Nyt tastatur...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-05-09 19:43

Jeg har lige købt mig et nyt tastatur...

Det er et "Microsoft Digital Media 3000" til både OS X, Win2000, XP og
Vista. Det blev genkendt straks, jeg satte det til, da jeg i forvejen
havde MS Intellitype installeret til brug sammen med mit
semi-ergonomiske MS Comfort Curve.

Men modsat Comfort Curve, så vender COM, ALT og CRTL 'forkert' (COM =
DØD, ALT = COM og CRTL = ALT) i venstre side, og de tilsv. i højre side
virker med nogle underlige specialtegn eller slet ikke. De 21
specialtaster kan ikke programmeres og bruges, når tastaturet bruges
gennem min IOGear MicroView KVM switch.

Hvordan i den vide verden får jeg systemet til at genkende tastaturet
korrekt - også med KVM switchen sat til? I IntelliType Control står alle
specialtaster til "Assigned by Mac OS X".

Ellers er det et fantastisk godt tastatur at skrive på med god
affjedring i form af både en gummimembran og bladfjedre. Tasterne er ca.
1 mm større på hver led end på det go'e gamle Apple Pro tastatur.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-09 20:39

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Hvordan i den vide verden får jeg systemet til at genkende tastaturet
> korrekt - også med KVM switchen sat til? I IntelliType Control står alle
> specialtaster til "Assigned by Mac OS X".

for at genkende taste placeringen:

/System/Library/CoreServices/KeyboardSetupAssistant.app

For at remappe, ctrl, alt, opt og caps lock:

systempreferences -> Keyboard & Mouse, knappen "modifyer keys"

Jeg vil tro at du skal droppe den driver sw fra MS du har installeret og
antager at mac OS godt kan hite ud af de fleste special taster på dit
tatstur. På jobbet bruger jeg pt et Thinkpad keyboard med clit, trackpad
osv. Volumekontrol kanpper mm genkendes fint af OS'et

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-05-09 20:59

> [...]
> affjedring i form af både en gummimembran og bladfjedre. Tasterne er ca.
> 1 mm større på hver led end på det go'e gamle Apple Pro tastatur.

Jeg prøvede et Microsoft tastatur forleden dag til 300 kroner. Det var
skønt at skrive på. Det var buet ganske let, ikke lige så meget som det
ergonomiske, som jeg ikke kan skrive på. Jeg var lige ved at sætte det i
stedet for mit Extended II.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-05-09 22:13

Flemming Rubini wrote:

> [...]
> skønt at skrive på. Det var buet ganske let, ikke lige så meget som det
> ergonomiske, som jeg ikke kan skrive på. Jeg var lige ved at sætte det i

Hvis det var sort med brede GH og VBNN taster, så var det et Comfort
Curve, og hvis det var hvidt med alm. tastestr. og med store afstande
mellem GH og VBNM, så er det en Natural Elite eller Natural Elite Pro
gammel model. De nye Natural er nu også sorte men med samme udseende som
de hvide bortset fra, de nye har indb. håndledsstøtte.

- Jeg har haft en af de gamle Elite Pro, men kunne ikke bruge den, da B
var flyttet over på N siden, og dels har jeg lært 10-fingersystem efter
tysk model - altså BV sammen, dels mangler jeg noget af højre - ca. 1 cm
- pegefinger, så jeg faktisk ikke kan nå B, når den sidder til højre
side sammen med N...

At du kunne købe det til ca. 300kr. er billigt. Det billigste, jeg
ellers har set et Natural Elite til, er 549kr....

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-05-09 22:18

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
> affjedring i form af både en gummimembran og bladfjedre. Tasterne er ca.
> 1 mm større på hver led end på det go'e gamle Apple Pro tastatur.

