Anden motor i samme stel
Fra : Allan Rasmussen

Dato : 31-07-01 07:28

Hvordan er det lige det ligger med de regler omkring en anden motor i
det nuværende stel? Jeg spørger fordi Jawa'en egentlig gerne ville
have en anden motor i. Gerne en 4-takter. Jeg har lidt kig på en
Suzuki GSX 250 motor... Der skal nok laves lidt fiks-fakserier med
motorophæng. Men der er masser af plads i sådan et Jawa-stel. Har set
en Englænder med en Suzuki 750 Katana motor i...
Hvordan er det med ydelsen. Jawa'en er opgivet til at yde 25 Hk - hvor
meget må den nye maximalt yde. Hvad med kubikkene. Må jeg evt. sætte
en 400 ccm'er i?

Det sværeste ved ovenstående indgreb bliver nok det elektriske. Men
det må jeg da også kunne finde ud af... Ellers må jeg lære det. Og så
er der jo lige det med at baghjulet skal vendes om. Kæden sidder jo i
den forkerte side på sådan en Japaner-cykel.

MVH
Allan Rasmussen
Jawa 350/640 HayaBusaStyle

Fra : Martin

Dato : 31-07-01 07:39

Så længe at du ikke overskrider 20 % kan du gøre hvad du vil

Det gælder både motorvolumen OG ydelse.

(det er så'n en "what ever comes first).
Martin

Fra : Mads Lund

Dato : 31-07-01 07:53

> Så længe at du ikke overskrider 20 % kan du gøre hvad du vil
>
> Det gælder både motorvolumen OG ydelse.

Er du sikker på det ?

Så vidt jeg erindre gælder det kun ydelsen.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jon Larsen

Dato : 31-07-01 18:58

> Er du sikker på det ?
>
> Så vidt jeg erindre gælder det kun ydelsen.
>
> Mads Lund
> Ninja9RT
>
> xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Er det ikke sådan at hvis man smider en anden motor på et andet stel, så er
det jo ikke længere den samme maskine... altså skal den synes om og
registreres igen ?!?!?!?!

--
MVH.
Jon larsen.

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 01-08-01 09:20

> Så længe at du ikke overskrider 20 % kan du gøre hvad du vil
> Det gælder både motorvolumen OG ydelse.

Aha! Det vil sige at jeg kan smide en 420 ccm motor, med 30 HK i
stellet...
Hvor finder man så en motor der overholder de krav nogenlunde... Nogle
forslag?

Jawa eksportere stel til Østen. Det er faktisk der hele deres overskud
kommer fra. I Østen smider de typisk 600 - 1000 ccm. motorer i stellet
- hvorefter de videresælges - enten i selve østen - eller til
sydamerika. Så stellet skal nok holde.

Desuden bruges stellet også i tyskeren Fritze's Diesel MC. 500 ccm.
diesel motor - 65 km/liter... 18 liters tank... Det giver 1170 km. på
en tankfuld!

Jeg har forresten også set ham nordmandens cykel. Ham med
diesel-plade-rysteren. Han var med ved Træf På Toppen! Den er en fryd
for enhver hjemmebyggers øje... Den slags går desværre bare ikke
herhjemme.

MVH
Allan Rasmussen
Jawa 350/640 HayaBusaStyle

Fra : Brian Lænø

Dato : 01-08-01 15:48

"Allan Rasmussen" skrev

> Aha! Det vil sige at jeg kan smide en 420 ccm motor, med 30 HK i
> stellet...
> Hvor finder man så en motor der overholder de krav nogenlunde... Nogle
> forslag?

<snip>
Er du sikker på at den er opgivet til de 25 hk?, i mc guiden (den fra
touring nyt) står den til 23 hk.
Det er ikke let at finde en motor med ca. 30 hk der også er 4-takt.
Du skal nok have en motor fra en enduro/crosser, de fylder heller ikke så
meget.
Motoren fra en Honda XR 250 R kan måske bruges, det er en luftkølet 250 cc
med 30 hk.
Måske der er en 4-takt Husaberg eller Husqvarna der passer, de har begge
kædetræk i højre side.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 02-08-01 09:30

> Er du sikker på at den er opgivet til de 25 hk?, i mc guiden (den fra
> touring nyt) står den til 23 hk.

Hmn! I min reg.attest står der 25...

> Det er ikke let at finde en motor med ca. 30 hk der også er 4-takt.

Hvad med en GSX 250 - fra starten af 80'erne...

> Du skal nok have en motor fra en enduro/crosser, de fylder heller ikke så
> meget.

Der er MASSER af plads i Jawa-stellet. Prøv selv at lægge mærke til
hvor meget luft der er - næste gang du ser en.

> Måske der er en 4-takt Husaberg eller Husqvarna der passer, de har begge
> kædetræk i højre side.

Det var jeg ikke klar over. Det med kædetrækket i højre side troede
jeg udelukkende var et Jawa-fænomen.

Allan, Jawa

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-08-01 10:16

> Hvad med en GSX 250 - fra starten af 80'erne...

Også min tanke og de blev solgt helt op til slutningen af 80'erme. Kender en
der er tæt på 100kkm uden at have været åbnet men den sidder stadig i cyklen
og er ikke til salg

--
/\nders

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-08-01 11:26

Allan Rasmussen wrote:

> Det var jeg ikke klar over. Det med kædetrækket i højre side troede
> jeg udelukkende var et Jawa-fænomen.

