hvorfor sidder nogen unge så lavt i bilen?
Fra : Klaus Andersen

Dato : 25-05-09 18:45

At der er mange unge, og også et par lidt ældre bilister der synes det ser
sejt ud at køre med tågelygterne tændt i tide og utide er ikke nyt og kan
med lidt god vilje henføres til en diskussion om "hvad man synes ser bedst
ud", men hvor sidder så mange af de unge billister så lavt i bilen og gør de
noget ved deres sæder for at komme til det?

Alene i dag har jeg set en pæn håndfuld af slagsen som knap nok kan se ud
over instrumentbrættet fordi de sidder så lavt.
Det ser røvkomisk ud, men er det ikke også lidt farligt?

Er det en landsdækkende trend eller bare et tosset påfund blandt unge
midtjyder?

Håber at nogen kan berige mig med lidt aktuel viden dér.

Mvh

KA

Fra : Klaus G.

Dato : 25-05-09 19:02

> Håber at nogen kan berige mig med lidt aktuel viden dér.
Måske der er skålformede racersæder? De har jo ikke så meget polstring, så
måske man kommer længere ned?

Og ja, du har ret, det ser utroligt dumt ud :)

--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : oz3bto

Dato : 25-05-09 19:31

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> midtjyder?
>
> Håber at nogen kan berige mig med lidt aktuel viden dér.

Nu kan man idag i det fleste modeller (ihvertfald af dem jeg køre i) højde
justere føresædet.. Nogen kan endog komme temlig langt ned bla passat
touran og E klasse mercer

Alt efter modellen så sidder man faktisk rigtig godt når røven kommer langt
ned

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-09 21:08

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> Alt efter modellen så sidder man faktisk rigtig godt når røven kommer
> langt ned

Mit standardmonterede Recarosæde er som regel i øverste position.
Køres det helt ned, ser det 'utroligt' dumt ud...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-05-09 08:41

> "oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> Mit standardmonterede Recarosæde er som regel i øverste position.
> Køres det helt ned, ser det 'utroligt' dumt ud...

Nu kommer det vel an på lang man er i kroppen. Sætter jeg ikke sædet i
nederste position kan jeg ikke være der. I en Scirocco kan jeg ikke være
uanset om jeg sætter sædet i nederste position. (Der skal hovedet på skrå.
Det ødelagde lidt en ellers sjov prøvetur)

--
/Frank

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-05-09 19:45

Klaus Andersen skrev:

> Er det en landsdækkende trend eller bare et tosset påfund blandt unge
> midtjyder?
>
> Håber at nogen kan berige mig med lidt aktuel viden dér.

Du kan selv prøve det. Kræng en tophue uden kvast ned over øjenbrynene,
og stil så ryglænet så det danner 30 grader i forhold til vandret. For
at du kan nå rattet så placerer du venstre hånd kl. 2 på rattet. Højre
albue bruger til støtte bag ryggen så du ikke bliver for træt i nakken.

Jeg har snakket med flere unge mennesker som indrømmer det er meget
ubekvemt, men ser sejt ud. Sædet må så til gengæld godt frem. Med en
akavet benstilling til følge. Den burde kunne give et klip i kortet.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 25-05-09 20:21

Ib Jakobsen frembragte følgende pladder:
> Med en akavet benstilling
> til følge. Den burde kunne give et klip i kortet.

Øh hvad... og hvis nogen ikke kan lide din måde du indstiller dit sæde,
til feks. at side med snotkassen helt oppe i forruden, så skal du have
klip for det ?

Lad dog folk side som de lyster, når blot de sider så de har kontrol
over det... og det aner du jo ikke en DYT om de har

Brian Vestergaard
Københavns Vestegn

Fra : Klaus Andersen

Dato : 25-05-09 20:27

"Brian Vestergaard" <mail2brianvestergaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Lad dog folk side som de lyster, når blot de sider så de har kontrol over
> det... og det aner du jo ikke en DYT om de har

ROFLMAO

Fed signatur

Fra : Jensen

Dato : 26-05-09 07:30

On Mon, 25 May 2009 21:26:44 +0200, "Klaus Andersen"
<klaus_andersen@yahoo.com> wrote:

>"Brian Vestergaard" <mail2brianvestergaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

>ROFLMAO
>
>Fed signatur

BRØMBØHH!!!! ))

--
"Jeg ved en lærkerede,
jeg synes det er skæg'

