|
"HB" <HB@@nomail.dk> wrote in message
news:4a1c50e9$0$14114$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>
> "Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i meddelelsen
> news:4a1bfaea$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej med jer - der kører med automatgear
>>
>> Det er jo ikke nødvendigt at betjene gearvælgeren når man kører med
>> automatgear, men når man f.eks. holder i kø, hvor længe må man så holde i
>> stilling "D" med foden på bremsen? Bør man ikke på et tidspunkt skifte
>> til "N" for at gearolien ikke blir for varm (og for at slappe af med
>> bremsefoden...)? Den trækker jo en lille smule hele tiden. Eller er det
>> ligegemeget?
>>
>> Hvad gør i?
>
> Da jeg kørte med automatkasse i både Mercedes og Bmw skiftede jeg til N
> automatisk når jeg holdt i kø - Tog eller bro oppe osv. Det er vel som man
> synes og om man bliver træt i højre fod af at holde bremsen.
> Om der er automat gearkasser der ikke har godt af for lang tids holden i
> kø ved jeg ikke.
Whaså hvis det går op eller nedå bakke ?
| |
Klaus G. (26-05-2009)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 26-05-09 23:15 |
|
> Whaså hvis det går op eller nedå bakke ?
Da jeg prøvede en BMW 528i(E39 mener jeg den hed) med aut gear, så blev jeg
overrasket over hvor meget man egentligt skulle træde på bremsen når man
holdt for rødt. Der skal slet ikke nær så meget til når man holder på en
lille bakke sys jeg.
Ellers er der jo håndbremsen :)
--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk
| |
Kim Voss Schrader (26-05-2009)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 26-05-09 23:51 |
|
Hej!´|
Klaus G. wrote:
....
> Da jeg prøvede en BMW 528i(E39 mener jeg den hed) med aut gear, så blev jeg
> overrasket over hvor meget man egentligt skulle træde på bremsen når man
> holdt for rødt. Der skal slet ikke nær så meget til når man holder på en
> lille bakke sys jeg.
Ja, der skal trykkes til i sådan en. Men bør den mon skifte til neutral
når man holder på vandret vej og holder stille for rødt lys?
BTW: Har lige fået min 528'er synet uden anmærkninger, og toldsynet,
idag, så jeg er glad. Og 990,- fattigere :-|
Men den kører jo bare super m. steptronic :)
> Ellers er der jo håndbremsen :)
Ikke praktisk brugbar i den situation imho :)
--
Mvh, Kim Voss Schrader (nu snart med bimmer på danske plader)
| |
.J.S... (26-05-2009)
| Kommentar Fra : .J.S... |
Dato : 26-05-09 23:53 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
news:4a1c69e0$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
>> Whaså hvis det går op eller nedå bakke ?
> Da jeg prøvede en BMW 528i(E39 mener jeg den hed) med aut gear, så blev
> jeg overrasket over hvor meget man egentligt skulle træde på bremsen når
> man holdt for rødt. Der skal slet ikke nær så meget til når man holder på
> en lille bakke sys jeg.
>
> Ellers er der jo håndbremsen :)
>
Jeps, eller P, for i N ruller den vel frit.
Måske dem bagved får dårlige nerver når man skifter hen over bak fra P..
| |
oz3bto (27-05-2009)
| Kommentar Fra : oz3bto |
Dato : 27-05-09 00:02 |
|
".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
news:4a1c72e5$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> news:4a1c69e0$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Whaså hvis det går op eller nedå bakke ?
>> Da jeg prøvede en BMW 528i(E39 mener jeg den hed) med aut gear, så blev
>> jeg overrasket over hvor meget man egentligt skulle træde på bremsen når
>> man holdt for rødt. Der skal slet ikke nær så meget til når man holder på
>> en lille bakke sys jeg.
>>
>> Ellers er der jo håndbremsen :)
>>
>
> Jeps, eller P, for i N ruller den vel frit.
>
> Måske dem bagved får dårlige nerver når man skifter hen over bak fra P..
>
'
Og holder man på en kraftig stigning kan man risikere at gearkassen låser
så den ike er skide nem at få i D igen
| |
Ukendt (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-05-09 00:44 |
|
..J.S... wrote:
> Måske dem bagved får dårlige nerver når man skifter hen over bak fra
> P..