Harley sportster også. Ikke for at sammenligne. Og dog.

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn

Fra : Armand

Dato : 05-08-01 02:39

Allan Rasmussen <jawa350@hotmail.com> skrev i en

> Hvad med en GSX 250 - fra starten af 80'erne...

Og hér lander du lige lukt i en af mine mantra'er: Den om tuning!
Vil man ikke kunne få sig en 80'er GSX 250 for omkring 10.000 kr og til
enhver tid videresælge den til samme pris (forudsat samme stand!)? :-/
Motoren alene koster velsagtens mindst det halve at skaffe til Jawa'en,
og dertil kommer al besværet og den senere næsten umulige
videresælgelses-evne
Drop planerne og køb den 30 (eller mere?) hk's model du mangler kraften
fra

> Det var jeg ikke klar over. Det med kædetrækket i højre side

Og "de to Hu-'ere er også pumpet hinsides al konkurrence og derfor ikk
egnede :-/

--
Armand.

Fra : Jon Larsen

Dato : 05-08-01 20:23

> Og hér lander du lige lukt i en af mine mantra'er: Den om tuning!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Tror jeg er lidt ramt at mine knallert-dage stadigvæk
Tror ikke rigtig man kan hente ret meget ud af de små motorer... de er alt
for hårdt pumpede i forvejen !!!!!!!!

Kæresten har fået mig overbevist om at jeg skal have en lille gårdmands-sted
med plads til et par heste en stor BMW-mc til campingferien samt et par
hidsige racerer til det sjove '

Nu jeg har bragt det på bane... Hvilken MC er så god til ferien??... tænkte
lidt på en Katana med kadan-træk og såen... Andre der vil komme med et bedre
bud ?????

Fra : pq

Dato : 29-12-02 13:43

"Martin" skrev d. 31-07-01 07:39 dette indlæg :
> [...]
>
> (det er så'n en "what ever comes first).
> Martin
>
> hvad hvis motoren er 20 år nyere, men stadig overholder motor vol og
ydelse,hvem er "dommer" har du nogen steder man kan læse om dette.
mvh peter

http://www.kandu.dk/

Fra : armand

Dato : 29-12-02 16:06

pq <pq.news@kandu.dk> skrev i en

> hvad hvis motoren er 20 år nyere, men stadig overholder motor vol og
> ydelse,hvem er "dommer" har du nogen steder man kan læse om dette.

Omkring montering af en anden/større motor, drejer det sig i almindelighed
om at opgradere v.h.a. motoren fra nærmeste større søstermodel, hvilket der
ikke plejer at ligge større tekniske hindringer for.
Men når du nu er inde på et tidsspring på 20 år, så er det ikke nær så
tænkeligt at de to pågældende motorer er så identiske, og det vil uværgeligt
kræve større omforandringer omkring motorbeslagene og dér kommer
bilinspektionen ind i billedet!
For at glide igennem dér skal omforandringerne under alle omstændigheder
foregå uden nogen form for svejsning - Kan du det??

Hvad angår oplysninger omkring de afgiftsmæssige aspekter er der en del at
læse på T&S's site, ligesom man kan forespørge dem. Sidstnævnte kræver
vistnok en dertil beregnet blanket, som vedlæggelse af registreringsbevis
som garanti for seriøsiteten i spørgsmålet!

Hvorfor må vi ikke høre hvilke modeller det drejer sig om??

--
Armand.

Fra : pq

Dato : 29-12-02 18:05

"armand" skrev d. 29-12-02 16:06 dette indlæg :

> [...]
registreringsbevis
> som garanti for seriøsiteten i spørgsmålet!
>
> Hvorfor må vi ikke høre hvilke modeller det drejer sig om??

det drejer sig om en HD jernsportster,der har fået en "sløj" motor
blok.denne er næsten umulig at fremskaffe og derfor tækte jeg
alternativt på en evo sportster motor(1985 og frem).
modellen af motoren er "næsten" identisk www.sportster.org
jeg har ikke endu målt om der er højde forskel på de 2 motore men
motor beslag skulle være de samme.
mvh peter

http://www.kandu.dk/

Fra : armand

Dato : 29-12-02 22:36

pq <pq.news@kandu.dk> skrev i en

> [...]
> modellen af motoren er "næsten" identisk www.sportster.org
> jeg har ikke endu målt om der er højde forskel på de 2 motore men

Jeg er ikke så vild med HD'ere; men jeg har da opfattet at næsten alle
motorer kan byttes rundt på må og få, og derfor er der fri bane hvis ellers
at du behersker dig til de 20%.
Samtidig er der vist noget med at HD er meget dårligt nummereret, hvilket
gavner sagen hvis ingen af de implicerede motorer bærer hverken type eller
motornummer :-/

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-12-02 13:10

armand wrote:

> Jeg er ikke så vild med HD'ere;

Det er jeg heller ikke. Men det er næsten alle dem jeg kører sammen med. Men
det er en anden sag.

> men jeg har da opfattet at næsten alle motorer kan byttes rundt på må og få,

Fra ovennævnte kammersjukker ved jeg at når der skal mokkes en EVO-motor over i
visse gamle modeller, så er øverste stelrør i vejen. Men ikke mere end en
mukkert og en ambolt kan klare. )

> Samtidig er der vist noget med at HD er meget dårligt nummereret, hvilket
> gavner sagen hvis ingen af de implicerede motorer bærer hverken type eller
> motornummer :-/

Ellers ofrer man gerne de kr.7000 som et par nye koster. Kender en der skifter
en del af dem. Eller også køber man et par uoriginale. Man kan faktisk købe en
komplet motor i uoriginale stumper. Det er der vist ikke mange andre mærker der
kan prale af.

