Rensning af brolagt gårdsplads
Fra : Martin Bak

Dato : 24-05-09 13:46

Vi er i den lykkelige situation, at vi har en rigtig gammel brolagt
gårdsplads. Sidste år forsøgte vi forskelligt for at holde den fri for
ukrudt. Blandt andet gift ;-/ og at feje med en stor fræserkost, foruden
selvfølgelig at luge manuelt hvor det var for slemt. Men ingen af metoderne
var særlig effektive. Gårdspladsen var til stadighed grøn og tillige næsten
langhåret især i "krogene".

Nu har jeg taget mere effektive og faktisk og nemmere metoder i brug.

Ud af en gammel udrangeret buskrydder og en masse stumper fra mine
rodekasser har jeg konstrueret det sådan, at jeg kan gå oprejst med min
skruemaskine på monteret en stålbørste, og på den måde få has på skidtet.

Her er en række billeder af arrangementet. Kommentarer er tilknyttet under
hvert link.

http://www.martinbak.dk/privat/fejer7.jpg
Her ses hele opsætningen, som det ser ud lidt på afstand. Sidehåndtaget er
et gammelt stalddørsgreb.

http://www.martinbak.dk/privat/fejer6.jpg
Maskinens montering på skaftet. Beslaget rundt om håndtaget på skruemaskinen
er noget fra noget antennemontering.

http://www.martinbak.dk/privat/fejer5.jpg
Monteringen set fra den anden side. Alle vinklerne osv. er kun for at kunne
montere håndbremsen, som også ses på billedet.

http://www.martinbak.dk/privat/fejer4.jpg
Håndbremsen muliggør, at betjene skruemaskinens knap oppe fra skaftet af
arrangementet. "Gashåndtaget" i den anden ende er et gammelt gearskifte fra
en cykel, så den kan låses i 3 positioner. "slukket" "halv kraft" og "fuld
kraft"
Fuld kraft i skruemaksinens 2. gear har vist sig effektivt.

http://www.martinbak.dk/privat/fejer3.jpg
Et stykke gårdsplads er renset. Nu skal skidtet bare fejes sammen med en
gårdkost og fjernes.

http://www.martinbak.dk/privat/fejer3.jpg
Maskinen i drift

http://www.martinbak.dk/privat/fejer1.jpg
Der fejes.

En batteriopladning strækker til omkring 2-3 m2 gårdsplads, så jeg er glad
for, at jeg har 3 batterier og en hurtig lader. Stålbørsten holder til 20-30
m2 før den bliver for flosset og dermed ineffektiv.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-09 13:59

Kom i tanke om man på en varm sommerdag kunne ligge sort plastik over
områder, og så på den måde få det varmet så meget op at det visner??

bare en ide

Kasper

Fra : Armand

Dato : 24-05-09 14:11

Martin Bak skrev:
> [...]
> rodekasser har jeg konstrueret det sådan, at jeg kan gå oprejst med min
> skruemaskine på monteret en stålbørste, og på den måde få has på skidtet.

Det er skønt sådan selv at få lov at konstruere, ikkesandt?
Jeg synes dog at det er synd for skruemaskinen hvis patronleje ikke er
skabt til belastining på den led hvorfor hele gårdspladsen vil være
noget af en opgave for den.
Prisen taget i betragtning ville jeg hellere have ofret en billig 220V
maskine (á under 100,- ved jem&fix) den har også en måske bedre egnet
hastighed :-/
Når nu vi er overe i nykøb ville en lille vinkelsliber i samme
prisklasse være endnu bedre egnet. Men dén roterer rigeligt hurtigt,
hvilket så kan begrænses v.h.a. en lysdæmper!

Alt i alt tror jeg at en ukrudtsbrænder er hurtigere - især når der
først er bund i det og det kun er ugegamle spirer der lige skal svitses
af ved en kort tur med flammekasteren!

--
Armand.

Fra : Martin Bak

Dato : 24-05-09 14:21

> Martin Bak skrev:
> Jeg synes dog at det er synd for skruemaskinen hvis patronleje ikke er
> skabt til belastining på den led hvorfor hele gårdspladsen vil være noget
> af en opgave for den.