Arh, det er vist kun i gamle biler med aut.gear at det sker. I de nyere
biler jeg har prøvet (inkl min egen) er der lidt tidsforsinkelse på
baklyset, så det netop ikke sker.
| |
HB (27-05-2009)
| Kommentar Fra : HB |
Dato : 27-05-09 20:40 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4a1c69e0$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
>> Whaså hvis det går op eller nedå bakke ?
> Da jeg prøvede en BMW 528i(E39 mener jeg den hed) med aut gear, så blev
> jeg overrasket over hvor meget man egentligt skulle træde på bremsen når
> man holdt for rødt. Der skal slet ikke nær så meget til når man holder på
> en lille bakke sys jeg.
Den 535d jeg havde var der ingen problemer i. Den var selvf også nyere (E60)
med 7 trins automatgear.
MB E320 var det samme. Et let tryk på bremsen og bilen blev der - man kunne
nærmest lege med bremsen på den måde at liiige når man gav slip på bremsen
rullede bilen først.
> Ellers er der jo håndbremsen :)
Jo jo men ganske unødvendig i 99% af tilfældene.
--
/HB
| |
leo.5500@gmail.com (27-05-2009)
| Kommentar Fra : leo.5500@gmail.com |
Dato : 27-05-09 00:58 |
|
On 26 Maj, 22:28, "HB" <HB@@nomail.dk> wrote:
> "Jakob Griffel" <NOPEgrif...@NOPENOPEprivat.dk> skrev i meddelelsennews:4a1bfaea$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > Hej med jer - der kører med automatgear
>
> > Det er jo ikke nødvendigt at betjene gearvælgeren når man kører med
> > automatgear, men når man f.eks. holder i kø, hvor længe må man så holde i
> > stilling "D" med foden på bremsen? Bør man ikke på et tidspunkt skifte til
> > "N" for at gearolien ikke blir for varm (og for at slappe af med
> > bremsefoden...)? Den trækker jo en lille smule hele tiden. Eller er det
> > ligegemeget?
>
> > Hvad gør i?
>
> Da jeg kørte med automatkasse i både Mercedes og Bmw skiftede jeg til N
> automatisk når jeg holdt i kø - Tog eller bro oppe osv. Det er vel som man
> synes og om man bliver træt i højre fod af at holde bremsen.
> Om der er automat gearkasser der ikke har godt af for lang tids holden i kø
> ved jeg ikke.
>
Jeg gør ingenting. Et let tråd på bremsen, så holder den stille.
Manualen har heller ingen forbehold.
Hvis jeres tyskere trækker så hårdt som I siger når I holder i D kunne
man forestille sig at de står for højt i tomgang ?
MVH Leo - XJ6 1992
| |
Martin Bak (26-05-2009)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 26-05-09 23:45 |
|
"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i en meddelelse
news:4a1bfaea$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej med jer - der kører med automatgear
>
> Det er jo ikke nødvendigt at betjene gearvælgeren når man kører med
> automatgear, men når man f.eks. holder i kø, hvor længe må man så holde i
> stilling "D" med foden på bremsen? Bør man ikke på et tidspunkt skifte til
> "N" for at gearolien ikke blir for varm (og for at slappe af med
> bremsefoden...)? Den trækker jo en lille smule hele tiden. Eller er det
> ligegemeget?
>
> Hvad gør i?
>
Jeg gør ingenting. Altså udover at bremse. Det er ren radiobil. Klart, at
hvis det er en kø ved et færgeleje eller sådan noget, der kan tage rigtig
lang tid, så må man jo gøre noget, men ellers ikke.
Har du nogensinde set en taxi-mand sætte gearvælgeren i N ved rødt? Næppe.
--
Martin
www.martinbak.dk/
| |
oz3bto (27-05-2009)
| Kommentar Fra : oz3bto |
Dato : 27-05-09 00:04 |
|
"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:gvhrdt$17lq$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i en meddelelse
> news:4a1bfaea$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej med jer - der kører med automatgear
>>
>> Det er jo ikke nødvendigt at betjene gearvælgeren når man kører med
>> automatgear, men når man f.eks. holder i kø, hvor længe må man så holde i
>> stilling "D" med foden på bremsen? Bør man ikke på et tidspunkt skifte
>> til "N" for at gearolien ikke blir for varm (og for at slappe af med
>> bremsefoden...)? Den trækker jo en lille smule hele tiden. Eller er det
>> ligegemeget?