Ib Jakobsen

Fra : pq

Dato : 30-12-02 18:49

"Ib Jakobsen" skrev d. 30-12-02 13:10 dette indlæg :

> [...]
købe en
> komplet motor i uoriginale stumper. Det er der vist ikke mange andre

Det ville jo osse være kedeligt hvis vi alle kørte det samme (-:
jeg er ikke sikker på jeg forstod det sidste du skrev med de 7000 dkr??

PQ

http://www.kandu.dk/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-12-02 19:11

pq wrote:

> Det ville jo osse være kedeligt hvis vi alle kørte det samme (-:
> jeg er ikke sikker på jeg forstod det sidste du skrev med de 7000 dkr??

Jeg mener det var den pris, som jeg hørte at et nyt krumtapshus koster.

Ib Jakobsen

Fra : Jens Didriksen

Dato : 30-12-02 16:55

Du kan læse lidt mere på www.harleyluja.dk under Told & Skat afsnittet.

Men ellers mener jeg bestemt at en jernhestramme ikke kan rumme en evo-motor
umiddelbart.

Vær også opmærksom på om synshallen er inforstået med dit projekt. det er
altid en god ide at hente råd og vejledning før man begynder på sådanne
bøvlede projekter.

Personligt kan jeg ikke anbefale dig nok at droppe ideen. Sælg skidtet som
det er og køb en rigtig evo i tyskland - det kan man gøre for menneskepenge.
De koster normal omkring 30-40.000 plus ca. det samme i afgift.

Selvfølgelig er det dyrere end en jernhest-HD, men til gengæld får du ikke
alle de problemer, olispild, kædeproblemer etc. som du gør med de gamle
modeller.

De ER kun for 100% entusiaster - ikke for personer som vil køre hver dag
uden bøvl. De penge du giver ekstra ud er hurtigt tjent ind igen i sparede
værkstedsregninger og bøvl.

Didrik
--
www.harleyluja.dk
www.bbmc.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-12-02 01:25

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> modeller.
> De ER kun for 100% entusiaster - ikke for personer som vil køre hver dag

Sludder!
Min JernSportster havde hverken kædeproblemer eller oliespild, og den kørte
fremragende. Det var en '85 der blev ordentligt vedligeholdt.

Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 02-01-03 14:53

> ydelse,hvem er "dommer" har du nogen steder man kan læse om dette.
> mvh peter

Volumen er underordnet, det er kun ydelse.
Men på HD'erene er problemet nærmere at man har lavet 1mill forskellige
modeller, og hvis synsmanden vurdere at motorudskiftningen har forårsaget at
cyklen har ændret model (og derfor rent teknisk ikke længe er den samme
cykel) så kan man risikere at skulle betale afgift svarende til den nye
model.
Og desværre er netop HD sagen kerne omkring denne model diskussion.
Øjensynligt fordi det er/var en fed fidus at mase en EVO motor(cykel) i et
stel fra 65' og på den måde få en EVO på plader til 5.000 kr i afgift. Så
det hul stoppede de hurtigt. Men er din cykel på plader, så er sagen lidt en
anden, og så er der langt mindre bøvl i syns hallen. Især det faktum at man
jo gerne må lave løbende vedligehold og mindre ombygninger (og der står ikke
noget om at man ikke må lav 10 på hinanden følgende mindre ombygninger) gør
sagen lidt speget.

Og det hele ender ved en simpel risiko vurdering. Man kan jo sælge cyklen og
købe en nyere = dyr med pålidelig løsning.
Så kan man jo tage turen gennem papirmøllen med ombygningen hvilket givetvis
ikke bliver gratis, og den udgift dækkes næppe af et senere salg af cyklen.
Og endelig kan man gøre som det oftest sker. Nemlig en ombygning med
passende mængde camuflage (eks det gamle motornummer i den nye blok) og
udskiftning af tydelige EVO tegn til mere diskrete løsninger. Og ved evt syn
alliere sig med folk som kender de synssteder hvor man går mere op i lygter
og stelnummer end i motorstørrelser og nye dele (jeg ved f.eks godt hvor og
hvor ikke jeg skal hen med mine ting).

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Freddy Lang

Dato : 02-01-03 20:19

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> wrote in message

> [...]
ikke
> noget om at man ikke må lav 10 på hinanden følgende mindre ombygninger)

*BEEP* Wrong answer.... i hvert fald til dels.... for der står vist noget
skrevet om (kan ikke huske kilden), at man ikke må udskifte mere end 20 % af
køretøjet... eksemplet kunne være at man står med en eller halvgammel,
ramponeret model, og så henter en fin velholdt maskine af samme model sydpå,
for dernæst at smide stort set hele den "nye" cykel over på stellet af den
gamle... Idéen er god, men det er altså ikke lovmæssigt tilladt. Hvad de
måler de 20 % efter, ved jeg ikke... pris? vægt? volumen? Og hvordan de i
praksis vil håndhæve det, ved jeg heller ikke. Men i hvert fald er det
ulovligt at udskifte mere end 20 % af din cykel (eller bil, eller hvad det
nu ellers måtte være af motorkøretøj).

