25 kg powerpack
Fra : Ukendt

Dato : 25-05-09 16:44

http://ekstrabladet.dk/biler/article1170574.ece

Så megen kraft fra 25 kg ??
Vildt.
Men mon biltosserne vil
savne lyden af en benziner ??

Alle biler blir' nok eldrevne som
de skriver, og det tror da fanden.
Nu skal de bare ha' styr på batterierne,
så er den vidst hjemme. Hurtigere end
vi regnede med...

Fra : Martin Bak

Dato : 25-05-09 18:04

">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Alle biler blir' nok eldrevne som
> de skriver, og det tror da fanden.
> Nu skal de bare ha' styr på batterierne,

Det er meget interessant, synes jeg. Ham Kenn M der kommenterer, er et
forstokket fjols, efter min mening. Vi må se i øjnene, at indenfor relativt
få år kommer der nye løsninger, og el-motorer er nok noget af det mest
lovende lige nu. Al snak om brint er jo også forstummet
Men vil vi ikke alle savne at slå knoerne og blive smurt ind i olie under
forsøget på at løsne genstridige bolte... Tænk aldrig at skulle skifte
udstødning mere *snøft*. Ha ha.. eller skifte kobling...jeg ser lidt frem
til den dag. Kvalitetstiden med mekanik kan nok sikres på anden vis...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-05-09 18:34

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Al snak om brint er jo også forstummet

Nu har brint-biler jo også el-motorer ik? ;)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-05-09 21:58

Martin Bak skriver:

> [...]
> udstødning mere *snøft*. Ha ha.. eller skifte kobling...jeg ser lidt frem
> til den dag. Kvalitetstiden med mekanik kan nok sikres på anden vis...

Inden vi er færdige kommer der elmotorer med gearskifte. Vent nu og
se.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Bak

Dato : 25-05-09 22:04

> Martin Bak skriver:

> Inden vi er færdige kommer der elmotorer med gearskifte. Vent nu og
> se.....

....Eller hvad med en søndag i perlegruset hvor der skiftes kul på motorerne?
Det lyder helt hyggeligt i sammenligning Men der er garanteret ikke
engang kul der skal skiftes. Bremser er der vel heller ikke meget af, det
meste klares af motoren. Måske man skulle begynde at spille golf...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-05-09 22:15

Martin Bak skriver:

> ...Eller hvad med en søndag i perlegruset hvor der skiftes kul på motorerne?
> Det lyder helt hyggeligt i sammenligning Men der er garanteret ikke
> engang kul der skal skiftes.

Skal man styre det "ordentligt" laver man det som 3 fasede motorer som
er "vedligeholdelsesfrie" (skift lejer i motoren, ikke kul). Så styrer
man det med en frekvensomformer der kan sende strøm "begge veje".

> Bremser er der vel heller ikke meget af, det
> meste klares af motoren.

Bremse bliver der nødt til at være. Ryger elektronikken, skal der være
noget til at stoppe bilen.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 26-05-09 20:31

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Martin Bak skriver:
>
> Bremse bliver der nødt til at være. Ryger elektronikken, skal der være
> noget til at stoppe bilen.

Som bremse behøver man kun et manuelt betjent relæ/omskifter og noget
lignende et stort grill-element på nogle få ohm forbundet til elmotoren
for at stoppe, ikke noget elektronik.

Der skal selvfølgelig være kontakt mellem motoren og hjulene, så hvis
kobling, gearkasse eller trækaksel er gået, kan jeg godt se det kan være
nødvendigt med en anden form for bremse.

Problemet er bare, at mekanismen ikke vil blive brugt ret tit - måske
kun få gange i bilens levetid (inkl. ved test til syn), så det skal ikke
være noget som kan ruste fast eller væk, så den alligevel ikke virker
når man endelig har brug for den.

Måske en tromlebremse, bare helt i alu.

Fra : Armand

Dato : 25-05-09 22:00

Martin Bak skrev:
> [...]
> få år kommer der nye løsninger, og el-motorer er nok noget af det mest

Men det det virker alligevel halsløst at udvikle kraftigere og
kraftigere elmotorer når det er batterikapaciteten der er flaskehalsen i
princippet!

--
Armand.

Fra : Martin Bak

Dato : 25-05-09 22:10

> Men det det virker alligevel halsløst at udvikle kraftigere og kraftigere
> elmotorer når det er batterikapaciteten der er flaskehalsen i princippet!