>>
>> Hvad gør i?
>>
> Jeg gør ingenting. Altså udover at bremse. Det er ren radiobil. Klart, at
> hvis det er en kø ved et færgeleje eller sådan noget, der kan tage rigtig
> lang tid, så må man jo gøre noget, men ellers ikke.
> Har du nogensinde set en taxi-mand sætte gearvælgeren i N ved rødt? Næppe.
>
> --
> Martin
> www.martinbak.dk/
>
>
Nu er det altså heller ikke alle taxachaufføere der behander bilerne som de
bør .. Nærmere de færreste der gør det (Har set en taxa dø på 20.000km pga
hård kørsel)
| |
Jens Olsen (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Jens Olsen |
Dato : 27-05-09 00:35 |
|
On Wed, 27 May 2009 00:45:17 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:
>
>"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i en meddelelse
>news:4a1bfaea$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej med jer - der kører med automatgear
>>
>> Det er jo ikke nødvendigt at betjene gearvælgeren når man kører med
>> automatgear, men når man f.eks. holder i kø, hvor længe må man så holde i
>> stilling "D" med foden på bremsen? Bør man ikke på et tidspunkt skifte til
>> "N" for at gearolien ikke blir for varm (og for at slappe af med
>> bremsefoden...)? Den trækker jo en lille smule hele tiden. Eller er det
>> ligegemeget?
>>
>> Hvad gør i?
>>
>Jeg gør ingenting. Altså udover at bremse. Det er ren radiobil. Klart, at
>hvis det er en kø ved et færgeleje eller sådan noget, der kan tage rigtig
>lang tid, så må man jo gøre noget, men ellers ikke.
>Har du nogensinde set en taxi-mand sætte gearvælgeren i N ved rødt? Næppe.
Da jeg kørte taxi i Storkøbenhavn smed jeg den helt automatisk over i
"P" når jeg holdt lidt udover et lille øjeblik. Min nuværende lille
Nissan Micra har et lidt specielt automatgear; et CVT-gear. Det er
vist en videreudvikling af DAF'ens milliongear. Det har den fordel at
det ikke trækker når man holder i tomgang. Så nu lader jeg den normalt
blive stående i "D". Hvis der er en stigning eller et fald, kan det
hænde at jeg så trækker håndbremsen for også lige at få motioneret
den. Den bruger jeg jo ikke når jeg parkerer idet gearet låses i "P".
En anden fordel ved CVT-gearet er at der ikke er en konverter og
vognen derfor kører længere på literen end man normalt gør med
automatgear. Min lille potte kører 16 km/ltr. med automatgear.
En tredie ting er at jeg faktisk bremser oftere med venstre fod end
med højre. Jeg har jo ingen koblingspedal. Det skal man dog lige være
forsigtig med hvis man er vant til det, idet man jo træder meget
hårdere med koblingsfoden!
Jens
| |
Klaus D. Mikkelsen (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 27-05-09 05:06 |
|
Jens Olsen skriver:
>
> En anden fordel ved CVT-gearet er at der ikke er en konverter og
> vognen derfor kører længere på literen end man normalt gør med
> automatgear. Min lille potte kører 16 km/ltr. med automatgear.
Det var ikke meget.
En Golf med 1,4/122 HK og automatgear (DSG) står til 16,7 km/l....
Kalaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Jens Olsen (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Jens Olsen |
Dato : 27-05-09 12:24 |
|
On Wed, 27 May 2009 06:06:03 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>Jens Olsen skriver:
>>
>> En anden fordel ved CVT-gearet er at der ikke er en konverter og
>> vognen derfor kører længere på literen end man normalt gør med
>> automatgear. Min lille potte kører 16 km/ltr. med automatgear.
>
>Det var ikke meget.
>
>En Golf med 1,4/122 HK og automatgear (DSG) står til 16,7 km/l....
>
>
>Kalaus
Min forrige bil: Golf-II 1,8 aut. 1990 fik jeg aldrig over 11,5 km/ltr
ligemeget hvor pænt jeg kørte.
Den havde for øvrigt den irriterende funktion, at man skulle både
træde på bremsen og på gearudløseren for at flytte fra D til N. I
Taxi-mercedeserne og min Micra kan man blot skubbe vælgeren over.
