Kunde vil ikke betale regning
Fra : allan.pe@jubii.dk

Dato : 25-05-09 02:18

Jeg har et rådgivningsfirma.

For nyligt har jeg udstedt en faktura med angivelse af timeforbrug.
Kunden har betalt regningen, men har valgt at reducere fakturaen med
en halv time. På den måde har han givet sig selv en helt uberettiget
rabat. Beløbsmæssigt er det ca. 700 kr. - så det er ikke noget der
vælter min økonomi, men jeg bryder mig bare ikke om, at man giver sig
selv rabat.

Kunden har gjort opmærksom på det efter 19 dage, og dermed cirka en
uge efter betalingsfristen.

Hvad stiller jeg op med sådan en kunde - jeg er ikke medlem af RKI ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-05-09 09:38

allan.pe@jubii.dk skrev:

> For nyligt har jeg udstedt en faktura med angivelse af timeforbrug.
> Kunden har betalt regningen, men har valgt at reducere fakturaen med
> en halv time.

Med hvilken begrundelse?

> Hvad stiller jeg op med sådan en kunde - jeg er ikke medlem af RKI ?

Du kan sende kravet til inkasso ved en advokat, eller du kan
selv trække vedkommende i retten. Spørgsmålet er, hvad du
får ud af det, for selv hvis du vinder, kan det være dyrt at
få de 700 kroner hjem. Selvom taberen pålægges
sagsomkostninger, er det ikke sikkert alle omkostninger
dækkes, og trækker du ham selv i retten er det tidskrævende.

Jeg ville nok prøve at kontakte kunden for at høre, hvorfor
han har fratrukket en halv time - måske han har målt dit
tidsforbrug og ikke medtaget transport. I så fald kan en
forklaring fra din side måske hjælpe på misforståelsen og få
ham til at betale.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-05-09 20:28

allan.pe wrote:

> Hvad stiller jeg op med sådan en kunde - jeg er ikke medlem af RKI ?

At være kunde hos RKI vil ikke gøre nogen forskel i dette tilfælde. En
debitor kan ikke registreres som dårlig betaler, når gælden bestrides.

Du er nødt til at anlægge et retssag mod kunden.

--
Jesper Lund

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 28-05-09 20:46

<allan.pe@jubii.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hvis det kan slå dig af pinden glem at være selvstændig beløb under 10000,00
spild af tid
og kun udgift byretsdommere er kun intereseret i forlig så de kan undlade at
skrive dom
og parterne betaler egne udgifter.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 31-05-09 13:21

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 10000,00 spild af tid
> og kun udgift byretsdommere er kun intereseret i forlig så de kan undlade

Det er noget vås.
Jeg har flere gange anvend anvendt standard stævningen for småsager, se
http://www.domstol.dk/saadangoerdu/Smaasager/Pages/default.aspx, og hver
gang er der faldet dom hvor jeg har fået medhold. Kunden har derefter betalt
havad han skyldte + retsaftift + sagsomkostninger. Betaler kunden ikke kan
sagen umidelbart fortsætte i fogdretten.
Retsafgiften for små-sager er kun 500 kr., og dem skal sagsøgte betale hvis
han taber sagen, så det er noget vrøvl at sige at det ikke kan betale sig at
fører sager under 10.000 Kr.

Hvis alle selvstændige bare lader stå til, hvis beløbet er under 10.000 Kr.,
vil man snart opleve at der ikke er nogen kunder, der betaler småregninger.