SP udbetaling og børnebidrag
Fra : Arne Rasmussen

Dato : 24-05-09 19:24

Hej gruppe

Er der nogen herinde der ved - sådan rimeligt sikkert - om der bliver
modregnet i skyldigt børnebidrag ved udbetaling af SP-bidrag?
Og bliver der i det hele taget modregnet i offentlig gæld? - det er der
sikkert rigtigt mange der gerne vil vide

Mvh

/Arne

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-05-09 21:40

Arne Rasmussen skrev den 24-05-2009 20:23:
> [...]
> Og bliver der i det hele taget modregnet i offentlig gæld? - det er der
> sikkert rigtigt mange der gerne vil vide

Tja, det er vel en udemærket mulighed for at få nedbragt sin gæld!

Så er resten af skatteyderne fri for at låne de penge ud til "debitorerne".

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Arne Rasmussen

Dato : 24-05-09 22:12

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Tja, det er vel en udemærket mulighed for at få nedbragt sin gæld!
>
> Så er resten af skatteyderne fri for at låne de penge ud til
> "debitorerne".

Så vidt jeg erindrer lavede jeg ikke et indlæg der var oplæg til en generel
diskusiion omkring gæld/ikke gæld til det offfentlige - jeg stillede et
meget konkret spørgsmål omkring spilleregler ...ikke moral

Mvh
Arne

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-05-09 18:50

Arne Rasmussen skrev den 24-05-2009 23:12:

> Så vidt jeg erindrer lavede jeg ikke et indlæg der var oplæg til en generel
> diskusiion omkring gæld/ikke gæld til det offfentlige - jeg stillede et
> meget konkret spørgsmål omkring spilleregler ...ikke moral

Mit svar er sandelig også ganske konkret!

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Kurt Lund

Dato : 26-05-09 06:33

Carsten Riis wrote:

> Mit svar er sandelig også ganske konkret!

Som så ofte har du svært ved at skelne mellem moralske opstød og juridisk
vejledning.

--
Kurt Lund

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-05-09 21:38

Kurt Lund skrev den 26-05-2009 07:33:

> Som så ofte har du svært ved at skelne mellem moralske opstød og juridisk
> vejledning.

Og du kommer med?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Kurt Lund

Dato : 01-06-09 22:25

Carsten Riis wrote:

> Og du kommer med?
En vejledning til dig om at komme med relevante svar og glemme dine moralske
domme.
Læs gerne fundatsen for gruppen.

--
Kurt Lund

Fra : Ralph

Dato : 24-05-09 22:15

"Arne Rasmussen" <jumping58@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Og bliver der i det hele taget modregnet i offentlig gæld? - det er der
> sikkert rigtigt mange der gerne vil vide

God ide, vi har vel lidt travlt hvis der ikke nogen der har tænkt tanken,
hvem skal man kontakte?

--
Ralph

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-05-09 22:18

Arne Rasmussen wrote:
> [...]
> Og bliver der i det hele taget modregnet i offentlig gæld? - det er der
> sikkert rigtigt mange der gerne vil vide

Jeg læste noget om gæld og SP udbetaling i dag. Der stod at
skyldnere var forpligtiget til at betale deres gæld når de
får rede penge, og at en udbetaling af SP var at betragte
som rede penge, også selvom at du måtte mene at du skal bruge
dem til noget andet. Avisen opfordrede til at undlade at få
SP pengene udbetalt.

JonB

Fra : Arne Rasmussen

Dato : 24-05-09 22:36

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> som rede penge, også selvom at du måtte mene at du skal bruge
> dem til noget andet. Avisen opfordrede til at undlade at få

Kan du huske hvilken avis det var du læste det i?

Mvh

Arne

Fra : hago@dcs.qmul.ac.uk

Dato : 24-05-09 15:50

On May 24, 10:36 pm, "Arne Rasmussen" <jumpin...@hotmail.com> wrote:

> Kan du huske hvilken avis det var du læste det i?
>
> Mvh
>
> Arne

Jyllandsposten skrev i hvert fald om det.

Hanne

Fra : Arne Rasmussen

Dato : 24-05-09 22:55

<hago@dcs.qmul.ac.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh
>
> Arne

Jyllandsposten skrev i hvert fald om det.

Ok - takker

Arne

Fra : Bente Hansen

Dato : 24-05-09 22:47

"Arne Rasmussen" <jumping58@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Og bliver der i det hele taget modregnet i offentlig gæld? - det er der
> sikkert rigtigt mange der gerne vil vide

Her står der noget om det http://sp-opsparing.dk/

Skattegæld

SKAT har ingen umiddelbar mulighed for at modregne i evt. skattegæld. Det
vil dog indgå i din formue, hvis ikke du bruger pengene.

Gæld i øvrigt

Der er ikke umiddelbart nogle muligheder for private kreditorer at modregne
i din SP. Det vil dog indgå i din formue, hvis ikke du bruger pengene.