Jens
| |
Peter C (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Peter C |
Dato : 27-05-09 12:46 |
|
> Den havde for øvrigt den irriterende funktion, at man skulle både
> træde på bremsen og på gearudløseren for at flytte fra D til N. I
Lyder mere som en fejl end en feature synes jeg.
I begge mine Volvoer og Firebirden kan man til hver en tid skifte frit
mellem N og D ... og D og N.
Sidstnævnte er jo reelt eneste mulighed for at "koble ud" hvis man skulle få
brug for det ifm. f.eks. glat føre.
MVH Peter C:
| |
Klaus D. Mikkelsen (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 27-05-09 16:37 |
|
Jens Olsen skriver:
>
> Min forrige bil: Golf-II 1,8 aut. 1990 fik jeg aldrig over 11,5 km/ltr
> ligemeget hvor pænt jeg kørte.
Det var også en plørehjul...
> Den havde for øvrigt den irriterende funktion, at man skulle både
> træde på bremsen og på gearudløseren for at flytte fra D til N.
Træde på gearudløseren?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Jens Olsen (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Jens Olsen |
Dato : 27-05-09 18:00 |
|
On Wed, 27 May 2009 17:37:09 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>Jens Olsen skriver:
>>
>> Min forrige bil: Golf-II 1,8 aut. 1990 fik jeg aldrig over 11,5 km/ltr
>> ligemeget hvor pænt jeg kørte.
>
>Det var også en plørehjul...
>
>> Den havde for øvrigt den irriterende funktion, at man skulle både
>> træde på bremsen og på gearudløseren for at flytte fra D til N.
>
>Træde på gearudløseren?
>
>
>Klaus
Hov - nej den betjente jeg nu med hånden!
Jens
| |
Klaus D. Mikkelsen (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 27-05-09 18:05 |
| | |
Brian Sørup (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 27-05-09 14:46 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4A1CBC2B.27AF1FEC@du.kan.finde.den...
> Jens Olsen skriver:
>>
>> En anden fordel ved CVT-gearet er at der ikke er en konverter og
>> vognen derfor kører længere på literen end man normalt gør med
>> automatgear. Min lille potte kører 16 km/ltr. med automatgear.
>
> Det var ikke meget.
>
> En Golf med 1,4/122 HK og automatgear (DSG) står til 16,7 km/l....
>
Og så tager vi den lige igen ....
DSG er IKKE automatgear, men en manuel gearkasse med 2 koblinger og
elektronisk styret gearskifte !
At den daglige brug er den samme som med Aut.Gear gør IMO ikke gearkassen
til en Aut.Gearkasse
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1986 Oldsmobile Custom Cruiser
| |
.J.S... (27-05-2009)
| Kommentar Fra : .J.S... |
Dato : 27-05-09 16:20 |
|
"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> wrote in message
news:4a1d4433$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> news:4A1CBC2B.27AF1FEC@du.kan.finde.den...
>> Jens Olsen skriver:
>>>
>>> En anden fordel ved CVT-gearet er at der ikke er en konverter og
>>> vognen derfor kører længere på literen end man normalt gør med
>>> automatgear. Min lille potte kører 16 km/ltr. med automatgear.
>>
>> Det var ikke meget.
>>
>> En Golf med 1,4/122 HK og automatgear (DSG) står til 16,7 km/l....
>>
>
> Og så tager vi den lige igen ....
> DSG er IKKE automatgear, men en manuel gearkasse med 2 koblinger og
> elektronisk styret gearskifte !
> At den daglige brug er den samme som med Aut.Gear gør IMO ikke gearkassen
> til en Aut.Gearkasse
huh, det betyder blot en gearkasse som skifter automatisk.
Om det så er pløreturbine, milliongear eller dobbeltkoblingshalløj er da
underordnet .
mvh/JS
| |
Klaus D. Mikkelsen (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 27-05-09 16:38 |
|
Brian Sørup skriver:
>
> Og så tager vi den lige igen ....
Det kan vi godt.
> DSG er IKKE automatgear, men en manuel gearkasse med 2 koblinger og
> elektronisk styret gearskifte !
Altså en automatisk gearkase?
