"Try It editor"
Fra : John Lund Steffensen

Dato : 27-05-09 10:04

Mon der findes et tilsvarende program, som det der er i
W3Scool.com?
Jeg øver mig i at skrive HTMl- og CSS koder, og så er det jo
smart at kunne se, om de koder nu osse virker.
Jeg bruger Notebook som tekst editor.
Det er jo begynder stadie, det her!
Håber, der er hjælp forude.
Mange tak.
Venlig hilsen, John Steffensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 27-05-09 12:15

John Lund Steffensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> W3Scool.com?
> Jeg øver mig i at skrive HTMl- og CSS koder, og så er det jo
> smart at kunne se, om de koder nu osse virker.

Hej John

Linken virker ikke det burde have været http://www.w3schools.com

Mvh.

Kim

Fra : John Lund Steffensen

Dato : 27-05-09 12:36

Kim Schmidt Wind wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hej John

> [...]
Hej Kim.
Undskyld, men det var ikke skrevet som et link, men som en
henvisning.
Men har du et godt forslag?

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 27-05-09 13:23

> [...]
> Hej Kim.
> Undskyld, men det var ikke skrevet som et link, men som en

Hej John

Nej det har jeg ikke, men siden er en god løsning og hjælpmiddel.
Have du ikke spurgt så havde jeg ikke vist at man kunne få hjælp
den vej igennem. Jeg spurgte her i NG da jeg begyndte virkelig at
gå om i at udseendet af ens hjemmeside har en betydning. Før i
tiden var det bare noget Frontpage express eller Stones
Webwriter, mens så hørt jeg fra andre at opbygge siden i tabeller
og rammer var yt. Så skulle der tænkes nyt.
Lige nu planlægger jeg noget nyt til en del af den ene
hjemmesider jeg bestyrer, men det er ikke noget jeg vil sige
noget om endnu.

Mvh.

Kim

Fra : Christian Olsen

Dato : 27-05-09 13:38

> [...]
> W3Scool.com?
> Jeg øver mig i at skrive HTMl- og CSS koder, og så er det jo
> smart at kunne se, om de koder nu osse virker.

Hej John,
Jeg ved ikke om jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt. Men
ganske let måde at se på om ens kode virker efter hensigten er at
åbne det html-dokument man skriver i, i din browser. Så er det
bare at genindlæse siden hver gang du har lavet en ændring i dit
dokument. Jeg bruger samme metode på 10. år, og det har altid
fungeret for mig.
Mvh Christian

Fra : John Lund Steffensen

Dato : 27-05-09 21:33

Christian Olsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> bare at genindlæse siden hver gang du har lavet en ændring i dit
> dokument. Jeg bruger samme metode på 10. år, og det har altid

Hej Christian.
Mange tak for dit svar.
Jeg gør selv således:
Skriver med Notepad.
Saver det skrevne som en .html fil
Åbner det i min browsser.
Men det forekommer mig "lidt tungt"
Det ville vel være nemmere med et program, hvor man umiddelbart kan
se det, man skriver i en .txt fil
Som det, der bruges i http://w3schools.com/html/default.asp
Men jeg kan jo selvfølgelig bruge dette program.
Jeg tænkte bare, at måske har de "professionelle" en smart måde at
gøre det på.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-05-09 23:07

John Lund Steffensen skrev:

> Jeg gør selv således:
> Skriver med Notepad.
> Saver det skrevne som en .html fil
> Åbner det i min browsser.
> Men det forekommer mig "lidt tungt"

Det er kun tungt første gang, efterfølgende skal du bare
gemme txt-filen, fx med Alt+F+S hvis det er Notesblok,
herefter skifter du til browseren og opdaterer siden med F5
eller opdateringsknappen.

Alternativet er et WYSIWYG-program, hvor du kan skrive koder
og se resultatet i en anden rude. Det skulle vist kunne
gøres i DreamWeaver og Microsofts konkurrerende program (som
jeg ikke lige kan huske navnet på) - begge er
betalingsprogrammer. Der findes sikkert også gratis
programmer med samme funktion. Programmet i min signatur
viser koder og resultatet på hver sit faneblad, men næste
version skulle vist kunne vise begge dele samtidig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis WYSIWYG-program til webdesign:

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-05-09 05:39

Kim Ludvigsen wrote:

> Det er kun tungt første gang, efterfølgende skal du bare
> gemme txt-filen, fx med Alt+F+S

De fleste programmer jeg bruger kan gemme med ctrl+s

Når man mange gange har mistet 'data' pga diverse fejl, sidder den lige i
venstre hånd, og jeg trykker jævnligt ctrl+s

Mine versioner er engelske, så det kan hedde noget andet på danske
versioner.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-05-09 05:42

Stig Johansen skrev:

> Mine versioner er engelske, så det kan hedde noget andet på danske
> versioner.