Det her er da noget ged..-(! - Jeg kunne ikke umiddelbart vænne mig til,
der ikke er kontakt i de tre kombi-taster til højre, så jeg har
midlertidigt sat mit Apple Pro til igen, - og nu bytter den rundt på $§
og <>, så $§ er, hvor <> plejer at være - altså ANSI og ikke ISO, og jeg
kan ikke få lov til at re-assigne tastaturet. KeyboardAssistant virker
ganske enkelt ikke hverken med eller uden KVM..-( - Hvordan pokker får
jeg tastaturet sat tilbage til ISO?

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-09 22:59

> [...]

> kan ikke få lov til at re-assigne tastaturet. KeyboardAssistant virker
> ganske enkelt ikke hverken med eller uden KVM..-( - Hvordan pokker får

Start med at afinstallere MS Intellitype.

Kør derefter Keyboard assistenten og remap til slut.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-09 00:04

> [...]
> kan ikke få lov til at re-assigne tastaturet. KeyboardAssistant virker
> ganske enkelt ikke hverken med eller uden KVM..-( - Hvordan pokker får

Lidt opfølgning... Jeg kan stadig ikke få lov til at assigne et andet
tastatur uanset, om KVM switchen er sat til. Men jeg er nået til et
resultat, at det må være et InelMac fænomen. Jeg har afprøvet nu på min
PPC Mac - Dual 1ghz MDD også med 10.5.7 og 10.4.11. Med MS tastauret er
der stadig problemer med de tre funktonstaster til højre for
mellemrumstasten, og der er stadig byttet rundt, så COM tasten er CRTL,
ALT er COM/WIN og CRTL er ALT, men $§ og <> sidder rigtigt. MS
IntelliType er ikke installeret på MDD'eren.

Er der virkelig ingen, der kan give en hurtig vejledning til at få
'normale tilstande' tilbage igen på MacPro'en? - Eller er en total
geninstallering eneste mulighed?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-09 05:12

> Er der virkelig ingen, der kan give en hurtig vejledning til at få
> 'normale tilstande' tilbage igen på MacPro'en? - Eller er en total
> geninstallering eneste mulighed?

har du prøvet Hr. Reippuert's forslag ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-09 14:14

Thomas von Hassel wrote:

> har du prøvet Hr. Reippuert's forslag ?

Og hvad skulle det så være? - De véd ligeså godt som jeg, at jeg ikke
læser eller lytter til, hvad den person måtte finde på at sige eller
ikke sige, sålænge han ikke kan opføre sig ordentlig overfor mig!

Desuden har jeg selvfølgelig også prøvet alt, hvad Apple selv anbefaler;
_før_ jeg stillede spørgsmålet her i gruppen - no aveal!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-09 14:38

> Og hvad skulle det så være? - De véd ligeså godt som jeg, at jeg ikke
> læser eller lytter til, hvad den person måtte finde på at sige eller
> ikke sige, sålænge han ikke kan opføre sig ordentlig overfor mig!

nu har han i den her tråd kommet med ganske sobre forslag til en mulig
løsning ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-05-09 14:51

fErik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Og hvad skulle det så være? - De véd ligeså godt som jeg, at jeg ikke
> læser eller lytter til, hvad den person måtte finde på at sige eller
> ikke sige, sålænge han ikke kan opføre sig ordentlig overfor mig!

Jeg ville også prøve Morten vejledning, det når man som regel langt med.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-05-09 20:36

Erik Richard Sørensen skrev:

> Og hvad skulle det så være? - De véd ligeså godt som jeg, at jeg ikke
> læser eller lytter til, hvad den person måtte finde på at sige eller
> ikke sige, sålænge han ikke kan opføre sig ordentlig overfor mig!

Interessant. Det er tilladt at ignorere folk der ikke kan opføre sig
ordentligt?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-05-09 18:51

On 2009-05-28 15:14:15 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Og hvad skulle det så være? - De véd ligeså godt som jeg, at jeg ikke
> læser eller lytter til, hvad den person måtte finde på at sige elle r
> ikke sige, sålænge han ikke kan opføre sig ordentlig overfor mig!

Det er sgu god humor.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Chorus 08 @ Merlin Works CR