> At den daglige brug er den samme som med Aut.Gear gør IMO ikke gearkassen
> til en Aut.Gearkasse
Altså er en automatgearkasse kun med plørehjul?
Og den må ikke være elektronisk styret?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Brian Sørup (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 27-05-09 17:53 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4A1D5E6C.38BEE64F@du.kan.finde.den...
> Brian Sørup skriver:
>>
>> Og så tager vi den lige igen ....
>
> Det kan vi godt.
Okay
>
>> DSG er IKKE automatgear, men en manuel gearkasse med 2 koblinger og
>> elektronisk styret gearskifte !
>
> Altså en automatisk gearkasse?
Ja....
>
>> At den daglige brug er den samme som med Aut.Gear gør IMO ikke gearkassen
>> til en Aut.Gearkasse
>
> Altså er en automatgearkasse kun med plørehjul?
I mine øjne, ja.
> Og den må ikke være elektronisk styret?
>
Det må den da...
Hvis du spørger folk hvordan en aut.gearkasse er opbygget vil langt over 90%
sige det er med pløreturbine, derudover er den mekaniske opbygning af det
traditionelle aut.gear, slet ikke i nærheden en manuel gearkasse, det er en
DSG-kasse derimod.
Jeg kan forsøge at drage en parallel til motorverdenen :
Påstand : De nye dieselmotorer er overlegne ift. benzin-motorer.
Det er sikkert rigtigt, men der er også turbo på dem allesammen - pil den af
og du har den mest bovlamme møgæske
du kan forestille dig.
Er det så brændstoffet eller trykladningen der gør oliebrænderne overlegne ?
Begge er 4-takt motorer, Diesel har endda højere energi-indhold end benzin,
men uden trykladning sker der nada.
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1986 Oldsmobile Custom Cruiser også med plørekasse
| |
Klaus D. Mikkelsen (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 27-05-09 18:00 |
|
Brian Sørup skriver:
>
> >> DSG er IKKE automatgear, men en manuel gearkasse med 2 koblinger og
> >> elektronisk styret gearskifte !
> >
> > Altså en automatisk gearkasse?
>
> Ja....
Okay, så er det også korkorten en automatgearkasse.
> I mine øjne, ja.
Okay, vi kigger lige længere ned i dine argumenter......
> Hvis du spørger folk hvordan en aut.gearkasse er opbygget vil langt over 90%
> sige det er med pløreturbine, derudover er den mekaniske opbygning af det
> traditionelle aut.gear, slet ikke i nærheden en manuel gearkasse, det er en
> DSG-kasse derimod.
Jeps - men er det så fordi folk ikke ved bedre?
> Det er sikkert rigtigt, men der er også turbo på dem allesammen - pil den af
> og du har den mest bovlamme møgæske
> du kan forestille dig.
Enig.
> Er det så brændstoffet eller trykladningen der gør oliebrænderne overlegne ?
Trykladningen - det ved du også godt.
> Begge er 4-takt motorer, Diesel har endda højere energi-indhold end benzin,
> men uden trykladning sker der nada.
Altså ved du godt, hvad der er forskellen, du er ikke "gammeldags og
forstokket" - altså lige undtagen, når det kommer til automatgearkasser
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Martin Bak (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 27-05-09 17:58 |
|
"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4a1d7001$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> news:4A1D5E6C.38BEE64F@du.kan.finde.den...
>> Brian Sørup skriver:
>>>
>>> Og så tager vi den lige igen ....
>>
>> Det kan vi godt.
>
> Okay
>>
>>> DSG er IKKE automatgear, men en manuel gearkasse med 2 koblinger og
>>> elektronisk styret gearskifte !
>>
>> Altså en automatisk gearkasse?
>
> Ja....
>>
>>> At den daglige brug er den samme som med Aut.Gear gør IMO ikke
>>> gearkassen
>>> til en Aut.Gearkasse
>>
>> Altså er en automatgearkasse kun med plørehjul?
>
> I mine øjne, ja.
>
>> Og den må ikke være elektronisk styret?
>>
> Det må den da...
>
> Hvis du spørger folk hvordan en aut.gearkasse er opbygget vil langt over
> 90% sige det er med pløreturbine, derudover er den mekaniske opbygning af
> det traditionelle aut.gear, slet ikke i nærheden en manuel gearkasse, det
> er en DSG-kasse derimod.