--------------------------------

/Bente

Fra : Arne Rasmussen

Dato : 24-05-09 22:55

"Bente Hansen" <engel76FJERN@DETTEejbynet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der er ikke umiddelbart nogle muligheder for private kreditorer at
> modregne i din SP. Det vil dog indgå i din formue, hvis ikke du bruger

Jeps - men nu er børnepenge, evt bøder, busbøder og hvad ved jeg man ellers
kan rage sig til jo ikke privat gæld - har været derinde og kigge, og
har også sendt en mail til administratoren med en forespørgsel - men tak for
linket anyways

Arne

Fra : Bente Hansen

Dato : 24-05-09 22:59

> [...]
> ellers kan rage sig til jo ikke privat gæld - har været derinde og
> kigge, og har også sendt en mail til administratoren med en forespørgsel -

Gæld vedr. børnebidrag bliver sendt videre til skat og så er det dem der
indkræver

/Bente

Fra : Knud

Dato : 25-05-09 05:23

"Arne Rasmussen" <jumping58@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> ellers kan rage sig til jo ikke privat gæld - har været derinde og
> kigge, og har også sendt en mail til administratoren med en forespørgsel -

Selv om der ved SP pengene ikke foretages automatisk tilbageholdelse ændrer
det ikke ved, at du har pligt til at informere kreditor, når du kommer til
penge og herunder indgå aftale om, hvorledes de kan indgå til afdrag på
gælden. Det gælder også offentlig gæld!!

Knut

Fra : Arne Rasmussen

Dato : 25-05-09 06:39

"Knud" <knud.t@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kommer til penge og herunder indgå aftale om, hvorledes de kan indgå til
> afdrag på gælden. Det gælder også offentlig gæld!!

Klart - men det var ikke det der var spørgsmålet - synes det er et helt
klart spørgsmål jeg stiller

Mvh
Arne

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-05-09 08:03

Arne Rasmussen wrote:
> "Knud" <knud.t@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Klart - men det var ikke det der var spørgsmålet - synes det er et helt
> klart spørgsmål jeg stiller

Derfor må vi vel godt komme med yderligere oplysninger så du undgår
at komme i problemer? for hvad tror du der sker hvis du får udbetalt
SP pengene, men ikke bruger dem til at betale din gæld?

Fra : Jean Pierre

Dato : 25-05-09 14:38

> Derfor må vi vel godt komme med yderligere oplysninger så du undgår
> at komme i problemer? for hvad tror du der sker hvis du får udbetalt
> SP pengene, men ikke bruger dem til at betale din gæld?

Ja så er kreditorerne jo lige vidt :)

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 25-05-09 15:40

> Derfor må vi vel godt komme med yderligere oplysninger så du undgår
> at komme i problemer? for hvad tror du der sker hvis du får udbetalt
> SP pengene, men ikke bruger dem til at betale din gæld?

Efter al sandsynlighed intet. De kan ikke rive hårdet af en skaldet og er
der intet at komme efter inden SP, så er der næppe noget efter brugt SP.

Så selv om jeg deler din opfattelse i princippet, anser jeg dit spørgsmål
som fiktivt...

/Finn

Fra : Knud

Dato : 25-05-09 19:53

> "
> Klart - men det var ikke det der var spørgsmålet - synes det er et
> helt klart spørgsmål jeg stiller

Er du ikke lidt langsomtopfattende eller mangler evnen til at læse indenad?

Nej der sker ikke automatisk modregning for SP penge - men det friholder
ikke dig fra at melde ud, at du er kommet til penge.
Altså du kan selv vurdere om du tør tage chancen eller ej - men lovligt vil
det ikke være blot at bruge SP pengene til forbrug.

Knud

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 25-05-09 20:37

"Knud" <knud.t@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Altså du kan selv vurdere om du tør tage chancen eller ej - men lovligt
> vil det ikke være blot at bruge SP pengene til forbrug.

Ren og skær nysgerrighed...

Hvad ville straffen være ?? Og efter hvilken § ??

/Finn

Fra : Snuden

Dato : 25-05-09 12:05

On Sun, 24 May 2009 23:54:44 +0200, "Arne Rasmussen"
> [...]

>har også sendt en mail til administratoren med en forespørgsel - men tak for

Bøder, børnebidrag, kontrolafgifter osv. bliver overdraget til
Inddrivelsesenheden under SKAT hvis du ikke slipper pengene frivilligt
- og de har ikke flere muligheder for at inddrage den slags gæld end
de har for at inddrive skattegæld. Så nej, der bliver ikke modregnet.

Ved decideret privat gæld skal kreditor så vidt jeg ved omkring
fogedretten hvis du ikke betaler. Så der bliver der heller ikke
modregnet.

Du har til gengæld selv pligt til at oplyse dine kreditorer om
formueforøgelsen, så en rimelig afdragsordning kan komme på banen.
--
Snuden