Mondeo 1.8 St. Car fra 98
Fra : Ukendt

Dato : 24-05-09 09:41

Har kig på ovenstående som har kørt 288.000 km.
Hvordan er det med rust på sådan en og er der noget specielt jeg skal være
opmærksom på ?

Overvejer at bytte den med min Avensis 1.6 fra 1998 som kun har kørt 178000
km.

Mvh. Allan

Fra : Tom

Dato : 24-05-09 09:58

"Allan M" <allan at allanm dot dk ¤#> skrev i en meddelelse
> [...]
> opmærksom på ?
>
> Overvejer at bytte den med min Avensis 1.6 fra 1998 som kun har kørt

mondeo II ruster ad h. til i de bagerste skærme og ved benzindæksel. Ellers
er bilen ok.

--
Tom

Fra : TDN

Dato : 24-05-09 10:03

"Allan M" <allan at allanm dot dk ¤#> skrev i meddelelsen
> [...]
> opmærksom på ?
>
> Overvejer at bytte den med min Avensis 1.6 fra 1998 som kun har kørt

Her er en brugttest af mondeo:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/9138862A-4728-4229-A5C6-F8056F4D9597/0/brugtbiltest.pdf

Til sammenligning Avensis:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/40E379BE-B163-412F-B6F5-1C23E872A198/0/6669.pdf

Jeg ville vælge en avensis i stc.

Hvorfor nedgradere kvalitetsmæssig ? har du haft problemer med din Avensis ?

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-09 19:10

"TDN" <tdnfjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg ville vælge en avensis i stc.
>
> Hvorfor nedgradere kvalitetsmæssig ? har du haft problemer med din Avensis

Måske for at få nogle penge fri!
Ellers ville man da ikke gøre det.
Erik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-05-09 11:16

Allan M skriver:

> Overvejer at bytte den med min Avensis 1.6 fra 1998 som kun har kørt 178000
> km.

Fordi?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-09 11:45

> Allan M skriver:

> Fordi?

Et godt bud er nok meget små tandløse mennesker med stort støjniveau.
Det magiske ord er St.Car.

Må indrømme, at jeg villle være valen ved at indbytte en kvalitetsjapaner
med 178 kkm til en tysker med 110 kkm mere på klokken.
Men hvis der et spørgsmål om slet ikke at skulle finde nye penge, så hmmm.
Er en stationcar nu også livsnødvendig? Rar ja, men derfra?

Men jeg skal da indrømme, at både Taunus og Granada stationcar'en var ganske
dejlige, da ungerne var helt små. Specielt Granadaen, der åd to barnevogne
på langs uden adskillelse i bagagerummet. Og V6'eren på 2,8 liter lød sq
godt - Men godt benzinen var relativt billig den gang.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Brian Sørup

Dato : 24-05-09 19:34

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> barnevogne på langs uden adskillelse i bagagerummet. Og V6'eren på 2,8
> liter lød sq godt - Men godt benzinen var relativt billig den gang.

Benzinen dengang var relativt ..... Dyrere.......
Idag skal du ikke arbejde nær så lang tid for at få råd til en liter benzin
som du skulle for f.eks. 25 år siden da de ovennævnte Ford'er var i sine
velmagtsdage..........
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-05-09 00:56

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Idag skal du ikke arbejde nær så lang tid for at få råd til en liter
> benzin som du skulle for f.eks. 25 år siden da de ovennævnte Ford'er var i
Hehe, min var godt nok fra 1978, men det er da ikke ret mere end 11 år siden
jeg sendte den på pension.
Og jow, jeg husker benzinregningen som pænt høj. Omtrent 2100 kr/md. eller
ca 1/3 mere end i dag med 5000 km færre årligt end nu. Husker også, at
Granadaen var grund til, at jeg havde en affære med en Peugeot EU-scooter
Men havde jeg haft den i dag, havde vores nuværende kørsel kostet over
50 kilo årlig alene i benzin.
Og dengang var det en nedslidt skøjte, der typisk kostede mig over 1000 kr i
reparationer hver måned.
Der er vist grund til at rusten har fået lov til at tage næsten alle
Granadaerne og for den sags skyld også Scorpioerne
Jeg husker tydeligt den voldsomme reduktion i brændstofudgifterne, da
Granadaen røg til fordel for en Toyota Camry 1,9 TD'er. Fra 7 km/l på Oktan
98 blyet til 16 km/l på Diesel. Brændstofregingen faldt til næsten en
trediedel.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-09 19:23

> Fordi?

Fordi vi skal have en barnevogn med i bilen og har brug for en stationcar
nu.
Helst ville jeg ud i noget byttehandel med at bytte lige over fra Avensis
til noget tilsvarende i stationcar.

Er egentligt mere end tilfreds med Avensis' - der bare ikke nogen
problemer - udover akut pladsmangel.
Vores stærkt begrænset kørselbehov (Ikke over 5000 km om året når der køres
til) gør bare at vi ikke har så meget lyst til at smide ekstra penge efter
en anden bil.

Men det kan være vi gør det alligevel.