>
> Jeg kan forsøge at drage en parallel til motorverdenen :
>
> Påstand : De nye dieselmotorer er overlegne ift. benzin-motorer.
>
> Det er sikkert rigtigt, men der er også turbo på dem allesammen - pil den
> af og du har den mest bovlamme møgæske
> du kan forestille dig.
> Er det så brændstoffet eller trykladningen der gør oliebrænderne overlegne
> ?
> Begge er 4-takt motorer, Diesel har endda højere energi-indhold end
> benzin, men uden trykladning sker der nada.
>
Det er da en fuldstændig malplaceret sammenligning. Du har en gearkasse der
virker automatisk. Altså en automatgearkasse. End of story.
At automatgearkasser så kan være konstrueret på forskellig vis er en anden
ting.
--
Martin
www.martinbak.dk/
| |
Brian Sørup (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 27-05-09 18:21 |
|
"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
news:gvjrf0$1u9k$1@newsbin.cybercity.dk...
>
>> Påstand : De nye dieselmotorer er overlegne ift. benzin-motorer.
>>
>> Det er sikkert rigtigt, men der er også turbo på dem allesammen - pil den
>> af og du har den mest bovlamme møgæske
>> du kan forestille dig.
>> Er det så brændstoffet eller trykladningen der gør oliebrænderne
>> overlegne ?
>> Begge er 4-takt motorer, Diesel har endda højere energi-indhold end
>> benzin, men uden trykladning sker der nada.
>>
> Det er da en fuldstændig malplaceret sammenligning. Du har en gearkasse
> der virker automatisk. Altså en automatgearkasse. End of story.
> At automatgearkasser så kan være konstrueret på forskellig vis er en anden
> ting.
>
Det er jo lige præcis der jeg vil hen, bare fordi der er flere metoder til
at løse en opgave, er det ikke ensbetydende med alle metoderne er ens, bare
fordi slutresultatet er det samme......
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1986 Oldsmobile Custom Cruiser
| |
Martin Bak (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 27-05-09 18:33 |
|
"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4a1d7662$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> news:gvjrf0$1u9k$1@newsbin.cybercity.dk...
>>
>>> Påstand : De nye dieselmotorer er overlegne ift. benzin-motorer.
>>>
>>> Det er sikkert rigtigt, men der er også turbo på dem allesammen - pil
>>> den af og du har den mest bovlamme møgæske
>>> du kan forestille dig.
>>> Er det så brændstoffet eller trykladningen der gør oliebrænderne
>>> overlegne ?
>>> Begge er 4-takt motorer, Diesel har endda højere energi-indhold end
>>> benzin, men uden trykladning sker der nada.
>>>
>> Det er da en fuldstændig malplaceret sammenligning. Du har en gearkasse
>> der virker automatisk. Altså en automatgearkasse. End of story.
>> At automatgearkasser så kan være konstrueret på forskellig vis er en
>> anden ting.
>>
>
> Det er jo lige præcis der jeg vil hen, bare fordi der er flere metoder til
> at løse en opgave, er det ikke ensbetydende med alle metoderne er ens,
> bare fordi slutresultatet er det samme......
>
Citat:
"Og så tager vi den lige igen ....
DSG er IKKE automatgear, men en manuel gearkasse med 2 koblinger og
elektronisk styret gearskifte !
At den daglige brug er den samme som med Aut.Gear gør IMO ikke gearkassen
til en Aut.Gearkasse"
Og der er det at vi er uenige. Eftersom den er automatisk _er_ det en
automatgearkasse. IMO
--
Martin
www.martinbak.dk/
| |
Brian Sørup (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 27-05-09 18:56 |
|
"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
news:gvjtfi$1v2m$1@newsbin.cybercity.dk...
>
>
> Og der er det at vi er uenige. Eftersom den er automatisk _er_ det en
> automatgearkasse. IMO
>
Jeg mener at der er forskel på automatgear og automatisk gearskift.....
Skal vi ikke bare blive enige om at være uenige
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1986 Oldsmobile Custom Cruiser
| |
Klaus D. Mikkelsen (~ (28-05-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen (~ |
Dato : 28-05-09 00:11 |
|
On 28 Maj, 06:06, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:
>
>
> Bortset fra at dens "automatgear" ikke er automatgear i den forstand hvor
> forbruget stiger.
