Tekst med og uden farve
Fra : Ulla Ussimala

Dato : 24-05-09 09:27

Jeg prøver at kolorere det aktuelle link på

www.kristianna.dk/mindex.html
www.kristianna.dk/mbredt.html

- det gør jeg åbenlyst forkert, men hvordan skal det så gøres?

Ulla

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Ploug

Dato : 24-05-09 10:08

"Ulla Ussimala" <ulla@kristianna.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> www.kristianna.dk/mindex.html
> www.kristianna.dk/mbredt.html
>
> - det gør jeg åbenlyst forkert, men hvordan skal det så gøres?

Hej Ulla

Du kan prøve at kigge på
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion6.asp

hvis det er disse funktioner du tænker på.

Mvh. Martin

Fra : Ulla Ussimala

Dato : 24-05-09 10:30

> hvis det er disse funktioner du tænker på.

tak martin, jeg har været lidt frem og tilbage med nogle
snydesider, men nej - jeg kan ikke ramme samme effekt, som i
"gamle dage", da jeg skrev:

- så kunne alle undersider indeholde et rødt link (det aktuelle)
- også selv om man ikke førte mus ind over. Det går jo ikke at
skrive sådan mere, men man må da kunne farvelægge det ene link
(det "virker" i IE/windows og OPera (mac), men ikke på firefox og
safari (mac), og validatoren fortæller mig, at jeg er på afveje).
Men er der ikke en anden måde at sætte "kulør på et ord", som kan
godkendes.

vh/ Ulla

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-05-09 15:18

Martin Ploug wrote:

> Du kan prøve at kigge på
> http://www.html.dk/tutorials/css/lektion6.asp

Tjuhej, den side er godt nok fremme i skoen. Den omtaler kompatibilitet i
NN4 og IE 4.

Erik Ginnerskov

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 24-05-09 18:22

Erik Ginnerskov skrev:

> Tjuhej, den side er godt nok fremme i skoen. Den omtaler kompatibilitet
> i NN4 og IE 4.

NS 6 er da også med :=)

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-05-09 10:19

Ulla Ussimala skrev:

> Jeg prøver at kolorere det aktuelle link på
>
> www.kristianna.dk/mindex.html
> www.kristianna.dk/mbredt.html
>
> - det gør jeg åbenlyst forkert, men hvordan skal det så gøres?

Hvis du har en selvstændig side for hvert link, skal du blot
sætte farve på hver sides 'eget' link. Det bør gøres med
CSS. Enten som inline:

eller bedre med en klasse i CSS-filen

   .aktuelt_link { color: red; }

   <a class='aktuelt_link' href="allebilleder.html">Billeder</a>

Er det det du spørger om? Jeg er lidt i tvivl.

Hvis du bruger serversidescript som f.eks. PHP, kan det styres
automatisk, men fra brugerens synspunkt er der ingen forskel.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-05-09 15:19

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvis du bruger serversidescript som f.eks. PHP, kan det styres
> automatisk, men fra brugerens synspunkt er der ingen forskel.

Man behøver nu ikke scripts til det formål.

Har du en menu med tre links
giver du hvert link en id:

kan du nøjes med

body.sektion1 a#link1,
body.sektion2 a#link2,
body.sektion3 a#link3 {color: red;}

i dit stylesheet.

Princippet er forklaret mere indgående
på siden
http://webdesign101.dk/navigation/faneblade/
og kan naturligvis anvendes på alle former
for layouts - det behøver jo ikke at være
faneblade.
Jørgen Farum Jensen

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 24-05-09 10:24

Ulla Ussimala wrote:
> Jeg prøver at kolorere det aktuelle link på
>
> www.kristianna.dk/mindex.html
> www.kristianna.dk/mbredt.html
>
> - det gør jeg åbenlyst forkert, men hvordan skal det så gøres?

Jeg prøvede at lade Tidy rette fejlen (linje 39), og den sagde:

og så blev linket Galleri rødt.

-- Med venlig hilsenLisbethttp://spanskgrammatik.dk

Fra : Ulla Ussimala

Dato : 24-05-09 10:32

oj, to har skrevet, mens jeg selv sad og fumlede med
søforklaringerne. så tak til også Bertel og Lisbet

vh/ Ulla

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-05-09 10:10

Lisbet Overvad Laursen skrev:

> Jeg prøvede at lade Tidy rette fejlen (linje 39), og den sagde:

> og så blev linket Galleri rødt.
>
> -- Med venlig hilsenLisbethttp://spanskgrammatik.dk

Du kan også kolorere links efter
hvilken side de er på ved at give