Mvh
Freddy

Fra : Michael K. S.

Dato : 02-01-03 20:54

On Thu, 2 Jan 2003 20:19:05 +0100, "Freddy Lang"
<freddy.lang@tdcadsl.dk> wrote:

> Men i hvert fald er det
>ulovligt at udskifte mere end 20 % af din cykel (eller bil, eller hvad det
>nu ellers måtte være af motorkøretøj).

Find lige den kilde,for adspurgt har min lokale T&S-region ikke kunnet
bekræfte at en sådan regel findes.Det har før været hævdet her,men vi
mangler _stadig_ at se dokumentationen .

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : Freddy Lang

Dato : 02-01-03 22:02

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message

> Find lige den kilde,for adspurgt har min lokale T&S-region ikke kunnet
> bekræfte at en sådan regel findes.Det har før været hævdet her,men vi
> mangler _stadig_ at se dokumentationen .

Jeg ville, hvis jeg kunne... men det har fortabt sig i fortidens tåger
(engang i sommers, mener jeg). Jeg er heller ikke sikker på at det var hos
T&S, det var vist i et eller andet blad. Men bladets kilde skulle altså være
god nok (det kan jeg jo nemt sidde her og påstå).

Men du har ret, det har været oppe og vende herinde tidligere. Og dengang
havde jeg i hvert fald læst om det kort tid forinden, derfor stod det i ret
frisk erindring. Og jeg studsede netop over det, for det er jo samme %-sats
som ved ændring (forøgelse) af en motors effekt eller volumen.

Hvis andre derude finder officielt belæg for ovenstående påstand, må I meget
gerne melde tilbage, helst med henvisning til kildematerialet.

Mvh
Freddy

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-01-03 00:13

Freddy Lang wrote:

> [...]
>
> Hvis andre derude finder officielt belæg for ovenstående påstand, må I meget
> gerne melde tilbage, helst med henvisning til kildematerialet.

Omkring 1990 havde jeg en Kadett C. Den blev jeg sendt til told&skat med fordi
stelnumret var utydeligt. Da jeg lige havde skiftet frontstykke, v.forskærm,
samt paneler, mente de de 20% var overskredet. Da fik jeg udleveret de omtalte
love og regler. Om jeg har dem endnu ved jeg ikke. Men jeg mener at være stødt
en folder både i synshallen og hos told&skat inden for de seneste par år. Der
står der forklaret en masse. Der er blant andet forskel om delen er skruet eller
svejset på. Og om det er en privat eller momsregistreret, der har udført.

Ib Jakobsen

Fra : Michael K. S.

Dato : 03-01-03 01:00

On Fri, 03 Jan 2003 00:12:51 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>Omkring 1990 havde jeg en Kadett C. Den blev jeg sendt til told&skat med fordi
>stelnumret var utydeligt. Da jeg lige havde skiftet frontstykke, v.forskærm,
>samt paneler, mente de de 20% var overskredet.

Reglerne er beskrevet i :

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20000080729

Specielt er § 7 og 7a væsentlig,jeg vil stadig mene at omtalte
20%-regel indtil videre må anses for ikke-eksisterende og at man som
privatperson kan skifte omtrent som man har lyst til sålænge man
bevarer stelidentiteten.....

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-01-03 10:04

"Michael K. S." wrote:

> [...]
> 20%-regel indtil videre må anses for ikke-eksisterende og at man som
> privatperson kan skifte omtrent som man har lyst til sålænge man

Nu står der godt nok at det er et historisk forskrift. Men får næsten lyst til at
spørge om der er en jurist til stede. For det virker ikke eentydig. Den ene
paragraf (paragraf 3) siger et. Paragraf 7 siger det modsatte.

Ib Jakobsen

Fra : Mads Lund

Dato : 03-01-03 10:43

> [...]
ene
> paragraf (paragraf 3) siger et. Paragraf 7 siger det modsatte.

Det må jo være paragraf 7 der er tale om her. Og den kan man jo, uden at
forsøge at følge deres fine regnestykker, sammenfatte til, at man må
istandsætte for 75% af køreøjets værdi opgjort efter normale
forhandlerpriser (reservedele + arb. løn)
Hvis det var anderledes kunne man jo altid færdselsskade de dele man synes
skulle skiftes hvorved reparationen jo falder ind under denne regel.

Problematikken kommer jo først når man skal til at diskutere "forhandler
priser" på brugte reservedele.

Og generelt er der jo et problem, hvis man tager en cykel af samme årgang og
anvender. For hvem hulen kan se om udstødningsrøret er fra den orginale
eller udskiftet med den fra reservedels cyklen. Det er der ingen der kan, og
derfor er reglerne i den retning uanvendelige. Der hvor de er brugbare er
især omkring blier som ruster. Hvor en gennemgribende chassis reparation vil
kunne andrage en så stor omkostning, at bilen principielt set bliver ny,
hvorfor staten åbenbart skal have penge igen. (da de tilsyneladende går glip
af den afgift man ville have betalt ved at købe en ny bil istedet). I
praksis fungerer det dog heller ikke for biler. Jeg kender et par stykker
som har renoveret gamle engelske sportsvogne, hvor renovationsomkostningerne
langt overstiger den generelle handelsværdi. Og de har fået synet deres
biler uden problemer. Ogdet er jo muligt at de selv burde henvende sig til
T&S for at få et giro kort, men sådan fungerer verden jo nu engang ikke.

