Guldfiske mord (måske)
Fra : TDN

Dato : 25-05-09 17:54

Mine guldfisk som jeg har passet de sidste 4 år i mit havebassin, er
forsvundet over en nat på nær en. Jeg kan se at et eller andet har været i
vandet da en plante i en plantekurv er væltet fra en afsats og ned på
bunden. Der er forsvundet fem store guldfisk.

Min første indskydelse er en fiskehejre. Bassinet ligger lige ved min
terrase og 2 m. fra huset.

Hvis det er en fiskehejre vil den så komme igen og tømme bassinet hvis jeg
sætter nye ud. Jeg overvejer at vente med at sætte nye fisk ud til åkander
m.v. har lavet mere skjul (har lagt nyt bassindug i og reduceret planterne).

Kan jeg gøre noget for at undgå fiskehejren (vil gerne undgå net)?

Mvh
Thomas
(som savner sine guldfisk - de var jo blevet en del af familien, snøft)

Fra : Mogens

Dato : 25-05-09 18:33

TDN wrote:
> [...]
>
> Mvh
> Thomas
> (som savner sine guldfisk - de var jo blevet en del af familien, snøft)

Hvis det var om natten var det med garanti ikke en fiskehejre. En Felis
catus måske?

Har der været dagslys indblandet i miséren er fiskehejren et godt bud.

Fra : TDN

Dato : 25-05-09 18:44

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Hvis det var om natten var det med garanti ikke en fiskehejre. En Felis
> catus måske?
>
> Har der været dagslys indblandet i miséren er fiskehejren et godt bud.

Nat er jo et vidt begreb men det skete i weekenden hvor vi sov længe til
godt kl. 7, så det har været mellem solnedgang og kl. 7, og der er har det
jo været lyst nogle timer.

Mvh
Thomas

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-05-09 18:45

In news:4a1acd1d$0$90264$14726298@news.sunsite.dk,
TDN <tdnfjerndette@tele2adsl.dk> typed:
> [...]
>
> Mvh
> Thomas
> (som savner sine guldfisk - de var jo blevet en del af familien,

Vi havde også besøg af en fiskehejre for nogle år siden. Min mand satte
nogle hegnspæle med mellemrum i kanten af bassinet, og spændte fiskesnøre ud
mellem hver pæl ca. 20 cm. fra jorden og derefter igen 40 cm. længere oppe
på pælene.

Fiskehejren står ved kanten og fanger fiskene, men den kan altså ikke lide
de snører. Den kan på den måde ikke komme til skade, som den kan hvis den
bliver viklet ind i et net. Det har jeg set billeder af, og det er et
ynkeligt syn.

Jeg troede indtil for et par dage siden, at der havde været en hejre igen,
for alle vore 20-25 fisk var ikke at se. I forgårs dukkede de dog op igen.
De havde, uvist af hvilken grund, gemt sig helt nede på bunden i den dybe
del af bassinet. Jeg blev så glad for at se dem, og når de kan se en person
(mig) stå ved kanten, kommer de vrimlende for at få deres mad.

Man kan købe plastichejrer i jagt og sportsforretninger, som skulle skræmme
den rigtige hejre væk, men det vil jeg ikke anbefale, for hejren er totalt
ligeglad med dem.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 25-05-09 19:09

Mogens <no@mail.com> writes:

> Har der været dagslys indblandet i miséren er fiskehejren et godt
> bud.

Nu er der jo dagslys fra 05:00 til 21:30 lige for tiden, og med en
times skumring derudover, har hejren masser af arbejdstimer at gøre
med.

Havde det været en kat, ville det formentlig kun være et par stykker
der var røget. Jeg har haft en del katte, og selvom de godtnok aldrig
har fisket, så ved jeg at de har en vane med at spise fangsten (hvis
det da ikke lige er en muldvarp eller noget andet uspiseligt, der skal
deponeres på køkkengulvet), inden de fortsætter jagten. Og medmindre
OP kun har haft tre guldfisk, er det ikke noget en enkelt kat klarer
ad en omgang.

--
/Wegge

Fra : B&O

Dato : 25-05-09 22:01

"TDN" <tdnfjerndette@tele2adsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Mvh
> Thomas
> (som savner sine guldfisk - de var jo blevet en del af familien, snøft)

Vores kat har 2 gange tømt vores bassin for Karper og Guldfisk. Katten har
flere gange efterladt hele og halve fisk i vores udestue, så vi er ikke i
tvivl om at det er ham som har taget fiskene. Nu har vi opgivet at have
bassinet.
Hvis du vil dække dit bassin over, så vil jeg anbefale et Rio-net.
(armeringsnet i stål)
Men husk at for at hejren ikke bare skal hugge fiskene ned igennem nettets
masker, så skal dette ligge mindst 40 cm over vandoverfladen. Nettet ruster
med tiden, og kommer dermed til at falde bedre sammen med dammens farver.
Det ser ikke så forfærdeligt ud når det nu skal være!

Hilsen Ove

Fra : Tomas Jensen

Dato : 25-05-09 23:50

TDN skrev:
> [...]
> bunden. Der er forsvundet fem store guldfisk.
>
> Min første indskydelse er en fiskehejre.

..... og min første indskydelse er en mink. Vi har tidligere haft besøg
af en hejre, men siden vi har fået hund, har de holdt sig væk. Men
altså: Natligt besøg af minken har fjernet guldfisk samt temlig store
koi'er hos os.

Mvh Tomas

Fra : Elmer Fjort

Dato : 26-05-09 10:18

"TDN" <tdnfjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> planterne).
>
> Kan jeg gøre noget for at undgå fiskehejren (vil gerne undgå net)?

Vi har selv mistet nogle koier til en fiskehejre. Jeg fandt aftryk af den
fødder i bassinet.
for at undgå gentagelser, placerede jeg nogle plante kurve på de steder
hvor
hejren kunne komme til at stå. De foretrækker at stå med fødderne i
vandet, og derefter at hugge fiskene.
Efter at vi satte de kurve, kan hejren ikke komme til at stå på lavt
vand, og vi har ikke mistet flere
fisk på den konto

Elmer