Fra : Andersen [3650]

Dato : 25-05-09 20:29

Efter mange tanker skrev Brian Vestergaard:
> [...]
>
> Lad dog folk side som de lyster, når blot de sider så de har kontrol over
> det... og det aner du jo ikke en DYT om de har

Hold da op, du lyder godt nok som en der har et navn at leve op til

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-09 21:07

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hold da op, du lyder godt nok som en der har et navn at leve op til

Tror blot der er opstået nogle fordomme af en slags
på baggrund af yngre bilisters valg af siddehøjde...
Lægger i også mærke til når de cykler, om
sædet er lavt eller højt justeret, og om knæene
strækkes tilpas i yderpositionen ??

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-05-09 08:47

> [...]
> på baggrund af yngre bilisters valg af siddehøjde...
> Lægger i også mærke til når de cykler, om
> sædet er lavt eller højt justeret, og om knæene

Vi kan da nok blive enige om at det ser lidt åndsvagt ud.

Trenden er vel opstået ved at se DTM og DTC hvor sædet jo placeres så tæt på
bunden som muligt for at opnå så lavt tyngdepunkt som muligt.

Når man så ikke er større end Jan Magnussen eller en standard thaipige, så
er det at man knapt kan kigge over rattet ..

Men at mene at det skulle forbydes er en del af den forbandede trend i
tiden, hvor folk har helvedes travlt med at ville bestemme over andre.

Styr jeres eget liv - og lad andres være.

--
/Frank

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-05-09 23:40

Brian Vestergaard skrev:

> [...]
>
> Øh hvad... og hvis nogen ikke kan lide din måde du indstiller dit sæde,
> til feks. at side med snotkassen helt oppe i forruden, så skal du have

Ramte jeg hovedet på sømmet?. Det handler ikke om flertallet kan finde
ud af at stille sædet nogenlunde korrekt. Men hvorfor er det lige at
unge mennesker skal ligge ned og køre bil.

> Lad dog folk side som de lyster, når blot de sider så de har kontrol
> over det... og det aner du jo ikke en DYT om de har

Nu er det trods alt sådan at man skal indstille sædet så man har kontrol
over køretøjet. Og det har du ikke med venstre hånd på højre halvdel af
rattet. Har du ydermere ikke støtte i ryggen kan du ikke lave en
undvigemanøvre. Næste punkt er så at det ved jeg en dyt om. Jeg kende
flere unge mennesker med den sidde/liggestilling. med sædet kørt så
langt frem for at de kan nå rattet. Og det er så noget med at bøje
benene lang ud til siden så man ikke hurtigt kan betjene pedalerne. de
indrømmer de selv. Derfor kommer det med klippet ind.

Men det lader vi ligge jeg gider ikke skrive sammen med nogen der svarer
på den måde. Det er langt under det niveau vi ellers ser her i gruppen.
slut herfra.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-05-09 08:51

Ib Jakobsen wrote:

> [...]
> bøje benene lang ud til siden så man ikke hurtigt kan betjene
> pedalerne. de indrømmer de selv. Derfor kommer det med klippet ind.

Jeg må indrømme at jeg ikke ofte ser nogen som dit beskrevne. Jeg kommer
ellers ofte i området.

For mig lyder det vildt overdrevent som de få biler der er så sænkede at de
ikke kan befærde sig i en almindelig gade med meget over 30 km/t uden at
skørter og lort skraber imod.

Desværre er der alt for få af dem

--
/Frank

Fra : Leif Langgaard

Dato : 26-05-09 09:41

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ubekvemt, men ser sejt ud. Sædet må så til gengæld godt frem. Med en
> akavet benstilling til følge. Den burde kunne give et klip i kortet.

Ja, og ved et sammenstød kan (hvis det da er muligt at de unge kører galt,
hvad det ikke er hvis man spørger dem) hverken airbag eller sele hjælpe.
Føreren skal skrabes ud mellem pedalerne, men de unge mennesker sker der jo
aldrig noget med, det er kun os gamle rutinerede idioter der ikke kan køre
bil!

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-05-09 16:00

Leif Langgaard skrev:

> Ja, og ved et sammenstød kan (hvis det da er muligt at de unge kører galt,
> hvad det ikke er hvis man spørger dem) hverken airbag eller sele hjælpe.

Præcis.

