Indbrud - "Underboring"
Fra : Poul Christensen

Dato : 24-05-09 11:48

Er underboring primært en risiko for nyere vinduer med et enkelt håndtag og
gribbere eller omfatter den også "dobbeltboring" i ældre vinduer med
hasper?

Fra : Andersen [3650]

Dato : 24-05-09 15:00

Poul Christensen har bragt dette til os:
> Er underboring primært en risiko for nyere vinduer med et enkelt håndtag og
> gribbere eller omfatter den også "dobbeltboring" i ældre vinduer med
> hasper?

Er underboring en metode til at få adgang til låsetøjet inde i
vinduesrammen eller blot til at kunne skubbe håndtaget på indersiden?

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Lars

Dato : 24-05-09 17:52

Poul Christensen skrev:
> Er underboring primært en risiko for nyere vinduer med et enkelt håndtag og
> gribbere eller omfatter den også "dobbeltboring" i ældre vinduer med
> hasper?

Det afgørende er ved den fortm for indbrud er udelukkende om dør eller
vindue kan åbnes mekanisk vha. et stykke ståltråd el lignende gennem et
hul i rammen - under, over eller ved siden af lukketøjet. En haspe er
ingen hindring for dette.

Og er det for besværligt med et hul i rammen kan man jo bare skære et i
glasset og stikke hånden ind...

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-09 08:45

"Lars" <jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ingen hindring for dette.
>
> Og er det for besværligt med et hul i rammen kan man jo bare skære et i

Ikke for at spille smart, men der er sgu for meget Olsen Banden over at
skære hul i et vindue Det er næsten umuligt!
Hvordan vil du banke på indersiden af glasset for at få det til at løsne sig
hvor du har skåret? Og så termoruder med to lag glas. Jeg ville gerne købe
en rude til dig, hvis du ville vise mig hvordan du ville gøre det

Nej, så fjern tre trælister og vip ruden ud. Vupti. Det tager under 5 min.
Og så er det i øvrigt den løsning der er mest brugt.

Mvh
Mads

Fra : Lars

Dato : 26-05-09 17:17

Mads Kristiansen skrev:

> Ikke for at spille smart, men der er sgu for meget Olsen Banden over at
> skære hul i et vindue Det er næsten umuligt!

Har du prøvet at arbejde med en rundskærer?

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-09 20:23

> Har du prøvet at arbejde med en rundskærer?

Næ, men jeg har arbejdet hos en glarmester i 2 år. Der rendte vi altså ikke
og lavede huller i monterede termoruder. Men selvfølgelig hvis du har en
plasmaskærer, så kommer du jo også langt.
Mvh
Mads

Fra : Lars

Dato : 26-05-09 21:32

Mads Kristiansen skrev:
> [...]
> og lavede huller i monterede termoruder. Men selvfølgelig hvis du har en
> plasmaskærer, så kommer du jo også langt.

En rundskærer er et velkendt glarmesterværktøj - din mester ville
sikkert kunne have fortalt dig, hvordan man bruger det uden at banke på
glasset.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-05-09 13:44

On 24 Maj, 18:52, Lars <jub...@yahoo.dk> wrote:

> Og er det for besværligt med et hul i rammen kan man jo bare skære et i
> glasset og stikke hånden ind...

besværligt? Tjaa det er vel netop det at mange har adgang til en
simpel skrue/boremaskine på batteri. Nu er jeg bestemt ikke kriminel,
men det tager altså ikke mange sekunder at bore et hul i en
træramme....

Fra : Lars

Dato : 25-05-09 22:25

Bjarke Hansen skrev:

> [...]
> simpel skrue/boremaskine på batteri. Nu er jeg bestemt ikke kriminel,
> men det tager altså ikke mange sekunder at bore et hul i en

Det er jo ikke nok at bore hullet, tyven skal også have sin ståltråd ind
gennem det og med tråden få fat om hasp eller lignende på den rette
måde....

Fra : N/A

Dato : 25-05-09 22:25

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-09 08:42

"Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Er underboring primært en risiko for nyere vinduer med et enkelt håndtag
> og
> gribbere eller omfatter den også "dobbeltboring" i ældre vinduer med
> hasper?

Normalt så bruger du en skruetrækker til at vippe rammen ud med, så brækker
de to hasper, idet de er lavet af noget legeringsagtigt noget. De er ikke
særligt sikre. Og så er det nok hurtigere end at bore. Man kan evt. sikre
dem med et stykke ståltråd i de to øjeøskner, hvis det ikke er et vindue der
bliver brugt ofte.

Mvh
Mads