Mvh. Allan

Fra : TDN

Dato : 25-05-09 19:32

> [...]
> Vores stærkt begrænset kørselbehov (Ikke over 5000 km om året når der
> køres til) gør bare at vi ikke har så meget lyst til at smide ekstra penge

Hvorfor ikke en avensis stc. i privat handel med lidt flere km end din og
sælge din privat så skal du ikke lægge 10-15 t.kr. ved en forhandler.
Mondeo's bagagerum rummer 540 liter og Avensis Stc. 530 liter. Mondeo's er
muligvis mere regulert, det ved jeg ikke, men målt på liter er der jo ikke
den store forskel.

Mvh.
Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-05-09 21:56

Allan M skriver:

> Fordi vi skal have en barnevogn med i bilen og har brug for en stationcar
> nu.

Okay, da vi skulle til at køre med barnevogn, valgte vi en barnevogn der
kunne være i bagagerummet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/bvg.html

Vi har endnu til gode at mangle plads i bagagerummet. Bagsædet i min bil
er _ikke_ bagagerum.

> Helst ville jeg ud i noget byttehandel med at bytte lige over fra Avensis
> til noget tilsvarende i stationcar.

Okay. Overvej evt en Astra, De kan "sluge" rimeligt meget.

> Vores stærkt begrænset kørselbehov (Ikke over 5000 km om året når der køres
> til) gør bare at vi ikke har så meget lyst til at smide ekstra penge efter
> en anden bil.

Jeg ville ikke satste på en knapt 300.000 km/s mondeo...

Fra : Tom

Dato : 25-05-09 22:01

> [...]
>
> Okay. Overvej evt en Astra, De kan "sluge" rimeligt meget.

> Jeg ville ikke satste på en knapt 300.000 km/s mondeo...

pga?

HVIS den ikke har rust de omtalte steder, (skærme og benzindæksel) hvad er
så problemet?

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-05-09 22:11

Tom skriver:

> HVIS den ikke har rust de omtalte steder, (skærme og benzindæksel) hvad er
> så problemet?

At de oftest er "trætte" efter så mange km.

Fra : Tom

Dato : 25-05-09 22:17

> Tom skriver:

> At de oftest er "trætte" efter så mange km.

Det er ikke de meldinger som mondeo-ejere kommer med her i gruppen. Der er
da flere som har mondeo'er der hastigt nærmer sig den ½ million Km.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-09 16:55

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Det er ikke de meldinger som mondeo-ejere kommer med her i gruppen. Der er
> da flere som har mondeo'er der hastigt nærmer sig den ½ million Km.

412.360 pre-deo.

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-09 20:04

> Okay, da vi skulle til at køre med barnevogn, valgte vi en barnevogn der
> kunne være i bagagerummet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe/bvg.html

Barnevognen kan også være i bagagerummet - endda snildt hvis hjulene tages
af.
Det er bare lige det jeg ikke gidt at bakse med - at stå og tage hjulene af.

Tror endda at hvis jeg "bare" tager hjulene af så kan stel og lift være der
med hjul ved siden af.

Det er bare dovenskab med de hjul og det ville jeg helst slippe for.

Er dog sprunget væk fra en Ford Mondeo efter en kort prøvetur fordi som en
skrev så var det en "nedgradering" og det havde han så ret i.

Mvh. Allan

Fra : Tom

Dato : 27-05-09 19:04

> [...]
>
> Er dog sprunget væk fra en Ford Mondeo efter en kort prøvetur fordi som en
> skrev så var det en "nedgradering" og det havde han så ret i.

Tja, jeg kan slet ikke se hvorfor man skifter bil pga. en barnevogn. De 1½
år som en barnevogn er aktiv, kan man sagtens lige klemme den ned i
bagagerummet eller nøjes med en klapvogn.
I øvrigt er mondeo en lam æske med sådan en 1.8 motor

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 27-05-09 20:57

Hej!

Tom wrote:
> I øvrigt er mondeo en lam æske med sådan en 1.8 motor

Så er det jo godt at du HAR købt din ST220

--
Mvh, Kim Voss Schrader (der bliver ved indtil resultater opnås ;))

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-09 21:20

> Hej!

I forhold til hvad dog ?
Min brors 1.8 har ingen problemer
og sparker da frisk fra land.
Men nogen RS'er blir' den nok aldrig...

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 24-05-09 19:27

On 24 Maj, 10:41, "Allan M" <allan at allanm dot dk ¤#> wrote:
> [...]
> opmærksom på ?
>
> Overvejer at bytte den med min Avensis 1.6 fra 1998 som kun har kørt 178000

Jeg har gjort det, og fortrudt det, mange gange. Årsagen var to af de
der tandløse elementer som du nævner senere. Hjælpemidlerne fylder.

Jeg skiftede fra en Toyota Corolla til en 1996/1997 mondeo 1,8 stc med
275 kkm på klokken.

Toyotaen kørte bare, det skal du ikke regne med at deoen gør.

Følgende var skiftet da vi fik Deoen:

Komplet undervogn bag i. D.v.s. alle gummibøsninger var skiftet.
Køler tværrør under motor skiftet.
Rørene under motoren til servostyringen skiftet.

