Spørgsmål ang. flyskift.
Fra : Ulvir

Dato : 24-05-09 10:51

Hej gruppe-

Til september skal jeg til Malta, of skal flyve København - Zurich - Luqa.
Fly billeterne er bestilt hos Swiss Air. Jeg skal med Swiss Air til Zurich,
hvor jeg skal skifte til Air Malta. På hjemturen er det Air Malta til
Zurich, og SAS til København. Så er spørgsmålet- Skal jeg selv hente min
bagage ved båndet, og checke det ind igen i Zurich, eller skal jeg glemme
alt om bagagen, indtil jeg lander i Malta/København?

Mvh- Ulvir.

Fra : Peter T.

Dato : 24-05-09 11:19

In article <4a191899$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
bonzodoodog@hotmail.com says...

> [...]
> bagage ved båndet, og checke det ind igen i Zurich, eller skal jeg glemme
> alt om bagagen, indtil jeg lander i Malta/København?

Det kommer an på hvordan du har købt din billet. Swiss Air skal vide,
at du skal videre med Air Malta for at lade din bagage være i transit i
Zurich. Dvs. din billet til Malta skal være en samlet billet for begge
flyselskaber og der skal stå noget i stil med CPH-ZRH-MLA på billetten.

--
Peter T.

Fra : Ulvir

Dato : 24-05-09 22:09

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i meddelelsen
> [...]
> Zurich. Dvs. din billet til Malta skal være en samlet billet for begge
> flyselskaber og der skal stå noget i stil med CPH-ZRH-MLA på billetten.

Det er en 'Electronic Ticket' købt hos Swiss Air. På E billeten står der
'1) From Copenhagen to Zurich' så 2) Zurich to Malta' og så omvendt for
retur rejsen..

Fra : Peter T.

Dato : 24-05-09 23:03

In article <4a19b76b$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
bonzodoodog@hotmail.com says...

> Det er en 'Electronic Ticket' købt hos Swiss Air. På E billeten står der
> '1) From Copenhagen to Zurich' så 2) Zurich to Malta' og så omvendt for
> retur rejsen..

Topdollar. Så skal du ikke tænke på din bagage i Zurich.

--
Peter T.

Fra : TL

Dato : 25-05-09 07:06

On Sun, 24 May 2009 12:18:42 +0200, in dk.fritid.rejse Peter T.
<pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote:

> [...]
>Zurich. Dvs. din billet til Malta skal være en samlet billet for begge
>flyselskaber og der skal stå noget i stil med CPH-ZRH-MLA på billetten.

Det er ikke altid nok, at de enkelte segmenter er på samme billet.
Toldforhold eller manglende koordination mellem flyselskaber kan også
gøre, at man selv skal klare bagage transit.
Sidste uge fløj jeg med to lay-overs - alle tre segmenter på samme
billet, den første skulle jeg selv klare bagage fordi de to
flyselskaber ikke koordinerer. På det andet layover ankom jeg til USA
og skulle skifte til indenrigsfly, her skal man selv bære kufferten
gennem tolden.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-05-09 22:16

"Ulvir" <bonzodoodog@hotmail.com> wrote in

> [...]
> jeg selv hente min bagage ved båndet, og checke det ind igen i Zurich,
> eller skal jeg glemme alt om bagagen, indtil jeg lander i

Det kræver 2 ting:

1) De flyselskaber din bagage skal være i transit imellem, skal have et
samarbejde omkring transfer af bagage. Det er der mellem alle de
flyselskaber du skal med frem og tilbage.

2) Du skal fremvise din fulde billet ved checkin.

Husk at tjekke om der gælder forskellige bagageregler for de forskellige
flyselskaber. Det gælder især oddsize bagage og håndbagage.

Reglerne findes på flyselskabernes hjemmesider:

www.swiss.com
www.sas.dk
www.airmalta.com

Fra : Ulvir

Dato : 24-05-09 23:07

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> samarbejde omkring transfer af bagage. Det er der mellem alle de
> flyselskaber du skal med frem og tilbage.

Tak for det, Kent! For mit vedkommende bliver det 8kg. i kabínen, og maks
20 kg i holdet. Jeg skal ikke ha' ski med i denne omgang..

Fra : Ulvir

Dato : 25-05-09 16:30

Et forespørgsel til Swiss Air har givet følgende svar:

Dear Mr Ulvir,

Thank you for writing to us.

We have reviewed your request and wish to share the following information
with you:

Your baggage will be checked through from the origin to the final
destination. Your baggage will be transfered in Zurich from the first to the
second flight.

We wish you a pleasant flight with SWISS and are available to assist you at
any time.

Sincerely yours

Manuela Vasara
SWISS E-Mail Service Center-Team Basel

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-05-09 21:49

> Et forespørgsel til Swiss Air har givet følgende svar:

Det er ikke overraskende, fordi Swiss og Air Malta har et ganske tæt
samarbejde. De deler således rutenet (codeshare).

Swiss er jo med i StarAlliance bl.a sammen med SAS, så derfor er
samarbejdet mellem de 2 også indlysende. Mig bekendt er der imidlertid ikke
noget direkte aftalt mellem SAS og Air Malta, men kun i kraft af
StarAlliance båndet mellem Swiss og SAS.

Jeg er derfor en smule nysgerrig efter hvad din billet siger mht. hjemturen
ZRH-CPH med SAS. Turen opereres af SAS SK6xx, men er turen opført på
billetten som en Swiss rute (codeshare), altså med præfiks LX?

Ingen fare for din bagage, jeg er bare nysgerrig på hvordan de har strikket
turen sammen.