Have uden græsplæne
Fra : Kaj

Dato : 24-05-09 13:22

Vi skal til at lægge en have om, så den kan være alene hjemme et godt stykke
tid. Derfor vil vi gerne lave den uden græsplæne.
Vi har tænkt på en stor fliseterrasse nærmest huset, dernæst et åbent stykke
med enkelte planter, og endelig forskellige former for træer, buske og
blomster.
Hvad kan man have som bund i det åbne område? Vi har tænkt på knust granit,
men har erfaret, at det er svært at holde fri for nedfaldne blade mm. Kan vi
bruge stenmel? eller er der andre muligheder?
Gode ideer modtages.

MVH
Kaj

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-09 14:09

Kaj wrote:
> [...]
> granit, men har erfaret, at det er svært at holde fri for nedfaldne
> blade mm. Kan vi bruge stenmel? eller er der andre muligheder?

asfalt

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-05-09 16:57

Kaj wrote:

> Gode ideer modtages.

Trædebregne.

Erik Ginnerskov

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-05-09 17:26

On Sun, 24 May 2009 17:57:07 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik.ginnerskov@live.dk> wrote:

>Trædebregne.

Trædebregne er rigtig flot, nem og breder sig villigt.
Men til det formål der efterlyses planter ville jeg holde mig fra den.
Den er simpelthen for lav til at holde andet ukrudt væk, og på store
flader vil der hurtigt komme græs, som hurtigt overtager det hele.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : .J.S...

Dato : 28-05-09 20:46

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]
> Den er simpelthen for lav til at holde andet ukrudt væk, og på store
> flader vil der hurtigt komme græs, som hurtigt overtager det hele.

Skule det ikke være muligt at dække den åbne jord med en form for bunddække
beplantning ?

Jeg har da vinka, tror jeg den hedder, i noget af min have, og der kommer
stort set ingen ukrudt. Det sker en mælkebøtte får kæmpet sig op igennem men
der er ingen græs. Det skal jo dog hjælpes i starten ind til det har fået
fat.

mvh/JS

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-05-09 06:57

On Thu, 28 May 2009 21:45:42 +0200, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com>
wrote:

>Skule det ikke være muligt at dække den åbne jord med en form for bunddække
>beplantning ?

Joda. Bare ikke med trædebregne som ovenstående handler om.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Brian Lund

Dato : 27-05-09 06:38

> [...]
> granit, men har erfaret, at det er svært at holde fri for nedfaldne blade
> mm. Kan vi bruge stenmel? eller er der andre muligheder?

Uanset hvad du laver vil nedfaldne blade da være der?

Mine forældre har bag huset lavet et større område med knust granit, under
graniten er der en dug af en slags og derunder lidt sand. Det er helt frit
for ukrudt nu på 2. år. Og nedfaldne blade synes jeg ikke jeg ser så mange
af på trods af at der står et træ mit i granitten, men de kan vel også
blæses væk uden de store problemer?

Brian

Fra : Max

Dato : 28-05-09 08:57

Hej Kaj

> Gode ideer modtages.

Allier dig med en der kan slå dit græs regelmæssigt,
jeg tror nemlig at græs er det eneste der rigtig egner
sig til opgaven på længere sigt.

--
Mvh Max

Fra : inger.moelgaard.pede~

Dato : 28-05-09 14:30

On 24 Maj, 14:21, "Kaj" <kasorklat...@webspeed.dk> wrote:
> [...]
> men har erfaret, at det er svært at holde fri for nedfaldne blade mm. Kan vi
> bruge stenmel? eller er der andre muligheder?

Jeg har i efteråret nedlagt min græsplane og udvidet terrassen.
Jeg gav 2000 kr for besøg af en havearkitekt + en haveskitse - fundet
til de penge.

Overskudsjorden fra den opgravede græsplæne og terrassen blev lagt i
midten i et forhøjet hedelandskab med spagnum, øverst, sten, enebær,
dværglærk, lyng, tyttebær, revling m.v.
Adgangsveje rundt i haven blev lavet med stenmel.
Det er blevet hammerlækkert.

Hvis du vil vide mere, kan du bare skrive.

Hilsen Inger