Også dansksprogede programmer gemmer med Ctrl + S.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-05-09 05:40

Kim Ludvigsen skrev:

> Det er kun tungt første gang, efterfølgende skal du bare gemme
> txt-filen, fx med Alt+F+S hvis det er Notesblok,

Notesblokken gemmer også ved Ctrl+S ligesom alle andre programmer.
Jeg husker ikke om det var fra og med Windows 2000 eller XP, det kom. I
Windows 98 var det Alt+F+S (Gem som) eller Alt+F+G (Gem).

Men ellers ikke så tungt.
Ctrl+s -> Alt+TAB -> F5 (Se resultatet)
Alt+TAB -> Arbejd videre

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : John Lund Steffensen

Dato : 28-05-09 15:07

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Jeg husker ikke om det var fra og med Windows 2000 eller XP, det kom. I
> Windows 98 var det Alt+F+S (Gem som) eller Alt+F+G (Gem).

Tak for dit svar.
Jeg forstår det således, at jeg saver min .txt fil som en .html fil, og
åbner den derefter i min browser.
Hvis resultatet ikke er tilfredsstillende, så åbner jeg .txt filen igen og
retter , osv osv.....
Det fortsætter jeg så med.
Tak for hjælpen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-09 16:06

John Lund Steffensen skrev:

> [...]
> åbner den derefter i min browser.
> Hvis resultatet ikke er tilfredsstillende, så åbner jeg .txt filen igen og

Stort set. Det er nemmere at beholde editoren og browseren åbne
samtidig. Så kan du umiddelbart rette videre efter at have set
resultatet i browseren, og du kan bare genhente filen i browseren
når du skal se en ny ændring.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-05-09 16:08

John Lund Steffensen skrev:

> [...]
> åbner den derefter i min browser.
> Hvis resultatet ikke er tilfredsstillende, så åbner jeg .txt filen igen og

Ikke helt. Glem .txt. Du skal i stedet gemme filen som en
html-fil og åbne og rediger html-filen. Og du behøver ikke
lukke den, hver gang du har ændret noget. Du kan nøjes med
at gemme og lade filen forblive åben, skift så til browseren
og tjek resultatet og skift så tilbage til
redigeringsprogrammet for at foretage eventuelle ændringer.

Altså:
Åbn html-filen i din editor og i din browser, og gør så som

http://kimludvigsen.dk

Fra : John Lund Steffensen

Dato : 28-05-09 19:22

Kim Ludvigsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Altså:
> Åbn html-filen i din editor og i din browser, og gør så som

Hej Kim.
Nu gør du mig da forvirret.
Hvordan kan jeg redigere i en .html fil?
Jeg kan kun hitte rede i at redigere i en .txt fil, men aner ikke hvordan jeg
nu redigerer i .html fil.
Det er sikkert nemt..?
Venlig hilsen, John

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-05-09 19:28

John Lund Steffensen skrev:

> Nu gør du mig da forvirret.

Når de andre ikke har gjort dig forvirret, så er det fordi,
de overså, at du skrev .txt - de mener nemlig det samme som
mig.

> Jeg kan kun hitte rede i at redigere i en .txt fil, men aner ikke hvordan jeg
> nu redigerer i .html fil.

Når du har gemt din side som en html-fil, så højreklik på
html-filen => vælg menupunktet Åbn med => vælg Notesblok.
Næste gang du højreklikker, kan du vælge Notesblok med det
samme på menuen.

Du kan også vælge at tilknytte html-filer til Notesblok (ved
at sætte flueben, når du vælger Notesblok som beskrevet
ovenfor), så vil html-filer altid åbnes i Notesblok i stedet
for i din browser.

> Det er sikkert nemt..?