Risikoen for, at skruemaskinen ville kunne lide overlast har jeg
selvfølgelig haft for øje. Men efter arrangementet er kommet i brug kan jeg
konstatere, at opgaven ikke virker besværlig for maskinen. Jeg bekymrer mig
egentlig mere for alt det skidt den bliver udsat for, men den kan jo blæses
ren igen.

> Prisen taget i betragtning ville jeg hellere have ofret en billig 220V
> maskine (á under 100,- ved jem&fix) den har også en måske bedre egnet
> hastighed :-/

Skruemaskinen kører som nævnt i 2. gear, hvilket ved fuld kraft er 1450 o/m.
3 gear giver over 1800, hvilket er for meget til denne opgave.

> [...]
> er bund i det og det kun er ugegamle spirer der lige skal svitses af ved

Det er netop dette med at komme i bund, som mit arrangement skal løse.
Hvordan vil klarer vedligeholdelsen fremover ved jeg endnu ikke, men fugerne
bliver efterfyldt med stenmel til afløsning af det jord jeg får fjernet. Det
skulle gerne bremse genopblomstringen noget.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Henning Lund

Dato : 24-05-09 14:20

Martin Bak <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev:

> [...]
> jeg er glad for, at jeg har 3 batterier og en hurtig lader.
> Stålbørsten holder til 20-30 m2 før den bliver for flosset og

Hva siger maskinen til støvet?

Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-05-09 19:46

> [...]
> metoderne var særlig effektive. Gårdspladsen var til stadighed grøn og
> tillige næsten langhåret især i "krogene".

I skal i bund, men UDEN at rode op i jorden mellem stenene. Gas eller damp
hele sommeren er en mulighed, en anden er salt (det fungerer godt på
brosten). Det er meget for sent i år - I skal starte i februar med at salte
den, og det gøres så nogle gange frem til marts/april afhængig af vejret.
Herefter sprøjtes med Zepelin. Dette gøres igen efter 3 måneder (der står 5
på pakken, men det er for længe).

Hvis du brænder den helt af nu, kan du stadig nå at give den Zepelin. Undgå
for alt i verden at rode op i laget mellem stenene - det er dejligt fast og
hindrer frø, der bliver blæser ind, i at få fodfæste.

Efterfølgende år kan der vedligeholdes med Zepelin. Vi giver første gang i
marts/april og anden gang i juli. Så skal der en meget mild vinter til at
give den et grønt skær.

Mvh Maria
- der har sådan en gårdsplads på 8. år.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-05-09 20:11

On Sun, 24 May 2009 20:46:06 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]
>hele sommeren er en mulighed, en anden er salt (det fungerer godt på
>brosten). Det er meget for sent i år - I skal starte i februar med at salte

Det er ikke lovligt at bruge salt til ukrudtsbekæmpelse.
(Og godt det samme.)

>den, og det gøres så nogle gange frem til marts/april afhængig af vejret.
>Herefter sprøjtes med Zepelin. Dette gøres igen efter 3 måneder (der står 5
>på pakken, men det er for længe).

Jeg kan holde min gårdsplads ukrudtsfri med Zeppelin een gang pr. sæson.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-05-09 20:35

> Det er ikke lovligt at bruge salt til ukrudtsbekæmpelse.
> (Og godt det samme.)

Det gør vi skam heller ikke. Vi saltede for sne - det tog så også ukrudtet.
Er der ingen sne eller frost, så salter man ikke.

> Jeg kan holde min gårdsplads ukrudtsfri med Zeppelin een gang pr. sæson.

Det kan vi ikke, men vi har også bygninger hele vejen rundt uden tagrender.
Måske derfor.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-05-09 05:25

On Sun, 24 May 2009 21:35:28 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Det kan vi ikke, men vi har også bygninger hele vejen rundt uden tagrender.
>Måske derfor.

Jeg tror ikke det er de manglende tagrenders skyld - sådan var det
nemlig også hos mig indtil sidste sommer. Men det kan være noget med
placering af enge/brakmarker/andre uopdyrkede arealer i nærheden,
hvorfra der kommer mange ukrudtsfrø, og hvordan disse ligger i forhold
til den normale vindretning.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-05-09 20:18

> [...]
> placering af enge/brakmarker/andre uopdyrkede arealer i nærheden,
> hvorfra der kommer mange ukrudtsfrø, og hvordan disse ligger i forhold

ja, og så lavede vi jo den fejl at vi rodede i jorden mellem stenene så den
blev løs. Det har ikke gjort sagen bedre. Vi ser om det ikke går i år med en
gang - så vild er jeg heller ikke med sprøjtegift.