Er et CVT gear da det?
Klaus
| |
oz3bto (27-05-2009)
| Kommentar Fra : oz3bto |
Dato : 27-05-09 00:01 |
|
"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i en meddelelse
news:4a1bfaea$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej med jer - der kører med automatgear
>
> Det er jo ikke nødvendigt at betjene gearvælgeren når man kører med
> automatgear, men når man f.eks. holder i kø, hvor længe må man så holde i
> stilling "D" med foden på bremsen? Bør man ikke på et tidspunkt skifte til
> "N" for at gearolien ikke blir for varm (og for at slappe af med
> bremsefoden...)? Den trækker jo en lille smule hele tiden. Eller er det
> ligegemeget?
>
> Hvad gør i?
>
> --
> Hilsen Jakob
>
Når bremsen trykkes ned så går nyere biler i frigear
Så længe det kun er et par min man holder så betyder det intet men længee
tid så er det tilrådeligt at sætte den i N
| |
Peter C (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Peter C |
Dato : 27-05-09 10:33 |
|
"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i en meddelelse
news:4a1bfaea$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej med jer - der kører med automatgear
> Hvad gør i?
Rødt lys - Bliver i D
Vente på tog - Hvis jeg er lokalkendt og ved at det kommer til at tage et
par minutter kunne jeg nok godt finde på at sætte i N og trække håndbremsen
.... mere fordi jeg ikke "gider" sidde og holde den på bremsen
Kø - Hvis den holder HELT stille ... og der ingen tegn er på at den kommer i
gled, ville jeg nok gøre som ovenfor, hvis den skiftevis kryber lidt fremad
og holder stille, bliver jeg i D og husker at nyde automatgearet endnu mere
Ovenstående gælder for alle mine 3 biler (Volvo S70, Volvo V40 og Pontiac
Firebird) dog er jeg nok lidt hurtigere til at sætte i N med Firebirden, da
den "trækker" mere i gearet når den holder stille end Volvoerne gør ... og
har væsentlig nemmere ved at blive (for) varm.
MVH Peter C:
Automatgear rules !
| |
MVJ (27-05-2009)
| Kommentar Fra : MVJ |
Dato : 27-05-09 18:48 |
|
"> MVH Peter C:
> Automatgear rules !
----------------------
Jeps ! - endelig én der har samme mening som mig - alle jeg kender siger
aut. er kedeligt - men de har aldrig selv prøvet det, så der er ikke meget
erfaring bag udtalelsen. Men i min Grand Vitara holder jeg normalt bare på
bremsen, ved rødt lys f.eks. - kan jeg fornemme et længere stop i
trafikken - ja så ryger den i N - det er jo kun et meget kort tryp opad på
gearvælgeren, ved dog ikke hvad man bør gøre !
Mogens
| |
BJ (29-05-2009)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 29-05-09 00:56 |
|
"Peter C" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4a1d08a8$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
KLIP
> Rødt lys - Bliver i D
> Vente på tog - Hvis jeg er lokalkendt og ved at det kommer til at tage et
> par minutter kunne jeg nok godt finde på at sætte i N og trække
> håndbremsen ... mere fordi jeg ikke "gider" sidde og holde den på bremsen
> Kø - Hvis den holder HELT stille ... og der ingen tegn er på at den kommer
> i gled, ville jeg nok gøre som ovenfor, hvis den skiftevis kryber lidt
> fremad og holder stille, bliver jeg i D og husker at nyde automatgearet
> endnu mere
>
> Ovenstående gælder for alle mine 3 biler (Volvo S70, Volvo V40 og Pontiac
> Firebird) dog er jeg nok lidt hurtigere til at sætte i N med Firebirden,
> da den "trækker" mere i gearet når den holder stille end Volvoerne gør ...
> og har væsentlig nemmere ved at blive (for) varm.
Jeg gør det samme og har gjort det nu i 8 år i en S80.
mvh/Bjørn J.
| |
Per Beer Hansen (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 27-05-09 12:07 |
|
"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i meddelelsen
news:4a1bfaea$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej med jer - der kører med automatgear
>
> Det er jo ikke nødvendigt at betjene gearvælgeren når man kører med
> automatgear, men når man f.eks. holder i kø, hvor længe må man så holde i
> stilling "D" med foden på bremsen? Bør man ikke på et tidspunkt skifte til
> "N" for at gearolien ikke blir for varm (og for at slappe af med
> bremsefoden...)? Den trækker jo en lille smule hele tiden. Eller er det
> ligegemeget?