Jep.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : John Lund Steffensen

Dato : 28-05-09 22:35

> [...]
> at sætte flueben, når du vælger Notesblok som beskrevet
> ovenfor), så vil html-filer altid åbnes i Notesblok i stedet

Hej Kim.
Så lettede "tågen"- delvis.
Alt+tab= skifter mellem browser og filen. Det vidste jeg ikke.
Men fandt ud af det, da jeg langt om længe fik lukket alle andre kørende
programmer.
Mange tak for den vejledning.
Men: "Det med at sætte flueben"...ØV ØV, det forstår jeg ikke.
Det er ærgerligt jeg ikke kan forstå det, men jeg har ledt og ledt, og kan ikke
finde et sted at sætte flueben.
Tror dog, det går foruden?
Men mange tak for din vejledning, og din tålmodighed....
Tro mig: Det ER ikke nemt at være en gammel Newbie!
Og omvendt: Jeg er sikker på, det heller ikke er nemt at være den meget vidende.
(Jeg tør ikke skrive Nørd, da det tilsyneladende også (kan) opfattes negativt.)
Jeg opfatter nu ordet positivt.
Men tak for din hjælp.
Venlig hilsen, John

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-05-09 23:32

John Lund Steffensen skrev:

> Men: "Det med at sætte flueben"...ØV ØV, det forstår jeg ikke.
> Det er ærgerligt jeg ikke kan forstå det, men jeg har ledt og ledt, og kan ikke
> finde et sted at sætte flueben.

Fandt du ud af at få åbnet html-filen i Notesblok?

Fluebenet skulle sættes undervejs, når du første gang
fortæller, at html-filen skal åbnes i Notesblok. Men det kan
også gøres efterfølgende:

Højreklik på html-filen => Åbn med => Vælg program => find
og markér Notesblok på programoversigten => sæt flueben ud
for Brug altid det valgte program til at åbne denne type fil
=> OK. Fremover vil et dobbeltklik på en html-fil åbne filen
i Notesblok.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computer og internet:

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-05-09 16:08

John Lund Steffensen skrev:

<SNIP>

> [...]
> åbner den derefter i min browser.
> Hvis resultatet ikke er tilfredsstillende, så åbner jeg .txt filen igen og

Det er nogenlunde den metode, jeg selv bruger. Dog retter jeg på filerne
på serveren, ikke lokalt, hvorfor jeg sparer en del klik og roden med
stifinder.

Hvis du bruger det gratis program FileZilla som FTP, kan du rette
direkte på siderne på serveren via Notesblok ved at højreklikke på den
fil, du vil ændre på serveren og klikke vis/rediger. Bare husk en backup
hvis det er andet end rene testsider, da det kun gemmes lokalt i en
midlertidig fil. Holder du Notesblokfilen åben, kan du herefter
rette-gemme-uploade-teste i browser ret hurtigt.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-05-09 16:14

Rune Jensen skrev:

> Det er nogenlunde den metode, jeg selv bruger. Dog retter jeg på filerne
> på serveren, ikke lokalt, hvorfor jeg sparer en del klik og roden med
> stifinder.

Jeg tror ikke det er nemmest for John at involvere Filezilla og
nye rutiner. Og mens han lærer, behøver filerne slet ikke ligge
på serveren.

KISS.

--
Bertel

Fra : John Lund Steffensen

Dato : 28-05-09 19:31

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> midlertidig fil. Holder du Notesblokfilen åben, kan du herefter
> rette-gemme-uploade-teste i browser ret hurtigt.

Hej Rune.
Mange tak for din vejledning.
Jeg har ikke Filezilla mere, men er gået over til Total Commander.
Filezilla er ikke lige mig, den kunne jeg slet ikke finde ud af.
Jeg vil holde mig til at rette lokalt, og måske sidenhen bruge din metode, om
jeg skulle gå hen og blive lidt mere "profi" engang.
Venlig hilsen, John

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-05-09 19:54

John Lund Steffensen skrev:

> [...]
> Jeg vil holde mig til at rette lokalt, og måske sidenhen bruge din metode, om
> jeg skulle gå hen og blive lidt mere "profi" engang.

Total Commander kan også det med at redigere online, hvis du en dag
skulle få lyst til det.
Bruger selv TC, både til FTP og som stifinder. Jeg retter dog altid kun
lokalt og uploader derefter filen.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 28-05-09 12:59

> [...]

> viser koder og resultatet på hver sit faneblad, men næste
> version skulle vist kunne vise begge dele samtidig.

Jeg sidder og bruger Visual Web Developer 2008 Express Edition.
Som er en gratis version af Microsofts Visual Studio 2008.
Og jeg er godt tilfreds med det, der har man så man kan se
ændringer med det samme uden at man behøver at gemme hvis man
laver en ændring i CSS filen så vises den straks.

Kim