Mads Lund
Ninja9RT, som også næppe kan holde sig inden for 75% grænsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-01-03 15:20

Mads Lund wrote:

> [...]
> T&S for at få et giro kort, men sådan fungerer verden jo nu engang ikke.

Jeg må nok skuffe dig. Det er nok lidt retning af det er tilladt at stjæle. Bare
det ikke bliver opdaget. Med det mener jeg at du har pligt til at oplyse
told&skat om de ændringer du har foretaget. Men i mit eksempel med min Kadett,
som jeg var til T&S med af andre årsager havde din hentet facitlisten frem. Kun
fordi jeg kunne bevise at jeg havde ejet den i mere end 1/2 år slap jeg.
Synshallen har pligt til henvisning til T&S i dine nævnte tilfælde. Faktisk har
jeg været sendt derhen med en gammel VW bobbel med bredere skærme. Kun fordi de
er skruet på slap jeg. Havde de været svejset på, og dermed en fast del af
bilen, så skulle der have været smidt ca. kr.12.000 på disken.

Ib Jakobsen

Fra : Mads Lund

Dato : 06-01-03 09:11

> [...]
> det ikke bliver opdaget. Med det mener jeg at du har pligt til at oplyse
> told&skat om de ændringer du har foretaget.

Hmm, vi kan godt diskuterer hvem der stjæler i denne sammenhæng. Når et
køretøj en gang er afgifts behandlet har T&S (eller os alle om man vil)
barberet den bil. Hvis den gamle bil var blevet løbende vedligeholdt frem
til dd. var der jo ingen grund til at diskutere sagen. Men i nævnte tilfælde
havde bilen stået i en lade i 15 år, hvilket medførte at der lige var 15 års
vedligehold der skulle indhentes. Og hvorfor skal det medføre en ekstra
regning til ejeren af bilen ?

> Kun fordi de
> er skruet på slap jeg. Havde de været svejset på, og dermed en fast del af
> bilen, så skulle der have været smidt ca. kr.12.000 på disken.

Jep den paragraf (som hvist nok er slettet nu) har jeg også moret mig en del
over. Men jeg fatter ganske enkelt ikke at vi i lille danmark skal "forbyde"
at have køretøjer som hobby. Ganske kategorisk skal der være milimeter
retfærdighed, og en hver der skruer lidt i dåsen mistænkes straks for at
forsøge at snyde sig uden om en eller anden afgifts paragraf.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at der blev udarbejdet en paragraf omkring
"hobby køretøjer" i stil med de undtagelser der idag findes for rally biler
og veteran biler/mc (sært nok er der ikke noget for rally motorcykler).

Tag nu UK som eksempel. Der er køretøjs hobby godkendt og accepteret, så man
uden større vandskeligheder kan bygge sin egen bil.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 06-01-03 09:28

Mads Lund wrote:

> [...]
> og veteran biler/mc (sært nok er der ikke noget for rally motorcykler).

Nu ved jeg ikke om du følger med i Klassisk Bil og mc. Der har der været nogle
indslag om EU's forsøg på at stoppe al aktivitet på området. Brugte
biler/motorcykler er/var næsten regnet på lige fod med atomaffald. Private måtte
ikke skrue. Og slet ikke bruge brugte reservedel. Alle de høje herer sand og
nikkede. Men de har vel fået lidt fra bilfabrikkerne. Kort sagt skulle vi alle
køre Golf, Megane og C5. Og det var tæt på at blive vedtaget.

Ib Jakobsen

Fra : Mads Lund

Dato : 06-01-03 11:57

> [...]
alle
> køre Golf, Megane og C5. Og det var tæt på at blive vedtaget.

Jeg husker godt diskussionen. Og i den sag sad bilfabrikanterne vel og
klappede i deres små hænder, for hvis de kunne opnå monopol på
reservedele......... og det var vist der den stoppede. Og emnet hobby
køretøjer var vist slet ikke på tale.
Men det kunne være meget interessant hvis man kunne få indført "hobby"
begrebet. Et er mulighederne for modifikationer, men noget helt andet er at
det vil levne mulighed (teoretisk om ikke andet) for at diskutere hvorfor
man skal/skal ikke betale afgift at en bil som hobby ting, mens både og
flyvemaskiner ikke pålægges samme økonomiske straf.
Situationen er selvfølgelig at man kunne fristes til at anvende et sådan
hobbyredskab til daglig transport, hvilket man i sagens natur ikke kan med
en hobby flyver eller sejlbåd. Men mon ikke man kunne udarbejde et passende
reglsæt som kunne forhindre/ulovliggøre dette.
Jeg ved godt at det villevære politisk umuligt at komme igennem med
forslaget, men om ikke andet, så vurderer jeg det som overordentligt
rimeligt hvis vi havde sådanne regler (mange af vore nabo lande har love som
tagerhensyn til hobby transport ala "motorsports køretøjer" som har særlige
regler og afgifter). Og med min sutonome og anarkistiske indstilling til
vores politiske system er der svært at angive sig selv til T&S når jeg nu
engang finder reglerne urimelige (for hvis det havde været en speedbåd måtte
jeg modificere alt hvad jeg magtede uden T&S skulle bestikkes).

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 06-01-03 13:24

Mads Lund wrote:

> [...]
> engang finder reglerne urimelige (for hvis det havde været en speedbåd måtte
> jeg modificere alt hvad jeg magtede uden T&S skulle bestikkes).

