Udlejning af bolig?
Fra : JBJ

Dato : 24-05-09 21:24

Et par spørgsmål, håber det er den rigtige gruppe:)

Hvis man vil udleje sin bolig(285m2 hus), hvad må man tage i husleje nu om
dage - med tanke på krisen - få at holde sig indenfor rammerne?

Hvad hvis huset bliver opdelt i 2 boliger, hvad kan man så tillade sig at
tage?

Er det stadig muligt at stille en bolig til rådighed for kommunen, som så
udlejer den til anden part, og kommunen betaler husleje til ejeren af
huset? Og hvad hvis kommunens lejer ikke betaler husleje til tiden/slet
ikke, er det så kommunen der hænger på at indkræve huslejen og skal de
uanset hvad betale til ejeren eller er der nogen spidsfindigheder der?

Vi har et hus som er på 285m2, det er på papiret(BBR) éet stort hus - men
vi har tidligere haft det delt i 2 seperate lejligheder og det er så senere
blevet tilbageført til éet hus. Den ene del af huset har: egen
indgang/éntre, køkken, badeværelse, 3 værelser - trænger til en kærlig hånd
men er beboelig - lille overdækket terrasse med lille have.
Den anden del er sat istand og er beboelig, der er: en tidligere
slagterforretning som er lavet om til computerværksted(kan bruges til
foretning, men bliver lige nu brugt til hobby) med udgang til vejen, et te
køkken/bryggers, badeværelse, éntre, stue, soveværelse, udestue og stor
have - plus stor dobbeltgarage.

Ligger på Lolland, midt imellem Nakskov og Rødby. Der er en bus der går
til Nakskov og en der går til Rødby, éen gang i timen. Der er desuden en
skolebus der går går til nærmeste by, hvor der er indkøbsmuligheder.

OBS! Det her er hverken en udlejnings-/salgs annonce, men udelukkende til
info.

JBJ

Fra : Jubii

Dato : 25-05-09 18:09

"JBJ" <thunder@spoergmig.invalid> skrev i meddelelsen
> Et par spørgsmål, håber det er den rigtige gruppe:)
>
> Hvis man vil udleje sin bolig(285m2 hus), hvad må man tage i husleje
> nu om dage - med tanke på krisen - få at holde sig indenfor rammerne?

Du skal finde "Lejeværdi af egen bolig", som vist beregnes efter
ejendomsværdiskatten, og skal ses efter hvilken slags kommune huset
befinder sig i. Lidt efter forskellige råd og vejledninger der er ret så
komliserede. Huslejenævnet i kommunen kan sige meget mere.

> Hvad hvis huset bliver opdelt i 2 boliger, hvad kan man så tillade sig
> at tage?

Det halve af ovenstående går jeg ud fra. Husk at lejerne kan teste med
huslejenævn at lejen er lig med eller mindre en lejeværdien.
Tillæg kan så være varme, vand, affaldshåndtering m.m. Men kun de reelle
værdier.

> [...]
> tiden/slet ikke, er det så kommunen der hænger på at indkræve huslejen
> og skal de uanset hvad betale til ejeren eller er der nogen

Det er udlejers ansvar at holde huset vedlige o.s.v. deri også at lejen
betales.
Du får naturligvis en skriftlig aftale med kommunen omkring de ting, så
ingen spidsfindigheder der. Du skal nok have fat i en ven der ved nok om
lejejura til at rådgive bedre end i en usenetgruppe.

Fra : Jubii

Dato : 26-05-09 02:21

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i meddelelsen
> [...]

> huslejenævn at lejen er lig med eller mindre en lejeværdien.
> Tillæg kan så være varme, vand, affaldshåndtering m.m. Men kun de

Jeg mente det halve for hver bolig, så det samlet set bliver den samme
leje som hvis det var een bolig.

Fra : JBJ

Dato : 03-06-09 13:02

> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev i meddelelsen

> Jeg mente det halve for hver bolig, så det samlet set bliver den samme
> leje som hvis det var een bolig.

Tak for svaret, min windows mail fangede ikke lige dit svar - derfor postet
i den anden gruppe - som så viste sig at være forkert:)

JBJ

Fra : JBJ

Dato : 01-06-09 01:24

> [...]
> skolebus der går går til nærmeste by, hvor der er indkøbsmuligheder.
>
> OBS! Det her er hverken en udlejnings-/salgs annonce, men udelukkende til

OK, nul svar så jeg gætter på det er forkert gruppe - men hvor skal jeg så
poste disse spørgsmål?

JBJ