Det mener jeg nu ikke. Altså at det er halsløst. For at gøre køretøjerne
spiselige for bilisterne, der jo _er_ meget konservative med hensyn til
hvordan sådan en bil skal virke og lyde, så er det vigtigt at præsentere
noget der kan hamle op med brændstofbilerne.
Batterierne er jo lavet, og de vil givet blive bedre med tiden. lettere og
mindre motorer giver mere plads til strøm. Det er ladestationer og hele den
infrastruktur der mangler for at det bare kan sættes på skinner...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : KASO

Dato : 25-05-09 22:38

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> Batterierne er jo lavet, og de vil givet blive bedre med tiden. lettere og
> mindre motorer giver mere plads til strøm. Det er ladestationer og hele
> den infrastruktur der mangler for at det bare kan sættes på skinner...

El-motorer på skinner er der skam nok af - det er ude på vejene, at det
kniber

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-05-09 22:13

Armand skriver:

> Men det det virker alligevel halsløst at udvikle kraftigere og
> kraftigere elmotorer når det er batterikapaciteten der er flaskehalsen i
> princippet!

Til dels, men i det man laver motorene mere energieffektive, kræver de
mindre batterikapacitet.

Fra : Armand

Dato : 25-05-09 22:39

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>
> Til dels, men i det man laver motorene mere energieffektive, kræver de
> mindre batterikapacitet.

Men det er vist ikke lige dét der står noget om hér!

Den eneste nævnte besparelse drejer sig om (hjul)placeringen.
4 stk 100hk's motorer kræver da en vis tønde at suge af :-|

--
Armand.

Fra : TG(Denmark)

Dato : 25-05-09 11:29

On May 25, 7:03 pm, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
> udstødning mere *snøft*. Ha ha.. eller skifte kobling...jeg ser lidt frem
> til den dag. Kvalitetstiden med mekanik kan nok sikres på anden vis...

Men det at holde en "veteranbil" kørende bliver en anderledes
udfordring, når det om få år bliver uddannet elektrikere i stedet for
auto-mekanikere

/TG

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-09 21:02

"TG(Denmark)" <tg4600@gmail.com> skrev i en meddelelse

Men det at holde en "veteranbil" kørende bliver en anderledes
udfordring, når det om få år bliver uddannet elektrikere i stedet for
auto-mekanikere

Sådan er det næsten idag.
I med diagnose-stikket og
så er ansvaret for, om der êr eller ikke êr
en fejl op til computeren...
Bliver lærlinge undervist i karburatorbiler idag egentlig ?

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 25-05-09 21:53

> [...]
>
> Alle biler blir' nok eldrevne som
> de skriver, og det tror da fanden.
> Nu skal de bare ha' styr på batterierne,

Skæg debat, mht. lyd-forureningen.
Jeg bor 4 huse fra M3, det er sjældent motorene vi kan høre, men næsten
altid dækkene.
Alm. biler larmer ikke meget i dag, med mindre der sidder en kegle bag
rattet.
Kai

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-09 22:05

"Fister Løgsovs" <None@invalid.za> skrev i meddelelsen

> Skæg debat, mht. lyd-forureningen.
> Jeg bor 4 huse fra M3, det er sjældent motorene vi kan høre, men næsten
> altid dækkene.

Jep, man skulle ofre den smule det koster ekstra, og ALTID benytte
støjdæmpende asfalt. Det giver en helv**** til forskel..

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 28-05-09 13:58

On 25 Maj, 23:04, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Jep, man skulle ofre den smule det koster ekstra, og ALTID benytte
> støjdæmpende asfalt. Det giver en helv**** til forskel..

I følge en artikkel i ingeniøren dur det der støjdæmpende asfalt ikke.
3 år og så er virkningen væk.

Benny

Fra : Henrik B.

Dato : 28-05-09 21:20

<hojvaelde@gmail.com> skrev i meddelelsen

> I følge en artikkel i ingeniøren dur det der støjdæmpende asfalt ikke.
> 3 år og så er virkningen væk.

Jeg har hørt forskellen - så jo, det virker! Og er det kun i tre år, så lad
det dog for pokker være i tre år.
Hvor ofte skal de større veje mon normalt tapetseres?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : ShutEye

Dato : 29-05-09 19:09

HELT enig! Kører til dagligt på en strækning hvor man kommer fra almindelig
asfalt, og over til den nye slags.
Det er en fornøjelse HVER dag :)

>I følge en artikkel i ingeniøren dur det der støjdæmpende asfalt ikke.
>3 år og så er virkningen væk.

Ok det lyder surt :\