Mvh Maria

Fra : Martin Bak

Dato : 24-05-09 20:22

> I skal i bund, men UDEN at rode op i jorden mellem stenene.
Hvilket er hvad jeg gør lige nu. Jeg fjerner alt grønt, + ca. 1-2 cm. jord,
uden at røre noget af jorden nedenunder det niveau. der efterfyldes med
stenmel.
Der må såmænd gerne være lidt grøn alge/mos-belægning, men deciderede grønne
planter som vejbred og græs gider jeg ikke kæmpe med. Og det er der masser
af, fordi gårdspladsen ikke er blevet ordentligt vedligeholdt i mange år. Af
samme grund er der for meget "jord" mellem stenene, idet flere års løvfald
har fået lov at formulde.
Som nævnt ved jeg ikke helt hvad vedligeholdelsesplanen bliver, lige nu
handler det om at komme til bunds i problemet, og til det har min
hjemmelavede maskine vist sig fortræffelig. Jeg gætter på at vi i fremtiden
vil holde gårdspladsen med en kombination af kost på fræser, og damp. Men
den tid den glæde.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-05-09 20:41

> Hvilket er hvad jeg gør lige nu. Jeg fjerner alt grønt, + ca. 1-2 cm.
> jord,

Det gjorde vi også det første år. I løbet af nogle få uger stod det hele som
en hel græsplæne/ukrudtsplæne, og vi fik så at vide at det netop var det
eneste, man ikke må gøre. Lad ukrudtet få Round UP eller damp/gas og lad det
visne ned. Herefte må der fejes med en blød kost. Det råd har vi fulgt, og
det har også hjulpet.

> uden at røre noget af jorden nedenunder det niveau. der efterfyldes med
> stenmel.

Kan man få stenmel i andet end gråt? Jeg har kun set det på fjernsynet.

Mvh Maria

Fra : Martin Bak

Dato : 24-05-09 20:53

> Det gjorde vi også det første år. I løbet af nogle få uger stod det hele
> som en hel græsplæne/ukrudtsplæne, og vi fik så at vide at det netop var
> det eneste, man ikke må gøre.

I har nok ikke gjort det på min måde. Det er klart hvis man luger med
alverdens fugerensere osv, så vil man få løsnet alt. Det gør jeg ikke.

> Lad ukrudtet få Round UP eller damp/gas og lad det visne ned.
Det prøvede vi sidste år. For det første virker giften ikke særlig godt, og
for det andet kun i meget kort tid.

> Herefte må der fejes med en blød kost.

Blød kost? Det er en joke, -ikk?

> Kan man få stenmel i andet end gråt? Jeg har kun set det på fjernsynet.

Stenmel er gråt. I begyndelsen

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Morten Strandgaard

Dato : 25-05-09 19:19

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> Stenmel er gråt. I begyndelsen

Stenmel fåes i mange farver, det er tit lavet af granit, Jeg har lige brugt
noget sort til en flisebeægning.
//Morten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-05-09 20:16

> Blød kost? Det er en joke, -ikk?

Nej. En stiv kost roder op i jorden. Det gør en blød kost ikke.

> Stenmel er gråt. I begyndelsen

Hmm, det er jo ikke det mest spændende til en gårdsplads af den kaliber.

Mvh Maria

Fra : Henning Lund

Dato : 24-05-09 20:25

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> skrev:
>Herefter
> sprøjtes med Zepelin. Dette gøres igen efter 3 måneder (der
> står 5 på pakken, men det er for længe).

Det er overdrevet at gøre det efter 3 mdr. de 6 hektar jeg passer
får en gang om året, det holder området frit.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-05-09 20:38

> Det er overdrevet at gøre det efter 3 mdr. de 6 hektar jeg passer får en
> gang om året, det holder området frit.

Vi har afvanding fra taget, så det er nok derfor det ikke er godt nok med en
gang om året. Det holder i hvert fald ikke mere end 3 måneder her.

Mvh Maria

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-05-09 19:33

Martin Bak wrote:
> [...]
> ingen af metoderne var særlig effektive. Gårdspladsen var til
> stadighed grøn og tillige næsten langhåret især i "krogene".

En go9de gasbrænder og dine problemer er løst

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...