> Føreren skal skrabes ud mellem pedalerne, men de unge mennesker sker der jo
> aldrig noget med, det er kun os gamle rutinerede idioter der ikke kan køre
> bil!

Som en anden siger kan man jo prøve den stilling til køreprøven. Det
glæder mig at der stort set er enighed om emnet her i gruppen. Lige på
nær en. De gør ikke kun en fare i trafikken for dem selv.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Martin Bak

Dato : 26-05-09 10:46

> [...]
> ubekvemt, men ser sejt ud. Sædet må så til gengæld godt frem. Med en
> akavet benstilling til følge. Den burde kunne give et klip i kortet.

Hvis man sidder sådan under køreprøven, -mon man så består?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-09 20:40

Klaus Andersen wrote:

> Håber at nogen kan berige mig med lidt aktuel viden dér.

Det er sgu da fordi ellers vil deres guldkæder
slå hul i frontglasset

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-09 21:04

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det ser røvkomisk ud, men er det ikke også lidt farligt?

Hvorfor er folks placering i bilen kilde
til større undren ?

Fra : Klaus Andersen

Dato : 25-05-09 21:42

">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse

> "Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er folks placering i bilen kilde
> til større undren ?

Mest på grund af det forringede udsyn og overblik over den trafikale
situation. Jeg har selv prøvet at placere mig sådan og halvdelen af mit
synsfelt består af instrumentbrættet, det er bestemt ikke fordrende for
færdselssikkerheden.

Men jeg er ligevel nysgerrig. Jeg vil simpelthen gerne vide hvorfor nogen
ønsker at sidde sådan.

Og... jo, jeg synes det ser sjovt ud, lidt som en 12 årig der har stålet sin
mors bil.

Mvh

KA

Fra : Klaus G.

Dato : 25-05-09 21:50

> Men jeg er ligevel nysgerrig. Jeg vil simpelthen gerne vide hvorfor
> nogen ønsker at sidde sådan.
Me2. Der MÅ jo være en forklaring. Men der er bare aldrig nogen som vil ud
med den. Og jeg er ret sikker på at folk ikke tænker, "jeg indstiller sq
sædehøjden så det ENESTE jeg får ud af det, er dårlig udsyn". Nej, de må
have nogle bagtanker... skjule sig for ATK? :)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-05-09 10:14

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> sædehøjden så det ENESTE jeg får ud af det, er dårlig udsyn". Nej, de må
> have nogle bagtanker... skjule sig for ATK? :)

Jeg diskuterede det engang, med en meget ung kollega, det eneste man kunne
se af ham, når han kom kørende, det var hans bagudvendte kasket, der lige
stak op over nederste rudelinie.
Hans sæderyg var næsten lagt helt ned.
Han sagde så, at det var fordi han sad lige som i en gocart, han følte han
havde meget bedre føling med bilen, når han skulle køre gaderæs (hvilket
hver køretur var for ham).
Jeg stillede mig dog stærkt tvivlende overfor det, men han havde "set lyset"

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-09 16:59

> Mest på grund af det forringede udsyn og overblik over den trafikale
> situation.

Det kan du ikke afgøre på deres vegne.

> Jeg har selv prøvet at placere mig sådan og halvdelen af mit synsfelt
> består af instrumentbrættet, det er bestemt ikke fordrende for
> færdselssikkerheden.

Så bør DU lade være fremover.

> Jeg vil simpelthen gerne vide hvorfor nogen ønsker at sidde sådan.

Men nu ved du jo ikke, om de har samme manglende
situationsfornemmelse, som du selv oplevede.

> Og... jo, jeg synes det ser sjovt ud, lidt som en 12 årig der har stålet
> sin mors bil.

En 12-årig biltyv er da ikke morsomt i sig selv.

Fra : Klaus Andersen

Dato : 26-05-09 20:49

">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men nu ved du jo ikke, om de har samme manglende
> situationsfornemmelse, som du selv oplevede.

> En 12-årig biltyv er da ikke morsomt i sig selv.

*fnis* du er s*u lidt sjov når du er fornærmet

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-09 21:14

> *fnis* du er s*u lidt sjov når du er fornærmet

1) Din opfattelse kan ikke ha' meget med min holdning til 12-årige biltyve
at gøre.
2) Jeg har prøvet det der var værre.

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-09 22:00

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Alene i dag har jeg set en pæn håndfuld af slagsen som knap nok kan se ud
> over instrumentbrættet fordi de sidder så lavt.
> Det ser røvkomisk ud, men er det ikke også lidt farligt?

