Verdens (incl. Danmarks!) drikkevands
Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 24-05-09 10:59

Det kan vel også anvendes til kunstvanding?:

23. maj 2009 Fremtidsby på knastør ørkenø fyldt med dansk energiteknologi:
http://ing.dk/artikel/98908
Citat: "...
Ifølge Rambøll kan de nye teknologier producere drikkevand til en pris
helt ned på tre kroner pr. kubikmeter. Samtidig kan man rense spildevand
til cirka samme pris. Det skal sammenlignes med, at vi i Danmark betaler
omkring 50 kroner pr. kubikmeter for vandet i vores husholdninger.

»For få år siden mente alle, at vandmangel var en af klodens store
udfordringer, og at adgangen til drikkevand ville være årsag til nye
krige. Problemet eksisterer naturligvis stadig, men projekter som disse
vil vise, at problemet kan løses,« siger Lars Ostenfeld Riemann.
...."

http://en.wikipedia.org/wiki/Arsenic_contamination_of_groundwater
Citat: "...
A 2007 study found that over 137 million people in more than 70
countries are probably affected by arsenic poisoning of drinking
water.[1] Arsenic contamination of ground water is found in many
countries throughout the world, including the USA. [2]
A study preliminarily shows a relationship between arsenic exposure
measured in urine and Type II diabetes. The results supported the
hypothesis that low levels of exposure to inorganic arsenic in drinking
water may play a role in diabetes prevalence.[7]
...."

/Glenn

Fra : Rado

Dato : 24-05-09 18:43

On Sun, 24 May 2009 11:59:24 +0200, Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk>
wrote:

> [...]
>krige. Problemet eksisterer naturligvis stadig, men projekter som disse
>vil vise, at problemet kan løses,« siger Lars Ostenfeld Riemann.

Det er det jeg altid har sagt: med 2/3 af kloden dækket af vand er det
absurd at tale om vandmangel. Det er bare et spørgsmål om at finde den
rigtige teknologi til at udnytte det...

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Per A. Hansen

Dato : 27-05-09 07:44

"Glenn Møller-Holst" <nomail@xx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til cirka samme pris. Det skal sammenlignes med, at vi i Danmark betaler
> omkring 50 kroner pr. kubikmeter for vandet i vores husholdninger.

I Danmark har vi nok vand, der siver mere ned i undergrunden, end vi bruger.
Når vandet er så dyrt skyldes det misforståede miljøhensyn - det lyder godt
at vi skal spare på vandet, så derfor indførtes de unødvendige vandmålere,
hvilket fordyrer vandet.
Det reelle er, at hvis vi sparer f.eks. 1 mill l vand, så siver der blot 1
mill. vand
mere ned i undergrunden og til havet. Well, man sparer nogle få kWh, men
til gengæld vil der opløses mindre tungmetaller/l i systemet.

Rensning af vandet kunne undgås, hvis vi indfører de af WHO anbefalede
guidelines for drikkevands indhold af diverse stoffer. De danske normer er
ikke indførte af sundhedshensyn, hvilket man kan se af de tilladelige
indhold af
arsenik, som må forfindes i langt større mængder end det harmløse stof
BAM.
Det er interessant at Rambøll mener at kunne producere rent vand til den
meget
lave pris, godt nyt for de steder, hvor der er reel vandmangel.
Lad os få indført renere vand i diverse u-lande, som Lomborg også taler så
varmt for.

Mvh
Per A. Hansen