>
> Hvad gør i?
Jeg holder som regel i D, men min trækker heller ikke særligt meget fremad
ved tomgang.
Det er kun hvis det f.eks. er en kø, der holder helt stille i længere tid,
at jeg rykker op i P, men så stopper jeg som regel også motoren.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
SEJ (28-05-2009)
| Kommentar Fra : SEJ |
Dato : 28-05-09 19:21 |
|
aldrig i N siden 1984 med samme gearkasse
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:4a1d1eee$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i meddelelsen
> news:4a1bfaea$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej med jer - der kører med automatgear
>>
>> Det er jo ikke nødvendigt at betjene gearvælgeren når man kører med
>> automatgear, men når man f.eks. holder i kø, hvor længe må man så holde i
>> stilling "D" med foden på bremsen? Bør man ikke på et tidspunkt skifte
>> til "N" for at gearolien ikke blir for varm (og for at slappe af med
>> bremsefoden...)? Den trækker jo en lille smule hele tiden. Eller er det
>> ligegemeget?
>>
>> Hvad gør i?
>
> Jeg holder som regel i D, men min trækker heller ikke særligt meget fremad
> ved tomgang.
> Det er kun hvis det f.eks. er en kø, der holder helt stille i længere tid,
> at jeg rykker op i P, men så stopper jeg som regel også motoren.
>
> --
> Mvh Per
> www.perbeer.dk - Motorsport
> Noget for pladesmeden:
> http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Martin [6000] (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 27-05-09 19:15 |
|
> Trykladningen - det ved du også godt.
Selvfølgelig ved han det - det var slet ikke et spørgsmål du behøvede
svare på, men blot for at sammenligne med noget.
Det er fint nok en VW med automatgear kører en del længere på literen end
alle andre med automatgear, men sammenligningen er ikke fair og det er
såmend vist bare det Brian han forsøger at banke på plads.
Og med rette. Det er ikke VW der går længst på literen, det er
transmissionen hvis du forstår. En Honda med samme transmission istedet
for alm. automatgear går sikkert ligeså langt.
Ergo er det en unfair sammenligning med udfald til VW's favør.
Det ved du også godt ;)
| |
Klaus D. Mikkelsen (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 27-05-09 19:22 |
|
"Martin [6000]" skriver:
>
> Det er fint nok en VW med automatgear kører en del længere på literen end
> alle andre med automatgear, men sammenligningen er ikke fair og det er
> såmend vist bare det Brian han forsøger at banke på plads.
Er du sikker?
> Og med rette. Det er ikke VW der går længst på literen, det er
> transmissionen hvis du forstår. En Honda med samme transmission istedet
> for alm. automatgear går sikkert ligeså langt.
Måske, måske ikke....
> Ergo er det en unfair sammenligning med udfald til VW's favør.
Mit indlæg harvde intet specifikt med VW at gøre, men derimod at en
lille bil som en Micra stolt blev præsenterest som kunne gå 16 km/l med
"milliongear". Det er da ikke imponerende når en bil 2 klasser større
kan gå længere med både manuel (16,1 km/l) og automatisk gear (16,7
km/l).
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Martin [6000] (28-05-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 28-05-09 05:06 |
|
> Er du sikker?
Rimelig..
> Mit indlæg harvde intet specifikt med VW at gøre, men derimod at en
> lille bil som en Micra stolt blev præsenterest som kunne gå 16 km/l med
> "milliongear". Det er da ikke imponerende når en bil 2 klasser større
> kan gå længere med både manuel (16,1 km/l) og automatisk gear (16,7
> km/l).
Bortset fra at dens "automatgear" ikke er automatgear i den forstand hvor
forbruget stiger.
| |
Martin [6000] (28-05-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 28-05-09 10:53 |
|
> Er et CVT gear da det?
Jeg ved meget begrænset om CVT-teknologien, men et forsigtigt gæt: Ikke i
nær samme grad.
| |
Klaus D. Mikkelsen (28-05-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 28-05-09 13:35 |
| | |
|
|