Jo, det ér rent faktisk farligt. Sikkerhedsselen sidder ikke korrekt
placeret, ligesom der er risiko for underglidning, i tilfælde af en
kolission.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-05-09 22:50

Henrik B. skrev:

> der er risiko for underglidning, i tilfælde af en
> kolission.

Så ordner Darwin resten!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-05-09 22:01

Klaus Andersen skriver:

> Er det en landsdækkende trend eller bare et tosset påfund blandt unge
> midtjyder?

Landsdækkende.

Det er "sejt", til gengæld kan de ikke se en dyt.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jensen

Dato : 26-05-09 07:43

On Mon, 25 May 2009 19:44:58 +0200, "Klaus Andersen"
> [...]

>over instrumentbrættet fordi de sidder så lavt.
>Det ser røvkomisk ud, men er det ikke også lidt farligt?

Det ser lige så tumpet ud, som de der sidder på skrå i førersædet med
venstre hånd på rattets kl. 12-position, og højre hånd hvilende på
gearstangen.
Brystkassen peger direkte på A-stolpen i passagerersiden, og hovedet er
drejet 45 gr. til venstre for at de kan se i kørselsretningen.

Åh ja, guldkæde om halsen, kasket med skyggen vendende bagud og
T.Hansen-anlægget for fuld udblæsning *Umpfti-Umpfti-Umpfti.wav* ikke at
forglemme.

--
"Jeg ved en lærkerede,
jeg synes det er skæg'

Fra : Claus Frørup

Dato : 26-05-09 08:21

Isang tao pinangalanan, Klaus Andersen nagsulat:

>Er det en landsdækkende trend eller bare et tosset påfund blandt unge
>midtjyder?
>
>Håber at nogen kan berige mig med lidt aktuel viden dér.

Det kaldes "Gangster-lean" og er importeret fra USA.
Man bør være agtpågivende når man møder sådan et fjols i trafikken, da
de ikke har styr på en skid...... øehhhh... volumenknappen kan de vist
godt styre.

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Elmer Fjort

Dato : 26-05-09 10:10

"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Man bør være agtpågivende når man møder sådan et fjols i trafikken, da
> de ikke har styr på en skid...... øehhhh... volumenknappen kan de vist

Nej ,den kan de heler ikke styre, for så spillede det ikke så højt.
Høre skadede er de også, for deres mest benyttede ord er "Hva.."

elmer

Fra : Mark

Dato : 26-05-09 09:32

"Klaus Andersen" skrev i meddelelsen:

> [...]
> ud", men hvor sidder så mange af de unge billister så lavt i bilen og gør
> de noget ved deres sæder for at komme til det?

Sædet sænkes helt og køres frem i foreste position, ryglænet lægges ned i en
45 graders vinkel og nakkestøtten skubbes i bund.

> Alene i dag har jeg set en pæn håndfuld af slagsen som knap nok kan se ud
> over instrumentbrættet fordi de sidder så lavt.
> Det ser røvkomisk ud, men er det ikke også lidt farligt?

"Gangster lean" er for at se sej ud og samtidig sidde lidt i ly for
kugleregnen i bandekrigen, alt imens hovedet er placeret i centrum af lyden
fra det dyre stereoanlæg i bilen

> Er det en landsdækkende trend eller bare et tosset påfund blandt unge
> midtjyder?

Det er ikke bare et dansk påfund.

> Håber at nogen kan berige mig med lidt aktuel viden dér.

The way in which a gangster sits in the driving seat of his ride. Leaning
towards the passenger seat, with one arm resting on the glove/tape box in
the middle, the other hand on top of the wheel and head ducked low under the
rearview.

/Mark.

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-09 19:47

"Mark" <no.mail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> the middle, the other hand on top of the wheel and head ducked low under

jeg ser dem også dagligt her i vestjylland, mange gange er det så kæresten
der kører og hun kigger under rattet fordi sædet er så lavt, utroligt at de
kan køre bilen med det udsyn, burde være ulovligt.
Mvh. Erik

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-09 19:55

"Erik" <erik(snabelA)spritny(dot)dk> skrev i en meddelelse

> jeg ser dem også dagligt her i vestjylland, mange gange er det så kæresten
> der kører og hun kigger under rattet fordi sædet er så lavt, utroligt at
> de kan køre bilen med det udsyn, burde være ulovligt.