Vi er enige. Der er mange andre ting man kunne få en masse kroner hjem på. Hvad
med en ordentlig afgift på charterrejser?.

Ib Jakobsen

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-01-03 17:21

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse

> [...]
biler
> og veteran biler/mc (sært nok er der ikke noget for rally motorcykler).

Jeg tror din tilfredshed bunder i uvidenhed. Reglerne for veteranbiler er
muligvis fine, men reglerne for rallybiler er rent lort! Og der ER slet ikke
nogen sær-regler for enduro-motorcykler.
Hvis man skulle henholde sig til millimeterdemokrati, så kan det kun gå for
langsomt med at få EU-harmoniseret lige netop DE regelområder!

Rittig
(Indehaver af en enduromotorcykel som koster 1/3 i alle andre europæiske
lande)

Fra : Michael K. S.

Dato : 03-01-03 13:56

On Fri, 03 Jan 2003 10:04:24 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>Nu står der godt nok at det er et historisk forskrift.

Jow,men hvis du kigger i toppen af dokumentet kan du se en ref. til de
senere ændringer og de er enslydende på de væsentlige punkter
).Desuden så er det den BEK nemlig 807 som T&S ref. til på deres
hjemmeside om emnet....

> Men får næsten lyst til at
>spørge om der er en jurist til stede. For det virker ikke eentydig.

Lidt snirklet idet man laver forskellige sondringer og desuden
opererer de næsten med en forudsætning om ( i hvert fald i en del af
dokumentet) at det bliver lavet af andre og ikke en selv....

> Den ene
>paragraf (paragraf 3) siger et. Paragraf 7 siger det modsatte.

Jeg vil tillade mig at operere med princippet om at hvis noget ikke
utrykkeligt er forbudt ja så er det tilladt ).

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-01-03 15:24

"Michael K. S." wrote:

> Jeg vil tillade mig at operere med princippet om at hvis noget ikke
> utrykkeligt er forbudt ja så er det tilladt ).

Man kommer til at tænke på Johannes Møllehaves for tolkning af "Du skal
elske din næste". Prøv at lægge tryk på de enkelte ord. Fem forskellige
udsagn. Tilbage til menet. Gad vide om der er nogen der har været i retten
grundet ombygning?.

Ib Jakobsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-01-03 00:36

"Michael K. S." wrote:

> Find lige den kilde,for adspurgt har min lokale T&S-region ikke kunnet
> bekræfte at en sådan regel findes.Det har før været hævdet her,men vi
> mangler _stadig_ at se dokumentationen .

Kunne det være denne her smøre:

Kapitel 4

Fritagelse for registreringsafgift af motorkøretøjer, som
genopbygges efter tæringsskade, slitage m.m.

(registreringsafgiftslovens § 3, stk. 2)

§ 16. Efter reglerne i dette kapitel kan motorkøretøjer, herunder motorcykler,
hvoraf der tidligere er betalt registreringsafgift, og som er beskadiget som
følge af
tæring, slitage og lignende, genopbygges (renoveres) uden betaling af
registreringsafgift. Landsskatteretten har den endelige administrative
afgørelse af spørgsmål
om, hvorvidt betingelserne for afgiftsfritagelse er opfyldt, eller om der skal
svares afgift efter nævnte lov.

Stk. 2. Reglerne omfatter ikke motorkøretøjer, hvor reparation udføres
løbende som almindelig vedligeholdelse af motorkøretøjerne. Reglerne finder
heller ikke
anvendelse på motorkøretøjer, der genopbygges efter færdselsuheld, eksplosion,
ildebrand og lignende pludseligt opståede skader.

§ 17. Motorkøretøjet skal efter genopbygningen svare til det i
registreringsattesten omhandlede motorkøretøj. Der må således ikke ske
ændringer med hensyn til
motorkøretøjets fabrikat, model, type og årgang.

Stk. 2. Der vil uden betaling af registreringsafgift kunne foretages
udskiftning af motorkøretøjets motor, herunder til en motor med anden
drivkraft, og med en
effektforøgelse på indtil 20 pct. i forhold til motorkøretøjets originale
motoreffekt.

Stk. 3. Genopbygningen af motorkøretøjet skal udføres ved anvendelse af
reservedele, herunder skarringsdele, af art og beskaffenhed, som normalt
forefindes på
og forhandles fra automobilforhandlernes og -værkstedernes lagre af nye
reservedele, eventuelt med tilsvarende brugte reservedele. Der må ikke anvendes
nyt
reservedelskarrosseri, chassis eller -stel. Der må heller ikke fra andet
motorkøretøj anvendes karrosseri, chassis, stel eller større dele af disse
komponenter end
forannævnte reservedele.

Stk. 4. Motorkøretøjets genopbygning skal udføres af en momsregistreret
virksomhed og i overensstemmelse med de for reparationer af sådanne
motorkøretøjer
almindeligt gældende forskrifter.

Stk. 5. I tilfælde, hvor betingelserne for afgiftsfri genopbygning ikke er
opfyldt, og hvor der efter bestemmelserne i § 19 og § 23, stk. 2, skal ske
anmeldelse til de
statslige told- og skattemyndigheder om den foretagne genopbygning, påhviler
anmeldelsespligten den, der har foretaget genopbygningen, og i sidstnævnte
tilfælde
tillige motorkøretøjets ejer.