Vi har skiftet følgende:
Gearkassen.
Forhjuls lejer (flere gange)
Bundplade under motoren.

Den ødelægger dækkene på bahjulene. Mekkeren har haft laseren på og
fundet ingen ting.
Du skal regne med at forden er de del mere tørstig.

Benny

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-09 19:30

<hojvaelde@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

fundet ingen ting.
Du skal regne med at forden er de del mere tørstig.

Ja, men lad dog manden købe Mondeon, så finder han nok ud af hvorfor Toyota
har en lidt højere brugtpris.
Og, måske har han for mange penge som han gerne vil bruge til reparationer.
Måske er han heldig og får en god bil.
Hvad fatter gør......
Mvh. Erik

Fra : Tom

Dato : 27-05-09 19:01

"Erik" <erik(snabelA)spritny(dot)dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 275 kkm på klokken.
>
> Toyotaen kørte bare, det skal du ikke regne med at deoen gør.

Rent vrøvl, muligt at en rolla er en anden bil end mondeo, men at en mondeo
ikke skulle køre har intet på sig.

> Følgende var skiftet da vi fik Deoen:
>
> Komplet undervogn bag i. D.v.s. alle gummibøsninger var skiftet.
> Køler tværrør under motor skiftet.
> Rørene under motoren til servostyringen skiftet.

og med det vil du fortælle at en rolla ikke har sliddele der skal skiftes?
Det forklarer jo også hvorfor toyota i sønderborg har ø'ens største
autoværksted, når der ikke skal skiftes dele i en toyota.
Ovenstående er helt alm. dele som endda thansen og høyer autodele sælger som
uoriginale, også til en rolla.....og de lagerføres fordi thansen ikke sælger
noget?

> Vi har skiftet følgende:
> Gearkassen.

Sh*t happens, men ikke noget mondeo har som en problem

> Forhjuls lejer (flere gange)
> Bundplade under motoren.

hjulejer er da også alm sliddele som skal skiftes med et eller andet
interval afhængig af hvor godt afballanceret ens hjul er, samt hvor hårdt
man kører i rundkørselen. Bundpladen er bare et stykke plastic som holder
bilens levetid med mindre man kører mod noget. Siger vel ikke ret meget om
hvor ringe en mondeo skulle være i forhold til en rolla.
Du VED vel heller ikke hvordan mondeo'en har været kørt før du købte den? og
hvor hårdt læsset den har været?
Min deo' kører f.eks stadig med de ORIGINALE fjedre og støddæmpere (bagi)
efter små 400.000 Km

> Den ødelægger dækkene på bahjulene. Mekkeren har haft laseren på og
> fundet ingen ting.

Igen det rene vås, en mondeo ødelægger da ikke bagdækkene hvad er det for
noget f*s. Så er det enten dig eller også bilen der var slået skæv....eller
voldsænket.

> Du skal regne med at forden er de del mere tørstig.

Ja det kan så være rigtigt.

> Benny
>
> Ja, men lad dog manden købe Mondeon, så finder han nok ud af hvorfor
> Toyota har en lidt højere brugtpris.

Begge biler koster stort set ikke noget i dag, da de er gamle. Det er ikke
særlig seriøst hvad du omtaler. Selvfølgelig skal en toyota også have
skiftet reservedele og det meste af det du skriver er bare alm. sliddele på
en bil der har kørt 275.000 Km....wow det er selvf. utænkeligt at en toyota
skal have skiftet lejer efter så mange Km?

> Og, måske har han for mange penge som han gerne vil bruge til
> reparationer. Måske er han heldig og får en god bil.
> Hvad fatter gør......
> Mvh. Erik

Forden ruster ad h. til.....men resten af bilen er der ikke så meget at
udsætte på.

I øvrigt så havde jeg en kollega som skulle have sin Rolla's bagklap
omlakeret 1 mdr. efter han købte den som NY. Fordi den havde rustskader. Så
hermed sagt at ALLE Toyota'er ruster som bare. (ironi)

--
Tom
PS: Sorry, men jeg hader bare at høre om biler der kan køre 300.000 Km hvor

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 27-05-09 20:08

"Tom" <> skrev i meddelelsen ...

> [...]
> værksted, hvilket er totalt misvisende....tror mere på at du har fået et
> dårligt eksemplar der har været kørt hårdt, så det bliver som at
Er rønnebærne sure? Jeg vil dog give dig ret hen af vejen. Især Toyota
har
været heldig at få ry og har lavet nogle modeller der var driftsikre. Men
det
har Ford da også. Her er der bare ikke slået på tromme og blæst basuner for
de modeller og/eller årgange.
For nogle år siden fortalte du, hvor meget du havde gjort ved din daværende
dyt. Lang liste. Tror sku det var Sierraen. Hvor jeg havde en kammerat der
havde en Carina E, der med samme kilometer på bagen, næsten kun havde
fået alm. vedligehold.
Min nevø har nu en Mondeo. Kan ikke huske årgangen, men det er den med
den grimme front. Den kører upåklagelig. Bort set fra noget bøvl med
baghjulslejer. Den bil ser aldrig service, men kører hver dag uden at kny.

mvh
Henning