I er latterlige og har for lidt at gå op i.

Fra : Klaus G.

Dato : 26-05-09 20:51

> I er latterlige og har for lidt at gå op i.
lol, det kan være du er blevet pisket fordi du har købt en bil og fruen så
ikke kan kigge over rattet?:)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-05-09 21:09

"Klaus G." skriver:

> lol, det kan være du er blevet pisket fordi du har købt en bil og fruen så
> ikke kan kigge over rattet?:)

Psst: Han har ingen "frue"....

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-09 21:15

> lol, det kan være du er blevet pisket fordi du har købt en bil og fruen så
> ikke kan kigge over rattet?:)

Det næste blir sikkert, i mugger over folk
kører med solskærmen nede når det er
overskyet.
Samme kategori og åbenbart kilde
til større undren i gruppen...

Fra : Klaus G.

Dato : 26-05-09 21:34

> Det næste blir sikkert, i mugger over folk
> kører med solskærmen nede når det er
> overskyet.
> Samme kategori og åbenbart kilde
> til større undren i gruppen...
Ikke så tit der komme en bil, cykel eller børn ned fra himlen. Hvis der gør,
så er de selv ude om det :)

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 26-05-09 03:40

On 25 Maj, 23:00, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Jo, det ér rent faktisk farligt. Sikkerhedsselen sidder ikke korrekt
> placeret, ligesom der er risiko for underglidning, i tilfælde af en
> kolission.
>
> --http://www.saabklub.dk/

Der vil jeg nu protestere, for de sidder ganske tit lænet ind over
midterkonsollen samtidig, og så har selen nu helt godt fat i dem.

Leo

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 26-05-09 04:47

On 26 Maj, 11:46, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:

> Hvis man sidder sådan under køreprøven, -mon man så består?
>
> --
> Martinwww.martinbak.dk/- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Vi andre pæne bilister laver jo også masser af ting der gør at vi ikke
kan klare en køreprøve uden at stramme op i forhold til daglige
rutiner.

Leo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-05-09 08:52

leo.5500@gmail.com wrote:

> Vi andre pæne bilister laver jo også masser af ting der gør at vi ikke
> kan klare en køreprøve uden at stramme op i forhold til daglige
> rutiner.

Netop. Nu skal vi jo ikke blive alt for frelst.

--
/Frank

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-05-09 05:27

On May 26, 11:40 am, leo.5...@gmail.com wrote:

> Der vil jeg nu protestere, for de sidder ganske tit lænet ind over
> midterkonsollen samtidig, og så har selen nu helt godt fat i dem.

Det har den da netop ikke da selen jo sidder over skulderen.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 26-05-09 05:59

On 26 Maj, 13:26, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> Det har den da netop ikke da selen jo sidder over skulderen.
>
> --
> Christian......http://www.yee-haw.dk- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Det er selvfølgelig rigtigt, jeg mente at underglidning nok ikke ville
blive et problem. Men det skrev jeg ikke...

Leo

Fra : Martin [6000]

Dato : 26-05-09 17:38

> Me2. Der MÅ jo være en forklaring. Men der er bare aldrig nogen som vil
> ud med den.

Så skal jeg gerne give dig den, jeg er stadig så ung jeg kan huske
hvorfor "vi" kørte sådan

Ganske enkelt: Man så _herresej_ ud.. syntes man selv jo.

Længere er den såmend ikke...

Og når man så bliver lidt ældre og kan se "de unge" i dag køre ligesådan
er man lidt flov med tilbagevirkende kraft.. For JA - det ser
ederkraftstejlme dumt ud... men sådan er der jo så meget.

Skal jeg pudse glorien lidt så lå jeg slet slet ikke så langt nede som
mange af de andre.. jeg kunne ikke se ordentlig og det blev trods alt
prioriteret lidt højere end cool-faktoren Men jeg lå betydeligt
længere nede end jeg gør den dag i dag.

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 28-05-09 23:35

On Mon, 25 May 2009 19:44:58 +0200, "Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> wrote:

> [...]
>ud", men hvor sidder så mange af de unge billister så lavt i bilen og gør de
>noget ved deres sæder for at komme til det?

Jeg har altid antaget at det er fordi den typiske brian er meget lille.

Når det er sagt, så er det første jeg gør i en bil at stille sædet i laveste
stilling. Ellers ser jeg ikke andet end kølerhjelmen.