Motorkøretøjer, som genopbygges i salgsøjemed

§ 18. Bestemmelserne i §§ 19-21 finder anvendelse på motorkøretøjer, der er
indkøbt eller erhvervet ved indbytning i forbindelse med automobilhandel eller
automobilreparation, eller hvor tilbagetagelse af motorkøretøjet er sket ved
afbetalingshandel, og hvor genopbygning efter tæringsskade m.m. fortages
erhvervsmæssigt med henblik på videresalg af det renoverede motorkøretøj.
Reglerne finder tillige anvendelse i tilfælde, hvor genopbygningen udføres for
den
private ejer af motorkøretøjet, og hvor betingelserne i § 22 og § 23 for
afgiftsfri genopbygning af privates motorkøretøjer ikke er opfyldt.

§ 19. Udgifterne til genopbygningen må ikke overstige den i § 20 nævnte
omkostningsgrænse for afgiftsfri genopbygning (reparationsgrænsen). Overstiger
udgifterne
reparationsgrænsen, eller er de i §, 17, stk. 1-3, anførte tekniske krav til
genopbygningen ikke opfyldt, skal motorkøretøjet efter genopbygningen anmeldes
til
afgiftsberigtigelse hos de statslige told- og skattemyndigheder, jf § 17, stk.
5. Afgiftsberigtigelsen sker efter registreringsafgiftslovens almindelige
bestemmelser.

§ 20. Reparationsgrænsen for afgiftsfri genopbygning fastsættes som den ved
kontant salg til bruger til almindelige pris for et motorkøretøj som det
omhandlede i
normalt vedligeholdt og registreringsklar stand, inklusive afgifter.
Reparationsgrænsen forhøjes med 10 pct. for hvert hele år, motorkøretøjets
alder overstiger 5 år
regnet fra motorkøretøjets første registrering. Tillægget kan højst udgøre 50
pct. Udgifterne til genopbygningen opgjort efter de i § 21, stk. 2, anførte
regler må dog
højst andrage 50.000 kr.

Stk. 2. Udgifterne til motorkøretøjets maling, lakering og rustbeskyttelse
kan holdes uden for genopbygningsomkostningerne.

§ 21. Som dokumentation for, at betingelserne for afgiftsfri genopbygning er
opfyldt, skal virksomheden udfærdige en specificeret opgørelse indeholdende de
nødvendige oplysninger til identifikation af motorkøretøjet, herunder seneste
registreringssnummer, oplysninger om reparationsgrænsen og omkostningerne ved
genopbygningen. Opgørelsen skal endvidere indeholde oplysninger om
reparatørvirksomhedens navn.

Stk. 2. Opgørelsen af omkostningerne ved genopbygningen skal foretages på
grundlag af reparatørvirksomhedens almindelige bruttopriser, inklusive
merværdiafgift, og skal omfatte samtlige de omkostninger og den avance, der i
almindelighed indgår i priser for reparationsydelser af den pågældende art.

Stk. 3. Opgørelsen skal indeholde en specifikation over dele, som er
udskiftet, og arbejdsydelser, som er udført på motorkøretøjet, med anførsel af
priserne på
disse.

Stk. 4. Hvis betingelserne for afgiftsfritagelse er opfyldt, kan
registrering efter færdselsloven ske uden forevisning af motorkøretøjet for de
statslige told- og
skattemyndigheder. Såfremt chassis- eller stelnummer efter genopbygningen ikke
fremtræder tydeligt og ubeskadiget, skal genindhugning finde sted ved
reparatørens foranstaltning og under kontrol af de statslige told- og
skattemyndigheder.

Stk. 5. Regnskabsmaterialet (eventuelt kopier) og de i stk. 1 nævnte
opgørelser samt arbejdskort eller tilsvarende dokumentation skal opbevares i
virksomheden
i mindst 5 år og skal på begæring af de statslige told- og skattemyndigheder
stilles til rådighed for kontrollen.

Motorkøretøjer, som tilhører private, og hvis genopbygning
ikke sker med henblik på salg

§ 22. Bestemmelserne i § 23 finder anvendelse i tilfælde, hvor genopbygningen
gennemføres efter den private ejers nærmere bestemmelse og for dennes regning
eller for regning af et forsikringsselskab i de tilfælde, hvor der skal
foretages udbedring af tæringsskader m.m., der er omfattet af en forsikring
eller garantiordning.

§ 23. Afgiftsfritagelsen er betinget af, at motorkøretøjet har været i løbende
registrering for ejeren i mindst 1/2 år forud for genopbygningen, og at
genopbygningen
ikke sker med henblik på salg af motorkøretøjet.

Stk. 2. Motorkøretøjets genopbygning skal udføres overensstemmende med
bestemmelserne i § 17, stk. 1-4. Såfremt de i § 17, stk. 1-3, anførte tekniske
krav
til genopbygningen ikke er opfyldt, skal motorkøretøjet efter genopbygningen
[...]

Stk. 3. Reparatørvirksomheden skal udstede en specificeret faktura til
motorkøretøjets ejer, respektive forsikringsselskabet, om genopbygningen.
Fakturaen skal
bl.a. indeholde oplysninger til identifikation af motorkøretøjet, herunder
registreringsnummer, og om reparatørvirksomhedens navn og adresse.

Stk. 4. Reparatøren skal undersøge, om motorkøretøjets chassis- eller
stelnummer findes tydeligt og ubeskadiget, eller om det skal genindhugges. Skal

genihugning finde sted, skal denne udføres af reparatøren under kontrol af de
statslige told- og skattemyndigheder.

Stk. 5. Bestemmelserne i § 21, stk. 5, finder tilsvarende anvendelse for så
vidt angår det i § 23, stk. 3, omhandlede regnskabsmateriale m.v.

Nu er jeg ikke så god til at tyde lovskrift. Men står der at har man ejet
køretøjet i mere end 1/2 år, og man ikke tænker på at sælge, så har man frit
slag?.

Ib Jakobsen

Fra : armand

Dato : 02-01-03 23:54

Freddy Lang <freddy.lang@tdcadsl.dk> skrev i en

> [...]
> praksis vil håndhæve det, ved jeg heller ikke. Men i hvert fald er det
> ulovligt at udskifte mere end 20 % af din cykel (eller bil, eller hvad det

Sjovt nok: For totalskadegrænsen (for forsikringsselskabernes ret til
genopbygning efter skade) ligger meget højere end dét!

Ti gengæld er der ingen offentlig instans der årligt noterer hvilken stand
din model er i, hvorved at der ikke er nogen der kan påpege at dine 60%
ombygning ikke er sket inden for tre år á 20% !!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-01-03 00:18

armand wrote:

> Ti gengæld er der ingen offentlig instans der årligt noterer hvilken stand
> din model er i, hvorved at der ikke er nogen der kan påpege at dine 60%
> ombygning ikke er sket inden for tre år á 20% !!

Det er vel lige så svært at bevise det modsatte.

Ib Jakobsen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-01-03 10:48

Ib Jakobsen wrote:
> Det er vel lige så svært at bevise det modsatte.

Tvivlen må jo komme den mistænkte til gode..

mvh Hans
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : armand

Dato : 03-01-03 19:34

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en

> Tvivlen må jo komme den mistænkte til gode..

Jup! Det var der jeg ville hen.
Men på den anden side så er det jo migselv der i flere tilfælde har kaldt
T&S for: "the bad boys of the neighbourhood", som man ikke skal lege med
:-/

--
Armand.

Fra : armand

Dato : 03-01-03 10:18

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> Det er vel lige så svært at bevise det modsatte.

Ganske vist; men mon ikke at det er T&S der står med bevisbyrden?

Derudover er der vel ringe lejlighed/mulighed for etaterne at anfægte sådant
:-/

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-01-03 15:34

armand wrote:

> Ganske vist; men mon ikke at det er T&S der står med bevisbyrden?

Hvem der har bevisbyrden ved jeg ikke. I de to tilfælde jeg har været til T&S,
har kontordamen tilkaldt en kollega, som fusker med biler i fritiden. Det ene
tilfælde var de mente jeg havde taget stelnummer fra en anden bil. De følte sig
sikre på at det var tilfældet. Da jeg så tilbød at skære emnet ud og sende det
enten til DTI eller Forceinstituttet. Selvfølgelig for deres regning, hvis det
kunne bevises at materialestrukturen var ikke var den samme. Så opgav de.

> Derudover er der vel ringe lejlighed/mulighed for etaterne at anfægte sådant
> :-/

Muligheden er nok mindre ved motorcykler. De kommer jo ikke til periodesyn.

Ib Jakobsen

Fra : Jakob D

Dato : 31-07-01 18:58

Med jawa-stel og originale affjedringskomponenter in mente, tror jeg
virkelig du skal tænke dig om inden du ofrer mere end bare lysten til at
skrue.......
Jeg er ikke helt bekendt med de lovmæssige regler omkring motorskift, men
jeg tror ikke det er den ultimative oplevelse og spise sving med et jawa
stel og en gsx-motor( uanset størrelse).

Dette er naturligvis JAKOBS meget subjektive mening!
Nævner det kun for at nulliteter, ikke behøver at klandre mig.

Mvh Jakob

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-07-01 21:33

Allan Rasmussen wrote:

> [...]
> det nuværende stel? Jeg spørger fordi Jawa'en egentlig gerne ville
> have en anden motor i. Gerne en 4-takter. Jeg har lidt kig på en

Jeg ved at der kører en MZ på midtlolland med vistnok en netop sådan en
motor.

> Der skal nok laves lidt fiks-fakserier med
> motorophæng. Men der er masser af plads i sådan et Jawa-stel. Har set
> en Englænder med en Suzuki 750 Katana motor i...

Rundt omkring til til træf kan man rende ind i en nordmand på en størrere
japaner. Den er i hvert fald med dobbelte skiver. Det er nu ikke så meget
det man lægger mærke til. Motoren er fra en pladevibrator. Pladen og
håndtag et afmonteret, motoren smidt i stellet, hokus pokus med lidt
remtræk, en reservedunk bundet til stellet, og startsvinget tilfældigt
kilet fast. Så er man kørt.

Fra : Jabu

Dato : 01-08-01 20:17

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved at der kører en MZ på midtlolland med vistnok en netop sådan en
> motor.

Niks! Det er en Honda motor ..... Det gi'r tilsammen 1 stk grøn HZ m
sidevogn...
hilsen Jeppe (Det er min MC pusher der har HZ'eren)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-08-01 22:22

Jabu wrote:

> Niks! Det er en Honda motor ..... Det gi'r tilsammen 1 stk grøn HZ m
> sidevogn...
> hilsen Jeppe (Det er min MC pusher der har HZ'eren)

Du har ret. De er ret gale der ude midt på. Er der ikke noget med at de holder
træf i januar måned?.